Hei!
Olen kirjoittanut täällä foorumilla aiemmin. Olen muuttamassa olohuonettani musiikkistudioksi ja ensimmäisenä askeleena olen peittänyt seinän takanani kivivillalla ja säleillä. Olen saanut paljon apua tältä foorumilta ja siitä kiitän!
Nyt on seuraava askel. Saada kivivillaa kattoon. En saa porata kattoon, koska siellä on putkia, joten kiinnitän rakenteen seinäkonsolien avulla. Tässä on suunnitelma:
Ensin tukirakenne huoneen poikki kahteen konsoliin sekä tukirakenne kiinnitettynä seinään.
Sitten poikittaiset tukirakenteet, joiden leveys on sama kuin kivivillalevyjen leveys. Täytän sitten tilan kivivillalla kattoon asti. Kivivilla lepää narulla, jonka pingotan siksak-tyyliin tukirakenteiden välillä.
Lopuksi kangas alle, joka sallii äänen kulkea vapaasti kivivillaan ja imeytyä siihen.
Nyt ongelmaan! Jos rakennan tällä tavalla, peitän ilmanvaihdon. Muutama kysymys:
Riittääkö, että teen aukon kivivillaan ilmanvaihdon eteen, jotta se toimisi? Vai täytyykö minun myös luoda ilmakanava kivivillan ylle, jotta ilma pystyy kiertämään? Kuinka paljon tilaa ilmanvaihto tarvitsee toimiakseen?
Koska kyseessä on jonkinlainen tuloilmalaite, riittää kun kivi(eriste)villassa on aukkoja. On oltava poistoilmalaite jossain muualla asunnossa. Jos talosi on yhtä vanha kuin se, joka näkyy ikkunan läpi, se on 50-luvun talo. Silloin ilmanvaihtoratkaisut eivät olleet kovin kehittyneitä.
Tulpissa on kolme kokoa:
10x55 mm, vetolujuus 30 kg
12x60 mm, vetolujuus 44 kg
14x75 mm, vetolujuus 87 kg
Seinät koostuvat 2 cm rappauksesta ja hyvin huokoisesta kevytbetonista.
Rakenne painaa yhteensä 140-150 kg. Ajattelen kaksi ruuvia per kannatin ja neljä ruuvia seinää vasten olevaan säätimeen. Kuulostaako hyvältä? Minkä tulpin tarvitsen?
Jos koko konstruktion painaa 150 kg, 75 kg jakautuu kummallekin regeliin. Jokaiseen konsoliin kohdistuva vertikaalinen kuorma on vain 37,5 kg. Voit huoletta käyttää pienimpiä pluggar.
Vielä yksi kysymys. Täällä kävi muutama henkilö tarkistamassa ilmanvaihdon. He tekivät sen ollessani töissä.
Ajattelin, että minun täytyy ehkä tehdä riittävän suuri aukko rakenteeseen ilmanvaihdon edessä, jotta he pääsevät tarkistamaan ja puhdistamaan sen tulevaisuudessa. Vai kuinka suuren alueen he tarvitsevat? Riittääkö, että he voivat irrottaa aukot ja katsoa sisään, vai tarvitsevatko he isomman alueen, esim. päästäkseen käsiksi suuriin työkaluihin? En tiedä ollenkaan, mitä yleensä tehdään ilmanvaihdon tarkastuksessa.
Vaikuttaa olevan epätavallisen kunnianhimoinen kiinteistönhoito! Jos donen täytyy poistaa puhdistusta varten, sinun täytyy arvioida, kuinka paljon tilaa se vaatii. Aloita tutkimalla, miten ne on kiinnitetty.
Nu har jag kollat under boxarna. Det är sex hål borrade rakt igenom väggen ut till utsidan. Det krävdes inga verktyg. Bara dra loss med handen. Det måste betyda att jag inte behöver göra en extra stor lucka där utan tillräckligt stor för att man skall kunna dra loss kåpan och titta in? Eller behöver de ens titta in i hålen? De kanske bara byter filtret under kåpan? Vad brukar man göra vid en sådan inspektion?
Ok kiitos!
Vielä yksi kysymys. Rakennuksen viimeinen osa on rakentaa äänieristeet etukulmiin sekä sivuille vierelleni. Edessä ikkunan edessä on elementti, joka peitetään etu- ja oikealta puolelta. Sitten katto laitetaan päälle ja sulkee ylhäältä. Toimiiko tämä? Elementin edessä oleva äänieriste saa pyörät tai jalat, jotta sitä voi siirtää sivuun. Mutta voiko se olla siinä pysyvästi? Vai estääkö se elementtiä lämmittämästä huonetta?
Vähän kuvia:
Elementti ilman sivuäänieristettä paikoillaan. Kaikki keltainen on äänieristettä (kivivilla).
Äänieriste paikoillaan.
Lähikuva.
Koko huone, ilman kattoäänieristettä.
Toimisiko tämä, vai rakennanko elementin sisään tällä suunnittelulla?
/Jens
Saat todennäköisesti hieman huonomman lämmitystoiminnon. Kuinka paljon huonompi se on, riippuu elementin suunnittelusta. Elementti lämmittää sekä säteilylämmöllä suoraan huoneeseen että siten, että ilma kulkee ohi. Jos absorberi on siirrettävissä, voit kokeilla itse.
Jos teen välin absorbentin ja lattian sekä absorbentin ja katon väliin. Riittääkö se, jotta ilma voi kiertää?
Tai toimisiko, jos olisi väli absorbentin oikealla puolella, lattiasta elementin korkeuteen asti? Kuten pitkä ja kapea rako, jossa sivuabsorbentti ja kulma-absorbentti kohtaavat? Ajattelen, että ilma voisi kiertää silloin sivusuunnassa ikään kuin. Tai toimisiko se?
/Jens
Mielestäni absorbentin pitäisi olla helpommin käännettävä. Tämä täytyy olla ongelma muutamille yksittäisille kylmille talvipäiville. Niin supertehokasta se ei ole suuren ikkunalaudan kanssa aivan yläpuolella.
Olen samaa mieltä justusanderssonin kanssa. Tämä ei yleensä ole ongelma. Kylminä talvipäivinä voit rullata siipeä hieman eteenpäin vaihtoehtoisesti hankkia pienen tukielementin.
Ok, kiitos!
Varmistaakseni, että olen ymmärtänyt oikein. Voin siis rakentaa elementin kaikille sivuille paitsi yhdelle? Ja absorbeeri voi olla tiukasti elementtiä vasten? Ei ole ylikuumenemisriskiä silloin?
/Jens
Tämän tyyppisillä elementeillä, joissa on vahvat syöttölinjat, on melko alhainen lämpötila pinnalla. Ylikuumenemisriski on tuskin olemassa niin kauan kuin kyseessä on rakennusmateriaali.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.