16 349 läst ·
59 svar
16k läst
59 svar
ELITFÖNSTER - skadad vid leverans
Skulle inte heller acceptera en sådan skada, än mindre få den reparerad. Men då man är till och från är perfektionist också. 
En del påstår att det inte skulle synas något efteråt rep, hitintills har jag inte sett en spackling å målning eller tex lackskada på bil som blivit åtgärdad som jag inte lyckats se. Visserligen kanske haft otur med hantverkare jag skådat så...
En del påstår att det inte skulle synas något efteråt rep, hitintills har jag inte sett en spackling å målning eller tex lackskada på bil som blivit åtgärdad som jag inte lyckats se. Visserligen kanske haft otur med hantverkare jag skådat så...
Acceptera inte en skadad dörr. Är en vara skadad så hade jag inte hämtat ut eller betalt den.
ÅF får lösa problemet. ÅF skulle gjort leverans kontroll och retunerat dörren.
Verkar som ÅF inte är särskilt engagerad. Eller sålt som många dörrar så dom vet vad dom ska göra.
ÅF får lösa problemet. ÅF skulle gjort leverans kontroll och retunerat dörren.
Verkar som ÅF inte är särskilt engagerad. Eller sålt som många dörrar så dom vet vad dom ska göra.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har raderat formuleringar i inlägg som medlemmar upplevde som personangrepp.
Axel hur såg emballaget ut ?
Var emballaget skadat eller syntes det att någon öppnat det och stängt emballaget igen ?
Det kan inte vara så illa att någon hos ÅF som lossat detta från lastbilen har försökt att laga sitt misstag.
Var emballaget skadat eller syntes det att någon öppnat det och stängt emballaget igen ?
Det kan inte vara så illa att någon hos ÅF som lossat detta från lastbilen har försökt att laga sitt misstag.
Medlem
· Västra Götaland
· 45 inlägg
ÅF skall leverera en fullgod produkt till dig. Fönsterleverantören har troligen ingen skuld i frågan. ÅF får anlita en skicklig hantverkare och måla skadan. Det blir jätte bra. Den kan ha lagats på terminalen av någon mindre kunnig, det har hänt förr. Lycka till
Om emballaget var skadat vid mottagandet bör sånt antecknas på din fraktsedel. Dvs då är det bolaget som kört ut dörren som antagligen står ansvarig för skadan.
Mitt råd är. Låt elitfönster "laga" det. Kan dom inte laga det så att det inte syns kommer dom säker erbjuda dig en prisreduktion. Den kan dom dock inte tvinga dig att acceptera, och du kan säga att -nej ni får ta tillbaka dörren och du får tillbaka pengarna. Elitfönster kommer säkert i "bakgrunden" försöka få ut pengar utav transportbolaget motsvarande en ny dörr.
Mitt råd är. Låt elitfönster "laga" det. Kan dom inte laga det så att det inte syns kommer dom säker erbjuda dig en prisreduktion. Den kan dom dock inte tvinga dig att acceptera, och du kan säga att -nej ni får ta tillbaka dörren och du får tillbaka pengarna. Elitfönster kommer säkert i "bakgrunden" försöka få ut pengar utav transportbolaget motsvarande en ny dörr.
Medlem
· Västra Götaland
· 45 inlägg
Det är ÅF - byggaffären som skall se till att produkten är 100%. Oavsett vem som bär skulden för talanglös lagning. Elitfönster har troligen inget med skadans uppkomst att göra. Om ÅF inte kan laga så får han beställa nytt dörrblad till dig.
Medlem
· Västra Götaland
· 45 inlägg
Jag jobbar med reklamationer för de flesta fönster och dörr företag i Sverige.
Så här är det i bland när " någon " lagat på terminalen. Kanske han som körde på med trucken?
Så här är det i bland när " någon " lagat på terminalen. Kanske han som körde på med trucken?
Jag förstår inte problemet.
Om en ny Mazda har en repa eller trasig backspegel får man inte en ny Mazda.
Oavsett vem som skadat har du gjort affären med din ÅF.
De i sin tur kommer ta hjälp av tillverkaren för att laga dörren. Sedan hur de reglerar ekonomin är deras problem. Jag lovar att om skadan skett på fabriken hade du inte märkt reparationen. Troligen en klåpare hos ÅF eller transportör som försökt mörka skadan.
Jag har sett massor med reparationer som elit och andra tillverkare gjort.
De har riktigt duktigt folk som gör sånt.
Låt dem försöka. Hos dig eller hos ÅF. Är du inte nöjd efter två försök kan du häva köpet vilket du inte kan nu. Om nu inte din ÅF tar smällen. elit gör det inte.
Allmänna reklamationsnämnden är inte tvingande. De ger bara råd. De kommer dessutom inte ta i ärendet före reparationsförsök gjorts.
Resonemanget att du inte gjort ett köp orkar jag inte ens kommentera.
Vad gäller leveranstiden, fick du inget ordererkännande av din ÅF? De får ett inom 5 timmar från tillverkaren. Beställningstiden på ej Lagervara är 8-10 veckor.
Återigen något att ta upp med din ÅF.
Jag jobbar inte hos elit. Jobbar med transporter.
Om en ny Mazda har en repa eller trasig backspegel får man inte en ny Mazda.
Oavsett vem som skadat har du gjort affären med din ÅF.
De i sin tur kommer ta hjälp av tillverkaren för att laga dörren. Sedan hur de reglerar ekonomin är deras problem. Jag lovar att om skadan skett på fabriken hade du inte märkt reparationen. Troligen en klåpare hos ÅF eller transportör som försökt mörka skadan.
Jag har sett massor med reparationer som elit och andra tillverkare gjort.
De har riktigt duktigt folk som gör sånt.
Låt dem försöka. Hos dig eller hos ÅF. Är du inte nöjd efter två försök kan du häva köpet vilket du inte kan nu. Om nu inte din ÅF tar smällen. elit gör det inte.
Allmänna reklamationsnämnden är inte tvingande. De ger bara råd. De kommer dessutom inte ta i ärendet före reparationsförsök gjorts.
Resonemanget att du inte gjort ett köp orkar jag inte ens kommentera.
Vad gäller leveranstiden, fick du inget ordererkännande av din ÅF? De får ett inom 5 timmar från tillverkaren. Beställningstiden på ej Lagervara är 8-10 veckor.
Återigen något att ta upp med din ÅF.
Jag jobbar inte hos elit. Jobbar med transporter.
Intressant med ett sånt brett spektra i förslagen från alla här. Skuldfrågan har pendlat mellan elitfönster, speditionsfirman och åf huruvida vem som gjort själva skadan och lagningen. Möjligheten att klaga och begära ersättning och prisavdrag har pendlat än mer från "acceptera priset och dörren + en pyts färg" till "acceptera aldrig någonting annat än en 100% hel dörr utan lagningar".
Alla synvinklar på mitt ärende har också presenterats med samma självklarhet. Svårt att veta ut eller in.
Tack hursomhelst alla för att ni engagerar er!
Alla synvinklar på mitt ärende har också presenterats med samma självklarhet. Svårt att veta ut eller in.
Tack hursomhelst alla för att ni engagerar er!
Ett litet tips i fortsättningen oavsett om det är mellan dig och åf ,eller elitfönster. Se till att få någon bekräftelse på mail eller att ni skriver ner vad ni kommer överrens om. Muntligt brukar alltid sluta med - naaee det har jag aldrig sagt.