Hej, har nyligen flyttat in i ett soutteränghus byggt 78 med bekräftat högt fuktinnehåll i källarväggar. Huskonstruktionen är ganska gedigen; prefab betongsandwichelement (betong/mineralull/betong) av vattentät betong, inga ingjutna reglar el dyl. som kan ta skada invändigt. Mot ytterväggarna och kantbalk är det motfyllt med grus. Huset är nersprängt i en bergsknalle och det porlar ständigt i uppsamlingsbrunnen. Ingen mögellukt finns i huset då inget ligger an som kan börja mögla. Dock fullkomligt dröp parkettgolvet av väta när jag tog bort en bit, lumppappen under golvet närmast yttervägg kunde kramas ur likt en mättad tvättsvamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag grävde jag upp ett litet provhål på den låga delen "platta på mark" för att lokalisera befintlig dränering och döm om min förvåning; dräneringsröret ligger begravt helt under grundvattennivån. Ingen fiberduk kunde hittas mellan grus/jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsröret kan väl då anses vara helt igentäppt? Tittar man ner i spolbrunnen en bit bort så är röret helt torrt. Lyckligtvis är vattenytan under kantbalk då dränröret ligger djupt.
Är det någon idé att pröva att spola ren befintligt dräneringsrör för att förhoppningsvis få upp funktionen på drängeringen igen, eller är det bara att fortskrida med en total omdränering? Det är ju varken gratis eller lätt gjort med en omdränering så man tänker gärna en gång extra innan man sätter igång.
Lite synd att huset är motfyllt med grus då dagens pordrän/isodrän system ska återfyllas med tät jord, vilket i mitt fall skulle innebära bortforsling av bef. grus, och intransport med ny jord = dyrt och jobbigt.
Huset i fråga är ett kedjehus med flera likadana kåkar i området och ingen annan har dränerat om än.
Hur skulle ni kunniga människor därute fortskrida?
Min erfarenhet är att det inte är rören som sätts igen utan massorna runt omkring som förlorar sin dränerande funktion på grund av infiltration av finare material från marken intill. Livslängden på en dränerande åtgärd är därför väldigt beroende av volymen på de dränerande massorna och att man försöker avskilja dessa från finmaterialet bredvid.
I ditt fall låter det ju väldigt troligt att dräneringsröret är igensatt eftersom det är torrt vid spolbrunnen och vattnet ligger ovanpå dräneringsröret. Jag skulle nog ta dit en spolfirma och höra vad deras åsikt är men man kan säkert spola ur det och få det att fungera några år till men i det långa loppet så är det nog bäst att dränera om. Ser ut som att gruset har mkt sand i sig som troligtvis har satt igen röret.
I ditt fall låter det ju väldigt troligt att dräneringsröret är igensatt eftersom det är torrt vid spolbrunnen och vattnet ligger ovanpå dräneringsröret. Jag skulle nog ta dit en spolfirma och höra vad deras åsikt är men man kan säkert spola ur det och få det att fungera några år till men i det långa loppet så är det nog bäst att dränera om. Ser ut som att gruset har mkt sand i sig som troligtvis har satt igen röret.
Hade en spolfirma som drog igenom hela systemet igår och visst var det lite skit i röret, men inte igensatt. Och vattennivån är kvar på samma ställe. Den skitiga gruset är mest ett resultat av att vi varit där och fingrat så mycket. Vi drog en gemensam slutsats att dränröret förmodligen inte ligger i fall hela vägen till uppsamlingsbrunnen och vattnet stannar bakom "puckeln" som finns någonstans på vägen. Dock är ju nivån väl under huskonstruktionen och det porlar ständigt från dränslangen i uppsamlingsbrunnen så detta är nog inte anledningen till varför fukt tagit sig in i kåken. Men det är ju iallafall hanterbart att dränera om vid den låga delen av huset så det lär göras.
Är det verkligen så att pordrän SKALL återfyllas med tät jord, är det inte bara att man kan återfylla med tät jord?
Pratade med isodrän idag om detta och dom sa att det inte är optimalt att återfylla med grus, men att det går om man ser till att ha tät jord överst. Minst 40 mm men helst 300 till under det. Det verkar helt enkelt handla om att göra det så svårt som möjligt för ytvatten nära huset att kunna ta sig ner till dränröret.
Ytvatten i vattengången är nog det minsta problemet. Vad Isodrän indirekt menar är att deras konstruktion inte klarar av att transportera ytvatten utan att livslängden på dräneringen påverkas. Det hänger i sin tur ihop med att det är en så oerhört liten volym som faktiskt är dränerande i en Isodränlösning jämfört med en ordentlig dränering. Det gäller alltså att skydda Isodrändräneringen från vatten som skall dräneras. Bäst då att inte återfylla med de jordmassor man grävt ur utan att istället använda ett riktigt dränerande fyllnadsmaterial (makadam) och då faller ju hela iden med Isodrän.
Tänk den dagen folk fattar varför man dränerar runt en källare .Detta med att fylla med dränerande material runt en husgrund är det mest idiotiska som är . Men det finns envist folk o det finns envist folk ,
Jag brukar gå strikt efter Fukthandboken. Det är ett standardverk i dessa sammanhang. Används som kurslitteratur i många kurser på högskolenivå. Vi använde den en hel del då jag läste till diplomerad fuktsakkunnig också även om det mesta materialet kom i form av handouts baserade på föreläsarnas eget arbete och forskning.
Min åsikt är att tillverkarnas egna trycksaker i det här sammanhanget måste betraktas som partsinlaga.
Läser man mina tidigare inlägg om isolering och dränering av källare så rekommenderar jag som bekant platonmatta (jfr. enbart cellplast mot vägg). Jag diskuterade det där med en bekant som arbetar som konstruktör på ett av sveriges största konsultbolag. Han ritade i princip aldrig in platonmatta om inte byggfukt var en faktor att ta hänsyn till (gjutna konstruktioner). Jag vill nog ändå hävda att just när det gäller dränering i samband med åtgärdande av ett problem (för visst är det så att de flesta dränerar om huset just för att det finns någon form av problem) så gör sig platonmatton rätt bra mellan väggen och isoleringen. Men som sagt - gör som ni vill, jag skiter i vilket!