Mikael_L
Tja...
Laitan ensiksi kulmaraudan ulkoseinien kulmiin ja muihin kulmiin, jotka suuntautuvat ulkoseiniin. Minulla on myös vaakasuora 45x45 ulkoseinien sisäpuolella.
Sitten laitan ensin OSB-levyn kulmaraudan päälle ja lopetan kipsilevyllä.

Ja leikkaan, viistän ja saumaan juuri kuten Acme sanoo.
 
Snailman
jahas, laitatko myös metallikulmia sisäkulmiin sisäseinissä?

minulla on siis jo asennettu raakalautaa kahden sisäseinän toiselle puolelle, jotka ovat ulkoseinää vasten, enkä aio purkaa niitä saadakseni kulmaa raakalautojen taakse...
 
Riittää, että asetat metallikulman viimeisen kipsikerroksen sisäpuolelle.
 
Mitä tulee kylpyhuoneen sisäkulmiin, kun pitää laittaa märkätilamattoa kipsilevyn päälle? Kitti + paperinauha vai elastinen saumausaine?
 
Mikael_L
Matti_75 sanoi:
Riittää, että asetat kulmaraudan viimeisen kipsikerroksen sisäpuolelle.
Se pitäisi tehdä sen, - mahdollisesti jopa parempi, en ole ihan varma.

Aloitin kulmaraudalla, koska se pitää sähkörasiat, jotka menevät kulman läpi, sekä auttaa pitämään eristyksen paikoillaan.

Mutta KYLLÄ. Asetan kulmaraudan kaikkiin kulmiin, jotka ovat ulkoseinää vasten, muuten levyltä puuttuu tuki kulmassa cc600:n kanssa.
Kuvia, ulkoseinäkulma ja ulkoseinä->sisäseinä
 
  • Ytter- och innerväggsisolering, metallvinkel i hörn för att hålla elrör och isolering på plats.
  • Ytterseinäprojektin vaihe: eristys asennettuna puurunkoon ja metallikulma kiinnitetty kulmaan tukemaan sähköputkia ja eristystä.
Snailman
Ymmärrän kyllä, että on suurempi riski liikkeelle siellä, missä sisäseinät kohtaavat ulkoseinät, mutta eikö katsota tarpeelliseksi asentaa metallikulmaa sisänurkkiin, missä sisäseinä kohtaa sisäseinän? Ehkä sen voi lukea rivien välistä ketjusta...

aivan, kipsilevy, ensimmäisen levyn annetaan mennä aivan nurkkaan asti ja sitten asetetaan levy toiselta puolelta nurkkaa vasten?
 
Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Snailman sanoi:
Ymmärrän, että on suurempi riski, että se liikkuu siellä missä sisäseinät kohtaavat ulkoseinät, mutta eikö katsota tarpeelliseksi laittaa metallikulma sisänurkkiin, joissa sisäseinä kohtaa sisäseinän? Ehkä sen voi lukea rivien välistä keskustelusta...
Laitan kulman vain ulkoseiniä vasten.
Syy on, että kulmassa ei ole tukea OSB:lle ja kipsilevylle, paitsi juuri siinä missä vaakasuora 45-tuki on (ristirakenteinen runko).
Jos jätän tämän huomiotta ja sitten laitan tukipisteen lähelle sisänurkkaa ulkoseinän kohdalla, tapetti tai maali voi halkeilla, kun levy antaa periksi vaakasuorien 45x45-tukien välillä.
 
  • Tykkään
Appendix
  • Laddar…
Snailman
Mikael_L sanoi:
Laitan kulmalistat vain ulkoseiniä vasten. Syynä on, että nurkassa ei ole tukea OSB:lle ja kipsilevylle paitsi juuri siellä, missä vaaka 45' kulkee (ristikäytännön runko). Jos jätän tämän huomiotta ja laitan tukipuun lähelle sisänurkkaa ulkoseinällä, tapetti tai maali todennäköisesti halkeaa, kun levy taipuu vaakasuunnassa 45x45's välillä.
ok, pontattu lauta on luultavasti hieman tukevampi kuin OSB kai, joten en ollut ajatellut sitä asiaa, mutta sitten voisin myös tyytyä metallikiinnikkeisiin ulkoseiniä vasten, mielestäni...
 
Mikael_L
En tieten aseta mitään peltilistaa sisäseinän sisäseinän vastapaikassa, siellä on jo pystyssä tukipuita "molemmilla puolilla", jotka antavat kunnollista tukea kipsilevylle. Jollakin ulkonurkalla on kyllä peltilistasuoja, mutta se asetetaan kipsilevyn jälkeen.
 
Mistä voi ostaa edullisia plåtvinklar? (LP 50) Ei löydy Byggmaxista :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Sen pitäisi tehdä se, - mahdollisesti jopa paremmin, en ole ihan varma.

Aloitin peltilistalla, koska se pitää sähköröret kunnossa kulmassa ja auttaa kiinnittämään eristyksen.

Mutta KYLLÄ. Laitan peltilistan kaikkiin nurkkiin, jotka ovat ulkoseinää vasten, muutenhan levyltä puuttuu tuki nurkassa, jossa on cc600.
Kuvat, ulkoseinäkulma ja ulkoseinä->sisäseinä
Minun pitäisi löytää alkuperäiset kuvat ja laittaa ei-niin-palasiksi pakatut kuvat. :oops:

Tuolloin muistan, että foorumilla oli rajoitus kuinka monta MB sai täyttää kuvilla.
 
B basseman sanoi:
[linkki]
Kiitos! Mukava saada vähän apua näin 10 vuotta myöhemmin :rofl:
 
  • Tykkään
  • Haha
remrag ja 3 muuta
  • Laddar…
B basseman sanoi:
[linkki]
Tarvitseeko käyttää sellaista metallikulmaa sisänurkissa, jos asentaa sekä OSB:tä että kipsiä?
 
Kyllä.
Erityisesti jos sinulla on asennuskehykset ilman pystysuoraa tukea kulmissa.
 
  • Tykkään
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.