Byggahus.se
P phosun skrev:
Visst måste företag gå runt och jag hade gärna betalt för arbetstid, transport mm. Har heller inte problem med att jag behöver byta delar som över tid slits ut (på rimlig nivå) och regelbunden service/check. Det som sticker i ögonen är hur lite man får per krona jämfört om man tex byter någon av pumparna osv.

En annan tokig grej med IVT 695 är att styrkortet som innehåller knappar mm har en begränsad livslängd för att de använt en skräpprodukt för menyvredet, den sk rotationsenkodern håller några år innan den börjat strula. Fick hela kortet bytt för några år sedan (ca 3000kr för kortet) men fick behålla det gamla kortet så jag själv kunde byta rotationsenkodern som kostar några tior.
Plocka isär och tvätta encodern med sprit går lika bra,,,,, jag gjorde det på en nibe 750f, spriten som blev över drack jag upp så inget spill alls :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
Jag är helt säker på att en del av de som klagar på ockerpriser och annat här inte har något emot att köpa kläder med små broderade figurer av olika slag och liknande till... tja... ockerpriser?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Kläder köper man till lågpris på nätet nuförtiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
anders07 anders07 skrev:
Fast den är ju faktiskt nästan 15 spänn inkl. moms på Elfa... [länk]
njae, man måste beställa minst 3st så det blir det astronomiska beloppet 45kr :crysmile:
sry, off topic men kunde inte låta bli ... :cool:
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Mats-S
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur många timmar lägger du ner på att spara 990kr eller vad det nu i slutändan handlar om?

4-8 timmar research? 2 timmar på att shoppa? Materialkostnader? Byggtid?

Har du möjligheten att lägga dessa timmar på att fakturera eventuell kund borde detta absolut vara en förlustaffär, åtminstone för mig.
Helt ointressant jämförelse, "ibkcad" använde egentid som han hade tillgång till (eller skippade några timmars netflixande :)
I ibkcad skrev:
Frun hotade med att vi borde ta hit någon. Fan heller tänkte jag.
Händer ofta hemma hos mig också, bra motivering för att fixa problemet själv när det hotet kommer :crysmile:
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Helt ointressant jämförelse, "ibkcad" använde egentid som han hade tillgång till (eller skippade några timmars netflixande :)

Händer ofta hemma hos mig också, bra motivering för att fixa problemet själv när det hotet kommer :crysmile:
Det är inte ointressant eftersom syftet till stor dels har en ekonomisk grund. Därav rubriken.

Är det ett hobbyprojekt som syftar till personlig utveckling är det däremot ointressant.

Man kan inte bland äpplen och päron som det passar, man får ju ställa motsvarande kostnader mot varandra om syftet är göra en adekvat jämförelse för sin eventuella kostnadsbesparing.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?
Hej!
Jag köpte Elfa 6026025 = Vishay 2381 640 63472 alltså 4700 Ohm vid 25 grader/C
Kingkejn
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
C
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är inte ointressant eftersom syftet till stor dels har en ekonomisk grund.
Absolut inte ointressant. Tvärtom.

Men jag noterar att det finns en psykologisk aspekt i sammanhanget också. Många, inklusive mig själv har jag märkt, kan lägga avsevärt med tid för att hitta ett alternativ till en produkt som man upplever säljs till ockerpris. Dvs. man lägger hellre ner egentid värd 10 000 kr än att stoppa en tusenlapp i den upplevda ockrarens ficka.
 
  • Gilla
Alex3000 och 9 till
  • Laddar…
E Emmet skrev:
Denna kanske:
[länk]
Nej, samma som TS länkar.
 
Det finns en helt annan aspekt än alternativkostnad och pengar också.
Den initiala drivkraften "fan vad dyrt" eller "usch vilken dålig lösning" kan kompletteras med ett intresse att lära sig något nytt och få det att fungera minst lika bra som den köpta prylen.
Då pratar vi egen sund kompetensutveckling - likaväl som att sitta i soffan och kolla på meningslös sport så kan man bygga en temperaturgivare.
 
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
P phosun skrev:
Visst måste företag gå runt och jag hade gärna betalt för arbetstid, transport mm. Har heller inte problem med att jag behöver byta delar som över tid slits ut (på rimlig nivå) och regelbunden service/check. Det som sticker i ögonen är hur lite man får per krona jämfört om man tex byter någon av pumparna osv.

En annan tokig grej med IVT 695 är att styrkortet som innehåller knappar mm har en begränsad livslängd för att de använt en skräpprodukt för menyvredet, den sk rotationsenkodern håller några år innan den börjat strula. Fick hela kortet bytt för några år sedan (ca 3000kr för kortet) men fick behålla det gamla kortet så jag själv kunde byta rotationsenkodern som kostar några tior.

Har du något artikelnummer på rotationsenkodern? Jag också en sådan som strular på en IVT-pump. Å andra sidan är anläggningen 20 år i år, så det kanske är dags att byta hela rasket snart.
 
P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?
Grannens thermostat till golvvärmen ( el) hade lagt av. Han kontaktade tillverkaren och en reservdel fanns inte rakt av, utan det skulle bli byte av termostat och ny golvgivare. 1500:-. Detta då den nya termostaten använde en annan givare. Plockade ned termostaten och bytte reläet, kostade 35:-...... Det är skönt att kunna tekniken....
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
K Kingkejn skrev:
Hej!
Jag köpte Elfa 6026025 = Vishay 2381 640 63472 alltså 4700 Ohm vid 25 grader/C
Kingkejn
Har beställt samma nu, hela 3st, har samma temperatur till resistans karakteristik som tabellen i IVT installationsmanualen.
 
P phosun skrev:
Tänker installera rumsgivare till min IVT 695 TWIN då kaminanvändning och husets vindutsatthet ger alldeles för stor variation i inomhustemperaturen.

Hittade givaren:
Rumsgivare IVT/Bosch NTC - IVT 695 Twin - IVT Reservdelar per pump - IVT Reservdelar & Tillbehör (jsenergi.com)

De ska alltså ha mer än 1000kr för en plastlåda, en sockerbit, och en NTC sensor som kostar mindre än 10kr på elfa.

Därför undrar jag om någon vet vilken typ av NTC motstånd som används här?
Åkte till en värmepumpsinstallatör och deras skrot. Där fanns det en för 50 kr. Fungerade utmärkt.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Förstår så klart vad du menar men måste tillägga att jag inte heller alls gillar dessa fasoner när man exempelvis tar ut hutlösa priser på kringutrustning. Är man någorlunda insatt finns det inget värre än att göra affärer med sådana företag, måste vara på sin vakt hela tiden.

Normalt säljer man inte något som kostar en tia för en tusenlapp. Om marginalerna inte håller är det så klart beaktansvärt om man kan ta betalt för det som kostar istället för att prisa in sig på större komponenter och sedan drämma till på skräp när kunden har garden nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.