Byggahus.se
Hej,

Vi beställde och fick utfört en Taktvätt samt målning av vårt tak i somras.

Redan vid högtryckstvättningen så började det forsa in vatten i uterummet och jag gick upp på vinden och kunde se att boarden blev fuktig.
Mad de som tvättade att avbryta men de tog beslutet att fortsätta.

Efteråt så har det torkat upp.

Nu var jag uppe på vinden igår och såg att boarden runt ränndalen är dyblöt.

detta är onormalt och huset besiktigades två gånger förra året när vi köpte huset. Då var det torrt och inga fläckar på boarden.

Jag är orolig att högtryckstvätten eller klättrandet har förstört tätheten runt ränndalen.

Är detta något att oroa sig för eller är det naturligt nu när taket är täckt i snö?

Antar att taket inte var i skick bra nog för en tvätt? Men de gjorde en okulär besiktning och sa att det var mycket bra förutsättningar för tvätt och målning.
 
  • Ett snötäckt hus i skymningen med stjärnformade ljus i fönstren och en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvinkel med isolering och fuktfläck, synliga träbjälkar och stödstolpe, underbyggnad i ett högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk, suddig bild av träbjälkar underifrån med en stålplatta och diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme, isolering, träbjälkar, snedtak, ingen synlig belysning, ostädad, tom och obebodd plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering och fuktskador på taket. Träbjälkar synliga. Mögel kan vara möjligt. Renovation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
G Gräsmattenörden skrev:
Hej,

Vi beställde och fick utfört en Taktvätt samt målning av vårt tak i somras.

Redan vid högtryckstvättningen så började det forsa in vatten i uterummet och jag gick upp på vinden och kunde se att boarden blev fuktig.
Mad de som tvättade att avbryta men de tog beslutet att fortsätta.

Efteråt så har det torkat upp.

Nu var jag uppe på vinden igår och såg att boarden runt ränndalen är dyblöt.

detta är onormalt och huset besiktigades två gånger förra året när vi köpte huset. Då var det torrt och inga fläckar på boarden.

Jag är orolig att högtryckstvätten eller klättrandet har förstört tätheten runt ränndalen.

Är detta något att oroa sig för eller är det naturligt nu när taket är täckt i snö?

Antar att taket inte var i skick bra nog för en tvätt? Men de gjorde en okulär besiktning och sa att det var mycket bra förutsättningar för tvätt och målning.
Du behöver reklamera jobbet skriftligt..
Då du nyligen har köpt det och besiktigat det så finns goda chanser till att bevisa att problemen kommer ifrån taktvätten..
Det ser inte bra ut med boarden troligtvis behöver den bytas…
 
Några takpannor kanske flyttades ur sitt läge. Blev någon annat skadat?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Taktvätt i all ära. Men har ni inspekterat hur underlagspapp mer mera ser ut? har man lyft pannor och kollat

Att tvätta och måla ett tak är ju inte samma sak som ett takbyte eller renovering utan en 100% enbart kosmetisk åtgärd.

Om underlagspappen var slut kan det ju mycket väl hänt att taktvätten ställt till det. Lustigt bolaget fortsatte. att det börjar läcka in under pågående arbete så tyder ju det på att taket är slut och man ska göra andra åtgärder än att tvätta det.

Hur gammalt är taket? Vid besiktning är det inte alltid man lyfter på tegelpannor och jag skulle rekommendera att man kollar lite själv med.

Men ja. Steg 1. Reklamera jobbet. Steg 2. ta ut nått riktigt takföretag som får inspektera det hela och se hur det ser ut under pannorna. (om du itne vill göra undersöknignen själv)
 
R
Appendix Appendix skrev:
Taktvätt i all ära. Men har ni inspekterat hur underlagspapp mer mera ser ut? har man lyft pannor och kollat

Att tvätta och måla ett tak är ju inte samma sak som ett takbyte eller renovering utan en 100% enbart kosmetisk åtgärd.

Om underlagspappen var slut kan det ju mycket väl hänt att taktvätten ställt till det. Lustigt bolaget fortsatte. att det börjar läcka in under pågående arbete så tyder ju det på att taket är slut och man ska göra andra åtgärder än att tvätta det.

Hur gammalt är taket? Vid besiktning är det inte alltid man lyfter på tegelpannor och jag skulle rekommendera att man kollar lite själv med.

Men ja. Steg 1. Reklamera jobbet. Steg 2. ta ut nått riktigt takföretag som får inspektera det hela och se hur det ser ut under pannorna. (om du itne vill göra undersöknignen själv)
Finns ingen takpapp då dom har board som underlagstak..
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Finns ingen takpapp då dom har board som underlagstak..
Så inget tätskikt., bara tegel och board?

Ja jisses....
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Taktvätt i all ära. Men har ni inspekterat hur underlagspapp mer mera ser ut? har man lyft pannor och kollat

Att tvätta och måla ett tak är ju inte samma sak som ett takbyte eller renovering utan en 100% enbart kosmetisk åtgärd.

Om underlagspappen var slut kan det ju mycket väl hänt att taktvätten ställt till det. Lustigt bolaget fortsatte. att det börjar läcka in under pågående arbete så tyder ju det på att taket är slut och man ska göra andra åtgärder än att tvätta det.

Hur gammalt är taket? Vid besiktning är det inte alltid man lyfter på tegelpannor och jag skulle rekommendera att man kollar lite själv med.

Men ja. Steg 1. Reklamera jobbet. Steg 2. ta ut nått riktigt takföretag som får inspektera det hela och se hur det ser ut under pannorna. (om du itne vill göra undersöknignen själv)
Taket är från 91 och är av modellen takboard.
Jag var med vi inspektionen innan order och han lyfte på pannor lite här och där. Mest för att se så att läkt med mera var ok.

Takmålning är inte 100% kosmetiskt. Anledningen till att jag ville göra målningen var just för att boerden var helt torr och fin. Men takpannorna hade blivit högtryckstvättars för 10 år sedan så all färg var borta. Ville återställa ett skydd så att inte pannorna absorberar vatten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så inget tätskikt., bara tegel och board?

Ja jisses....
Ganska vanlig konstruktion. Byggs många hus än idag med denna konstruktion (som hade fungerat i 33år)
Nu handlar inte denna tråd om mitt underlagstak är den bästa konstruktionen på marknaden eller inte. Utan vad som hänt efter tvättningen och om jag borde vara orolig.
 
R
Appendix Appendix skrev:
Så inget tätskikt., bara tegel och board?

Ja jisses....
Boarden är det så kallade underlagstäckningen, det byggs sådana tak än idag både med board samt att du kan ha ännu sämre med genomtrampningsbar plastduk som tex, Älvsbyhus har Sveriges största småhustillverkare..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några takpannor kanske flyttades ur sitt läge. Blev någon annat skadat?
Jag har varit uppe vid ränndalen flera gånger efter målningen då vi fick problem med läckage o uterummet som syns på bilden. Kunde inte se att någon panna saknades i alla fall.
 
G Gräsmattenörden skrev:
Jag har varit uppe vid ränndalen flera gånger efter målningen då vi fick problem med läckage o uterummet som syns på bilden. Kunde inte se att någon panna saknades i alla fall.
Det är lurigt att se, med denna konstruktion räcker det att en panna flyttar på sig och snön smälter och pressar in vatten :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
Oavsett skick på taket så har utförande företaget ett ansvar i sitt utförande i detta fall om det inte är tillräckligt bra förutsättningar så ska dom inte tvätta det ligger i yrkeskunskapen att avgöra..
 
R Rejäl skrev:
Oavsett skick på taket så har utförande företaget ett ansvar i sitt utförande i detta fall om det inte är tillräckligt bra förutsättningar så ska dom inte tvätta det ligger i yrkeskunskapen att avgöra..
Det gäller att få firman att rätta till detta, samt att kunna bevisa att det är pga deras arbete skadan skett, om det krävs.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller att få firman att rätta till detta, samt att kunna bevisa att det är pga deras arbete skadan skett, om det krävs.
Håller med.. men han hade ju köpt huset i närtid med besiktning där boarden var torr..
Så han har en del att luta sig emot så att det inte bara är hans ord mot företaget…
 
Har varituppe på taket när det var snöfritt ett par dagar. Inga pannor som ligger fel.
Jag har skickat en åberopan på reklamation till Decatak som gjort jobbet. Men de väljer att inte svara på min reklamation.

Jag skrev att jag önskar få ett svar på mitt meddelande om reklamation inom 30 dagar.
Nu har det gått 30 dagar och de har inte ens skickat ett läskvitto.

Synd med företag som är lätta att få kontakt med om man vill köpa en tjänst men går under jord när man har en synpunkt eller klagan.

Jag ångrar djupt att jag gick på att tvätta taket var en bra lösning. Hade hellre låtit det vara och då hade det fortsatt hålla tätt några år till. Sedan hade jag bytt tak istället.

Ska kontakta en lokal takläggare och se vad denne tror att orsaken till att fukt tränger in kan vara. Samt om det går att göra något åt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.