Sitten sinulla ei yleensä ole 200 mm eristystä + seinää ennen rullgardinen. En tiedä, millaiset ikkunat sinulla on. Mutta jos uusi ikkuna on hyvä U-arvo ja niin tavallinen rullgardinen ei aiheuta kondensaatiota!

stoif sanoi:
Koska kyseessä on ulkoseinää vasten tulevan seinärungon rakentaminen; ei ole ainoastaan kapillaarinen imukyky ongelma. Kylmää ulkoseinää vasten tapahtuva kondensoituminen on yksi esimerkki
Olen samaa mieltä kanssasi, mitä tulee eristämättömään seinään maan alla. Meidän kellarimme ulkopuoli on eristetty 200mm Pordränillä. Kondenssipisteet ovat eristeen ulkopuolella, ja vesi valuu alaspäin salaojitukseen. Minulla on ollut kaikki seinät "paljaina" vuodenvaihteesta 2012 asti. Huolimatta siitä, että maapinnan yläpuolinen osa on eristämätön, tuntuu koko seinä "tasaisen lämpimältä". Meillä ei ole kylmiä seiniä, enkä ole koskaan nähnyt kondenssia sisäpuolella.

Pitäisi ehkä lisätä, että tarkoitan sillä sitä, että en usko mahdollisen kosteuden tiivistyvän ulko- ja sisäseinän väliin. Kosteutta kuitenkin on. Kysymys kuuluu, mitä tämä kosteus voi aiheuttaa, ja riittääkö ehdotus jättää "rako" ylä- ja alareunaan. Olen kuten sanottu lukenut kaikkea "ei toimi ollenkaan" ja "testit osoittavat, että ilma vaihtuu myös seinän takana".

Viimeksi muokattu:
Michael86 sanoi:
Sen har du ju oftast inte 200mm isolering + vägg innan rullgardinen. Jag vet inte vad du har för fönster. Men ett nytt med bra U-värde så bidrar ju inte en vanlig rullgardin till kondens!
Kuten mainitsin, otin esimerkin valaistakseni ongelmaa.

Lisäksi rullaverho lisää kondenssiriskiä jopa uusilla ikkunoilla. Perusongelma on, että lämmin ilma jäähtyy.

Eikä koko seinässä ollut 200mm eristystä, maanpinnan yläpuolella oli pelkkää betonontelokiveä tai leca.

ekolodet sanoi:
Samaa mieltä siitä, mitä tulee eristämättömiin seiniin maan alla.
Meidän kellarimme on eristetty ulkopuolelta 200mm Pordränillä. Kastepisteet sijaitsevat eristyksessä, ja vesi valuu salaojitukseen.
Olen pitänyt kaikki seinät "paljaana" vuoden 2012 alusta lähtien. Vaikka maanpinnan yläpuolinen osa on eristämätön, koko seinä tuntuu "tasaisesti lämpimältä". Meillä ei ole kylmiä seiniä, enkä ole koskaan nähnyt kondensaatiota sisäpuolella.

Ehkä pitäisi lisätä, että en usko, että mahdollinen kosteus kondensoituu ulkoseinän ja sisäseinän välillä. Kosteutta on kuitenkin olemassa.
Kysymys on, mitä tämä kosteus voi aiheuttaa ja riittääkö ehdotus jättää "rako" ylä- ja alareunaan.
Minä olen, kuten sanottu, lukenut kaikkea "se ei toimi ollenkaan" ja "kokeet osoittavat, että ilma vaihtuu myös seinän takana".
Se on juuri minun pointtini; tämä koskee paitsi maan alla. Katso esimerkiksi kylmä ullakko. Kyse on siitä, että lämmin ilma jäähtyy, ja pahimmassa tapauksessa se kondensoituu.

Jos rupeat rakentelemaan, alennat myös ulkoseinän lämpötilaa, tänään lämpötila-gradientti ulkolämpötilaan alkaa ulkoseinäsi sisäpuolelta. Se tulee sen sijaan olemaan sisäpuolella rakennettujen seinien.

Se voi toimia, mutta se voi myös aiheuttaa ongelmia. Tietenkin se riippuu kellarin lämpötilasta, ulkolämpötilasta, ilmankosteudesta ja ilman kiertämisestä "seinien" välillä (paljon ei välttämättä ole hyvä).

Olettaisin, että sinun tapauksessasi se tulee menemään hyvin, mutta se on vain spekulaatiota.

Vanhassa vuonna 1909 rakennetussa kalkkikivitalossamme on joissakin huoneissa 70-luvulla rakennettu sisäseiniä puupalkeista ja rakennuslevystä.

Vaikka kalkkikiviseinät tuulettuvat kohtuullisen hyvin (ne ovat vain ladottu kivi ja halkeillut rappaus), on tilassa niiden välissä melko huono ja paikoin kosteusvaurioitunut. Tämä siitä huolimatta, että kyseessä on pohjakerros, ei kellari, ja että talo on valtavan vetoisa, eli hyvin tuulettuva.

Huoneissa, joissa olemme purkaneet pois moskat, on erittäin kuivaa ja siistiä, joten henkilökohtaisesti todella epäröisin rakentaa sisäseiniä kellarissa.

Mieti, voisiko akustiikkaa ratkaista tekstiileillä tai ääntä vaimentavalla sisäkatolla.

Hei, olen puhallettanut 140 m2 kellarissani talossa 1970-luvulta. Aivan kuten sinullakin, se oli aiemmin riskirakenteinen, mutta nyt kaikki seinät ovat tasoitettu n. 2 cm siporeixilla, jotka on verkotettu ja pohjustettu, ja nyt maalattu valkoisiksi, siitä tuli upea, ja eristyksen kannalta en huomaa mitään eroa. Meillä on myös kellarissa mm. "lastenhuoneena" ja minun korviini kuuluu minimaalisesti ylös toiseen kerrokseen ja silti meillä on erittäin avoin pohjaratkaisu sekä ylä- että alakerrassa, ainoastaan yksi ovi johtaa "lastenosastolle". On selvää, että se ei ole mikään "panic room", mutta sitä ei ehkä haluakaan? Olen asentanut sähköt jne. seinille eikä se ollut ongelma. En koskaan tule enää asentamaan mitään orgaanista kellariin. Jos tarvitsisin lisää eristystä, laittaisin esimerkiksi pordränin ulkopuolelle.

ekolodet sanoi:
Kipsillä on ääntä vaimentava kyky. Tämä käy ilmi kipsin spesifikaatiosta, ja jos voin tehdä yksiselitteisen johtopäätöksen tämän foorumin viestien perusteella, niin se on, että kipsillä on ääntä vaimentava vaikutus.

Kaksinkertainen kipsilevy (tai muu levy takaosassa) vähentää sitä, mitä yleensä kuvaillaan "bongo-ääneksi".

Nuoruudesta ja ajoista "auto-korjaajien" muistan eron koulun varmuussuojan treenihuoneen (vain kiviseinät) ja nuorisotalon treenihuoneen välillä (arvelen, että siellä oli standardi kipsiseinät).

Ja voin myös tehdä lopullisen testin menemällä kellarin yhteen huoneeseen, joka on nyt tyhjä paljailla seinillä. Ja varmasti kuulee heikon "kaiun". Se ei ole ollenkaan sama äänikuva kuin ennen kun purimme kaikki sisäseinät kipsistä ja kivivillaeristyksestä.

Tämä ei tarkoita, etteikö ongelma voitaisi ratkaista myös rapatuilla seinillä. On olemassa muitakin keinoja. Tutkin kaikkia mahdollisuuksia.
kipsin laittaminen ei vähennä äänenvoimakkuutta huoneessa, se vain pitää äänen huoneessa, jottei se leviä muihin huoneisiin, mutta kellarissa se tuntuu hyvin tarpeettomalta, sillä seinät ovat jo raskaita ja massiivisia ja vaimentavat ääntä paremmin kuin kipsi. kaikuu kaikissa "kipsatuissa" huoneissa, joissa olen ollut, kun lukee hieman eri hifi- ja ääni-foorumeilla, vaikuttaa siltä, että useimmat inhoavat kipsiseiniä tästä syystä myös, meillä on vain rapatut seinät kellarissa, kokolattiamatto, sohva ja muut tekstiilit syövät kaiken kaiun ongelmitta, olen myös aika vaativa, koska meillä on elokuvahuone siellä alhaalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.