Ensin kipsaat - sitten vedät lateksia tasoituksen/maalauksen yhteydessä. Kulmien tulee olla mahdollisimman tiukasti toisiaan vasten. Juuri kuten kirjoitat ensimmäisessä kappaleessa, niin me aina teemme.

Ensimmäisen talon, jonka tein näin, rakensin 9 vuotta sitten, ja siellä asuu siskoni tänään - ei yhtään halkeamia kulmissa.. MUTTA - silloin meillä oli myös LP50 takana - en tiedä tekeekö ACME niin, mutta kulmat tulevat supertiukoiksi.

Kulmaraudat voit ostaa lähimmästä rautakaupasta, joka myy kipsilevyjä.!
 
Käytä lateksia. Neljänkymmenen vuoden maalarina en ole koskaan nähnyt mitään muuta. Iske vain levyjä vasten kulmaa. Lateksi peittää, jos saat levyt hieman epätasaisesti paikalleen. Älä unohda leikata kipsiä kulmissa vain.
 
  • Tykkään
Bossebus6141
  • Laddar…
mitä tarkoitat leikata kipsiä kulmissa?
eli katkaista viiste niin, että siitä tulee suora?

sitten ostan nämä metallikulmat ja käytän lateksia.
suuret kiitokset kaikista neuvoista.

muuten, onko teillä vinkkejä, miten leikata kipsilevyjä?
oletan, että pöytäsirkkeli on vähän liikaa :)
 
Leikata kipsi = leikatut reunat - eli viisteet pois.
Joko leikkaat kipsiveitsellä tai erityisellä reunaleikkurilla (vaikka se ehkä onkin vähän liioittelua, jos et aio kipsilevyttää paljon.)
 
jens.nilsson@live.se sanoi:
muuten. onko teillä vinkkejä, miten kipsilevyjä leikataan? oletan, että pöytäsirkkeli on hieman liioiteltua :)
Talmeterillä mittaa ja tekee samalla merkinnän. Todella kätevää. Mitä pienempiä palasia, sitä enemmän aikaa säästyy. Kun merkintä on tehty, käännetään levy ja taitetaan se. Lopuksi leikataan paperi, joka on vielä ehjä.

Muuten käytetään jotain viivainta ja tavallista veistä. Löytyy kai myös veitsiä, jotka on erityisesti tarkoitettu tähän, mutta tuskin kätevämpää kuin Talmeter löytyy.
 
Styx sanoi:
Leikkaa kipsilevy = leikatut reunat - eli viisteet on poistettava.
Voit joko leikata kipsiveitsellä tai erityisellä reunaleikkurilla (mutta se voi olla hieman liioiteltua, jos et aio kipsata paljon.)
Pidä vain silmällä, missä koolaukset ovat, jotta voit kiinnittää levyn sinne. Jos sinulla on OSB tai vastaava takana, sinun ei tarvitse ottaa sitä huomioon. :D

Olen aina käyttänyt lateksitiivistettä sisänurkissa, ja se toimii erittäin hyvin. Vinkkini on tasoittaa ja hioa ensin (levitä tasoite laajasti). Kun ammattimaiset maalarit ovat valmiit, kipsi näkyy hyvin vähän heidän tasoituksensa jälkeen. Tarkista mielellään valon avulla. Hioi mielellään niin sanotulla kirahvilla.
anw_ws702vea_1.jpg

Jos vedät lateksitiivistettä ensin ja se on vielä märkä, kun aioit tasoittaa, se tarttuu lastaan, mikä ärsyttää sinua. ;)
 
MathiasS sanoi:
Talmeterillä mitataan ja piirretään samalla kertaa. Hyvin kätevää. Mitä pienempiä palasia sinulla on, sitä enemmän aikaa säästyy. Kun olet piirtänyt, käännä levy ja katkaise se. Viimeistele leikkaamalla paperi, joka on vielä ehjä.

Muuten käytetään jonkinlaista viivainta ja tavallista veistä. On olemassa myös veitsiä, jotka on erityisesti tarkoitettu tähän tarkoitukseen, mutta kätevämpää kuin Talmeter tuskin voi olla.
Pienemmille palasille toimii mittatikku ja veitsi hyvin. Suurille käytetään pitkää passia ja veistä. Yritä tehdä se jollakin pöydällä tai vastaavalla, ettet tee sitä suoraan maassa. Kun olet "piirtänyt", voit vain siirtää levyn piirroksen yli reunan, niin levy taittuu (ole mukana pitämässä kiinni). Ei siis leikata sitä kokonaan. Sitten leikkaa takana oleva paperi keskeltä. Terävä terä on suositeltava.

OldSchool
180px-Aaknife2.jpg
 
Minun täytyy olla samaa mieltä zupermacin kanssa, terävä terä ja metalliveitsi. Heitä Clas O:n "4 veistä kolmestakymmenestä kruunusta" ikkunasta ulos.
 
zupermac sanoi:
Pienempiin palasiin toimii mittatikku ja veitsi hyvin. Suuremmille käytetään pitkää suorakulmaa ja veistä. Yritä tehdä se jollakin pöydällä tai vastaavalla, ettet tee sitä suoraan maassa. Kun olet "viiltänyt", voit vain vetää levyn viiltoa yli reunan, ja levy taittuu (ole mukana ja pidä kiinni). Levyä ei siis leikata kokonaan irti. Sitten leikkaat paperin takapuolelta keskeltä. Terävä veitsi on suositeltava.

OldSchool
[bild]
Mittatikku, veitsi ja pitkä suorakulma ovat kuin kupariputki. Ne kuuluvat 1900-luvulle.

;)
 
On olemassa hyvä tapa leikata kipsilevyjä, nimittäin käyttää esimerkiksi gyproc-kanttiveistä, joka leikkaa molemmat puolet samalla kertaa eli täydelliset leikkaukset joka kerta!
 
Yksi sivu kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ei ole mitään parempaa kuin kuvata jotain kuvalla.
Tasoittaminen
Kiinnitä tasoitenauhat oikein

En ole mikään maalari, mutta yleensä juon kahvia ja katselen heitä joskus ;).

Kun kyseessä on paperinauha tai se toinen lasikuitunauha, niin ei näytä olevan suurta merkitystä, kumpaa käyttää. Uudiskohteissa paperinauha voi olla suositeltavaa, koska se on hieman vahvempi (vetolujuudeltaan) kaikissa saumakohdissa ja sitä voidaan tarvita uudisrakennuksissa. Jos laittaa vähän kipsiä jo olemassa olevalle (vakaa) seinälle, voi käyttää toista nauhaa. Se on lisäksi itseliimautuva ja hieman helpompi käsitellä. Maalarit käyttävät melkein yksinomaan paperinauhaa, tietenkin. :D
 
Viimeksi muokattu:
MathiasS sanoi:
Metritikku, veitsi ja pitkäpassi ovat kuin kupariputket. Ne kuuluvat 1900-luvulle. ;)
Toimii yhä. ;)
Sama veitsi käy myös bitumipaperille, mutta silloin joudun vaihtamaan terää hieman useammin.

akhagen sanoi:
Kyllä pitää olla samaa mieltä zupermacin kanssa, terävä terä ja metalliveitsi. Heitä Clas O:n "4 veistä kolmenkymmenen taalan" ikkunasta ulos.
Täsmälleen, ne vain leikkaavat omaan sormeen. Lisäksi tämä malli kestää paremmin kuin ne muovitavarat. On myös luksusmalleja, mutta hinnan perusteleminen on vaikeaa.
 
MathiasS sanoi:
Talmeterillä mitataan ja merkitään samanaikaisesti. Erittäin kätevää. Mitä pienempiä paloja sinulla on, sitä enemmän aikaa säästät. Kun olet merkinnyt, käännä levy ja napsauta se.
Miten niin kääntää levy? Eikö riitä, että vain liu'utat sen reunan yli ja napsautat suoraan alas?
 
Daniel_N sanoi:
Miten kääntää levy? Eikö se riitä vain työntää sen ulos reunasta ja napsauttaa suoraan alas?
Joo, tietenkin se toimii, ehkä se on normaalia. Itse yleensä käännän sen ensin, kun se on vielä yhdessä ja siten helpompi käsitellä, jotta voin sitten napsauttaa sen "ylöspäin" sen sijaan. Siten se on valmiina viillettäväksi veitsellä, eikä levyä tarvitse kääntää, kun se on jo napsahtanut ja hutera käsitellä.
 
MathiasS sanoi:
Ja det är klart det gör, det är väl det normala kanske. Jag brukar dock vända på den först, medan den sitter sitter ihop och därmed är lättare att hantera, för att sedan knäcka den "uppåt" istället. Då ligger den färdig för att bli sprättad med kniven och jag behöver inte vända på skivan när den är knäckt och vinglig att hantera.
Aha. Minulla on tapana liu'uttaa ulos, murtaa alas ja sitten leikata alapuolelta, veitsi kulkee ikään kuin automaattisesti oikein sormenjäljen avulla, missä olet murtanut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.