Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. E
    Medlem · 15 inlägg

esmeralda22

Medlem
    CE märkning gäller inom EU och är ett grundkrav som genomsyrar allt, tar du bort eller sätter dit en extra pryl, ska den CE märkas om ifall man inte följt tillverkarens regler (kortfattat).
    Exempel, besiktar jag en maskin anläggning där jag ser att exempelvis man bytt ut en dosa till ett annat fabrikat, så är garantin förbrukad från tillverkaren och det är då upp till kunden och tillverkaren att komma överens vad som ska ingå och inte i resterande av garantin men iochmed maskindirektivet gäller, så är det upp till tillverkaren att lägga domen och hur de resonerar är mellan himmel och jord.

Ett klassiskt exempel i en el-installation som ska CE märkas är att man skurit upp tätningarna i dosorna med kniv, medans tillverkarens anvisningar hänvisar till ett speciellt verktyg. Då får kunden förhandla om sin garanti med sin leverantör och vem som ska stå för merkostnaden av CE märkningen.

Exempel.

Läs databladet för respektive PT100 komponent och jämför kurvorna så ser du. Tillverkaren väljer inte sensorer utifrån mikroprocessorn, arbetssättet är tvärtom.

Som tidigare skrivet väljer man sensor som passar till tekniken, i det här fallet spekuleras det hejvilt vilken som är bäst men ingen här kan svara om man inte kommer påverka anläggningen negativt.

Har inte IVT anläggning men jag skulle då rådslå med tillverkaren innan jag gör något, kanske deras styrsystem kan hantera ett visst bibliotek med sensorer, kanske inte. Att pilla i en anläggning oavsett typ, kan man fråga tillverkaren hur de resonerat med sin CE märkning.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 899 inlägg

useless

Lök.
    Du får gärna komma med nåt exempel som styrker att garantin på en värmepump är förbrukad eller att CE-märkningen måste göras om ifall man byter ut en NTC-givare.

CE-märkningen påverkas bara om man ska sälja vidare produkten.

PT100 har väl alltid samma karaktäristik till skillnad från NTC-/PTC-motstånd (100 ocm vid 0 grader C)? Det är väl det som är hela grejen med PT100/PT1000.

Du drar alldeles för stora växlar på en så enkel operation som att byta ut en 4,7 kohm NTC till en annan...

3. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    Kära nån...
    Det är några sketna motstånd i en temperaturgivare, inte kompressorblad till en jetmotor.
    Skulle styrningen få spader av indata så är det bara att koppla bort.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 15 inlägg

esmeralda22

Medlem
    Om du inte förstår innebörden av CE så är det inte lönt att förklara. Här är prisetexempel på CE märkning av en komponent till ett fordon, slutpriset på delen är ca 4-5tusen orginal, hur mycket CE märkningen i sig är av priset % vet jag inte.

5. E
    Medlem · 15 inlägg

esmeralda22

Medlem
    haha. så sant. kanske det inte är tillverkaren som blåser kunden utan leverantören?:cool:

Tyvärr, kommer jag inte hålla lektioner åt folk men den som är intresserad kan gå vidare hit
    https://www.utbildning.se/kurs/ce-markning

6. K
    Medlem · 698 inlägg

Keld

Medlem
    Får du koppla in in ditt befintliga rörsystem utan att CE-märkningen går åt skogen?
    Gäller CE-märkning för sammansatta system överhuvudtaget hos privatperson?

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 899 inlägg

useless

Lök.
    Återigen: CE-märkning är bara intressant för den som säljer en produkt. Ändrar du en CE-märkt produkt hemma så behöver du inte märka om den.
    Jag förstår över huvud taget inte vad det har med bytet av en temperaturgivare att göra?

8. K
    Medlem · 698 inlägg

Keld

Medlem
    Nu killgissar jag lite, men jag tror att karaktäristiken blir samma. När jag försökte trixa fram en brantare kurva, så hamnade jag alltid på samma kurva. Nästan alla NTC inom samma Ohm-spann har samma karaktäristik (B-värde). Var inne på Wheatstonebrygga-variant men körde huvudet i väggen på matematiken:thinking:

9. S
    Medlem · Västernorrland · 5 994 inlägg

Stefan1972

Medlem
    när det gäller priset så kan man ju inte koppla det till komponenterna i sig. En gucciväska har nog inte mer än 100kr i material den heller.......Det är ju liksom marknaden som styr. Är en givare ett vanligt fel och 99,99% av alla som får den bytt inte kan ett dugg eller vet ett dugg om värmen i huset så är ju nå tusenlappar i kostnad marginellt. Annars får man ju frysa. Det är så det fungerar i det stora hela för de flesta företag. Mekonomen kan ta 1400 för en bromsskiva man kan köpa själv för 179 kr av samma anledning, de som lämnar in bilen där har ingen kunskap att värdera dylikt. De får en offert på 4000kr för allt för att få igenom bilen genom besiktning och ja det får man kanske acceptera om man inget kan eller vet.

10. P
    Medlem · Skåne · 73 inlägg

phosun

Medlem
    Ser ingen anledning att välja något annat än den standardkomponent som IVT redan använder då den är lättillgänglig till lågt pris.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Västra götaland · 68 inlägg

mephisto73

Medlem
    Antingen vill de egentligen inte sälja dessa givare eller så har de av någon anledning höga kostnader i något led. Jeff Bezos har sagt ”din marginal är min möjlighet”. I en fungerande marknadsekonomi tenderar höga marginaler att försvinna då dessa är alltför lockande för konkurrenterna. Precis som beskrivs i tråden.

12. P
    Medlem · Skåne · 73 inlägg

phosun

Medlem
    Det är proportionerna som är problemet. Jag ser inga problem i dina exempel ovan. Materialvärdet i en gucciväska är ointressant, man köper en illusion av utökad självidentitet och det är fine. Bromskivan har högt substansvärde och är även kopplat till säkerhet. Här pratar vi om en extremt enkel standardkomponent och alla har en gräns någonstans för när man tycker det är lurendrejeri. Min gräns triggades av sensorn i fråga.

13. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    En fungerande marknadsekonomi kräver bl a: stor kundmedvetenhet, att företag kan konkurrera på samma villkor, att köpare och säljare lätt finner varandra. Så är det inte riktigt i verkligheten.
    Det finns också exempel på när flera aktörer inte nödvändigtvis leder till låga priser, utan snarare tvärtom, men det är kanske en politisk tråd.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 1 inlägg

Jernsida

Medlem
    Ocker är nog bara förnamnet.

15. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 110 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Kul att du skapade en användare för att upplysa om detta, bravo.

Välkommen till forumet!

Redigerat 12 jan 17:22
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.