Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. P
    Medlem · Skåne · 73 inlägg

phosun

Medlem
    Så här ser den ut i IVT 695 TWIN. Inget man rengör precis och det kräver lite tålamod att löda bort så man inte förstör kortet, stor termisk massa i jordplanet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210111_184943.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210111_184956.jpg

Den som satt på kortet från början är en 18 positions enkoder. Hittade ingen sådan men köpte en 12 positions istället, EC12E1220405 encoder 12-pulse ALPS 25mm, på Ebay för 15 spänn styck från en säljare i Estland.

Jag rekommenderar dock att man kontrollerar att enkodern man köper funkar på samma sätt, tex genom uppmätning.

2. T
    Medlem · 3 inlägg

Trabant

Medlem
    Åkte till den lokala värmepumpsinstallatören och deras skrot. Där fanns det en givare. Betalade 50 kr.

3. P

phosun

Medlem
    Många som hänger på detta forum är kunniga och har hygglig analytisk förmåga. Vi blir provocerade av att man i dessa dagar med datorprocessorer med 20 miljarder transistorer säljer en standard termistor och en plastlåda för 1000 spänn. Elektronikbranchen är, nästan omänskligt, trimmad och standardiserad på global nivå. De hade varit bättre om IVT kastat med sensorn som ren godwill från början. Och som sagt, jag är däremot imponerad över hur mycket mekanik man får för pengarna när man köpet fläktar, pumpar mm som bara går kontinuerligt 10-20 år och ändå bara kostar några tusenlappar.

• Laddar…
  4. P

phosun

Medlem
    Jag håller med till fullo men som jag nämnt i andra inlägg så är det så pass stor skillnad i substansvärde kontra pris jämfört med många andra reservdelar att det varit mer lämpligt att skicka med några vid installation som ren godwill.

5. Lostål
    Medlem · 6 inlägg

Lostål

Medlem
    Varför sätta rumsgivare?

6. T
    Medlem · 7 inlägg

tefteulf

Medlem
    Jag köpte precis denna termistor till min IVT för 15 år sen. Tips: jag drog fram en 4-ledare till dosan med
    termistorn, en enkel lysdiod ger ett summalarm från värmepumpenvid fel! Montering av lysdioden, se
    service manualen till din IVT!

• Laddar…
  7. L
    Självbyggare · Stockholms län · 143 inlägg

lapower

Självbyggare
    Glömt momsen eller är det 1000:- + moms?

En original bildel säg Volvo är beställd av Volvo för att passa just den bilen den tillverkats för.
    En kopia från tillverkaren t.ex. Mann filter är universal och ”passar” många bilmärken.
    Om ni inte tror mig, köp t.ex. luftfilter, original och ”samma” från tillverkaren, kolla sedan om det skiljer i storlek, brukar kunna skilja upp till 3-4cm men klämmer man in filtret kan det ju passa ändå. Dock går ju luftmassemätaren ofta sönder pga smuts förbi filtret, troligen för att det inte varit tätt. Man får många originalfilter för priset av en luftmassemätare.

8. P

phosun

Medlem
    Varför inte?

• Laddar…
  9. B
    Allvetare · Stockholm · 2 839 inlägg

Byggdjuret

Allvetare
    Jag har aldrig haft några problem med eftermarknads filter. Men nu var inte diskussionen eftermarknad eller original.
    Jag har inte sagt att man inte ska original.

• Laddar…
  10. O
    Medlem · 158 inlägg

OMathson

Medlem
    Till nyare Nibe så är det standard NTC 10k som finns på Ebay i Italien för under 2Euro. Köpte några som funkar perfekt. Till äldre Nibe är det nån " special" som är svårare att hitta billigt.

11. J
    Medlem · D · 1 081 inlägg

Jehu

Medlem
    Produktförädling.
    Hur man får en kopp kaffe att kosta 38 kronor, en kanelbulle 45 och en tredjedels liter kolsyrat kranvatten 25.
    Det är väl folk det är fel på. Som vill betala.

12. X
    Medlem · 13 inlägg

Xanthopteryx

Medlem
    Det är med största sannolikhet ABS i lådan.
    Du kan skriva ut med ABS.
    Sedan kan du släta ut den med aceton.
    Du får självklart en annan yta jämfört med formsprutad men i övrigt ingen skillnad.

För övrigt är det inte alls dyrt att tillverka en sådan där låda. Formen går kanske loss på 10-20.000 SEK. Max!
    Sedan några kronor kanske i formning.
    Det lär dessutom redan göras i fabriker där de redan köper ifrån till övriga delar. Frakten är en struntsumma i det hela.
    Billig sockerbit (i stället för snyggt kretskort med avsedda plintar). Kunde inte ens kosta på sig en vit, som är dyrare...
    De köper många delar.
    Termistorn är några ören typ.
    Skall vi slå på stort och säga 20 kronor in alles?
    Då har jag ändå tagit i ordentligt!

De 1.000 kronorna är bara rent ocker. Visst, vi har fri prissättning i Sverige, men likväl ocker.
    Samma med bildelar som nämnts. Märke Original, är bara ommärkt Bosch eller motsvarande.
    Volvo bromsskivor är varken bättre eller sämre än Bosch (ibland sämre....).
    Belägg likaså. Och oken är lika renoverade som när du köper själv.
    Sedan tar ju butikerna hiskeligt påslag också.
    AWD-olja på nätet (Sverige) nästan halva priset mot hos Volvohandlaren.
    Samma produkt. Samma flaska. Samma innehåll. Samma etikett.

13. T
    Medlem · Skåne · 54 inlägg

TWX

Medlem
    De som läste mitt inlägg såg kanske att det var arbetskostnaden som var dyr inte komponenten och det beror på oss själva. Varje år så skall det vara ökning av lönen så man kan köpa mer men det är vi själva som får betala det med höjda priser, så i slutändan blir vi ockrade hela tiden.
    Ni kan gå till Jula och köpa sandpapper till en bandslip så kostar de 99,90 kr för 3 st. dessa kan man köpa i Tyskland för ca.10 kr st hem skickade till dörren, vilket gör att man slipper köra till Jula då sparar man sin tid och bensinkostnad så de papper man köper på Jula kostar förmodligen inte 33,30 kr/st utan snarare 45 kr/st.
    Det jag menar är att alla vill ha så mycket som möjligt utan att göra något helst skall pengarna komma direkt in på kontot utan att passera GÅ. Jag kan tycka att det är dyrt med 1000 kr men personal och lagerbyggnader kostar pengar hela tiden.

14. K
    Medlem · 698 inlägg

Keld

Medlem
    Till äldre Nibe är det NTC 3k , ett lite udda värde, närmast vanliga värden är 2,7k 3,3k.

15. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    Karaktäristiken kanske inte stämmer, men det går ju att få 3k genom att seriekoppla två och två (2,7+3,3) och sedan parallellkoppla dom.
    Blir fyra komponenter istället för en men med standardvärden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.