Byggnadsfysik
bjornligan: Oj det var kanske lite otydligt. Tänkte inte ha takstolar utan lägga reglar mellan 2 olika höga väggar.
Mikael_L: Starta helst samma tråd på endast ett ställe: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/252440-lyfta-tak-och-hoja-bygga-hogre-vaggar.html
mangelino: Hej, jag har följande konstruktion: Grundmuren/plint Lättbalk 45x220 (cc 600) Spånskiva 22mm Pelare (95x95 limträ) balk Jag har räknat att pelare ska ta upp en kraft av 21kN och lasta den av på lättbalken under. Balken sitter direkt på grundmuren. Min fråga är: klarar lättbalk kraften? Behövs den förstärkas medan att lägga till 2 bitar träregel i livet? Tack Massimiliano
sophiet: [citat] Tack! Ska bege mig ut och kolla snarast.
mr_bygg: [citat] Frågan blir knepig. Du anger ingen yta och inga dimensioner på betongpelarna. Självklart skulle det fungera. Det är bara att titta på broar eller liknande konstruktioner. Såg häromkvällen en avsnitt av Grand Design där de byggt ett hus med en utbyggnad på ca 100 kvm om jag minns rätt med ett helt platt tak med en trädgård på som bars upp i hörnen.
dannec5: Den tanken har slagit mig men det blir tyvärr för dyrt, har möjlighet att få tag på virke billigt, fukt är det inga problem med , har varit en hölada , vad rännan har använts till vet jag ej exakt.
Lutte: [citat] Därav ska den placeras över en läkt som jag förmodar löper i samma riktning som den nedböjda avväxlingen. Men visst kan man missa läkten och knäcka innertaket men så svårt är det inte att knacka sig fram till vart läkten går.