Jag vet att man inte ska ha tapet i källare, vi ska renovera och ta bort allt organiskt med tiden, MEN vi började med att investera i en dränering. Nu, några månader efter dräneringen har tapeten i källaren börjat bukta utåt och har även spruckit på flera ställen... Kan det vara huset som satt sig / håller på att rasa?? Eller skulle det kunna bero på något positivt som att väggarna torkar? Eller vad kan det bero på?

Tror det är bäst om du beskriver hur väggen är konstruerad utifrån och in, vad ni har för dränering och vad närmaste ytskiktet är under tapeten. En bild eller två säger ju mer än tusen ord som sagt med...

Är det bara dränerat (Platonmatta) eller också isolerat?

Jag antar att det är putsade väggar under tapen då om det börjar bukta. Troligen är det putsen som lossnar bakom. Det kan antingen bero på att väggen snabbt blivit blötare, eller torkat upp och orsakat att det dragit ihop sig lite. Oftast när buktar ut är det dock fukt men i så fall skulle det indikera på att dräneringen inte fungerar som det är tänkt...

Väggarna har även isolerats i samband med dräneringen och dubbla isodränskivor har använts. Tyvärr vet jag inte vad som finns bakom tapeten... ImageUploadedByByggahus.se1407506128.037507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1407506150.276017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har försökt fota att det är mjukt bakom en del av tapeten nu, den går att trycka in...

Det är bara att skära upp tapeten och se... Det är då troligen lättbetong eller putsad betong bakom men det kan vara någon papp eller fler lager tapet också, det är omöjligt att veta innan du skär upp up tittar.

När ni isolerat utsidan har ni också förändrat "fuktvandringen" så antagligen är det väggen som torkar och då kan puts/lim släppa om det haft en viss fuktighet under lång, lång tid.

Tack, för svaret, ja jag hoppas det beror på torkning. Då är det ju ändå positivt.

Nu har jag fått en tänkbar förklaring av "expert". Spricker och utbuktning av tapeten kan bero på att det varit så fuktigt och varmt i år att träskivor bakom tapeten svällt. Det skulle alltså inte ha något med dräneringen att göra. Någon mer som råkat ut för detta? Är det möjligt att detta händer just nu, efter dränering, utan att det finns samband, när väggarna sett likadana ut i minst 20 år? OBS detta hände innan de stora regnvädren...

Det är ju bara börja bryta bort så ser du vad det beror på, det ska ju ändå ner då träskivor mot yttervägg i källare är så fel det kan bli.

Skulle inte tro på experten :) Var det den första varma och fuktiga sommar på 20 år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.