3 873 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
Ristikoikatot - eivätkö sisäseinät ole kantavia?
Olen oppimassa talon kantavuudesta ennen tulevaa talon ostoa. Yhdessä suosimassamme talossa haluaisimme jakaa suuren makuuhuoneen ja asentaa oven käytävään. Mutta tuli mieleen, että se saattaa olla kallista, jos seinä on kantava.
Talo näyttää olevan ristikko-orret. Mitä mieltä olette, onko sinisellä merkitty seinä kantava seinä? Punainen merkintä näyttää, miten haluaisimme tehdä seinän ja oven kanssa.
Talo näyttää olevan ristikko-orret. Mitä mieltä olette, onko sinisellä merkitty seinä kantava seinä? Punainen merkintä näyttää, miten haluaisimme tehdä seinän ja oven kanssa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 viestiä
Ristikkokattojen väittäisin yleensä olevan vapaakantavia. Ne voivat kuitenkin notkahtaa hieman, jos niiltä puuttuu tuki keskeltä. Meillä on samanlaisia kattotuoleja, joiden väli on 7.8m ja aukko 3.8m, ja katto notkahtaa keskeltä 1-2cm, mutta sitä ei yleensä huomaa.
Olen kuitenkin nähnyt foorumilla, että on ollut talonvalmistajia, jotka ovat käyttäneet ristikkokattotuoleja, jotka eivät ole olleet mitoitettuja vapaakantaviksi.
Jos pystyy mittaamaan puutavaran, voi jännevälin ja lumikuorman perusteella tarkistaa, ovatko ne riittävästi mitoitettuja:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Olen kuitenkin nähnyt foorumilla, että on ollut talonvalmistajia, jotka ovat käyttäneet ristikkokattotuoleja, jotka eivät ole olleet mitoitettuja vapaakantaviksi.
Jos pystyy mittaamaan puutavaran, voi jännevälin ja lumikuorman perusteella tarkistaa, ovatko ne riittävästi mitoitettuja:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Moderator
· Stockholm
· 57 598 viestiä
Vaikka seinä ei ole kantava, on otettava huomioon, että katto voi taipua hieman, jos seinä poistetaan.
En ajatellut poistaa koko seinää, vaan asettaa siihen oven. Ja sitten laittaa uusi seinä, niin että iso makuuhuone muuttuu kahdeksi huoneeksi. Yritin piirtää sen punaisella 😁H hempularen sanoi:
Kyse ei siis ole suuresta alueesta, jossa seinä avataan. Minulla on myös tunne, että siinä on ollut ovi aiemmin... Menemme sinne huomenna ja sitten koputellaan kunnolla seiniin.
Pelkkä oven asentaminen ei pitäisi vaikuttaa suuremmin.R ritzzz sanoi:En ollut aikomusta poistaa koko seinää, vain asentaa ovi. Ja sitten laittaa uusi seinä, jotta iso makuuhuone jaetaan kahdeksi huoneeksi. Yritin piirtää sen punaisella 😁
Joten ei ole kysymys laajasta alueesta, jossa seinä avataan. Minulla on myös tunne, että siellä on aiemmin ollut ovi.. Menemme sinne huomenna ja silloin koputellaan kunnolla seiniä.
Ja voittehan aina rakentaa tuen oven varalle.
Jos talo on oikea, se voidaan ratkaista. Sellaisella tuulella voi vahvistaa kattotuoleja, jos tarpeen. Olin kylmästi laskenut, että se onnistuu, sitten onko sen ratkaiseminen 100kr tai 30tkr ei ehkä ole niin iso kysymys tässä yhteydessä.
Klikkaa tästä vastataksesi