Byggahus.se
S Stego1 skrev:
Hehe. Ja dom kan, hantverkarna. Startavgift och en min- debitering på 2 timmar. Startavgift, vad innefattar det? Resa eller vad? En min-deb på 2 timmar är inget annat är ren stöld. Jag har jobvat med fältservice på maskiner i många år och vi debiterade bilersättning, restid samt arbetstid i halvtimmesintervaller. Alltså min-deb =30 minuter.
Vi hade dessutom pricipen att för att debitera nästa halvtimme skulle det gå minst en kvart in på den. Ett tokärligt system i akt och mening.
Att inte alls debitera för 14 minuter på en påbörjad arbetshalvtimme är i mitt tycke närmare idioti än genomärligt.
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte ett dugg konstigt. Du kan ha helt olika affärsmodeller men det viktiga att förstå är att summan på sista raden måste täcka företagets kostnader och generera vinst. Hur man sedan kommer fram till den summan avgörs av vilken affärsmodell man valt.

Om en el firma med låt säga 10 anställda elektriker tar 700 kr/ Tim så kommer varje elektriker behöva generera 8 Tim fakturerbar tid/ dag. I praktiken så kommer dock inte varje elektriker klara det varje dag. Men förhoppningvis har företaget även fastpris jobb som täcker upp. Eller så behöver man dra in 10-11 Tim fakturerbar tid för att täcka upp dom elektriker som kanske bara får ihop 5-6 Tim.
Eller så har företaget räknat ut att breakeven går vid 80% beläggningsgrad. Då klarar man sig på 6,4 Tim/ dag.

Om man i detta exempel bara skulle fakturerar för tiden innanför tröskeln så får man snabbt stora problem. Vi leker med tanken att varje jobb tar exakt 1 timma i snitt. Vi räknar att restiden mellan kunderna är 30 min i snitt. Det går alltså bort 1 Tim/ kund i restid.
Då skulle du teoretiskt hitta 5 Tim fakturerbar tid/ elektrikern/ dag.
I exemplet förutsätter jag att kollektivavtalet säger att elektrikern börjar och slutar på firman. 7-16 helt enkelt.

Har du då räknat ut i din affärsmodell att du behöver dra in 8x700kr=5 600 kr / elektriker och dag så får du snabbt problem om du bara drar in 5x700=3 500 kr/ dag.
Det blir -21 000 kr/ dag.
Viktigt att förstå också är att när en elektriker är sjuk så betalar du inte bara sjuklön. Du går också miste om de oh intäkter och vinst som elektrikern drar in varje dag. För att inte tala om det administrera arbetet som krävs för att ringa runt till alla stackars kunder och boka om tider.

Men just det här företaget vill verkligen att man bara ska ta betalt för tiden innanför tröskeln. Så Vd tänker till och tror att han hittat lösningen på det konsumenten efterfrågar. Vi höjer Tim debiteringen helt enkelt.
Så den nya Tim debiteringen blir 5 600 kr/ 5= 1 120kr/ Tim.
Problemet äntligen löst. Eller?

Det här systemet kanske inte blir så populärt bland kunder där elektrikern arbetar flera dagar i streck? Eller bland kunder där elektrikern arbetar 4 Tim.
Varför ska du räkna bort restiden? Det har det aldrig varit tal om. Är det 1 timme resa till kunden så ska han givrtvis betala för den tiden, men då heter det restid. Det är lättare, enligt min erfarenhet, att få acceptans för resan om den faktureras separat än om man bakar in den i arbetstiden. Det ser inte bra ut om kunden vet att "själva arbetet" tar en timme men blir fakturerad för 3 timmar, (restiden inbakad).
 
E
lunnabo lunnabo skrev:
Att inte alls debitera för 14 minuter på en påbörjad arbetshalvtimme är i mitt tycke närmare idioti än genomärligt.
Säkert kommunalarbetare eller dylikt.

Då stölden sker mot någon myndighet eller stort företag är allt i sin ordning troligen.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
S
lunnabo lunnabo skrev:
Att inte alls debitera för 14 minuter på en påbörjad arbetshalvtimme är i mitt tycke närmare idioti än genomärligt.
Det tycker inte jag. Det fungerade utmärkt. Nöjda kunder, mycket jobb och ökande marknadsandelar. Det innebar att vi slapp minutsnikandet. Vi gjorde bra med vinst.
 
  • Wow
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
E
S Stego1 skrev:
Det tycker inte jag. Det fungerade utmärkt. Nöjda kunder, mycket jobb och ökande marknadsandelar. Det innebar att vi slapp minutsnikandet. Vi gjorde bra med vinst.
Gjorde, ja.

Tills någon kom på er troligen.

Nöjda kunder är bra, men långt ifrån allt, vissa tycker lagar och regler också är viktigt att uppfylla
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Gjorde, ja.

Tills någon kom på er troligen.

Nöjda kunder är bra, men långt ifrån allt, vissa tycker lagar och regler också är viktigt att uppfylla
Skulle det vara olagligt att inte ta betalt första kvarten varje halvtimme? Vi hade aldrig en kund som klagade på debiteringen pga överdebitering och lagar och regler följdes, åtminstone från vår sida, inte alltid från kundens.
 
E
S Stego1 skrev:
Skulle det vara olagligt att inte ta betalt första kvarten varje halvtimme? Vi hade aldrig en kund som klagade på debiteringen pga överdebitering och lagar och regler följdes, åtminstone från vår sida, inte alltid från kundens.
Men vem stal ni den kvarten från då?
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Men vem stal ni den kvarten från då?
Vi behövde inte stjäla någon tid alls.
 
Alla taxibilar har en dekal med prislista på bilen. Det vore rimligt att även hantverkare har något liknande så köparen vet vad som gäller.

Ett problem i Sverige är att hantverkare är mera kompisar än konkurrenter.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det tycker inte jag. Det fungerade utmärkt. Nöjda kunder, mycket jobb och ökande marknadsandelar. Det innebar att vi slapp minutsnikandet. Vi gjorde bra med vinst.
Helt klart att ni debiterade för mycket för varje arbetad timme då ni hade "råd" att bjuda på så mycket.
 
E
S Stego1 skrev:
Vi behövde inte stjäla någon tid alls.
Jaha. Ni skrev komptid dessa kvartar eller jobbade längre så ni fick 8h fakturerbar tid om dagen?

Eller ni fick bara ihop 6h, då var det kanske inte konstigt ni blev ersatta.

Men var och en har sina filosofier men i slutändan är det inte många som kan göra som ni om inte företaget gått ut med det uttryckligen. Och varför skulle de vilja bjuda varje kund på en kvart, tror det är ovanligt i hantverkarbranschen, kanske är marginalerna för små. :sweat:
 
  • Haha
Mazdarune
  • Laddar…
man kan förstå att större företag använder sig av allehanda uträkningar så att det går ihop, det är ju viktigt men jag tror inte den som öppnade tråden hade anlitat skanska utan ett mindre företag för att få det så billigt som möjligt, men dessa mindre företag lutar sig mot de störres uträkningar för att optimera sina vinster en enmans företagare kan inte ha lika stora utgifter som ett större företag, alltså faller många argument i denna tråden, alla skall vi leva men något måste vi få för 15 minuters arbete a 2000 kr åt helvete för mycket pengar
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
A
A anLUn291 skrev:
man kan förstå att större företag använder sig av allehanda uträkningar så att det går ihop, det är ju viktigt men jag tror inte den som öppnade tråden hade anlitat skanska utan ett mindre företag för att få det så billigt som möjligt, men dessa mindre företag lutar sig mot de störres uträkningar för att optimera sina vinster en enmans företagare kan inte ha lika stora utgifter som ett större företag, alltså faller många argument i denna tråden, alla skall vi leva men något måste vi få för 15 minuters arbete a 2000 kr åt helvete för mycket pengar
beloppen skiljer, men man måste fortfarande betala för samma saker..

enskild firma har inte samma skatterabatt som AB.
enmansföretag måste vända mer på varje krona än ett större bolag..

Förstår inte vilka argument som skulle fallera..?..

Jag står med detta just nu..

Opel skåp.
felsökning av bromsar..
Demontering av bromsok och belägg.
renovering av bromsok, renovering av bromsskivor..

arbets tid ca 3 Tim.
felsökning ca 45 min.. på varje sida.
beställning av delar ca 20 min.

Jag har detta klart för mig vad det kommer att kosta kunden, men tala gärna om vad du tror detta skulle gå på... eftersom företagare har guld i fickorna..
 
JosefFD JosefFD skrev:
Hej!
Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.

Har han rätt att göra så?
Någon som har koll?
Låter ju helt jäkla galet....
 
  • Gilla
JosefFD
  • Laddar…
E
B Berra39 skrev:
Låter ju helt jäkla galet....
Precis vad vi säger, vet inte om du läst hela tråden?

Jobbet tog alltså en timme från det att trådskaparen beställt det och elektrikern inhandlat materiel, utfört jobbet, återvunnet överblivet materiel samt skrivit en sammanställning över det hela.

Antar att ELGrossisten, elfirman och TS måste hållet till vägg i vägg.

Oavsett vad blir en lite nyfiken på vad beställningen gick ut på, byta säkringen i en dimmer.

Inget framgår, ingen vet mer än inget, vad vi har här är en massa åsikter baserade på folks erfarenheter och fördomar.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.