minun täytyy laittaa kipsilevyt seinille enkä ole tehnyt sitä aiemmin.
olen ostanut tavalliset 13 mm kipsilevyt, joissa on viistetyt reunat.
missä neljä sisänurkkaa muodostuu tavallisessa neliönmuotoisessa huoneessa. miten teette siellä?
oletan, etten voi laittaa viistettyä reunaa nurkkaan, sillä se on vaikea tasoittaa.

minulla on myös holvi kahden huoneen välillä ja siellä tulee muutamia ulkoreunoja holviin. miten tehdään siellä?
haluan käyttää nurkkasuojaa siellä, mutta totta kai en halua, että sen ääriviivat näkyvät.

aion muutenkin maalata suoraan kipsilevylle, joten sen täytyy olla täydellinen.
 
Leikkaa levyjä sisänurkkiin päin niin maalari (tai sinä itse kun paklaat siellä) on iloinen. Ulkonurkkiin asetat erityisiä kulmaprofiileja, kulmista tulee suoria ja kovia ja profiilit paklaat niin, että ne eivät näy.!
 
asettele levyt haluamallasi tavalla
liimaa paikka pappiliuska
paikkaa
pohjamaalaa
pehmeä sauma koko kulman pituudelta
valmis väri

Holvi en tiedä parasta tapaa tehdä. Jos ei metalliprofiilia, niin luultavasti pappiliuska sielläkin, jonka voi viiltää niin, että se voi taipua.
 
kiitos vastauksesta.
joten mitä ymmärrän, minun pitäisi yrittää olla lopettamatta julkisivun reunalla missään?
sisänurkissa kuin ulkonurkissa? onko se oikein.

joten jos lopetan sisänurkat suoralla reunalla toisiaan vasten, pitääkö minun sitten laittaa paperinauha myös sinne?
silloin se näkyy kai, miten paljon ikinä tasoittelenkaan, koska se pullistuu siinä hieman.
 
Meillä on tapana asettaa leikatut reunat toisiaan vasten sisänurkissa, sitten tasoitat vain ruuvinkannat ja laitat lateksisauman nurkkaan.
En tiedä onko se oikein vai väärin, mutta näin teemme aina ja se toimii hienosti.
 
Suosittelisin myös kahta leikattua reunaa kulmissa, joita hiot hieman ja käytät sitten lateksisaumaa, paperinauha kulmissa aiheuttaa vain enemmän ylimääräistä työtä, koska se vaatii paljon tasoitusta ja hiontaa ennen kuin se on hyvä.
 
Yksi vinkki voi olla aloittaa gyprocin asennus seinän keskeltä ja laittaa se levy suoraan, sillä tavalla on jotain mihin verrata ja yleensä tulee tiukka ja siisti.
 
Styx sanoi:
Tavallisesti asetamme leikatut reunat vastakkain sisänurkissa, sitten kittaamme vain ruuvinpäät ja laitamme lateksisauman nurkkaan..
Oikein vai väärin en tiedä, mutta näin teemme aina ja siitä tulee onnistunut.
Kysymys on, kuinka kauan se on "onnistunut".

Se EI KOSKAAN ole väärin laittaa paperinauhaa saumaan.
 
  • Tykkään
mk22_72 ja 2 muuta
  • Laddar…
Itse asiassa mielestäni olet väärässä. Paperinauha tai lasikuitunauha näyttää kamalalta, jos se halkeaa kulmassa. Lateksisauma ei tee sitä.

MathiasS sanoi:
sätt upp skivorna hur du vill
Ei, levyt tulee leikata kulmista. Muuten täytyy tasoittaa kaikki sisänurkka, ja se on työlästä, sitten täytyy tasoittaa kaikki sisänurkka uudelleen, ja se on työlästä, koska täytyy hioa, ja se on myös työlästä, sitten näiden turhien vaiheiden jälkeen lopulta asetetaan lateksia. Kolme(!) käsittelyä turhaan, yhdessä kulmassa! Koko talossa tulee olemaan monta kulmaa tasoitettavana.
 
  • Tykkään
AndreasNybörjare ja 2 muuta
  • Laddar…
Ok.

Olen iloinen amatööri, joka on kuunnellut eräältä tunnustetulta taitavalta maalari. Hän sanoi: Paperinauha kaikkialle, myös kulmiin.

Tämä on toiminut erittäin hyvin vanhassa puutalossani, joten se ei ole luultavasti täysin outoa. Ei halkeamaa missään.

Jokainen tekee tietysti kuten haluaa.
 
  • Tykkään
Caroline_lu
  • Laddar…
Jos nyt tuntee, että todella haluaa käyttää paperinauhoja kulmissa, mielestäni pitäisi käyttää leikkaamattomia kipsilevyjä eli jättäen upotus jäljelle, koska muuten nauha voi näkyä myös hionnan ja tasoituksen jälkeen.
 
Joo, vanhassa puutalossa se toimii hyvin, mutta minulle tuli mieleen, että ts oli rakentamassa uutta, mitä hän ei tehnytkään. Uusissa rakennuksissa ei periaatteessa koskaan tehdä niin.
 
  • Tykkään
Ali83 ja 1 muu
  • Laddar…
Katsoin juuri Norgipsin kotisivuja ja siellä suositellaan asettamaan paperinauha sisänurkkiin, kuten muut ovat ehdottaneet ketjussa.

Vähän outoa, sillä maalarimme (hieman erilaisia) ovat tyytyväisiä ja iloisia meidän leikatessamme nurkat, koska heidän ei tarvitse tasoittaa niin paljon. Lisäksi olen tehnyt kolme taloa itselleni sillä menetelmällä eikä ole halkeamia.

Toisaalta laitamme myös aina LP50:n (tasainen metallikulma) OSB/vaneri/kipsilevyn taakse sisänurkkiin, jotta se ei liikkuisi yhtään, ehkä siksi leikatut nurkat toimivat meillä niin hyvin.
 
  • Tykkään
Anders Stigsson1 ja 1 muu
  • Laddar…
P
Kumpikaan minä itse tai kukaan, jonka kanssa työskentelen, ei laita muuta kuin lateksitiivistettä sisänurkkiin. Ulkonurkissa viistetty reuna säilytetään, koska metallinen ulkonurkan kulmalista sisältää korotuksen, joka kompensoi levyn viistämisen - tasoite ulkonurkan ja kipsilevyn paksun osan välillä antaa tasaisen pinnan.
 
  • Tykkään
Solskensbyggare
  • Laddar…
okei. tuntuu että mielipiteet tästä asiasta ovat hyvin jakautuneet.
vaikuttaa siltä että teen kuten ACME ehdottaa.
leikataan sisänurkat lateksitiivisteellä
sekä viistetään ulkokulmat metallikulmalla.

mutta sitten minulla on kysymys:
pitäisikö sisäkulmat laittaa kiinni toisiinsa ja ruiskuttaa lateksia ennen kuin vie ne yhteen, jotta sitä saa vähän väliin, vai jättääkö siihen rako (kuinka leveä)?

olen hieman epävarma. olen lukenut useilta eri keskustelupalstoilta, joissa useimmat sanovat että paperinauha on paras ja että jos tapetoi lateksin päälle, se tulee halkeilemaan ja kupruilemaan. onko tämä totta?
onko ehkä joku joka voi jakaa kokemuksiaan lateksitiivisteen kestävyydestä vuosien ajan. ACME, sinä vaikuttaa tehneen tätä monta kertaa. kuinka monta vuotta se on kestänyt sinulla?

me aiomme nimittäin maalata suurimman osan seinistä, mutta myös tapetoida kaksi niistä.

mistä muuten voi ostaa sellaisia metallikulmia?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.