Byggahus.se
Vem vet mest?

Ja det visar sig att kompetensen bland de 22 forskarna är överlägsen den på tex FHM och att de är ledande inom fältet
. Inte helt överraskande hamnar AT långt ner på listan.

""Anders Tegnell avfärdar de 22 forskarna som är emot den svenska coronastrategin med att de ”inte är våra ledande forskare i fältet”.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson hävdar att kritikernas tankar om pandemihanteringen inte är mer värda ”än när Enok Sarri spår väder i abborrmagar”.

https://www.expressen.se/nyheter/unika-listan-sa-rankas-svenska-coronaexperter/

Kritiska professorer kontrar med att den officiella svenska coronastrategin ”lett till mycket lidande och död”.

Vem ska man tro på?

Expressen kan nu visa, med hjälp av en vetenskaplig rankning gjord av forskningsexperten Ulf Sandström, att många av kritikerna i verkligheten tillhör den absoluta forskningseliten i landet.

Läs topplistan som rangordnar 45 av de forskare som syns mest i debatten om det svenska sättet att hantera pandemin.""
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vem vet mest?

Ja det visar sig att kompetensen bland de 22 forskarna är överlägsen den på tex FHM och att de är ledande inom fältet
. Inte helt överraskande hamnar AT långt ner på listan.

""Anders Tegnell avfärdar de 22 forskarna som är emot den svenska coronastrategin med att de ”inte är våra ledande forskare i fältet”.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson hävdar att kritikernas tankar om pandemihanteringen inte är mer värda ”än när Enok Sarri spår väder i abborrmagar”.

[länk]

Kritiska professorer kontrar med att den officiella svenska coronastrategin ”lett till mycket lidande och död”.

Vem ska man tro på?

Expressen kan nu visa, med hjälp av en vetenskaplig rankning gjord av forskningsexperten Ulf Sandström, att många av kritikerna i verkligheten tillhör den absoluta forskningseliten i landet.

Läs topplistan som rangordnar 45 av de forskare som syns mest i debatten om det svenska sättet att hantera pandemin.""
Det man mäter är ju antalet publicerade forskningar.
Som anställd på FHM sysslar man mindre med forskning och mer med att läsa rapporter och tolka dom.

T o m Tom Britton var ju med, han är inte ens i rätt bransch.

Svälj inte allt som står i aftonpressen
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det visar sig att kompetensen bland de 22 forskarna är överlägsen den på tex FHM och att de är ledande inom fältet. Inte helt överraskande hamnar AT långt ner på listan.
Har du missuppfattat Fohm:s roll?
De ska inte vara forskare. Däremot kunna förstå internationella forskningsrapporter.

Jag ser att i toppen av listan hamnar Bergholtz, Emil J: Professor i teoretisk fysik. Det är ju jättebra att han är duktig på teoretisk fysik men vad spelar det för roll i detta sammanhang?
 
  • Gilla
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Så klart vi kunde gjort det bättre med smittspridning, ta hand om de gamla. En stor del av polariseringen kommer från en bakomliggande politisk agenda, där det gäller att försvara Sverige eller peka finger till politiker/tjänstepersoner. Personligen ser jag förbättringspotential o andra sidan är det och har varit helt omöjligt att förvara sig mot ett virus. Det går inte i det långa loppet, utan väldigt stora kostnader för samhället. Framförallt avlägsna ö-nationer kan hålla emot. Globala samhället kräver transporter och därmed kan vi inte hindra en smitta - det borde historien lärt oss.

Dessutom är vi inte klara med pandemin - vi har väl nått 2 mil i maratonloppet. Vi ser tydligt att nya nationer dyker upp i smittspridningen/dödsfall. Vi har i nordligaste hemisfären en period med lägre smittspridning pga av sommar, medan den del av jorden som får tropisk sommar (typ Indien) kommer få ökade problem, medan på södra halvklotet kommer de som finns i närheten av södra vändkretsen (de som länder som har tropisk sommar under den tid då vi har vinter) få lägre smittspridning, medan de få länder (södra delen av Sydamerika och södra Nya Zealand) som ligger i motsvarande klimatzon som "oss" kommer att få en risk för ökad smittspridning.

Förövrigt ser fördelning av dödsfall mellan länder i europa ut så här.
[bild]
Jag höll med dig tills du kom med grafen på slutet. Antal dödsfall har väldigt många felkällor, så att se på överdödlighet är sannolikt den mest ”sanna” siffran man kan gå på. Dvs hur många fler dödsfall än förväntat har respektive land?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
D jonas_t skrev:
Missförstå mig rätt, jag tycker inte du har fel, snarare tvärtom... Jag tycker att man haft en nykter inställning till vad som är rätt att göra från första början, speciellt det faktum att man från första början poängterat att det är vårdkapaciteten som ska styra vilka restriktioner som är rimliga relativt till all annan folkhälsa.

Men det förtar inte att vi bör vara ödmjuka inför att saker och ting kunnat göras bättre, ett sätt att göra det på är att titta på hur andra lyckats eller misslyckats hanterat samma problem.
Att för lättvindigt avfärda andra med att de är för olika oss, eller att mena att vi borde ha gjort exakt som Norge eller Belgien menar jag är att inte vilja lära sig.
Med det sagt kommer vi aldrig få ett facit, det är tydligt med tanke på hur olika saker och ting slagit trots ringa eller enorma restriktioner, men att analysera alla aspekter för att lära sig att bättre hantera liknande framtida liknande situationer är vår skyldighet.
Ja, håller självklart med om att det finns något att lära från andra. Både av de som agerat med bättre och sämre resultat.

Det jag reagerar på är att några verkar ha ett intresse att svartmåla Sverige till varje pris. Detta trots att allt tyder på att Svenska myndigheter har gjort mycket rätt så här långt.

Pandemin är inte över och man ser nu länder som klarat sig bra tidigare börjar få allt större problem. Vi får hoppas att hela mänskligheten snart får tillgång till vaccin...
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du missuppfattat Fohm:s roll?
De ska inte vara forskare. Däremot kunna förstå internationella forskningsrapporter.

Jag ser att i toppen av listan hamnar Bergholtz, Emil J: Professor i teoretisk fysik. Det är ju jättebra att han är duktig på teoretisk fysik men vad spelar det för roll i detta sammanhang?
Det är ju inte jag som gjort sammanställningen :)

Men jag håller med dig om att det vore bättre att sortera bort Emil som har ett annat kompetensområde.

Faktum kvarstår att kompetensen är vida högre i gruppen än hos FHM. Nu tillhör jag ju falangen som är mest intresserad av innehåll och mindre av titlar men just sken av JC och AT uttalade är det lite intressant att se var den vetenskapliga kompetensen är störst.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, håller självklart med om att det finns något att lära från andra. Både av de som agerat med bättre och sämre resultat.

Det jag reagerar på är att några verkar ha ett intresse att svartmåla Sverige till varje pris. Detta trots att allt tyder på att Svenska myndigheter har gjort mycket rätt så här långt.

Pandemin är inte över och man ser nu länder som klarat sig bra tidigare börjar få allt större problem. Vi får hoppas att hela mänskligheten snart får tillgång till vaccin...
Det är väl en konsekvens av det tunnelseende/svartvita världsbilden som finns hos många.

"Vi är inte bäst, alltså är vi sämst"
Det är antingen eller... Ingen färg, inte ens gråskala. Bara trist monokrom AS/400-bild :)
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är väl en konsekvens av det tunnelseende/svartvita världsbilden som finns hos många.

"Vi är inte bäst, alltså är vi sämst"
Men har någon sagt att vi är sämst i världen?

Inte vad jag vet så varför hitta på saker? Vem lurar du med det?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men har någon sagt att vi är sämst i världen?

Inte vad jag vet så varför hitta på saker? Vem lurar du med det?
Sämst i norden, hela världen klagar på Sverige, "Smittat gamla med berått mod" o s v.

Sedan finns det ju dom som har ologiska förälskelser i matematiker och tror att de kan visa hur smittspridning av ett okänt virus går till o s v.

Att du inte förstår vad jag menar är helt förväntat, min mening hade gråskalor :)
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Sedan finns det ju dom som har ologiska förälskelser i matematiker och tror att de kan visa hur smittspridning av ett okänt virus går till o s v.
Vad bra då är det klarlagt att "sämst i världen" egentligen skulle vara "sämst i norden"


Ptja det var ju FHM som anlitade Tom Britton för sina matematiska studier av smittutvecklingen. Jag förstår att du kritiserar dem för det men eftersom det handlar om matematiska modeller så är det så klart helt rätt att använda en matematiker för det.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra då är det klarlagt att "sämst i världen" egentligen skulle vara "sämst i norden"


Ptja det var ju FHM som anlitade Tom Britton för sina matematiska studier av smittutvecklingen. Jag förstår att du kritiserar dem för det men eftersom det handlar om matematiska modeller så är det så klart helt rätt att använda en matematiker för det.
Du begrep verkligen inte vad @gaidin menade... vilket bekräftar att han har rätt...
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra då är det klarlagt att "sämst i världen" egentligen skulle vara "sämst i norden"


Ptja det var ju FHM som anlitade Tom Britton för sina matematiska studier av smittutvecklingen. Jag förstår att du kritiserar dem för det men eftersom det handlar om matematiska modeller så är det så klart helt rätt att använda en matematiker för det.
FHM anlitade Tom Britton för att skapa matematiska modeller på deras indata och är medvetna om vilka begränsningar en sådan modell har.

När du läser hans modeller går det ju för dig i brallan av upphetsning över hur duktig han är på epidemiologi :D

Det är det jag menar med svart och vitt. Att man kan läsa bevisar inget, förstår man inte det man läser blir det ju ofta fel, som vi ju ser ganska ofta här när du presenterar rapporter du har fiskat fram.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju inte jag som gjort sammanställningen :)

Men jag håller med dig om att det vore bättre att sortera bort Emil som har ett annat kompetensområde.

Faktum kvarstår att kompetensen är vida högre i gruppen än hos FHM. Nu tillhör jag ju falangen som är mest intresserad av innehåll och mindre av titlar men just sken av JC och AT uttalade är det lite intressant att se var den vetenskapliga kompetensen är störst.
Nej, men du måste ju ha ansett att den var värd att spridas till fler.

Det är olika kompetenser som behövs för en forskare och en tjänsteman på t.ex. Fohm.
En forskare ska vara duktig på att forska och presentera sina resultat vilket är vad tidningen har kollat.
Tjänstemän på Fohm ska inte forska men däremot vara duktiga på att analysera och förstå internationella forskningsrapporter.
Att jämföra de två grupperna utifrån forskningsresultat är därför helt meningslöst och som att jämföra äpplen med päron.

Sveriges forskare i det aktuella ämnet är få jämfört med alla de forskare inom det aktuella ämnet som finns i världen. Så även om det finns 20 sådana i Sverige väger de lätt jämfört med 20 000 i världen (eller vad nu antalen är).
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det fungerar ju jättebra. Alla dina trosfränder fyller forumet med stödinlägg och hejarop.

Staffans
Ja, skönt att se att alla som förstår och föraktar körsbärsplockning stöder och hejar på inlägg som påtalar och klagar på när någon körsbärsplockar.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju inte jag som gjort sammanställningen :)

Men jag håller med dig om att det vore bättre att sortera bort Emil som har ett annat kompetensområde.

Faktum kvarstår att kompetensen är vida högre i gruppen än hos FHM. Nu tillhör jag ju falangen som är mest intresserad av innehåll och mindre av titlar men just sken av JC och AT uttalade är det lite intressant att se var den vetenskapliga kompetensen är störst.
Jag tycker att det var en mycket märklig artikel. Det förvånar mig att de som står bakom scoret/ranking ställer upp på denna jämförelser.

Citatet ”inte är våra ledande forskare i fältet” tolkar jag som att han menar pandemi-relaterade ämnesområden som man ju kan tolka väldigt brett. Då har han väl ändå rätt med några undantag även enligt denna sammanställningen?

Nu har jag inte fördjupat mig i hur denna ranking fungerar, men ser forskare som borde ingå i samma nisch som ej verkar få inbördes ranking i förhållande till score:t de tillskrivs. Jag tycker också att det är mycket oseriöst att ranka forskare inom så vitt skilda områden mot varandra.

Det är väl inte heller särskilt rättvist att jämföra antal publikationer hos de på FoHM med heltidsforskare och tolka det som ett mått på kompetens?
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.