Byggahus.se
Har sedan jag köpte min nuvarande villa har jag upptäckt smältplättar på gården när det är snö, men upp till -5°. Det smälter också väldigt fort runt fastigheten, så runt huset är det smält ca 20cm utåt, fast det är skitmycket snö (bor i gävleborg). Har också grus runt fastigheten, och denna är ej "fastfruset" utan lika grusigt som det är på sommaren.

Vet att plättarna kan bero på att det ångar från fjärrvärmeröret, och de har varit och kikat men inget läckage vad det verkar som. Men hur förklaras det runt huset?

Bra att veta är att det är källare, och källaren kanske är runt 15-18c° under vinterhalvåret. Något att oroa sig över?
 
Z
Jag har märkt att sedan vi dränerande källaren med 10cm isodrän så bildas det nu en 10cm sträng runt huset som är helt snö fri😊Antar att värmen går ut lite i isoleringen och letar sig uppåt😁
 
Intressant. Dock är min fastighet senast dränerad 1960....
 
Z Zharz skrev:
Jag har märkt att sedan vi dränerande källaren med 10cm isodrän så bildas det nu en 10cm sträng runt huset som är helt snö fri😊Antar att värmen går ut lite i isoleringen och letar sig uppåt😁
skulle kunna mycket väl vara så,dränerade om huset 2022 med 10cm isodrän precis som du,även jag märker att snön smälter bort som en sträng
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.