Byggahus.se
Hallå!

Skulle behöva lite hjälp här... I februari i år bytte vi kök, en firma gjorde allt.
Vi valde en integrerad diskmaskin som heter "Proffsig" och har då alltså en lådfront på diskmaskinsluckan.

I sensomras, typ slutet av juli, upptäckte vi att "träet" (är ju egentligen någon typ av spånskiva med ett tunt lager färg/lack på som rimligtvis aldrig borde användas nära fukt...) blivit lite mjukt med några små bubblor i lacken.
Både diskmaskinsfronten och täcksidan som maskinen ligger an mot har skador runt samma områden.

Tänkte då att vi skulle hålla lite koll på skadorna, men sen kom livet emellan. Blev gradvis värre under hösten och nu ser det rätt jävligt ut.

Ringde till IKEA som först sa att detta var typiska skavskador, vilket det inte är. Vi har haft stenkoll så inga delar slår i varandra. Efter att jag stod på mig sa de att det trots allt såg ut som fuktskador (?), men att de inte kunde hjälpa mig då jag inte reklamerat "inom skälig tid".

Jag menade ju på att det inte borde spela någon roll och att utgången rimligtvis borde bli densamma oavsett om det anmäldes i slutet av juli eller nu, nämligen att vi får en ny front och en ny täcksida.

Det blev dock tvärnej... Jag sa att jag inte var nöjd med detta, att det blir fuktskador på ett kök som suttit uppe i 8 månader är inte rimligt.
Jag sa att jag tyckte deras beslut var orimligt (jobbar själv med kunder dagligen så jag vet att det oftast bara blir värre av att bli irriterad, så jag var lugn och saklig hela samtalet), och frågade om det fanns någonstans att "överklaga" detta till.

Enda sättet att gå vidare är tydligen konsumentvägledaren i min kommun. Bara om de håller med att det är en rimlig reklamation kommer IKEA agera.

Det handlar ju inte om mycket pengar, mer principen för mig. Är sjukt irriterad att vi inte bara får nya grejer...
Dessutom borde ju denna lösning de har med spånskivor få fuktproblem oftare än det inte blir det.

Jag frågade även när vi beställde köket om det inte skulle bli problem med fukt, men det skulle inte vara något problem enligt IKEA. Trots att vi aldrig uppmanats att torka torrt osv. så har vi torkat noga runtom diskmaskinsöppningen efter varje disk, men ändå har det blivit såhär.

Nu ser det ut såhär:

Skadad köksinredning med synliga fuktskador och bubblor på spånskiveytan nära diskmaskinsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad köksinredning med uppsvällda och flagnande delar vid integrerad diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktskador och avflagning på vitmålad diskmaskinsfront och täcksida med synlig spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det rimligt att bli nekad denna reklamation? Givetvis hade det varit bättre att anmäla det så fort antydan till skada fanns... Men nu är det som det är.

Frågade även om jag hade fått hjälp om jag ringt i slutet av juli, fick då svaret "troligen".

Finns det någon mening med att ta det vidare med konsumentvägledare eller är det bara att slösa tid och energi?

Om man måste lösa detta själv, finns det något att göra för att förebygga fuktskador? Känns som det bara blir likadant igen...

Lite råd skulle uppskattas!
 
Har ni öppnat, eller öppnas automatiskt, luckan när diskning är klar? Detta gör att het ånga går ut och förstör lacken. Det räcker inte att ha tejpen bara på bänkskivan om man gör så. Det är tyvärr ett handhavandfel. Tjata lite så kanske ikea ger med sig och ser lite goodwill.

Om man ska öppna luckan så ska man göra det helt och dra ut den varma disken så att ångan kan försvinna rakt ut.
 
P polarsson skrev:
Har ni öppnat, eller öppnas automatiskt, luckan när diskning är klar? Detta gör att het ånga går ut och förstör lacken. Det räcker inte att ha tejpen bara på bänkskivan om man gör så. Det är tyvärr ett handhavandfel. Tjata lite så kanske ikea ger med sig och ser lite goodwill.

Om man ska öppna luckan så ska man göra det helt och dra ut den varma disken så att ångan kan försvinna rakt ut.
Luckan öppnas inte automatiskt. Oftast har vi öppnat luckan, torkat med trasa runtom öppningen för att få bort fukten och sen haft luckan på glänt.

Ibland kör vi igång den och går och lägger oss , så står luckan stängd hela natten men vi gör proceduren ovan dagen efter.

Vad menar du med "Om man ska öppna..."? Du menar att efter varje disk ska man öppna helt och dra ut allt så det får ånga av? Aldrig gjort och aldrig hört talas om och jag har aldrig haft dessa problem tidigare.

Även om luckan varit stängd så är det fukt runtom öppningen som alltså inte kommit av ångande disk utan blivit under tiden den kört.
 
Blir så med fibermaterial i kök, förr eller senare.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Blir så med fibermaterial i kök, förr eller senare.
Inser det också, men efter 8 månader verkligen? Finns något tips på vad man ska ersätta den spånskivan till höger om diskmaskinen med? Vill helst inte sätta dit en likadan
 
M MARTINOV skrev:
Luckan öppnas inte automatiskt. Oftast har vi öppnat luckan, torkat med trasa runtom öppningen för att få bort fukten och sen haft luckan på glänt.

Ibland kör vi igång den och går och lägger oss , så står luckan stängd hela natten men vi gör proceduren ovan dagen efter.

Vad menar du med "Om man ska öppna..."? Du menar att efter varje disk ska man öppna helt och dra ut allt så det får ånga av? Aldrig gjort och aldrig hört talas om och jag har aldrig haft dessa problem tidigare.

Även om luckan varit stängd så är det fukt runtom öppningen som alltså inte kommit av ångande disk utan blivit under tiden den kört.
Om det sipprar ut ånga jnder tiden maskinen kör så är den ju inte tät. Prova ta bort luckan och kör maskinen och se om den fortfarande sipprar ut ånga. Om inte så går luckan för tät och hindrar diskmaskinen att syängas helt
 
M MARTINOV skrev:
Hallå!

Skulle behöva lite hjälp här... I februari i år bytte vi kök, en firma gjorde allt.
Vi valde en integrerad diskmaskin som heter "Proffsig" och har då alltså en lådfront på diskmaskinsluckan.

I sensomras, typ slutet av juli, upptäckte vi att "träet" (är ju egentligen någon typ av spånskiva med ett tunt lager färg/lack på som rimligtvis aldrig borde användas nära fukt...) blivit lite mjukt med några små bubblor i lacken.
Både diskmaskinsfronten och täcksidan som maskinen ligger an mot har skador runt samma områden.

Tänkte då att vi skulle hålla lite koll på skadorna, men sen kom livet emellan. Blev gradvis värre under hösten och nu ser det rätt jävligt ut.

Ringde till IKEA som först sa att detta var typiska skavskador, vilket det inte är. Vi har haft stenkoll så inga delar slår i varandra. Efter att jag stod på mig sa de att det trots allt såg ut som fuktskador (?), men att de inte kunde hjälpa mig då jag inte reklamerat "inom skälig tid".

Jag menade ju på att det inte borde spela någon roll och att utgången rimligtvis borde bli densamma oavsett om det anmäldes i slutet av juli eller nu, nämligen att vi får en ny front och en ny täcksida.

Det blev dock tvärnej... Jag sa att jag inte var nöjd med detta, att det blir fuktskador på ett kök som suttit uppe i 8 månader är inte rimligt.
Jag sa att jag tyckte deras beslut var orimligt (jobbar själv med kunder dagligen så jag vet att det oftast bara blir värre av att bli irriterad, så jag var lugn och saklig hela samtalet), och frågade om det fanns någonstans att "överklaga" detta till.

Enda sättet att gå vidare är tydligen konsumentvägledaren i min kommun. Bara om de håller med att det är en rimlig reklamation kommer IKEA agera.

Det handlar ju inte om mycket pengar, mer principen för mig. Är sjukt irriterad att vi inte bara får nya grejer...
Dessutom borde ju denna lösning de har med spånskivor få fuktproblem oftare än det inte blir det.

Jag frågade även när vi beställde köket om det inte skulle bli problem med fukt, men det skulle inte vara något problem enligt IKEA. Trots att vi aldrig uppmanats att torka torrt osv. så har vi torkat noga runtom diskmaskinsöppningen efter varje disk, men ändå har det blivit såhär.

Nu ser det ut såhär:

[bild]

[bild]

[bild]

Är det rimligt att bli nekad denna reklamation? Givetvis hade det varit bättre att anmäla det så fort antydan till skada fanns... Men nu är det som det är.

Frågade även om jag hade fått hjälp om jag ringt i slutet av juli, fick då svaret "troligen".

Finns det någon mening med att ta det vidare med konsumentvägledare eller är det bara att slösa tid och energi?

Om man måste lösa detta själv, finns det något att göra för att förebygga fuktskador? Känns som det bara blir likadant igen...

Lite råd skulle uppskattas!
Vad som är skälig tid att meddela om felet efter att det har upptäckts kan iofs variera, men konsumentköplagen ger två månader som ett exempel på vad som alltid ska anses vara rätt tid. Om tre-fyra månader är skäligt i detta fall får någon annan avgöra, men jag skulle tro att det är försent och att Ikea har rätt.
 
Redigerat:
M MARTINOV skrev:
Inser det också, men efter 8 månader verkligen? Finns något tips på vad man ska ersätta den spånskivan till höger om diskmaskinen med? Vill helst inte sätta dit en likadan
Det finns silvrig tejp mot just fukt och ånga att använda till detta. Ikea har som du kan köpa. Syns ju inte när luckan är stängd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-diffusionsspaerr-foerkromad-04375085/
 
Redigerat:
Troligtvis är luckan ej tät under drift, vanligt att folk skruvar upp maskinerna mot bänkskivan så luckan blir lite skev osv. Optimalt är att ha en vanlig frontplåt och längre ut så ev ånga går rätt upp men inte så snyggt.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.