13 120 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
100 eller 200mm Isodrän/Pordrän?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Hur mycket har ni andra valt att isollera med? Lönar det sig ekonomiskt (ca 3500:- extra) att välja 200mm då resten av väggen ovanför mark är oisolerad och golven i källaren helt saknar isollering.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Vad betalar man mellan tummen och pekfingret för 1m2 Isodrän (100mm)?
Allt mellan 140 och drygt 200 kr. Vi har bestämt oss för 200mm. Visserligen är en stor del av källarvägen ovan jord och kommer att vara oisolerad men den är ju lättare att bättra på senare än att gräva allt upp igen. Tror det blir en merkostnad på ca 3500:-.
Allt mellan 140 och drygt 200 kr. Vi har bestämt oss för 200mm. Visserligen är en stor del av källarvägen ovan jord och kommer att vara oisolerad men den är ju lättare att bättra på senare än att gräva allt upp igen. Tror det blir en merkostnad på ca 3500:-.
Jag skulle se det ur ett helhetsperspektiv. Vad har du för isolering i resten av huset?
Om jag har ett äldre hus med kanske 95-145mm i väggarna och inte har ambition att tilläggsisolera och byta fasad, skulle jag inte lägga de extrapengarna på källaren.
Sedan är det ju också beroende av hur mycket du har ovanför jord av källarväggen.
Samtidigt är inte 3500:- några större pengar i ett renoveringssamman, men det kan du bara bedömma själv utifrån din egen ekonomi.
Om jag har ett äldre hus med kanske 95-145mm i väggarna och inte har ambition att tilläggsisolera och byta fasad, skulle jag inte lägga de extrapengarna på källaren.
Sedan är det ju också beroende av hur mycket du har ovanför jord av källarväggen.
Samtidigt är inte 3500:- några större pengar i ett renoveringssamman, men det kan du bara bedömma själv utifrån din egen ekonomi.
Aha, bra info.MathiasS skrev:
Ska runt på byn och kolla in vad man kan tänkas få ge för materialet här.
Har en offert på 57800:- för 25m vägg (ink allt då).
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Vi gräver själva och lejer bara bort blästringen. Räknar med att landa på ca 30000:-FredrikR skrev:
för allt.Då ingår dränpump och en markränna utanför garaget markrör till stuprör mm. 20m vägg, höjd 1,25+10cm klack. med 200mm Isodrän.
Klicka här för att svara