Altan & Uteplats
RoTe: [citat] Missade du Flexitak Under? https://flexitak.se/produkt/flexitak-under/
eriobe: [citat] Det räcker Kantbalken är mest för att det ska hålla om du placerar ett hus ovanpå
MetteKson: Det du planerar att bygga är något annat än det du fick bygglov för. Prövningen av lovet har gjorts med trä som utgångspunkt, inte betong. Jag säger nytt bygglov (vilket jag med säkerhet vet skulle krävas i min kommun).
klaskarlsson: [citat] Är det ngn decimeter är det väl jord då som skall fyllas upp med om ni ska ha gräsmatta. Är det meterdjupt så är det kanske lämpligare med stenkross eller liknande först innan jord/sandjord
Vintermannen: [citat] Mönsterbetong kanske, är det frostsäkert? Hur lätt är det att göra själv?
kniv: Ja, du ser ut att ha överdimensionerat upplagen för dina 95 reglar rejält så nog ska det hålla. Är det cc 60 eller mindre så ok, annars skall man nog sätta in några fler skruvreglar alt kortla mellan.
Norktork: [citat] Tack - men menar du då att de ligger ovanpå de tvärgående eller infällda mellan? Skulle verkligen vilja ha infällda mellan för att få ner höjd men blir osäker på hållfasthet? Och isf fästa med balksko eller skruva direkt? Bild på hur det ser ut ny när stålbalkarna, tvärsgående 45x170 á 2M med cc 2M samt kortling längst fram är fästa. Alternativen jag funderar på
Rickard.: Jag byggde en relativt stor altan med bara kärnsidan upp och förts nu efter 3-4år eller vad det nu är känns dom allra flesta brädorna "rätt". Det är dock ändå ett mindre antal som fortfarande är skålade och jag räknar med att dom kommer fortsätta vara så... Jag tycker brädan på bilden ser lite extrem ut men vill du använda den så tycker jag du sätter den väg du tror på och i
Litengubbe: [citat] Ah, sorry, inte meningen att dryga mig, vilket jag lyckades med ändå...
HusägareLk: [citat] Okej! Jag tror det är ordentligt under. Det är någon sorts plastmatta med singel på. Men ska kolla så det inte fastnar vatten på något ställe. Vad är det för skillnad att skura med linoljesåpa jämfört med att skura med typ trallfix och sen ha på trallolja?
Emil Westerholm: Ja det får jag återkomma med isf, har inga bilder just nu på hur det mer exakt ser ut. Men det va snällt av dig att erbjuda råd. Tack
neo11: Räcker med att byta blandarstruten, sen om tuben inte är tom. Men se till att det blandar sig i pipen, innan du börjar. Om det inte blandas, härdar det inte. Ska bli mörkare, man får pumpa lite, och blås ur damm ur hålen som redan sagts.
MarcusRask: [citat] Sparade din bild som inspiration till mitt blivande balkongräcke. Är dock nyfiken på dimensionerna på virket.
kniv: [citat] Även denna fungerar utmärkt, dessutom får man två för lägre pris.. Bara att vända på huvudet och trycka trallbrädan som ska skruvas fast mot den tidigare, istället för att tvingen ska tvinga ihop dem https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/spannverktyg/bessey-ezl45-8-enhandstving-450-mm-1250149
snikanor: Börjar bli dags att starta detta bygge och beställa material. Tänkte bara göra en liten bump, ladda upp senaste versionen jag har skissat (enda skillnaden är hur reglarna går vid snedkapade hörnet), och se om det finns någon som har några synpunkter
jonaslatt: Ska prova båda era ider imorgon. Vist kontrollen kom från Kina men lyser när man trycker så den borde ju funka.
Lina Lindgren2: [citat] Hur gjorde du i hörnet? Vad använde du för stolpe?
Jocu: Det är inte samma stol. Stolen från Jysk har ett annat typ av tyg. Tyget är inte heller med dubbelsömnad som stolen från brafab har. Plastdetaljerna skiljer sig något i de rörliga delarna där Jysk stolen känns klenare. Första bilden är Jysk. Andra bilden är brafab. Helt klart värt de extra 400kr/stol enligt mig.
sir_erken: Återkopplar lösningen här. Det blev en häll från IKEA som jag täcker med ett vattentätt lock med tätningslist längst ner när den inte används. Planen är att ta in den över vintern så får vi se hur länge den håller. Ska försöka hitta ett bra kylskåp och fälla in under hällen samt sätta några hyllor i det öppna utrymmet men sen är det klart! [bild] [bild] [bild] [bild]
bjornhallberg: Så här blev den färdiga modellen till slut. Notera snedsträvorna. Var lite naivt att tro att man skulle klara sig utan dem. Insidan har sedan fått hyllplan och för odling av sallad, jordgubbar etc på ordentligt avstånd från sniglar. Utsidan av pergolan har sen skuggväv (plastväv) som sitter upp tillfälligt under sommarmånaderna. [bild] [bild]
TheGame: Ingen fara bara skrapa/sopa bort. Ena våran altan såg också ut efter vintern men sen är det inget problem.
Anonymiserad 405730: Köp ett par plastdistanser ifrån en bygghandel och spika dit på undersidan innan ni ställer dit den permanent kan inte kosta många kr.. 10mm skulle jag köpt…
Ludde Jakobsson: Har en gammal tråd där jag fick lite förslag på hur jag skulle bygga en trappa mellan poolen och lilla däcket vid huset. Nu är är trappan klar men jag skulle vilja ha lite input på placering a stolparna till ett lägre räcke. Bifogar bild på trappan och ett förslag som jag har. Kom gärna med förslag på hur ni skulle göra. Jag är en glad amatör så jag behöver er hjälp :).
lars11: [citat] Tvärsnittsarean är ca 30% större vilket är vad som påverkar hållfastheten. (Detta givet att det handlar om minsta area) I vilket fall så är skillnaden i hållfasthet INTE procentuella skillnaden i diameter. Så var inte så j-a näbbig
kniv: Står dessa blommor på altanen eller uteplatsen? Annars är kopplingen till denna forumdel enormt svår att se..
Kapsyl: [citat] Lånade ut min maskin och det klagades över samma sak. Så jag sade till dem att köpa några billiga presenningar och dito limklämmor som räckte över väggläkten för att nypa fast presenningarna. Inte direkt hjärnkirurgi och jag hörde inget mer gnäll
Anonymiserad 405730: [citat] Fästerna är skjutbara så du har spelmån, tror att det finns extra fästen att köpa för inte för stor peng med.. Har du den fullt utdragen och lite fall så riskerar man att det blir för tungt med regnvattnet, vi har den bara utfälld i regn om vi sitter ute under den och då kan man hjälpa vattnet genom att putta upp duken underifrån.. Tror inte det är någon idé att ställa
13th Marine: Alternativt har man skruvat genom ramen underifrån in i reglarna.