P
Hur mycket har ni andra valt att isollera med? Lönar det sig ekonomiskt (ca 3500:- extra) att välja 200mm då resten av väggen ovanför mark är oisolerad och golven i källaren helt saknar isollering.

Om jag svarar med: Vill du gräva upp igen pga att det blev för lite?
Jag tycker att merkostnaden är försumbar i förhållande till jobbet i övrigt så jag skulle definitivt göra det

Håller med. Om ett par år kanske du vill isolera sockeln också, och då svär du över att du inte lade ner 20 cm under mark på en gång...

Vad betalar man mellan tummen och pekfingret för 1m2 Isodrän (100mm)?

P
Vad betalar man mellan tummen och pekfingret för 1m2 Isodrän (100mm)?

Allt mellan 140 och drygt 200 kr. Vi har bestämt oss för 200mm. Visserligen är en stor del av källarvägen ovan jord och kommer att vara oisolerad men den är ju lättare att bättra på senare än att gräva allt upp igen. Tror det blir en merkostnad på ca 3500:-.

Jag skulle se det ur ett helhetsperspektiv. Vad har du för isolering i resten av huset?
Om jag har ett äldre hus med kanske 95-145mm i väggarna och inte har ambition att tilläggsisolera och byta fasad, skulle jag inte lägga de extrapengarna på källaren.
Sedan är det ju också beroende av hur mycket du har ovanför jord av källarväggen.
Samtidigt är inte 3500:- några större pengar i ett renoveringssamman, men det kan du bara bedömma själv utifrån din egen ekonomi.

100mm, följer rekommendationen från Isodrän.

100 eller 200 handlar inte om isolering för att minska energiförbrukningen - det handlar om var man tror att daggpunkten hamnar i väggen....som jag ser det.

MathiasS skrev:
100mm, följer rekommendationen från Isodrän.

100 eller 200 handlar inte om isolering för att minska energiförbrukningen - det handlar om var man tror att daggpunkten hamnar i väggen....som jag ser det.
Aha, bra info. :)
Ska runt på byn och kolla in vad man kan tänkas få ge för materialet här.
Har en offert på 57800:- för 25m vägg (ink allt då).

Förvisso en högst personlig uppfattning, men du lär ju få vänta ett tag på att räkna hem den extra kostnaden för dubbla lager skivor.

P
FredrikR skrev:
Aha, bra info. :)
Ska runt på byn och kolla in vad man kan tänkas få ge för materialet här.
Har en offert på 57800:- för 25m vägg (ink allt då).
Vi gräver själva och lejer bara bort blästringen. Räknar med att landa på ca 30000:-
för allt.Då ingår dränpump och en markränna utanför garaget markrör till stuprör mm. 20m vägg, höjd 1,25+10cm klack. med 200mm Isodrän.

H
Använde 70mm jackodrän och det räcker länge. Tror jag gav 7000 för den och det var c:a 90 kvm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.