Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. V
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

vaktis100

Medlem
    Plocka isär och tvätta encodern med sprit går lika bra,,,,, jag gjorde det på en nibe 750f, spriten som blev över drack jag upp så inget spill alls :)

2. T
    Medlem · 1 449 inlägg
    Jag är helt säker på att en del av de som klagar på ockerpriser och annat här inte har något emot att köpa kläder med små broderade figurer av olika slag och liknande till... tja... ockerpriser?

• Laddar…
  3. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 530 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Kläder köper man till lågpris på nätet nuförtiden.

4. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 010 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    • Laddar…
  5. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 010 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Helt ointressant jämförelse, "ibkcad" använde egentid som han hade tillgång till (eller skippade några timmars netflixande :)
    Händer ofta hemma hos mig också, bra motivering för att fixa problemet själv när det hotet kommer :crysmile:

6. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 110 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Det är inte ointressant eftersom syftet till stor dels har en ekonomisk grund. Därav rubriken.

Är det ett hobbyprojekt som syftar till personlig utveckling är det däremot ointressant.

Man kan inte bland äpplen och päron som det passar, man får ju ställa motsvarande kostnader mot varandra om syftet är göra en adekvat jämförelse för sin eventuella kostnadsbesparing.

Redigerat 11 jan 17:19
  7. K
    Medlem · 2 inlägg

Kingkejn

Medlem
    Hej!
    Jag köpte Elfa 6026025 = Vishay 2381 640 63472 alltså 4700 Ohm vid 25 grader/C
    Kingkejn

• Laddar…
  8. C
    Medlem · 8 814 inlägg
    Absolut inte ointressant. Tvärtom.

Men jag noterar att det finns en psykologisk aspekt i sammanhanget också. Många, inklusive mig själv har jag märkt, kan lägga avsevärt med tid för att hitta ett alternativ till en produkt som man upplever säljs till ockerpris. Dvs. man lägger hellre ner egentid värd 10 000 kr än att stoppa en tusenlapp i den upplevda ockrarens ficka.

9. D
    Medlem · 20 inlägg

Danie_K

Medlem
  10. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    Det finns en helt annan aspekt än alternativkostnad och pengar också.
    Den initiala drivkraften "fan vad dyrt" eller "usch vilken dålig lösning" kan kompletteras med ett intresse att lära sig något nytt och få det att fungera minst lika bra som den köpta prylen.
    Då pratar vi egen sund kompetensutveckling - likaväl som att sitta i soffan och kolla på meningslös sport så kan man bygga en temperaturgivare.

11. BengtR59
    Medlem · 1 inlägg

BengtR59

Medlem

Har du något artikelnummer på rotationsenkodern? Jag också en sådan som strular på en IVT-pump. Å andra sidan är anläggningen 20 år i år, så det kanske är dags att byta hela rasket snart.

12. K
    Medlem · 11 inlägg

kanonkurtan

Medlem
    Grannens thermostat till golvvärmen ( el) hade lagt av. Han kontaktade tillverkaren och en reservdel fanns inte rakt av, utan det skulle bli byte av termostat och ny golvgivare. 1500:-. Detta då den nya termostaten använde en annan givare. Plockade ned termostaten och bytte reläet, kostade 35:-...... Det är skönt att kunna tekniken....

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Skåne · 73 inlägg

phosun

Medlem
    Har beställt samma nu, hela 3st, har samma temperatur till resistans karakteristik som tabellen i IVT installationsmanualen.

14. T
    Medlem · 3 inlägg

Trabant

Medlem
    Åkte till en värmepumpsinstallatör och deras skrot. Där fanns det en för 50 kr. Fungerade utmärkt.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 3 inlägg

Trabant

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.