Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Mk1-kim

Medlem
    Jag kan nog vara intresserad av en innegivare till min nibe om det passar? Pumpen är från 2007

2. GlennB
    Medlem · stockholm · 363 inlägg

GlennB

Medlem
    För det första så tror jag inte att tillverkaren kan hävda det med svenska regler, för det andra är det ju inget som hindrar att man plockar bort sin hemmasnickrade sensor.

hur kom PT100 in i bilden ? det var väl en NTC/PTC-givare ?

Sen är väl just PT100 ganska väldefinerade.

Upplösning ? PT100 (och PTC/NTC) är analoga och har därför ingen upplösning på det sättet, eller syftar du på ADC'n i styrsystemet som läser av givaren ? ..hur skulle det påverka menar du ?

Än en gång, det är analoga sensorer, visst, olika sensorer kanske har olika resistanskurvor, men just PT100 (som det förvisso inte var här) har väl en ganska väldefinerad kurva, iaf inom normala temperaturområden. (0 resp 100 grader iaf)[/quote][/quote]

3. MickeLarsson
    Medlem · 3 inlägg

MickeLarsson

Medlem
    Nja, det beror väll på... en hyggligt snygg liten plastlåda att hänga på väggen för att rymma ett sånt här litet motstånd är väll ingen match. Om man har extrema krav på utseende och/eller styrka så blir det svårt, men många reservdelar går utmärkt att printa.

4. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 530 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Jo enklare delar utan specifika krav på tex utfinhet, temptålighet, tåla smörjmedel, kyla, utvidgning i varierat klimat etc.
    Många plastdetaljer är extremt noga förfinade trots ett ganska så banalt utseende

Men såklart, enklare saker som armar, stag, lådor går ju bra.

5. B
    Allvetare · Stockholm · 2 839 inlägg

Byggdjuret

Allvetare
    Så du tror på fullaste allvar att en ce märkning är så dyr? Du slår ut den på hela pumpen.
    Då vet jag vem jag kan lura på dyra saker.

Om vi pröjsar 10:- så betalar ivt max 1kr st.
    Specialplasten kostar vi tar i så vi .... 50:
    Det är med största sannolikhet ingen special plast.
    Tror det är dags att öppna ögonen. Pröjsar du 1000:- så blir du lurad.
    Men jag förstår ivt. Kan man ta betalt så gör man.

• Laddar…
  6. I
    Allvetare · Enköping · 51 inlägg

ibkcad

Allvetare
    Dyra givare? Ja, det tycker jag med när jag hittade ”samma” givare för 18:50kr på någon kinasida. Men, uttrycket från om det var från någon av Göta Kanal-filmerna ”Du måste se till den totala kostnaden...” påminner mig ibland.
    Jag hade tvärnit på min IVT Optima 900 för en månad sedan. Den larmade för allt möjligt. Frun hotade med att vi borde ta hit någon. Fan heller tänkte jag. Efter gedigen felsökning upptäckte jag inte mindre än tre fel som samverkat. Låg cirkulation till Optiman, fel på tempgivare T11 eftersom den inte ville avfrosta samt vid ett(1)! tillfälle bland alla larm avbrott tempgivare T12. Slutsatsen efter att rengjort partikelfiltret och fått bättre förhållande på vatten/luft i hydropressen var att jag behövde två nya tempgivare samt att hålla tummarna. Två ”dyra” tempgivare beställdes från jsenergi efter att jag pratat med två väldigt serviceinriktade tekniker som båda bekräftade mina teorier. Bytte givarna och det funkade! T11 var helt sprucken och T12 hade ett intermittent kabelbrott. Om jag är konspiratorisk hade en tekniker i värsta fall bara bytt T11 och sedan stuckit snabbare än denne kom. Och sen ny felsökning för att upptäcka T12. Nu kom jag undan med 956kr och blotta förskräckelsen. Jag brukar normalt sett inte ge cred till firmor men denna gången var det över förväntan. Postnord hade dessutom haft bort mina givare så jsenergi skickade blixtsnabbt två nya givare. Så för mig denna gången tycker jag givarna efter omständigheterna blev billiga.

• Laddar…
  7. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 110 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Hur många timmar lägger du ner på att spara 990kr eller vad det nu i slutändan handlar om?

4-8 timmar research? 2 timmar på att shoppa? Materialkostnader? Byggtid?

Har du möjligheten att lägga dessa timmar på att fakturera eventuell kund borde detta absolut vara en förlustaffär, åtminstone för mig.

8. B
    Medlem · Hällefors · 275 inlägg

bsba

Medlem
    Var får man tag på en sådan rotationsenkoder? Är nog en sån jag behöver också. Gissat att jag har samma på min.

• Laddar…
  9. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    Kopplingsschema för sådana här prylar är ofta bara några google-sökningar bort.
    varmepumpsforum.com är en guldgruva i det här fallet.

10. Scanian
    Medlem · 1 inlägg

Scanian

Medlem
    Dessutom är det få som kollar priset på tillbehör när de väljer värmepump, så marginalen på värmepumpen är väldigt låg och vinsten ligger på eftermarknad och reservdelar. Samma sak gäller för t ex bilar, där vi kommer att få se en stor omställning då elbilar inte samma behov av service.

11. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Ja men alternativkostnaden, vad kostar förlorad arbetsinkomst? Om man nu kan fakturera sina egna timmar vill säga.

Jag kan lägga 30min på något som detta sen går jag back, mycket bättre att fakturera kunder och istället köpa den färdiga delen.

12. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Ja precis och det är väl ok, på något sätt ska löner betalas.

13. M
    Medlem · 295 inlägg

mojjen

Medlem
    Vi använder 3d printning en del både för prototyp och specialanpassningar. Det vi har lärt oss är dock, att den första är oerhört dyr. Ta fram ritning är ett omfattande jobb även för en enkel komponent. hur många hantera cad i 3D?. Skall du göra ett kugghjul, så lär du inte få en ritning av tillverkaren. Välja rätt filament. Man skall t hänsyn till uv ljud, hållfasthet både drag och tryck. Utformning av komponent.
    Siste men inte minst. En bra 3D printer börjar väl på 20-30000:-, det flerdubbla om du skall hantera lite bättre material.

Sist men inte minst. vi kan inte printa elektronik:rofl:

14. A
    Medlem · Stockholm · 818 inlägg

anis16

Medlem
    OT- Såg en konstruktion av inomhusgivare som var lite mer avancerad men som gav fel värde: dess utgång var en 4-20mA så det krävdes lite mer elektronik i den där standard boxen från elfa. Eftersom det skulle vara så billig elektronik som möjligt var det en linjär regulator på kortet precis under ntc-motståndet, dvs en komponent som i sig utvecklar värme...

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 87 inlägg
    Förstår så klart vad du menar men måste tillägga att jag inte heller alls gillar dessa fasoner när man exempelvis tar ut hutlösa priser på kringutrustning. Är man någorlunda insatt finns det inget värre än att göra affärer med sådana företag, måste vara på sin vakt hela tiden.

Normalt säljer man inte något som kostar en tia för en tusenlapp. Om marginalerna inte håller är det så klart beaktansvärt om man kan ta betalt för det som kostar istället för att prisa in sig på större komponenter och sedan drämma till på skräp när kunden har garden nere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.