1 426 lukukertaa ·
69 vastausta
1k lukukertaa
69 vastausta
Savikivi - eristysarvo?
Rakennusperinteen vaalija
· 3 509 viestiä
Kyse ei ole mahdollisesta pintakosteudesta vaan kosteudesta seinien sisällä, vesivuoto joka ei ole näkyvissä, mutta joka on voinut jatkua vuosi vuodelta. Esimerkiksi ikkunoiden kohdalla, päätylaudoituksen alla ja räystään alla. Tällainen kosteus seinässä jäähdyttää taloa ja pidemmällä aikavälillä liuottaa savitiilen. Tällaiset kohdat voit havaita, kun purat sisäpuolelta tretexin ja irtonaisen rappauksen.J jawen sanoi:
Rakennusperinteen vaalija
· 3 509 viestiä
Tätä voit käyttää sisäpuoliseen eristykseen. https://sundabyggvaror.se/produkt/skivor/ler-och-trafiberskivor/trafiberskivor/claytec-hfd-internal/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 viestiä
Sen pitäisi onnistua laittaa kiinni.J jawen sanoi:
Yleensä hanband on tarkoitettu käsittelemään puristusvoimia, eli estämään yläkehyksen notkumista.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 viestiä
Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon aiomme tehdä. Jos kattohirret vaihdetaan, frontespiisin jäljelle jäämisellä ei ole merkitystä.Sommartorparn sanoi:
Talo on jo itsessään kapea, 4,8 m seinien välillä, haluan mieluummin välttää sisäpuolista eristystä.Sommartorparn sanoi:
Sitä vastoin en ehdottomasti lisäisi ulkopuolista eristystä, koska se vääristäisi talon mittasuhteita! Jos haluat välttämättä eristää, sen voi tehdä sisäpuolelta. Esimerkiksi muuraamalla sisäseinä lekaharkkoja, täyttämällä väli perliitillä. Tai tekemällä savirappauksen, johon rappaat kiinni paksun tretex-levyn. On olemassa useita erilaisia ratkaisuja, jotka toimivat tämän tyyppisissä taloissa.
Katon ja lattian eristäminen on suhteellisen helppoa, mikä tekee, että niiden eristämisen jälkeen seinät vastaavat noin 70 % lämpöhäviöstä.Sommartorparn sanoi:
Se on jo liian myöhäistä, ikkunat on vaihdettu moderneihin.Sommartorparn sanoi:
Sitten tämä ikkunoiden kanssa. Mikään ei rumenta vanhaa taloa yhtä paljon kuin modernit ikkunat! Pääsee pitkälle kunnostamalla ja energiatehokkuutta parantamalla nykyisiä ikkunoita. Näen, että ikkunat eivät ole alkuperäisiä. Mutta jos puu on ok, voi ne rakentaa uudelleen ruutuikkunoiksi, jotta pääsee lähempänä vanhaa ulkonäköä.
Rakennusperinteen vaalija
· 3 509 viestiä
Saat käyttökelpoisemman yläkerran, jos frontespi on vielä paikallaan!13th Marine sanoi:
Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon aiomme tehdä. Jos aiomme vaihtaa kattotuoleja, sillä ei ole väliä, jos frontespi on vielä paikallaan.
Talo on jo valmiiksi kapea, vain 4,8 m seinien välissä, joten haluaisin välttää sisäeristystä.
Katto ja lattia on suhteellisen helppo eristää, mikä johtaa siihen, että jos nämä eristetään, seinät vastaavat noin 70% lämmönhukasta.
Se on jo liian myöhäistä, ikkunat on vaihdettu moderneihin.
Jos aiot eristää ulkopuolelta, sinun on siirrettävä ikkunat ja ovet ulospäin, jotta talo ei näytä kuppimaiselta. Ja pidennä kattolistaa! Huomasit itse, etteivät ole mitään pieniä toimenpiteitä, jos haluaa, että se näyttää siistiltä! Sen asumispinta-alan, jonka häviät sisäeristyksestä, saat takaisin pitämällä frontespin.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 viestiä
Ehdottomasti! Sitten on kysymys, tarvitsetko juuri näitä tiloja 🙂Sommartorparn sanoi:
Niin, ei sen pitäisi olla helppoa.Sommartorparn sanoi:
Jos aiot eristää ulkopuolelta, sinun täytyy siirtää ikkunat ja ovet ulospäin, jotta talo ei näytä ontolta. Ja pidentää räystäitä! Niin, itsehän reagoit siihen, että ei ole pieniä toimenpiteitä, jos haluaa saada siitä kauniin! Asuinpinta-ala, jonka menetät eristämällä sisäpuolelta, saat takaisin säilyttämällä frontonin.![]()
Mutta spontaanisti haluan ennemmin tilat maan tasolla kuin ullakolla 🤔
Tulin ajatelleeksi, kuinka se oli, kun muutimme vanhaan taloomme yli 10 vuotta sitten. Samoin kuin sinä, käsittelin teoreettisia u-arvoja ja ajattelin, että seinät olivat energian kannalta heikkoja.
Ensimmäistä remontoimaamme tilaa varten piirsin hienoja seinäpiirustuksia erillisellä sisäseinällä ja runsaalla eristyksellä. Ristikkoseinät tuntuivat enemmän esteettisesti kauniilta pinnalta kuin modernilta energiatehokkaalta seinältä.
Teimme myös remontin näiden ajatusten mukaisesti. Paljon onnistui hyvin, mutta enemmän kokemusta saatuani en olisi käyttänyt niin paljon aikaa, rahaa ja työtä eristysnäkökulmaan, ja olisin tehnyt täysin toisin, jos tekisin sen tänään.
Ensimmäistä remontoimaamme tilaa varten piirsin hienoja seinäpiirustuksia erillisellä sisäseinällä ja runsaalla eristyksellä. Ristikkoseinät tuntuivat enemmän esteettisesti kauniilta pinnalta kuin modernilta energiatehokkaalta seinältä.
Teimme myös remontin näiden ajatusten mukaisesti. Paljon onnistui hyvin, mutta enemmän kokemusta saatuani en olisi käyttänyt niin paljon aikaa, rahaa ja työtä eristysnäkökulmaan, ja olisin tehnyt täysin toisin, jos tekisin sen tänään.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 viestiä
Kyllä minä pidän pohtimisesta ja pohdiskelusta, ja juoksen sekä sinne että tänne ajatusteni kanssa etsien mahdollisuuksia ja ratkaisuja.
Avausviestini juuri eristysarvosta on yksi tällainen harha-askel.
Avausviestini juuri eristysarvosta on yksi tällainen harha-askel.
Ovatko nykyiset ikkunat sellaisia, että aiot pitää ne, vai ovatko ne "tehneet tehtävänsä"?13th Marine sanoi:
Millaiset ovat maaperäolosuhteet talon alla/ ulkoseinillä/ ympäristössä?
Valuttavatko, pysyvästi kosteita?
Perusasia on ohjata pois kaikki sadevesi katolta.
Sen voi tehdä maaputkilla & maahan kaivetuilla vesikaseteilla, joissa on ympärillä maan kangasta, maaputkista kaikista ulostuloista, jotka ohjaavat eri paikkoihin sijoiteltuihin kaivettuihin vesikaseteihin.
Tämä auttaa valtavan paljon!
Omani ovat 2 m syvyydessä & kasetit ovat 60 cm korkeita, joten ne alkavat 1,4 m maan alta (ajokelpoisia)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 viestiä
En ole syvällisesti tutkinut näitä, ikkunat ovat suhteellisen helppoja vaihtaa. Olen hieman heikko 1913 vuosimallin lippuikkunoiden suhteen.J jawen sanoi:
Todennäköisesti melko salaojittava.J jawen sanoi:
Ajatuksena on salaojittaa ja ohjata sadevesi pois, pitäisi olla oma sadevesiputki, joka johtaa edelleen ojaan.J jawen sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi