maah sanoi:
Jos et ole pyytänyt hintatietoja ennen, niin eihän se voi olla petos?
Kyllä se voi olla silti. Jos käsityöläinen antaa hintatiedoksi 1500:- tarpeilleni, se voi minusta olla OK, koska en ehkä asiakkaana tiedä, mitä juuri ne tavarat maksavat. Sitten käsityöläinen menee ja ostaa tavarat ja näyttää minulle kuitin. Edelleen OK. Jouluna käsityöläinen saa 500:- kaupasta kiitoksena ostosta.

Tässä tilanteessa minun mielestäni se on petos. Silloin käsityöläinen + kauppias ovat yhdessä huijanneet asiakasta maksamaan tavarasta liikaa.

Edit: Pahoittelut vastauksestani, unohdin jotakin vastatessani.

Mutta vaikka et olisi pyytänyt hintatietoja, mielestäni se on silti petos. Kyse on siitä, että kaksi osapuolta tietoisesti huijaavat kolmatta menettämään rahaa.

Jos pyydän sinua ostamaan litran maitoa, katson, että teet petoksen, jos menet kauppaan, jossa saat kuitin siitä, että 1 litra maksoi 100:- ja sitten saat 40 euroa kaupan pitäjältä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
jimih
  • Laddar…
Voin jossain määrin ymmärtää, ettei ole väärin, että hantverkaren saa tietyn alennuksen brädgårdenista, mutta ettei sitä sitten siirretä asiakkaalle. Asiakkaalla on kuitenkin 10 vuoden reklamationsrätt KTjL:n mukaan, joten hantverkarenin täytyy ottaa tämä huomioon tehdessään työn. Materiaalin toimittajilla on harvoin garantiajat, jotka kattavat nämä 10 vuotta.

lbgu sanoi:
Se voi olla silti. Jos urakoitsija antaa hintatiedon 1500:- siitä, mitä tarvitsen, niin voin ajatella, että se on OK, koska en ehkä asiakkaana tiedä, mitä juuri ne tavarat maksavat. Sitten urakoitsija menee ostamaan tavarat ja näyttää minulle kuitin. Edelleen OK. Jouluna urakoitsija saa 500:- kauppiaalta kiitokseksi siitä ostoksesta.

Tässä tilanteessa katson, että kyseessä on petos. Silloin urakoitsija + kauppias ovat yhdessä huijanneet asiakasta maksamaan liikaa tavaroista.

Edit: Anteeksi, vastauksestani puuttui jotain, mitä en vastauksessa huomioinut.

Kuitenkin, jos ei ole pyydetty hintatietoa, mielestäni se on silti petos. Sillä kyse on siitä, että kaksi osapuolta tietoisesti huijaavat kolmatta niin, että tämä menettää rahaa.

Jos pyydän sinua ostamaan litran maitoa, katson, että teet petoksen, jos menet kauppaan, jossa saat kuitin, että 1 litra maksoi 100:-, ja sitten saat 40 euroa kauppiaalta.
Jos asiakkaana et tiedä hintoja, on helppo tuntea itsensä huijatuksi. Nykyään on helppoa tarkistaa hinnat vaikkapa Byggmaxilta tai joltakin muulta jälleenmyyjältä, jolla on hinnat verkkokaupassaan.

Olen samaa mieltä siitä, että tämä on eräänlainen petos. Mutta samaan aikaan mielestäni on hyvin helppoa välttää huijatuksi tuleminen tarkistamalla hinnat ennen sopimista urakoitsijan kanssa.

maah sanoi:
Olen samaa mieltä siitä, että se on eräänlainen petos. Mutta mielestäni on myös erittäin helppoa välttyä huijatuksi tulemiselta tarkistamalla hinnat ennen kuin tekee mitään sopimusta ammattimiehen kanssa.
Mutta jos tarkistaa jokaisen tavaran hinnan, on entistä parempi itse mennä ostamaan tavarat. Suuri etu siinä on se, että säästyy maksamasta tuntipalkkaa + kilometrikorvausta ammattimiehelle siitä, että hän menee ostamaan.

Miten keskiverto ammattimies suhtautuu siihen, että asiakas hoitaa kaikki ostokset? Minulle asiakkaana olisi hienoa, jos saisin listan niistä tavaroista, joita ammattimies tarvitsee seuraavan kerran tullessaan, niin hankkisin ne tavarat siitä rakennusliikkeestä, jonka valitsen. Oletan, että ammattimiehet, jotka ovat tottuneet lypsämään asiakkaita valtavilla hintaeroilla, eivät ole kovin innoissaan tästä järjestelystä.

• Tykkään
jimih
  • Laddar…
nikasp
Aika OT, mutta on hankalaa ostaa pikkuesineitä yksityishenkilönä joskus. Maksoin juuri 58 kruunua pienen mustan muovitulpan tiskialtaan vesilukolle (erittäin) hyvin varustetussa kylpyhuoneliikkeessä Tukholman keskustassa. Mietin, mitä käsityöläinen olisi maksanut samasta? Uskon, että voi löytää kokonaan uuden vesilukon 300 kruunulla, jos etsii. Isä oli melko hyvä kysymään alennusta jopa yksittäisistä pikkuesineistä kaikilta mahdollisilta yrityksiltä ja onnistui usein, mutta minä maksoin ja nousin hymyillen. Harmaa muovinen tiskialtaan vesilukko ja viemäriputki näkyvissä.

LäsLus sanoi:
Voin osittain ajatella, ettei ole väärin, että käsityöläinen saa tietyn alennuksen puutavarasta, mutta sitä ei sitten siirretä asiakkaalle. Asiakkaalla on kuitenkin 10 vuoden reklamaatio-oikeus kuluttajansuojalain mukaan, joten käsityöläisen on otettava tämä huomioon tehdessään työnsä. Materiaalintoimittajilla on harvoin takuuaikaa, joka kattaisi nämä 10 vuotta.
Ei ole olemassa 10 vuoden reklamaatio-oikeutta materiaalista.

Svein Eriksson sanoi:
Kiitos mielenkiintoisista tiedoista! Hauska ilmaisu "Jouluksi hän saa 150 000 kr, jotta hän ja perhe voivat asua tuntureilla viikonloppuisin". Rakennusfirmani sulkeutui heti kun työni oli valmis, ja pomo ja hänen vaimonsa lähtivät kolmeksi (KOLMEKSI) viikoksi maapallon toiselle puolelle.
Mutta herranjumala.....
Antakaa ihmisten tehdä mitä haluavat elämissään.

Ruotsalainen kateus......

• Tykkään
jimih ja 1 muu
  • Laddar…
pappskallen sanoi:
Mutta herranjestas.....
Antakaa ihmisten tehdä mitä he haluavat omassa elämässään.

Mielestäni kyse on siitä, että ei pidetä oikeana, että 2 huijarikauppiasta hyötyvät kolmannesta tietämättömästä osapuolesta.

Ei liity kateuteen, pikemminkin se, että ei pidetä epärehellisistä petoksista.

pappskallen sanoi:
Mutta herranjestas.....
Anna ihmisten tehdä mitä haluavat elämissään.

Ei se ole se, että HE matkustivat mihin TS reagoi. Se on, että hän tuntee itsensä petetyksi niistä rahoista, joita he käyttivät matkan maksamiseen.

lbgu sanoi:
Mutta jos tarkistaa, mitä jokainen esine maksaa, on vielä parempi itse mennä ostamaan tavarat. Suuri etu siinä on, että välttyy maksamasta tuntipalkkaa + kilometrikorvausta käsityöläiselle hänen mennessään ostoksille.

Miten keskiverto käsityöläinen suhtautuu siihen, että asiakas hoitaa kaikki hankinnat? Minulle asiakkaana olisi mahtavaa, jos saisin listan niistä tavaroista, joita käsityöläinen tarvitsee seuraavalla kerralla tullessaan, niin hankin ne tavarat sen rakennuskaupan kautta, jonka valitsen. Oletan, että käsityöläiset, jotka ovat tottuneet kiskomaan asiakkailta valtavia välityspalkkioita, eivät ole kovin innostuneita siitä järjestelystä.
Oletko valmis maksamaan siitä ajasta, joka menee "ostoslistan" tekemiseen?
Siinä tapauksessa se on aivan ok minun puolestani.

andersmc sanoi:
. Kyseessä on se, että hän tuntee tulleensa huijatuksi niillä rahoilla, joita käytettiin matkan maksamiseen.
Ja juuri tähän minä takerrun.
He ovat ehkä perineet rahaa, säästäneet monta vuotta, voittaneet jne. jne. Mutta ehkä TS tietää enemmän kuin minä, mistä minä tiedän.

Mutta kyllä, tehdäänpä laskuesimerkki asiasta.
Kuten olen ymmärtänyt, TS on maksanut todellisen hankintahinnan + 12% - täysin ok, jos minulta kysytään.

Rakentajalla voi MAHDOLLISESTI olla kickback, mikä minun maailmassani on uskollisuusbonus, eikä sillä ole mitään tekemistä asiakkaan kanssa. Yhtä vähän kuin se, että rakentaja pääsee ilmaiselle matkalle, saa joululahjan tai lippuja maaotteluun rakennustavaratalolta.
Mutta sanotaan, että tämä bonus tuottaa 3%..... Silloin puhumme 4.500:- projektista, joka maksoi 900.000 !!
JA bonus on varmasti ehdollinen, ja riippuen siitä, milloin työ suoritetaan, rakentaja ei edes tiedä, saako hän bonusta. He saattavat vaihtaa toimittajaa tai vähentää jyrkästi hankintojaan jostain syystä.

Ei, iloitkaa siitä, että usein kovasti työskentelevä yritysjohtaja on tehnyt sopimuksen, jossa hän voi lunastaa rahaa ja ehkä saada vähän lomaa.....

• Tykkään
hantverkare1
  • Laddar…
Ja sillä aikaa kun käsityöläinen ahersi talosi parissa, sinä voisit olla lomalla.. Vaihtoehtona on tehdä ostokset ja remontti itse. Vasta silloin selviää halvalla. :-)

Svein Eriksson sanoi:
Olen juuri rakentanut lisäosan Lundin huvilaamme, kustannus noin 900.000 kr, josta materiaalit 150.000 kr. Rakentaja osti materiaalit itse lähimmästä suuresta rakennustavaratalosta. Hän suositteli sitä, koska heillä "on parhaat hinnat". Kun minun piti maksaa rakentajan laskut, sain kopion hänen materiaalikustannuksistaan. Hän lisäsi 12% kaikkiin ostoihin.

Tässä on esimerkkihinta. Laajennus rakennettiin h+h-blokkeista, ne maksavat 72 kr + ALV kappale myymälässä. Ostin 600 kpl. Laskussa hinta oli 68 kr + ALV + rakentajan lisä 12%.

Minusta se tuntui uskomattoman kalliilta. Suurella rakentajalla pitäisi olla alhaisimmat hinnat, 20-30% alennus? Jos hän lisäksi ostaa 600 kpl samaa tuotetta suoratoimituksella, hinnan pitäisi olla vielä 10-20% alhaisempi?

Joten huvin vuoksi lähetin sähköpostia toiseen saman konsernin rakennustavarataloon Malmössä. Heidän tarjouksessaan hinta oli 54 kr + ALV + toimituskustannus.

Luulen, että rakennusliikkeellä ja rakennustavaratalolla on jonkinlainen sopimus, rakentaja saa bonuksen jokaisesta materiaalihankinnasta ilman, että asiakas saa tietää tästä. Joko se tai hänet on petkutettu rakennustavaratalon toimesta, joka on ylilaskuttanut hänet.

Onko kenelläkään mielipidettä teorioistani?
Kaikki käsityöläiset ovat sikoja...

/Sähköasentaja

En minustakaan, että se on jotain, mistä pitäisi hermostua. Palvelu, jossa ei tarvitse ostaa esineitä, maksaa tietenkin, ja että käsityöläinen saa kickbackin, on täysin ok. Lojaliteettiohjelmat ovat klassisia. Aivan kuten SAS-bonus, joka meni henkilölle eikä yritykselle, joka maksoi. Sitten voin ajatella, että malli näyttää täyden hinnan + lisä + bonus on hieman liian ahne. Käsityöläisen hinta ja esitetty lasku (ilman lisäyksiä) + lojaliteettibonus + aikaostokustannus on mielestäni siistein.

• Tykkään
jimih
  • Laddar…
Voin kyllä sanoa, että se ei ole vain snickarn tai tavaratalo, joka k........ Meitä
Olen itse puuseppä pohjimmiltani. Ja meidän piti muurata tiiliseinä ja tarvitsimme reiällistä tiiltä
Kun tarvitsimme tiiliä, luulen, että menin rakennustavaratalooni ja sain hinnan esimerkiksi 10kr/kpl
Tilasimme saman sitten Saksasta (muovipappa on saksalainen) hinta oli 1,67.
Mutta hauskaa tässä kaikessa oli se, että se oli valmistettu Ruotsissa samassa tiilitehtaassa kuin ruotsiksi myyty tiili. Sama kipsin kanssa, ostimme (tilasimme) kipsiä tanskalaisesta tavaratalosta ja se maksoi kolmasosan siitä mitä Ruotsissa. Ja kun se tuli, se oli ruotsalainen ja valmistettu samassa tehtaassa kuin meidän "rakennustavaratalolla". Tilasimme helv.... paljon kipsiä. Mutta tämä oli 20-15 vuotta sitten. Luulen, että syynä on liian korkea hintataso täällä Ruotsissa.
Olemme tottuneet maksamaan enemmän tavaroista ja olemme todella huonoja saamaan hinnat alas, ja kun asiaa katsoo monen monen vuoden aikana, hintataso nousee korkeaksi.
Katsokaa itse radio- ja tv-liikkeitä, lisät olivat suuria ennen ja nykyään meillä on yksi Euroopan halvimmista tv- ja radio-liikkeistä. Katso Ikea, sama tuote eri hinnat eri maissa.

En työskentele puuseppänä enää onnettomuuden takia, mutta en usko, että se on muuttunut erityisesti.

• Tykkään
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.