Olen oppimassa talon kantavuudesta ennen tulevaa talon ostoa. Yhdessä suosimassamme talossa haluaisimme jakaa suuren makuuhuoneen ja asentaa oven käytävään. Mutta tuli mieleen, että se saattaa olla kallista, jos seinä on kantava.

Talo näyttää olevan ristikko-orret. Mitä mieltä olette, onko sinisellä merkitty seinä kantava seinä? Punainen merkintä näyttää, miten haluaisimme tehdä seinän ja oven kanssa.

• Kylmä ullakko, jossa on puisia kattotuoleja ja puhallusvillaa eristeenä, pieni valoaukko kaukaisuudessa.
  • Kellarikerroksen pohjapiirros, jossa näkyy potentiaalinen kylpyhuone, pannuhuone, varasto, harrastetila ja olohuone. Ennakoi seinän muutosta.
  • Pohjapiirros, jossa sininen viiva osoittaa mahdollisen kantavan seinän, ja punainen viiva uuden seinän ja oven sijainnin.
  • Tykkään
AlfJ
  • Laddar…
Veikkaukseni on, että olet täysin oikeassa, kattoristikot kannatellaan ainoastaan pitkittäisten ulkoseinien varassa.

Katsotaan mitä enemmän asiaan perehtyneet sanovat.

• Tykkään
ritzzz
  • Laddar…
On hyvin todennäköistä, että väliseinä ei ole kantava. Meidän vuonna 72 valmistuneessa talossa, jossa on samanlainen kylmä ullakko, se on niin. Mutta täysin varma ei voi olla ilman tarkempaa tutkimusta.

• Tykkään
Kortealboga
  • Laddar…
G g.kraft sanoi:
On hyvin todennäköistä, että keskiseinä ei ole kantava. Meidän talomme 72-luvulta, jossa on samanlainen kylmäullakko, on sellainen. Mutta täysin varma ei voi olla ilman tarkempaa tutkimusta.
Miten näemme, mitkä seinät ovat kantavia, kun menemme ullakolle?

• Tykkään
Luvan
  • Laddar…
Ristikkokattojen väittäisin yleensä olevan vapaakantavia. Ne voivat kuitenkin notkahtaa hieman, jos niiltä puuttuu tuki keskeltä. Meillä on samanlaisia kattotuoleja, joiden väli on 7.8m ja aukko 3.8m, ja katto notkahtaa keskeltä 1-2cm, mutta sitä ei yleensä huomaa.

Olen kuitenkin nähnyt foorumilla, että on ollut talonvalmistajia, jotka ovat käyttäneet ristikkokattotuoleja, jotka eivät ole olleet mitoitettuja vapaakantaviksi.

Jos pystyy mittaamaan puutavaran, voi jännevälin ja lumikuorman perusteella tarkistaa, ovatko ne riittävästi mitoitettuja:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/

• Tykkään
Appendix ja 2 muuta
  • Laddar…
Vaikka seinä ei ole kantava, on otettava huomioon, että katto voi taipua hieman, jos seinä poistetaan.

• Tykkään
DiscoDuck ja 4 muuta
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Vaikka seinä ei olisi kantava, voi katto taipua hieman, jos seinä poistetaan.
En ajatellut poistaa koko seinää, vaan asettaa siihen oven. Ja sitten laittaa uusi seinä, niin että iso makuuhuone muuttuu kahdeksi huoneeksi. Yritin piirtää sen punaisella 😁

Kyse ei siis ole suuresta alueesta, jossa seinä avataan. Minulla on myös tunne, että siinä on ollut ovi aiemmin... Menemme sinne huomenna ja sitten koputellaan kunnolla seiniin.

R ritzzz sanoi:
En ollut aikomusta poistaa koko seinää, vain asentaa ovi. Ja sitten laittaa uusi seinä, jotta iso makuuhuone jaetaan kahdeksi huoneeksi. Yritin piirtää sen punaisella 😁

Joten ei ole kysymys laajasta alueesta, jossa seinä avataan. Minulla on myös tunne, että siellä on aiemmin ollut ovi.. Menemme sinne huomenna ja silloin koputellaan kunnolla seiniä.
Pelkkä oven asentaminen ei pitäisi vaikuttaa suuremmin.
Ja voittehan aina rakentaa tuen oven varalle.

• Tykkään
Appendix ja 1 muu
  • Laddar…
M MrDizzy sanoi:
Pelkkä oven asentaminen ei pitäisi olla kovin merkittävä asia.
Ja voittehan aina rakentaa oven tueksi rakenteen.
Joo, ei se tunnu niin kovin monimutkaiselta kuitenkaan.

Jos talo on oikea, se voidaan ratkaista. Sellaisella tuulella voi vahvistaa kattotuoleja, jos tarpeen. Olin kylmästi laskenut, että se onnistuu, sitten onko sen ratkaiseminen 100kr tai 30tkr ei ehkä ole niin iso kysymys tässä yhteydessä.

• Tykkään
ritzzz
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.