Onko kenelläkään aavistusta, mitä voisi odottaa lämmönjohtavuuskertoimeksi (lambda) polttamattomalle savitiilelle?

Yritän selvittää, kuinka hyvä eristys on olemassa olevissa seinissä tilalla, joilla on 50-60 cm paksut savitiiliseinät.

Olen löytänyt muutamia opinnäytetöitä, jotka käsittelevät aihetta hieman pinnallisesti, esimerkiksi tämän:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:721196/FULLTEXT01.pdf
Missä he ovat löytäneet viittauksia kaikkeen välillä 0.25 ja 1.5W/mK (en ole rekisteröitynyt tarkistaakseni heidän viitteitä)

Tämä ilmoittaa ~0.66W/mK mecklerille, jos laskee takaperin (Mitä tuo meckleri oikein on, en onnistu löytämään sitä hakusanalla)
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9168935&fileOId=9168945

Ja tässä he viittaavat tutkimukseen, joka sanoo 0,5-0,6W/mK:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:5816/FULLTEXT01.pdf

Mitä minun pitäisi oikeastaan odottaa? 🤔

• Tykkään
Sommartorparn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
Onko kellään aavistusta siitä, mitä voi odottaa savitiilen (lambda) lämmönjohtavuuskertoimesta?
Vaikea kysymys, ja toteutus voi olla niin erilainen mahdollisen oljen kanssa vahvistuksena jne. Luulen, että tiilen lambda-arvo (0,6-0,8) on "lähin" verrattavissa, jos et halua väitellä aiheesta.

J jawen sanoi:
Vaikea asia tuo, ja toteutus voi olla niin monenlaista mahdollisen oljen vahvistuksen kanssa jne. Luulen, että tiilen lambda (0,6-0,8) on "lähinnä" verrattavissa, jos et halua väitellä aiheesta.
Oman tapaukseni luulen, ettei siinä ole ollenkaan vahvistusta, joten voimme varmaan luottaa puhtaaseen saveen, mutta sitten se riippuu savesta jne.

Aja, sitten minulla on alue, josta lähteä liikkeelle.
0,6 Lambdassa antaa U-arvoksi 1 meidän seinälle, mikä vaikuttaa talon energiankulutukseen.
Paljon seinää skånelängassa, joten kohtuullisella määrällä eristystä lattiassa ja katossa (300 mm) seinät kattavat 70 % energiankulutuksesta.

No niin, nyt minulla on oikea seutu, johon tukeutua.
0,6 Lambda antaa U-arvon 1 "meidän" seinälle, mikä tekee paljon talon energiankulutukseen.
Paljon seinää skånelängässä, joten kohtuullisella eristysmäärällä lattiassa ja katossa (300mm) seinät muodostavat 70% energiankulutuksesta.
Nämä talot/ navetat/ ladot eivät ole helppoja saada "energiatehokkaiksi", ellei koko julkisivua muuteta.

Oman kivitaloni päälle on Lecan päälle asennettu 20 cm pontattua solumuovia, sitten verkko ja 10 mm valkoista kalkkilaastia. U-arvo on silloin noin 0,14, joten minun 256 m² taloni kuluttaa 6.600-8.500 kWh vuodessa. Itse lämmitys kuluttaa noin 1000-2400 kWh/ vuosi.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Kyllä, näitä taloja/talleja/latoja ei ole helppo saada "energia-kuntoon" ilman että muuttaa koko julkisivun.

Minun kivitalossani on 20 cm pontattua solumuovia Lecaa vasten, sitten verkko ja 10 mm valkoista läpivärjättyä jalorappausta.
U-arvo on noin 0,14, joten taloni, joka on 256 neliömetriä, kuluttaa 6.600–8.500 kWh vuodessa.
Pelkkä lämmitys noin 1000-2400 kWh/vuosi
Täällä on 50-60 cm savikiveä, joten 20 cm lisääminen tekee ikkuna-aukot todella syviksi. Ei ole edes ylivetoa siihen.

Tässä rakennuksessa on ulkopuolella noin 6x34 m. joten on paljon seinää vähän lattiaa varten.

Täällä on 50-60 cm savikiveä, joten 20 cm lisääminen tekee siitä todella syvät ikkunasyvennykset. Ei taida edes olla kattoylitystä sen verran.

Täällä on rakennuksen ulkopuoli ~6x34m, joten on paljon seinää pienelle lattialle.
Minkälainen rakennus se on?
Asutteko siinä vai onko se talli/ navetta/ autotalli?
Ja mihin aiot käyttää rakennusta?

Voihan sitä pidentää räystäitä 10-20 suhteellisen helposti & myös viistää ulompaa eristystä ikkunoiden kohdalla, jotta valo pääsee paremmin sisään.

J jawen sanoi:
Mikä rakennustyyppi se on?
Skånelänga vuodelta 1845, asuinrakennus.
J jawen sanoi:
Asutteko siellä vai onko se navetta/talli/varasto?
Suunnittelemme muuttavamme sinne syksyllä.
J jawen sanoi:
Mihin aiot käyttää rakennusta?
Asunto.

J jawen sanoi:
Voi jatkaa räystästä 10-20 suhteellisen helposti & myös viistää ulkoista eristettä ikkunoiden kohdalla, jotta valo pääsee sisään paremmin.
Ei paljon työskennellä sen kanssa myöskään, valitettavasti, varsinkaan rikkomatta ulkonäköä.
Vanha Skånelänga vuodelta 1845, rapattu keltainen seinä, ikkunat ja katto. Pihanäkymä, jossa talo ja katsojan näkökulmasta oikealla katto.
Kattokaltevuus noin 50 astetta.

• Tykkään
Sommartorparn
  • Laddar…
Ei paljon mahdollisuuksia siinä, valitettavasti, varsinkaan ilman että ulkonäkö kärsii.
Okey bostad.
Sinun täytyy siis tarttua tähän, & se ei ole supervaikeaa tai tarvitse tulla hirveän kalliiksi.

Voit pidentää räystästä muuttamalla tai rakentamalla uudelleen hieman kattoa ylempänä, jotta se sopii rakennuksen kanssa mutta silti mahdollistaa ulkoisen eristyksen.
Se, että nykyinen katto on noin 50 astetta on tässä toimenpiteessä eduksi 👍

Et myöskään estä auringonvaloa "ylhäältä", koska lopullinen räystäs tulee samaan korkeuteen kuin nyt. Myös katon-seinän liitos tulee toimenpiteen jälkeen olemaan samanlainen kuin nykyään.

Tältä vähän (jotta ymmärrät mitä tarkoitan)

Savutalolla on pärekatto, ja kattoon on piirretty punainen viiva, joka osoittaa mahdollisen takorakenteen muutoksen kohdan.

J jawen sanoi:
Ok asunto.
Silloin sinun täytyy tarttua tähän, eikä se ole supervaikeaa tai tarvitse olla todella kallista.

Voit pidentää räystään muuttamalla/rakentamalla uudelleen katon yläosasta, jotta se harmonisoituu rakennuksen kanssa mutta silti mahdollistaa ulkopuolisen eristyksen.
Se, että nykyinen katto on noin 50 astetta, on suotuisaa tässä toimenpiteessä 👍

Et myöskään haittaa "ylhäältä" tulevaa auringonvaloa, koska lopullinen räystäskorkeus tulee olemaan samalla korkeudella kuin nyt. Myös katon ja seinän liitos tulee toimenpiteen jälkeen olemaan kuten se on tänään.

Vähän näin (jotta ymmärrät, mitä tarkoitan)

[kuva]
Vain ja vain, se on eternitkatto sipulikaton päällä, joten silloin voi samalla vaihtaa kattotuolit myös.

I
Vain ja vain, se on eterniittikatto päreetakatossa, joten voi yhtä hyvin vaihtaa kattoristikotkin.
Jotkut kunnat ovat lisäksi hieman herkkiä sille, miten talon vuodelta 1845 ulkonäköä muutetaan.

I Incinerator sanoi:
Jotkut kunnat ovat lisäksi hieman herkkiä sille, miten talon ulkonäköä muutetaan, jos se on vuodelta 1845.
Mitään tällaista en tiedä olevan ajankohtaista täällä.
Talo kunnostettiin vuonna 1934 ja on menettänyt suurimman osan alkuperäisestä luonteestaan.

• Tykkään
Appendix ja 1 muu
  • Laddar…
Bara ja bara, se on eterniittikatto spåntakilla, joten voi yhtä hyvin vaihtaa takaristikotkin.
Yritän vain auttaa sinua.

Microkatten
Suunnittelemme muuttavamme sinne syksyllä.
Onnea uuteen asuntoon!

Mikä on u-arvosi laskelmien tarkoitus?

J jawen sanoi:
Yritän vain auttaa sinua.
Joo, halusin vain sanoa, että se ei ollut niin yksinkertaista 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.