Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. P
    Medlem · 73 inlägg
  2. J
    Medlem · 3 233 inlägg
    Jag tror det är 4,7 kohm @25°C som gäller för något äldre IVT.

3. Darling McFluff
    Medlem · 1 105 inlägg
    Det var dyrt men ett företag behöver också få in pengar för att gå runt.

Tycker du det är ocker är det väl lämpligt att göra själv eller köpa av någon annan.

4. K
    Medlem · 1 527 inlägg
  5. M
    Medlem · 2 824 inlägg
    Jag har en Optima 700 men upptäckte samma sak, fast min givare var kanske halva priset.

Är samma fenomen på övriga tempgivare runt om maskinen också. Köpte 3st 4,7k (tror jag) NTC-givare på ebay för 63:-, två har suttit monterade i över 3 år i utedelen nu :)

Så 40:- istället för 850:- som två givare hade kostat annars :)

6. Bästa svaret

anders07
    Medlem · 5 926 inlägg
  7. M
    Medlem · 2 824 inlägg
    absolut - det är klart de ska tjäna pengar. Men det för det första, så måste de ju själva kunna räkna ut att någon kommer lyckas ”reverse-engineera” ett NTC-motstånd på en sockerbit och offentliggöra ockret. En mer rimlig prissättning på typ 300:- hade inte stört folk lika mycket.
    Sen är det också det att de tillverkar den i så dålig kvallite att deras egna grejer som ska sitta utomhus rostar sönder efter 5 år, det bidrar inte heller till välviljan att stödja ockret.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 73 inlägg
    Visst måste företag gå runt och jag hade gärna betalt för arbetstid, transport mm. Har heller inte problem med att jag behöver byta delar som över tid slits ut (på rimlig nivå) och regelbunden service/check. Det som sticker i ögonen är hur lite man får per krona jämfört om man tex byter någon av pumparna osv.

En annan tokig grej med IVT 695 är att styrkortet som innehåller knappar mm har en begränsad livslängd för att de använt en skräpprodukt för menyvredet, den sk rotationsenkodern håller några år innan den börjat strula. Fick hela kortet bytt för några år sedan (ca 3000kr för kortet) men fick behålla det gamla kortet så jag själv kunde byta rotationsenkodern som kostar några tior.

9. F
    Medlem · 172 inlägg
    Tur man har en Nibe då, men dom kanske inte är mycket bättre. Måste dock säga att när jag installerade en givare från solcellerna, så var dom mycket behjälpliga och skickade ett nytt kort för att det gamla var för gammalt. Gratis

10. oscarwww
    Medlem · 357 inlägg
    ja men varför smyga in det, bättre sätt en högre timpeng då så det blir tydligt

• Laddar…
  11. Huddingebo
    Medlem · 1 435 inlägg
    Man ska ju komma ihåg att även Elfa tjänar pengar på att sälja sin komponent...

Jag var i samma sits. Ville komplettera mitt värmesystem med en innegivare.
    "orginal" kostade mer än 1000kr.
    Köpte en innegivare med låda/fäste för ca 100kr på Elfa.
    Funkar kanon.
    Just nu hänger den lite på trekvarten pga renovering.

• Laddar…
  12. Darling McFluff
    Medlem · 1 105 inlägg
    Du menar så att alla ska få betala mer, även de som inte köper givaren. Bra tänkt!

13. D
    Medlem · 701 inlägg

Det finns Ohm-tabeller i handböckerna

14. rickardg
    Medlem · 633 inlägg
    Jag jobbar med produktutveckling av elektronik i en annan bransch där det är låga volymer så jag har en del förståelse för dyra reservdelar men stör mig även på det ofta och försöker köpa billiga reservdelar på egen hand när jag är säker på att det är en motsvarande komponent men ibland köper jag de svindyra reservdelarna bara för att vara på säkra sidan eller att jag inte pallar lägga massa tid på att komma runt problemet, så en del av priset är att de tar betalt bara för att de kan göra det. Köper man dyr reservdel och sätter dit själv är det iaf billigare än att ta in en hantverkare för att göra det.

Även om det är störigt med till synes överprissatta reservdelar är det bra att det går att köpa dem alls då en del tillverkare som tex IVT är irriterande svårt att få tag i delar till öht

Kostnaden man betalar för produkter är ofta 3ggr vad det kostar att tillverka dem då det är flera personer på vägen till slutkonsumenten som ska tjäna pengar. Sen är folk olika mycket angelägna om att betala för det beroende på vad det är för produkt, lättare att störa sig på samma relativa marginal en tempsensor än en mobiltelefon, men till skillnad från mobiltelefonen är tempsensorn är så pass enkel att man kan välja att lösa det själv om man vill betala med sin egen tid istället.

När det är låga volymer blir det ofta dyrare när man ska slå ut engångskostnader över ett fåtal enheter, tex om man ska ha gjutverktyg för en specialgjord plastkåpa är de väldigt dyra även om styckpriset på den gjutna plastbiten är lågt, även utvecklingskostnaden i form av ingenjörstid springer snabbt iväg vad man än ska göra (sen kan man tycka att huvudprodukten ska stå för utvecklingskostnad och inte belasta reservdelarna)

Är även massa annat tråkigt man får betala för som kartongen den levereras i, etiketter, administration för att hantera artikelnummer, testning mm som man inte behöver göra själv när man löser det med en sockerbit och termistor från elfa

Att lagerhålla reservdelar kostar en massa för företagen med så man får betala en del för det med, jag hade en matberedare som det gick sönder ett plastkugghjul i som gick att köpa som reservdel vilket skulle kosta typ 300-400 kr vilket troligen var till största del lagerkostnad och investeringsrisk för då det är en extremt udda reservdel, så då köpte jag en ny motsvarande matberedare för 800kr istället och slängde den gamla, så det finns även en negativ miljöaspekt med att reservdelar är så pass dyra.

15. A
    Medlem · 280 inlägg
    Fast reservdelar i plast borde väl numera kunna 3dprintas på en kvart istället för att ligga på lager med dom?