Z
z_bumbi: Då skulke jag skruva dit en 34 mm trallbräda. Inte perfekt men funkar tills det är dags att byta ut en av nivåerna. Vill du ha en mjukare övergång så hyvlar du brädorna så du får 34 till 22 mm tjocklek. Vill du matcha den högre nivån mer exakt så lägg in plastdistanser för att komma upp i 40 mm där det behövs.
4 svar · 1,5k läst
·
R
RAnderssn: Hej! Har själv idéer på att bygga ett plank, hur har det gått för dig sen? Gjöt du egna plintar?
6 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Boverket och inget gällande bärlina och fastsättning i hus, utan det som påverkar är dess utformning och utseende. När krävs det bygglov för en altan? Det finns ingen generell bygglovsplikt i plan- och bygglagen, PBL, för altaner. Altaner kan vara lovpliktiga om de är en tillbyggnad eller om de påverkar en byggnads yttre utseende avsevärt. Att bygga en altan kan även anses vara
7 svar · 3,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jodå, hen får göra precis som hen vill!
15 svar · 4,6k läst
·
B
breakman: Finns det en vettig slänt (typ rak) så går det väl ganska enkelt att bygga en lite rutschkana med några reglar och byggskiva (fomrplyfa?). En lastar på där uppe och en tar reda på dom där nere.
15 svar · 2,1k läst
·
M
M_H: Blev dubbelpost, vänligen radera mig. 🙄
0 svar · 732 läst
H
hakaninorr: Tack för engagemanget!
3 svar · 992 läst
I
Ikiara: [citat] Myndigheter har Lantmäteriets ortofoton, i de delar av landet som har mycket bebyggelse innebär det nya foton vartannat år. https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/vara-produkter/produktlista/ortofoto-visning-arsvisa/
80 svar · 34,7k läst
K
KanSjälvPatrik: Hej! Jag har fått i uppdrag att bygga en uteplats med minimal nivåskillnad inifrån till en äldre släkting. Det ska även få plats med en 3x3m paviljong. Trallvirke har vi tänkt rillad 28x120 i 5.4m-längder som ligger vinkelrät mot utgången för reducerad halkrisk vid utkliv. Spontana tanken var ett gäng justerbara 65-155 mm terassfötter från Hornbach som enligt uppgift klarar lite
0 svar · 658 läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Det blir påväxt ändå. Detta är iofs västkusten där möglet börjar komma dagen efter man målat.... /Höghus [bild]
10 svar · 8,2k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Tack för svar. Jag ska se om jag kan göra likadant på min mammas balkong.
9 svar · 22,6k läst
·
L
largab: Ingen tätning/folie etc. Slipa rent skapligt, primer, fix + klinker , fog klart! Anv frostsäker klinker för utomhus.
1 svar · 3,4k läst
N
NathalieH: Hej, Funderar på att lägga biltemas komposittrall i ett uterum. Det kommer inte vara utsatt för regn och vind, dock solens ljus. Är det att rekommendera? Någon som har detta? Tack på förhand.
0 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: Ingen markis med kasset då. Mät av längden och hur långt ut du vill ha skyddet och vinkeln nedåt. gå till en plåtis, så knäcker dom till plåtar i 2 meterslängder och skruva upp ovanför
1 svar · 1,8k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Underbart. Dels har du lärt dig massor och framförallt sparat en hel del pengar. Nästa uppgift som du ställs inför kommer inte verka lika stor. Kämpa på.
25 svar · 3,9k läst
·
A
AndersS: [citat] Två år gammal tråd och klyver från båda sidorna. Ts ville inte kapa något utan förslaget var att ta ut dimensionen 28 mm från 45 mm. Klyv eller hyvla ned. Eller som jag gör ibland, klyver lite grövre och kör en dimensionsrunda i planhyveln.😉
17 svar · 15,2k läst
·
J
jonaserik: Och blir någon trall dålig i änden och bör bytas, svårt att få upp en skruv från sidan
7 svar · 1,7k läst
·
O
oscar_m: Sista uppdateringen. Övergången mot trappan blev så här. Det blev ett halvt steg i höjd men det funkar faktiskt bra. Man tänker inte så mycket på det. Nu återstår bara blomlådan, den bakersta trappan och en upphöjning vid dörren till stugan. Sen är mitt första trallprojekt klart. Nu letar jag nya platser för fler altaner. Riktigt roligt ju😀
29 svar · 7,0k läst
·
A
AochF: Ja, 50 cm överhäng borde inte vara något problem i vanliga fall men en komplikation (tror jag) blir att altanen ska byggas i en vinkel: [bild] Det skulle alltså behövas 50 cm överhäng på två sidor för att inte behöva lägga någon stödpunkt över dräneringen. Det måste även till någon lösning för att kunna komma åt ventilen för eventuellt underhåll. Finns det något enkelt
17 svar · 2,7k läst
·
Z
z_bumbi: Vårt uterumstak är fäst I takstolarna på huset och sticker in precis under hängrännan. Så ser det ut hos "alla" husen i närheten då de har samma byggherre/ritning. Eftersom det är så lågt blir lutningen på taket liten så varje centimeter man spar på höjden av golvet ör en fördel. Skulle jag bygga om vårt helt så skulle jag troligen gjuta platta i marknivå och då kunna få
1 svar · 1,0k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Kolla syllpapp, den är några millimeter tjock. Du kan spika dit den med pappspik.
1 svar · 1,1k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Ah fan. Det fanns massor med olika trälim 😅 För mig är Cascos PU trälim vanligt trälim 😎 (jaja då har jag lärt mig nått nytt idag )
33 svar · 7,7k läst
·
S
sblixten: 1. Deformationen är beräknad utifrån lasten, d.v.s. 3,8kN(det är dock ej maxbelastning då den tål mer). 2. Rimligt är det du fått fram i uträkningen. Sen är det individuellt vad som upplevs som svikt. Sätter du 4 plintar till/en extra bärlina i mitten så kan du gå ner i virkesdimension och minska svikten. 3. Min erfarenhet är att det inte gör så stor skillnad, utan gå hellre upp
1 svar · 997 läst
·
S
sturnus: [bild] Place 120mm rails on the existing structure. In the center of the octagon, support them across 220x45
1 svar · 1,0k läst
·
K
kniv: Ser ut som att den är skruvad i sidobenet där samt skråskruvad
1 svar · 967 läst
·
C
Carlsonn: Hej, Mitt sommarprojekt är att bygga ett utekök med gjuten betongskiva, som på bilden ungefär. Men vad jag läst så är det inte rekommenderat att ställa köket direkt på gräset, utan istället lägga marksten där köket ska stå? Då är min fråga om någon pedagogiskt kan förklara hur jag bär mig åt steg för steg? Detta är ungefär vad jag vet: 1. Gräva bort gräset där
0 svar · 1,3k läst
·
rampante
rampante: ny tråd för att dra uppmärksamhet till min huvudtråd - denna gången har jag funderingar på att fälla in en etanolkassett i min granitkeramik-altan... Har dialog med säljare av etanolkasetter för inbyggnad nu - får se om jag kommer fram till en görlig lösning - men som sagt - helst kommentarer och input glada hurrarop eller kloka varningar i denna huvudtråden:
0 svar · 733 läst
maah
maah: Som @halj skriver så används XPS för att isolera området runt plinten för att minska risken för tjälskjutning. Halva mitt hus står på plintar som står på 100mm XPS. Plintarna är ca 500mm under mark så knappast frostdritt djup.
6 svar · 806 läst
Johannes Karlsson 1985
Johannes Karlsson 1985: Det beror på vad du har för cc mått mellan reglarna. Om du tar cc måttet t.ex 425mm så multiplicerar du det med 1,41 så får du längden på trallen med 45 graders vinkel. Men antar du listat ut det redan eftersom inlägget är lite äldre
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.