Hej!

Jag ska snart starta en helrenovering av ett hus från 52, och jag håller på och kompletterar maskinparken lite.

Jag är nu ute efter en lagom bra såg för ett sådant projekt.

OBS! jag vill inte köpa någon såg som jag senare kommer svära åt (och mig själv för att jag köpte sån skit), utan en som är som sagt lagom bra.

Vad tycker ni jag ska satsa på?

Har kollat på en Dewalt 707. Vad tror ni om den?

/Jonas

Sök !  Det finns tusen inlägg i ämnet !! ;) ;) ;) Eller köp en 712:a, du blir inte besviken !

Hej!

Var till Woody idag och kände på en GCM 10 SD.
Den verkar vara strået vassare än Dewalt 707, men är det värt de extra pengarna?

/Jonas

Jag har en 707:a och gillar den mycket. Visst finns det dock förstås alltid bättre maskiner.

Om du köper den, investera i DeWalts sågbord till den också.

Ja jag har kollat på sågbordet, och det verkar vara suveränt...

Tänkte nästan köpa det oavsett vilken såg det blir. Boschen passar ju på det bordet...

De hade till och med monterat den på ett Dewalt-bord på Woody där jag kollade på den.

Fast jäklar vad dyr den var där. 6850 spänn för en Bosch GCM 10 SD. Huga...

Så en Bosch GCM 10 SD för 4500:- får anses som ett klipp?

Var hittar du den för 4500:-? :o

andersmc skrev:
Så en Bosch GCM 10 SD för 4500:- får anses som ett klipp?

Säker på att det inte är en GCM 10 S ..?

Vad är det för skillnad?

andersmc skrev:
Vad är det för skillnad?
Stor skillnad. Olika generationer. 10 S är en fantastiskt bra såg, 10SD är ännu bättre. ;D

Jag har en 10S men skulle inte tveka att köpa en SD om jag köpte såg idag. S är en fantastiskt bra såg och jag saknar egentligen inga funktioner, men SDn har ändå sina fördelar (tex går det att tippa åt både höger och vänster).

Det enda negativa jag kan komma på med SD jämfört med S är att den blå plasten verkar ha blivit lite "plastigare". Den känns hårdare och ömtåligare än på S. Det är säkert bara en annan mer utvecklad plastsort men...

Tycker man ändå att extra pengarna är för mycket till en SD så kommer man garanterat bli jättenöjd med en S, priset är nu "lågt" och slår många (alla?) konkurrenter på fingrarna.

MathiasS skrev:
Det enda negativa jag kan komma på med SD jämfört med S är att den blå plasten verkar ha blivit lite "plastigare". Den känns hårdare och ömtåligare än på S. Det är säkert bara en annan mer utvecklad plastsort men...
Det är polycarbonat som är starkare och segare än stål. Bosch har detta i många av de blå verktygen. Kollar man på insidan av höljet hittar man plastmärkningstriangeln och ett "PC" i mitten.
Jäkligt bra lösning eftersom maskinen får ett fjädrande hölje som i princip inte går att förstöra.
-------------
Första gången jag råkade ut för detta var när jag köpte en proffssladdvinda av verktygsleverantören Per. - Känns plastig, tyckte jag. Per tog tag i vindan och slängde ut den från andra våning ner på parkeringen. Inte en skråma. - Skall jag köra över den med bilen också ?

;D

Johan Gunverth skrev:
Det är polycarbonat som är starkare och segare än stål. Bosch har detta i många av de blå verktygen. Kollar man på insidan av höljet hittar man plastmärkningstriangeln och ett "PC" i mitten.
Jäkligt bra lösning eftersom maskinen får ett fjädrande hölje som i princip inte går att förstöra.
-------------
Första gången jag råkade ut för detta var när jag köpte en proffssladdvinda av verktygsleverantören Per. - Känns plastig, tyckte jag. Per tog tag i vindan och slängde ut den från andra våning ner på parkeringen. Inte en skråma. - Skall jag köra över den med bilen också ?

;D
Men är det samma material i S och SD? Plasten känns olika. Plasten på S en känns och ser ut som plasten på 85an och skruvdragaren, medans SD-plasten verkar lite glansigare och hårdare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.