Ja, tämä on minun johtopäätökseni, eli että kattotuolit olivat paikallaan ennen kuin ullakkotila/rangat lisättiin. Olisi mukavaa, jos olisi olemassa joku kaava/näppisääntö kattotuolien mitoitukseen varmistukseksi... Minulla on edelleen Chalmersin lujuusopin kirjani jäljellä, mutta opiskelin konetekniikkaa enkä tie- ja vesitaloutta... ehkä on aika kaivaa se esiin.
Oikeastaan en mielestäni tarvitse laskea sitä. Ne epäröinnit liittyen kattoristikoiden rakenteeseen, jotka minulla aluksi oli, ovat kadonneet viimeisimpien kuvien myötä. (Olisi kuitenkin kiva nähdä kuva kattoristikon tuesta ulkoseinällä, jos mahdollista) Vaikka tekninen osaaminen oli ennen puutteellista, he eivät olleet tyhmiä. Lisäksi puun laatu oli kauttaaltaan korkeampi kuin nykyään. Jos haluat tehdä tarkistuksen, voit testata Träguiden-sivustoa Träinformationista. Vertailun vuoksi 3x7 tuuman puupalkin taivutusvastus on hieman suurempi kuin 45x195 mm palkin. Lisäksi sinun kattoristikoiden c/c etäisyys on pienempi kuin normaali 1200 mm.
Kiva törmätä Chalmeristiin hajaannuksessa! Itse opiskelin siellä 67-72 (noin). Tarkistin myös amerikkalaisen kännäslaskurin. Hauskaa mutta hankalaa. Työskentelin yhden kesän arkkitehtitoimistossa USA:ssa 1969. Suurin haitta jalka- ja tuumamitoissa on asteikko. Sen sijaan että piirtäisi 1:100, piirtää 1 tuuma 8 jalkaan, eli ≈ 1:96!
Kiitos, palaan kuvia laiturista viikonlopun jälkeen, mutta jos muisti ei petä, ne menevät suoraan seinän läpi. Seinät on tehty makaavista lankuista, 3 1/4", 80mm. Palakappaleita on käytetty mm. seinät kerroksessa2
Olen pyörinyt puuoppaassa, mutta en ole löytänyt taulukoita taivutusvastukselle.
Ei, en ole samaa mieltä tuosta johtopäätöksestä justusandersson.
Mielestäni näen kaksi kantavaa sivukehää, jotka toimivat yhdessä A-sakaraiden kanssa. Tyypillinen rakennelma tuolloin. Kattotilan seinät eivät ole kantavia juuri siitä syystä, jonka kuvailit, mutta kehät ovat todennäköisesti kantavia.
Näin silmämääräisesti 3x7 tuuman puutavara pitäisi kestää kehinä, jos poikittaisten väliseinien väli on alle 3 metriä ja katto on peltiä tai muuta kevyttä materiaalia... mutta koska kehät ja A-sakarat toimivat yhdessä ja on joitain tuntemattomia tekijöitä, tämä on vain suuntaa-antava arvaus.
Ainakin yksi harju ei ole kiinni kattotuoleihin. Ehkä johtuen maa-asetelmista viimeisten 100 vuoden aikana, mutta joka tapauksessa harju lepää pilarilla, joka "vain" seisoo lattiasäännön päällä
Palaan yksityiskohtaisilla kuvilla viikonlopun jälkeen
Minä arvostan suuresti suomenruotsalaisten ystäviemme tietämystä vanhasta rakennustekniikasta. On helppoa rajoittua niihin ratkaisuihin, jotka itse on nähnyt. Minun on kuitenkin vaikea nähdä, että "åsarna" voisivat olla kantavia, ellei talo ole erittäin lyhyt. En ole kuitenkaan nähnyt mitään tietoa talon pituudesta. Yleinen kattotuolimalli tunnetaan nimellä ruotsalainen kattotuoli. Siinä harjapuun ulompi osa lepää viistossa olevien tukijalkojen varassa, jotka laskeutuvat hirrelle, joka sijaitsee yläpohjan palkkien päällä. Tämä kattotuolimalli on erityisen yleinen muurattujen ulkoseinien yhteydessä, kun kuormaa ei haluta kantaa suoraan muuriseinille. Ei kuitenkaan vaikuta olevan ajankohtainen tässä tapauksessa.
Onko se "Kråkan"? Hyvä plåttak, koska se on melko kevyt rakenne. 8 m pituudella eivät harjat voi olla kantavia. Aivan liian pitkä jänneväli noille mitoille.
Se on Styrsössä, Göteborgin saaristossa (asun tosin Kråkanissa tai sen lähellä ). 8m on kokonaispituus, ja jokainen harja on noin 2,5m kummallakin puolella keskiosasta.
Liitän mukaan piirustuksia (vastikään tehtyjä), jotka saattavat antaa paremman käsityksen. katso liitettä Planritning.pdf katso liitettä Fasadritning.pdf