16 349 läst ·
59 svar
16k läst
59 svar
ELITFÖNSTER - skadad vid leverans
Varför skall vi akta oss för Elitfönster?
Är det för att du har beställt en uppsättning pardörrar som du finner en liten skada på hos Åf.
Har du bevis för att Elitfönster har skadat dörrarna?
Är det uteslutet att skadan kan orsakats efter dörrarna lämnade fabriken och tills du tittade på dom.
Har inte Elitfönster erbjudit sig att åtgärda skadan?
Jag säger inte att varken tillverkare eller någon annan är skyldig/oskylldig.
Är det för att du har beställt en uppsättning pardörrar som du finner en liten skada på hos Åf.
Är det uteslutet att skadan kan orsakats efter dörrarna lämnade fabriken och tills du tittade på dom.
Redigerat av moderator:
cecar33 skrev:Varför skall vi akta oss för Elitfönster?
Nej, elitfönster har inte erbjudit mig något, de har inte med mig att göra, läs föregående inlägg från mig så kanske du förstår.
Jag har inga bevis mer än att jag såg skadan, läs mitt första inlägg.
Bevisbördan är heller inte min.
Vänligen Axel
Inte för att vara motvalls men det där är ingen konst att laga utan att det kommer att synas. Jag ser ingen anledning att häva köpet, låt dom komma och laga skadan innan du slår på stora trumman och nej jag har inget med Elitfönster att göra. Köper bara en massa fönster från olika leverantörer och vet att deras lagningar brukar bli bra.
Skadan sitter ju på listen som är monterad på den passiva dörren. Är inte listen utbytbar?
Matti_75 skrev:Inte för att vara motvalls men det där är ingen konst att laga utan att det kommer att synas. Jag ser ingen anledning att häva köpet, låt dom komma och laga skadan innan du slår på stora trumman och nej jag har inget med Elitfönster att göra. Köper bara en massa fönster från olika leverantörer och vet att deras lagningar brukar bli bra.
Tyvärr fanns det fler skador än den på bilden. Men visst, jag behöver en dörr nu för att bli klar med renoveringen av rummet.
Jag höll på att ta hem den, men min åf sa att jag inte borde då det blir en accept och jag får svårare att reklamera.
Allt hade varit enklare om åf gjort en leveranskontroll och upptäckt skadan innan jag gjorde det.
Häva köpet är en utväg då jag tappat förtroendet för elitfönster då de försökt dölja skadan med någon typ av mjukfog.
Jag tycker att det är under all kritik att försöka luras.
Men visst, om jag häver köpet så måste jag vänta på en annan fönsterleverantör lika länge till. Suck.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Detta är en mycket märklig historia.axel.rosen skrev:
Och jag kan inte få in i min skalle att Elitfönster, en stor tillverkare, som kan fönster utan och innan, skulle ha försökt åtgärda en hanteringsskada med ett spackel som inte ens härdar/torkar. Det verkar ju helt befängt.
De flesta sådana här skador uppstår väl under transporterna, på leveransbilar och under hantering på speditörernas lager och kanske under mottagerens lagerhantering.
Vad talar för att inte återförsäljaren har drumlat vid truckhanteringen av denna tunga, otympliga pardörr?
Och sedan försökt dölja skadorna med en kvick-fix, som tyvärr inte han torka innan kunden dök upp?
För övrigt (men det hör egentligen inte hit):
Att, som konsumentvägledaren gör, jämföra med att byta ut en möglig apelsin är bara fånigt.
Om man köper apelsiner för 20.000 kr (2 ton?) kan man nog räkna med, och får acceptera, att en och annan av frukterna har lite skador. Men det ger en knappast rätt att lämna tillbaka hela partiet.
Jo jag håller med dig, elitfönster kan vara oskyldiga. Men alla skadorna såg jag och åf först efter vi tagit loss emballaget. Men det är väldigt svårt för mig att processa mot en eventuell vårdslös lastbilschaufför. Men igen, en leveranskontroll av åf med protokoll att dörren var skadad hade hjälpt.KnockOnWood skrev:Detta är en mycket märklig historia.
Och jag kan inte få in i min skalle att Elitfönster, en stor tillverkare, som kan fönster utan och innan, skulle ha försökt åtgärda en hanteringsskada med ett spackel som inte ens härdar/torkar. Det verkar ju helt befängt.
De flesta sådana här skador uppstår väl under transporterna, på leveransbilar och under hantering på speditörernas lager och kanske under mottagerens lagerhantering.
Vad talar för att inte återförsäljaren har drumlat vid truckhanteringen av denna tunga, otympliga pardörr?
Och sedan försökt dölja skadorna med en kvick-fix, som tyvärr inte han torka innan kunden dök upp?
För övrigt (men det hör egentligen inte hit):
Att, som konsumentvägledaren gör, jämföra med att byta ut en möglig apelsin är bara fånigt.
Om man köper apelsiner för 20.000 kr (2 ton?) kan man nog räkna med, och får acceptera, att en och annan av frukterna har lite skador. Men det ger en knappast rätt att lämna tillbaka hela partiet.
Vill elitfönster sen tjafsa med sin transportfirma är det upp till elitfönster. Jag håller mig helt utanför detta.
Sen tycker jag att din liknelse är snäppet märkligare. Om vi nu tar och spinner vidare på apelsiner för 20.000 så skulle det vara 8000 apelsiner. Där håller jag med dig. Ett visst svinn måste man tåla. Men jag beställde inte 8000 dörrar.
För att ta ett till exempel:
Jag tror inte någon hade godkännt en fabriksny bil från bilförsäljaren med lackskador utan kompensation.
Ja, jag har funderat på det. Men nu är inte bollen hos mig utan hos min åf. Jag har ett hus från 1930 så skavanker finns det gott om och är dessutom både händig och byggnadsingrnjör. Att lacka är ju inte rocketscience, men jag väntar fortfarande på den felfria dörren jag beställde eller ett prisavdrag.MathiasS skrev:
Jag tycker inte denna historia är så märklig. Fönster krockskadas hela tiden. Tillverkarna har ju satt i system att skicka enstaka fönster/dörrar som styckegods istället för att betala extra för transport på pall. Skadorna är inte fler än att man kan skicka nytt när det blir tokigt.
För några år sedan hade DHL en tant som inte gjorde annat än hanterade reklamationer av fönstertransporter - tror det är mycket enklare att deala med dom än med tillverkaren direkt (dock ej möjligt i detta fall).
För några år sedan hade DHL en tant som inte gjorde annat än hanterade reklamationer av fönstertransporter - tror det är mycket enklare att deala med dom än med tillverkaren direkt (dock ej möjligt i detta fall).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är rätta tag, Axel, upp med hakan och humöret, låt dig inte nedslås!
Det som inte dödar dig härdar dig
En tanke, eller två:
När jag fick mina 15 fönster och dörrar direktlevererade från Polen skickade de med en flaska med bättringsfärg.
Småblessyrer är väl snarast oundvikliga när man hanterar så tung saker, och ofta räcker det att fylla i med lite färg.
Skadan du fotograferade borde väl rimligen vara den värsta?
I så fall ser det ut som att den sitter på insidan (=väderskyddad), så lite spackel och sedan en strykning bättringsfärg så är problemet kanske löst.
En tanke, eller två:
När jag fick mina 15 fönster och dörrar direktlevererade från Polen skickade de med en flaska med bättringsfärg.
Småblessyrer är väl snarast oundvikliga när man hanterar så tung saker, och ofta räcker det att fylla i med lite färg.
I så fall ser det ut som att den sitter på insidan (=väderskyddad), så lite spackel och sedan en strykning bättringsfärg så är problemet kanske löst.
Jo, jag åker dit och dokumenterar allt, allt på allmän begäran så fort det blir knegardag igen. Men visst, det handlar om sandpapper färg och spackel. Det är egentligen förfarandet som gör mig mest sur. Trist sätt att inte fixa skadan och meddela mig att dörren blir en vecka till försenad.KnockOnWood skrev:Det är rätta tag, Axel, upp med hakan och humöret, låt dig inte nedslås!
En tanke, eller två:
Hursom kul med lite action i forumet.
Tack alla som skrivit!
Jag återkommer när jag har mer att berätta.
Frågan är vilken som står på fraktsedeln för detta är ju till 90% en transportskada. Troligtvis så står bygghandlaren som mottagare och således hans jobb att reklamera skadan.. Kan gå som dold skada om det va innanför plasten annars skulle detta upptäckts vid leverans om mottagnings kontrollen hade gjorts..