1 777 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Förråd eller genomströmning?
Ska ha ack med kaminslinga + solslinga (förberedd). Frågan är bara: vilken typ av varmvattenberedare bör jag välja?
Du bör har två slingor.
En som förvärmning långt ner i tanken. Den får värme från sol fångarna när solen inte orkar värma hela tanken.
Sen en slinga högt i tanken som du slutvärmer varmvattnet i
Har du bara beredare så kommer den kyla vattnet runt den och det vattnet sjunker då i tanken. Du får då en omrörning vilket inte är bra för siktningen i tanken
En som förvärmning långt ner i tanken. Den får värme från sol fångarna när solen inte orkar värma hela tanken.
Sen en slinga högt i tanken som du slutvärmer varmvattnet i
Har du bara beredare så kommer den kyla vattnet runt den och det vattnet sjunker då i tanken. Du får då en omrörning vilket inte är bra för siktningen i tanken
Jag har två varmvattenslingor, 9,5 + 15 meter. Fungerar jättebra.
Sen har jag en solslinga i tanken. Fungerar bra nu, men somliga varnar för att det inte är bra på sommaren. Jag vet inte än.
Sen har jag en solslinga i tanken. Fungerar bra nu, men somliga varnar för att det inte är bra på sommaren. Jag vet inte än.
Ett tredje alternativ är ju att ha en extern värmeväxlare. t.ex. en plattvärmeväxlare. Effektiv och bra för skiktningen i tanken.
Finns det nån bra hemsida där man kan läsa om sånt här? Varianterna verkar ju vara många...
Ja, som Daniel skriver, en värmeväxlare är bra för skiktningen i tanken. Andra "fackmän" har jag hört säga att värmeväxlaren är inte alls bra för skiktningen i tanken.
Inse att ju fler du frågar, desto mer förvirrad kommer du att bli.
Inse att ju fler du frågar, desto mer förvirrad kommer du att bli.
tack, ska bli !
Klicka här för att svara