Byggnadsfysik
Mikael_L: Jaja. Ja det är ju fackverksstolar. Och dom kan absolut vara fribärande över hela husets bredd så du inte behöver ha någon hjärtvägg eller annat stöd. :) Jag blev lurad av att jag såg en trappa i din planritning. Men tänker du börja lasta upp saker på vinden så kan stöd under krävas. Om du vill kan jag kasta in lite värden på dina takstolar i mitt takstolsprogram så kan jag
Alvinspanna: Har satt upp stommen till en vinterträdgård Som jag planerar ha balkong ovanpå. Takstolarna är typ sadeltak i massiv K24 45x290mm som kilsågats ner till 145mm i ändarna. Spännvidden är 4,2m detta ger en takvinkel på ca4grader. Eftersom vinkeln är så låg, är taket klätt med råspont och papp. Ovanpå pappen planerar jag sedan att lägga tryckta kilar (4grader) som jag sedan skruvar
fredand44: Hej! Tackar för svaret! Förhoppningsvis ska vatten tvingas åt sidorna då det muren blir så tät som möjligt. Kanske behöver jag även "såga" en ränna i berget. På nästa bild ser ni lite mer av denna sida och där kan man se (om man tittar noga då jag tyvärr gråat ut bilden) att berghällen sluttar ut i en fåra dit vatten kan ledas. Här ska det även grusas för dränering. [bild]
D09: Jag använde principen att ljudet ska växla mellan fast o löst, dvs fast material till luftspalt till fast material, likaså att man ljudet inte ska kunna ledas genom regelverk genom rum. T ex rummen är reglade så ljudet inte kan upptas av en regel i vägg, ledas in till rummet genom att regeln är fast direkt mot takreglarna eller tvärgående gles eller vad det heter osv La även
Torpalainen: Om du nu kan ta dig ner under krypgrunden så hade jag nog funderat på att stämpa upp just den brädan som är under svackan och då pressat upp den i nivå, om det går. Om det går, så tänk på ett kapilärbrytande skiktunder stämpet. //
wakker: Fick klara besked ifrån föreningen och nu är väggarna nere. Togs ner med endast kofot och hammare :)
thomas33: Sättningar är väl inget som du skall bekosta? Är det bostadsrätt, så slutar ditt ansvar vid ytskiktet. Givetvis kan det bli olägenheter om det skall repareras, men efter två är, är risken liten att renoveringen på 1:a våningen fortfarande orsakar skador. Däremot kan andra ombyggnader i framtiden, i både denna fastighet och omgivningen göra att huset sätter sig igen.
Mikael_L: Ja, jag tycker det borde klara sig med 45x95. Man får inte glömma att böjmotståndet = b*h[SUP]2[/SUP] /6 (om jag nu inte har fel!) Så halverar man höjden så minskar bärförmågan med 75%, osv. Men med cc750mm och znözon troligen på 1 eller 1.5 så blir det säkert bra med 45x95.
FG: Förslag på program: Bastia, CadnaA och Insul. Ska du dämpa ljud från järnväg så är det ju ganska komplicerat i och med att det förmodligen är en hel del vibrationer utöver luftljuden. http://www.datakustik.com/en/navitop/home/ http://www.insul.co.nz/
MB77: [citat] Är den verkligen det, är inte gips som är spacklat relativt diffusionstät?
pbengtsson: Trillade över en intressant webbplats där det fanns mycket info kring fukt i väggar och tak (inkl kallvindar) gå in på "faktakällor och länkar". Mycket av materialet har används som referenser i olika disskussioner här inne. Trillade över den då jag läste senaste bbr. http:\\www.fuktsakerhet.se
Mikael_L: Jag vill påstå att du har en väldigt stark indikation på en alldeles på tok för hög fukthalt. Om den mäter 11% på ett oskadat torrt område så verkar det relativt normalt, så mätaren gör troligen sitt jobb ganska bra. Själv skulle jag förutsätta att det är alldeles för hög fukthalt, och se till att åtgärda bums. Här kan du läsa om hur jag själv kontrollerade min egna
thomasx: [citat] Ja, detta är en existerande teori, även känd som mörkerslukarteorin, it is yet to be proven ;)