Periaatteessa voit poistaa kattoristikon ja kattoristikon palkin. Tämä edellyttää, että ulkoseinät ovat kantavia, mikä on todennäköistä vuonna 1916 rakennetussa talossa. Ulkoseinät koostuvat luultavasti pystyssä olevista laudoista tai makaavasta hirrestä. Lisäksi päätykappaleiden mittojen on oltava kohtuullisen järkeviä. Vain 28 asteen kattokaltevuus on epätavallisen matala vuonna 1916 rakennetulle talolle ja aiheuttaa suuremman taipumismomentin päätykappaleille kuin mitä yleensä on.
Ei, hanhirsin ja käsivarsien tulee jäädä, se on tuki (kattvind/varasto) joka pitää poistaa.
Kysymys on, pitäisikö nykyisen varastoseinän ylin hirsi jättää paikoilleen.
Ensin varoituksen sana: Vanhoja taloja ei ole rakennettu yhtä systemaattisesti kuin nykyaikaisia taloja (suurin osa rakennettu vuoden 1950 jälkeen). Ei voi olettaa, että kaikki näyttää samalta koko matkan. Teoreettinen tietämys sekä vanhempien rakennustekniikoiden tuntemus yhdistettynä käytännön kokemukseen ovat hyvä perusta tämän ongelman arvioimiseksi. Hanbjälken (vaakasuora palkki) on tarkoitettu estämään ulkoseiniä kaatumasta ulospäin. Se ei kanna pystysuoria kuormia ja voidaan korvata tankolla tai teräsvaijerilla. Högbenen (kaltevat kattotuolit) kantavat katon altistamat kuormat ja siirtävät ne ulkoseiniin, jotka edelleen siirtävät ne perustuksiin. Högbenenin kuorma määräytyy pääasiassa katon oman painon ja lumikuorman perusteella. (Mölndalissa lumikuormaksi lasketaan 1,5 kN/neliömetri, eli noin 150 kg/neliömetri) Sen jälkeen högbenin kuormaan vaikuttaa sen kallistuskulma. Mitä suurempi kulma, sitä enemmän kuormasta muuttuu normaalivoimaksi, joka vaikuttaa högbenin suunnassa ja joka voidaan jättää huomiotta tässä tapauksessa. On myös tiedettävä kattotuolien välimatka. On olemassa kattotuolimuunnelmia, joilla on tukijalka, mutta silloin se näyttää hieman erilaiselta kuin piirustus osoittaa. Högbenesi ovat luultavasti sahattu mittoihin 3x7 tuumaa, ehkä hieman vajaamitoitettuna, mikä oli hyvin yleinen mitoitus ennen. Johtopäätökseni on, että voit poistaa ullakon seinän ilman ongelmia. On kuitenkin hyvä, että asiantunteva henkilö tarkastaa olosuhteet.
Olen pyytänyt erästä konstruktööriä katsomaan sitä... toivottavasti saamme vastauksen ensi viikolla, mutta olen samaa mieltä, seinät voi poistaa ilman ongelmia.
Saamme nähdä, mihin nykyaikaisella näkökulmalla/laskentamenetelmällä varustettu konstruktööri päätyy.
Voin laskea lujuutta, enkä koskaan edes harkitsisi harjanteiden poistamista. Kattovintin seinän ylin palkki on nimittäin harjanne, joka kantaa kattoa. Jos sen poistaa, seinänauha puristaa ulos ja kattotuolipalkit taipuvat... ei se onnistu. Jos harjanteet ovat liian heikot kantamaan poikittaiset väliseinät, ne on vaihdettava vahvempiin.
Ja kysymys on sitten, minkä kokoiset harjanteiden tulisi olla. Tällä hetkellä ei ole paljon jäljellä 2:sta 4:stä entisestä kattoruoteesta, joista yksi ei ole vasten kattotuolia.
Kuvista näkee melko selvästi, että "åsarna" on lisätty myöhemmin kuin itse kattoristikko. Ne eivät edes toimi tukena. Ullakon lattia ei ole myöskään suunniteltu ottamaan vastaan pystysuuntaisia kuormia, jotka olisivat seurausta, jos kattoristikot lepäävät "åsarna"-palkkien päällä. Kattoristikoiden mitat ovat niin suuria ja niiden c/c väli on niin lyhyt, että niiden pitäisi kestää katon kannatus. Ottaisin sinne vanhemman arkkitehdin, jolla on kokemusta vanhoista taloista. Sellaisia on melko paljon asuinalueellasi.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.