Jos on vesitäytteisiä pattereita ei ole vaaraa, mutta on hyvä olla kiertoa patterin ympärillä lämmön vuoksi.

Tämän saavuttamiseksi voit täyttää ohuemmalla eristyksellä (esim. 70 mm kivivillaa) "patterilokeroon" patterin yläreunaan asti ja sitten poistaa ikkunalaudan tai vaihtaa sen rei'itettyyn.

• Tykkään
JensHaglof
  • Laddar…
Jatkan muutamalla kysymyksellä. Sinnehän pitäisi laittaa kivivillaa etukulmiin sekä sivuseinille.
Huoneen ylhäältä päin katsottu suunnitelma, jossa on keltainen seinämuotoilu, kaiuttimet ja työpöytä.
Mietin nyt, miten saisin jättää ilmarakoa taakse, siihen kohtaan, missä seinä on ulospäin? (Jotta kastepistettä ei muutettaisi?)

Olen tehnyt tämän rakenteen. Mitä mieltä olette siitä?
Kulmanäkymä huoneesta, jossa on ikkunalauta, puukehikko ja kaiuttimet. Puupohja mahdollistaa ilmaraon villan alle.
Rakennuksen sisäpuolen luonnos puupalkkikonstruktiolla, jättäen tilaa tuuletusaukkoihin. Seinissä näkyy viivoitettuja mittoja.

Näkymä sivulta:
Rakennussuunnitelma sivulta katsottuna, näyttäen ikkunan, oven ja osittaisen seinärakenteen. Hahmo seisoo vihreällä taustalla.

Näkymä edestä:
Rakennusprojekti visualisoituna edestä. Seinärakenteet näkyvissä, katto osittain auki. Rakennusmateriaaleja ja kaiuttimet sisällä. Puinen kehikko.
/Jens

Mitä luulette, riittääkö? Yllä olevassa suunnittelussa tulee useita lokeroita, joissa on ilmaa takana. Riittääkö, että kaikki lokerot ovat yhdessä yksikkönä, kun porataan reikiä läpi rimojen? Tarvitseeko porata useita reikiä vähän joka puolelle? Mietin, onko tärkeää, että ilma kiertää, jos seisova ilma on huono kastepisteelle? Eli jos ilma pyrkii kulkemaan tiettyä reittiä lokeroiden läpi niin, että jotkut lokerot, vaikka ne ovat yhteydessä muihin reikien kautta, eivät saa ilmankiertoa?

Vaikea selittää, toivottavasti ymmärrätte. :)
/Jens

Tein kuvan, joka näyttää ilman reitin.
Rakennuslaitteen poikkileikkaus, jossa on nuolia, jotka osoittavat ilman kiertokulun eri vaiheissa, selitysteksteillä jokaiselle vaiheelle.
Ehkä helpompi ymmärtää? Kysyn lähinnä, täytyykö minun varmistaa, ettei ole pysähdyksiä, joissa ilma voi seisoa paikoillaan. Kuten kuvan vasemmassa alakulmassa. Vai riittääkö, että kaikki osastot ovat yhteydessä, jotta kastepiste ei muutu?
/Jens

Jokainen sääntökisko tulisi tuulettaa pystysuunnassa. Oletan, että aiot sokkeloida akustiikkaseinän. Siinä tapauksessa voit tehdä kapean rakoilmanvaihtoventtiilin / ritilän sokkelin yläpuolelle. Sääntö, joka muodostaa pilven takareunan, asennetaan etäisyyksillä kattoon (muutama mm riittää), jotta siihen muodostuu pieni ilmanrako. Sinun ei tarvitse rei'ittää pystysuuntaisia sääntöjä.

• Tykkään
JensHaglof
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!
Piti googlata sockla. :) Se on kun laitetaan listoja seinän ja katon väliin vai?

Mutta ymmärränkö sinua oikein tämän kuvan kanssa? Siniset nuolet osoittavat ilman kulkua. Tarkoititko sitä punaista sääntöä, jonka pitäisi olla etäällä? Mitä minun pitäisi käyttää etäisyyttä varten?
Rakennuksen sisätilan 3D-malli, jossa näkyy seinää pitkin punainen palkki ja sinisiä nuolia osoittamassa ilman kulkusuuntaa.
/Jens

Ei nyt ymmärrän, tarkoitat että katon poikki menevän säännön pitäisi olla etäisyydellä katosta!

Joten punaisen säännön ei tarvitse olla etäisyydellä? Eli riittääkö vain aukko, takareuna moln? Vai täytyykö olla sekä sisään- että ulospuhallus niin sanotusti?

Riittääkö että superchunkeilla on vain sisäänmeno alhaalla ja sitten pysähdys punaisen säännön kohdalla? Vai pitäisikö minun tehdä reikä/siihen niin että ilma pääsee ohi?
/Jens

Pian on rakennustöiden aloitus! Vain yksi kysymys jäljellä. Täytyykö jokaisessa lokerossa olla kaksi aukkoa? Eli yksi lattian kohdalla ja yksi katon kohdalla, jotta ilma voi kiertää? Vai riittääkö yksi aukko? Onko niin, että ilman täytyy vain voida laajentua, eli sen ei tarvitse kiertää?

Kuinka suuri jokaisen aukon tulisi olla? Riittääkö, että poraan 10 mm reiän jokaiseen lokeroon? Vai täytyykö minun sahata leveämpi aukko?
/Jens

@Björn Melander tai joku muu:
Olisi kiva saada vastaus tähän! Viimeinen kysymys, johon tarvitsen vastauksen ennen kuin aloitan rakentamisen!
/Jens

Kukaan? Anteeksi jos intän... haluan vain päästä alkuun! :)

Onko kenelläkään vastausta? Räjähdän kohta tästä odotuksesta. Haluan päästä rakentamaan!

Tarvitseeko minun tehdä reikä siihen punaiseen sääntöön (kuvassa yläpuolella) saadakseni sisään- ja ulospuhallukset? Vai riittääkö, että on sisäänkäynti säännön yläpuolella poikittain huoneen yli?

Luin, että kastepisteen siirtymisen estämiseksi täytyy olla niin hyvä kierto, että lämpötila kivivillan takana ei laske liian alas. Riittääkö sitten, että on rako säännössä poikittain huoneen yli? Vai täytyykö minun varmistaa, että reikä on punaisessa säännössä jollain tavalla?
/Jens

Hei! Nyt viikonloppuna alkaa rakentaminen!
Kysymys on, kestävätkö pluggar?
Olen laskenut, että se osa katosta, joka lepää konsolien päällä, painaa noin 80 kg. (katso kuva)
Kuvassa on rakennussuunnitelma, jossa on seinä, katto ja konsolit, jotka tukevat kattoa. Kuvassa on myös ihminen seisomassa.
Pluggarna ovat nämä. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ Ne kestävät 30 kiloa per plugi. Minulla on kaksi plugia jokaisessa konsolissa. Yhteensä 120 kg. Mutta siinä sanotaan, että:
"Pitkäaikaiskuormalle/pysyvä kuorma kerrotaan yllä mainitut kuorma-arvot vähennyskertoimella 0,5."
Joten 60 kg? Ajattelenko oikein?

Jos näin on, pystyvätkö konsolit sitten tukemaan katon? Nyt toinen puoli lepää koolauksella. Tarkoittaako se, että tämä puoli vähentää puolet eli 40 kg konsolien kuormasta?

Jos konsolien kantama kokonaiskuorma on 40 kg, riittääkö että konsolit kestävät 60 kg? Vai haluatko suuremman turvamarginaalin? Muista, että puhumme hyvin huokoisesta kevytsorapenkistä!

Vai ajattelenko väärin? Pitäisikö minun valita suurempia pluggeja?
/Jens

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.