Jag beställde en parfönsterdörr i gammal stil med profiler och klassiskt handtag.

Dörren som tänkt att komma till min åf 6 veckor efter beställning men dök upp en och en halv vecka för sent.

Då jag skulle hämta dörren såg jag att insidan var kladdig på ett område. Jag viker emballaget åt sidan för att med tummen ta bort kladdet. Kladdet med konsistens av klet försvann lätt men bakom dolde sig en stor skada. Jag dokumenterade och tillkallades min kontakt på åf. Tillsammans med henne bestämde vi att jag inte skulle ta emot varan.

Vi hittade tillsammans dessa fel på dörren:
Fel handtag monterat
Stor skada på mittposten (överspacklad)
Lackskor där lacken var avskavd till trärent
Klämskador på insidan av dörrbladet ca 5cm stort område

Nu har ytterligare 3 veckor gått och dörren står fortfarande kvar på återförsäljarens lager.

Jag får nu ett erbjudande från elitfönster att godta varan och installera den. De kan sen komma ut på plats och reparera skadan. Vill jag inte installera dörren i dess nuvarande skick kommer de laga den hos åf.
Jag har inte fått några förslag på ekonomisk ersättning alls.

Fråga: kan jag häva köpet?
(jag har ledsnat totalt på elitfönster och denna dörr som skadad kommer kosta mig 21 000)

/Axel
DSC_0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Svårt att ha en synpunkt utan att se skadorna. Om Elitfönster anser sig kunna reparera skadan tror jag dom är i sin fulla rätt att göra det. Därefter får man diskutera om slutresultatet motsvarar vad man kan förvänta sig av en ny dörr.

Tråkigt, tyvärr har jag liknande erfarenheter med elitfönster. De vill absolut komma och laga istället för att leverera en produkt som är utan defekter. Dåligt tycker jag. De fick inte komma till mig och reparera då jag tröttnade på dem. Jag vill inte ha med dem att göra alls. Min rekommendation är att byta till annan leverantör.

MathiasS skrev:
Svårt att ha en synpunkt utan att se skadorna. Om Elitfönster anser sig kunna reparera skadan tror jag dom är i sin fulla rätt att göra det. Därefter får man diskutera om slutresultatet motsvarar vad man kan förvänta sig av en ny dörr.
Skadorna måste spacklas slipas och lackas med minst två lager.
Jag ifrågasätter starkt att en reparatör kan lyckas med detta.
Om dörren är hemma hos mig tror jag att mina möjligheter att besikta deras arbete och eller reklamera igen är noll.
Om dörren är kvar hos åf går tiden.
Dessutom verkar ekonomisk ersättning inte ens komma på tal.

Jag valde mellan elitfönster och almogefönster och tog elit pga snabbare leverans...

axel.rosen skrev:
Skadorna måste spacklas slipas och lackas med minst två lager.
Jag ifrågasätter starkt att en reparatör kan lyckas med detta.
Om dörren är hemma hos mig tror jag att mina möjligheter att besikta deras arbete och eller reklamera igen är noll.
Om dörren är kvar hos åf går tiden.
Dessutom verkar ekonomisk ersättning inte ens komma på tal.

Jag valde mellan elitfönster och almogefönster och tog elit pga snabbare leverans...
Har du betalat?

Fönster är knepigt. Det finns ofta väldigt generösa villkor för fönsterleverantören. Bla måste man kunna se skadan från ex 3 m håll osv.

hantverkare1 skrev:
Har du betalat?

Fönster är knepigt. Det finns ofta väldigt generösa villkor för fönsterleverantören. Bla måste man kunna se skadan från ex 3 m håll osv.
Nej jag har inte fått fakturan än.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
I axel.rosens trådstartsinlägg ser jag ingen bild.

Men om jag klickar på "1 bilder" och sedan klickar på bilden,
så ser jag samma inlägg fast med en bild.

Märkligt!

Tillägg:
Aha, ser nu att det finns två trådar med samma ämne
Denna tråd:
[länk]

Samt denna:
[länk]
Inget märkligt, jag trodde jag redigerade mitt inlägg och la dit en bild. Men det blev ett till inlägg.

Men.

Huvudfrågan kvarstår: kan jag häva köpet?

Som jag ser det är detta en renodlad reklamation.
Det skulle isf innebära att leverantören har två försök på sig att åtgärda felet enligt praxis - först därefter har du möjlighet att häva köpet.
Sen så kan man ju alltid landa i en fråga om vad som räknas som att felet är åtgärdat och där finns det väl risk att du och leverantören har olika uppfattning. Om ni inte kan komma överens så får du lämna in en anmälan till ARN och se vad de kommer fram till.
Jag rekommenderar att du noga dokumenterar skadan/felet med fotografier (både närbilder och på håll), etc.
Därefter bör du låta de göra (upp till) två försök att reparera skadan.
Dokumentera sedan igen (samma vinklar) så att man kan se före och efterbilder.
Är ni sedan inte överens så får du gå vidare till ARN. Se då till att lämna in all din dokumentation tillsammans med anmälan eftersom du inte får komplettera med information i efterhand.

Tyvärr kommer detta nog dra iväg i tid... Lycka till!

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Mats.Hulten skrev:
Som jag ser det är detta en renodlad reklamation.
Det skulle isf innebära att leverantören har två försök på sig att åtgärda felet enligt praxis - först därefter har du möjlighet att häva köpet.
Sen så kan man ju alltid landa i en fråga om vad som räknas som att felet är åtgärdat och där finns det väl risk att du och leverantören har olika uppfattning. Om ni inte kan komma överens så får du lämna in en anmälan till ARN och se vad de kommer fram till.
Jag rekommenderar att du noga dokumenterar skadan/felet med fotografier (både närbilder och på håll), etc.
Därefter bör du låta de göra (upp till) två försök att reparera skadan.
Dokumentera sedan igen (samma vinklar) så att man kan se före och efterbilder.
Är ni sedan inte överens så får du gå vidare till ARN. Se då till att lämna in all din dokumentation tillsammans med anmälan eftersom du inte får komplettera med information i efterhand.

Tyvärr kommer detta nog dra iväg i tid... Lycka till!
Tack för ditt svar!

Men min tanke är att jag inte har gjort något köp eftersom jag varken har fått faktura eller betalat den.

Jag har inget köp att reklamera.
Jag har ett muntligt avtal om produktleverans att reklamera.
Jag har fått ett löfte om att kunna handla en dörr lika den i deras produktkatalog på ett angivet datum efter min beställning via åf.
Hade jag vetat att dörren var defekt hade jag aldrig beställt den.

sune73 skrev:
Tråkigt, tyvärr har jag liknande erfarenheter med elitfönster. De vill absolut komma och laga istället för att leverera en produkt som är utan defekter. Dåligt tycker jag. De fick inte komma till mig och reparera då jag tröttnade på dem. Jag vill inte ha med dem att göra alls. Min rekommendation är att byta till annan leverantör.
Lagade du skadan själv sen, eller hur avslutades ärendet?

Jag utgår ifrån att du har gjort en beställning eftersom du har fått en leverans. Då har du ingått ett avtal om att köpa i enlighet med konsumentköplagen.
Att varan inte är betald eller installerad påverkar inte avtalet som sådant.
Däremot kan du möjligtvis ha fog för att hålla inne med betalningen tills felet är avhjälpt.

Sen så kan det möjligtvis finnas ytterligare en väg att gå och det är om du har beställt varan på nätet - då distansköplagen gäller. Den ger dig möjlighet att ångra köpet efter varan är levererad... Läs här när denna gäller och vilka rättigheter du har då.

Mats.Hulten skrev:
Jag utgår ifrån att du har gjort en beställning eftersom du har fått en leverans. Då har du ingått ett avtal om att köpa i enlighet med konsumentköplagen.
Att varan inte är betald eller installerad påverkar inte avtalet som sådant.
Däremot kan du möjligtvis ha fog för att hålla inne med betalningen tills felet är avhjälpt.

Sen så kan det möjligtvis finnas ytterligare en väg att gå och det är om du har beställt varan på nätet - då distansköplagen gäller. Den ger dig möjlighet att ångra köpet efter varan är levererad... Läs här när denna gäller och vilka rättigheter du har då.
Ok!
Jag beställde dörren på plats på mitt lokala byggvaruhus.

De är väldigt förstående i mitt ärende och hjälpt oss väldigt bra hittills.

Tack för att du tar dig tid!

Om du inte tycker att du gjort ett köp kan nog diskuteras, men du har beställt en dörr som inte är ur deras standard/lager sortiment om jag inte ser fel (fräsningen av frisen i glasöppningen). Det har levererats en sådan dörr som du beställt till din Åf du har hittat skador på levererad dörr hos Åf. Det du helt riktigt har gjort är att på peka att dörren är skadad, men därefter är det inte din sak utan Åf och leverantören som skall lösa problemet, och som tidigare påpekats så har dom rätt att göra fler en ett försök att avhjälpa problemet. Innan dess så har du nog små om ens några möjligheter att diktera några villkor, samt det med försenad leverans får du noga kolla vad som står i beställningsvillkoren innan du agerar på den saken.

Mörbylånga kommun har avtal med Konsumentrådgivningen östra småland vid ärenden likt detta.

Då jag förklarat mitt ärende för dem återkommer de med svar helt i linje med mina krav.

Dock är detta två ärenden.
1. Mellan åf och elitfönster
2. Mellan mig och åf

Jag ska inte förhandla med elitfönster, jag kan bara förhandla med min åf.

Jag har lagstöd för att häva köpet, men storleken på min ersättning är relativ till den skada jag har fått pga sen leverans. Den skadan vet vi först när dörren är levererad i nyskick hos åf. Vilket kan ta lång tid beroende på semestrar etc.

Jag har precis samma rätt som när jag står i kassan på Ica att byta min mögliga apelsin mot en ny utan krångel.

Jag tycker i nuläget bara synd om min åf, de vill oss bara väl och de sitter precis som oss i kläm.

Men jag häver köpet och ber om en ny.

Slutkläm: akta er för elitfönster!
En sak är att leverera sent
en annan att leverera med skada
en helt annan är att försöka dölja en skada.
De har gjort allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.