J jawen sanoi:
Eterikaton voi kyllä purkaa kokonaisina "palasina", mikä helpottaa itse käsittelyä.
Jäi huomaamatta se kohta myös, on runsaasti eternittakat, jotka on otettava alas, noin 280+330+250kvm. Ulkonäön perusteella ikuisuus eternitin kanssa on noin 90-100 vuotta pitkä, ja on aika alkaa miettiä vaihtoa.
 
J jawen sanoi:
Uskon kuviesi perusteella, että suuri osa talosta tulee "jäämään".
Mikä on budjettisi noin?
Kun remontoi, niin sisäpuoli on käytännössä täysin purettu, ajatuksena on valaa uusia laattoja sisäpuolelle, mutta lattialämmityksellä. Eristää katto ja vaihtaa ikkunat. Sekä uudet kylpyhuoneet ja keittiö.
Katosta täytyy myös ajatella.

Budjetilla he puuhastelevat TV-ohjelmissa 😅
Ei, mutta se tehdään vertailua varten uudisrakennusvaihtoehtoon.
J jawen sanoi:
Keittiö, kylpyhuone, ikkunat (vesikiertoinen lämmitys) ovat suuria kustannuseriä, mutta materiaalikustannus on yleensä noin 30 % kokonaisuudesta, jos ottaa rakennusliikkeen.
Aikataulu, jos se on tiukka, nostaa kustannuksia.
Jos voi tehdä tiettyjä vaiheita itse tai yhdessä ystävien kanssa vähän kerrallaan, säästää valtavasti.
Sinne voi muuttaa ja asua sellaisena kuin se on tänään, mutta se on kulunut ja haluamme käyttää taloa toisin.
Laskemme, että teemme suurimman osan itse useiden vuosien aikana, toistaiseksi pidän siitä =)
 
  • Tykkään
jawen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
EDIT: Voi lisätä, että se koskee kattotuoleja savupiipun ja "korjauksen" välillä oikealla.
Kyllä, minä näin, että "väliaikaisesti" on korjattu jotain harjanteen yläpuolella, joten juuri sen alla voi olla tarvetta toimenpiteisiin.

Täytyy olla positiivinen, kun näkee niin hienon rakennuksen, ja erityisen positiivista tällaisen vanhan hienon rakennuksen kanssa on se, että "saat mitä näet".
Jos taas ostat talon vuosilta 1950–2024, joitakin rakennuksen osia voi olla "kuinka huonoja tahansa", joten et voi "nähdä, mitä ostat".
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Missasin sen kohdan, siellä on paljon eterniittikattoja purettavana, noin 280+330+250neliömetriä. Kun katsoo ympäriinsä, näyttää siltä, että eterniitin "ikuisuus" on noin 90-100 vuotta pitkä, ja alkaa olla aika miettiä vaihtoa.
Hitto mikä katonpinta-ala 😆, eterniitti voisi varmasti kestää vielä 100 vuotta. 860 neliömetriä kattopäällystettä ei todellakaan ole ilmaista $$$
 
J jawen sanoi:
Joo, näin, että joku oli "väliaikaisesti" korjannut jotakin harjan yläpuolella, joten juuri sen alla voi olla korjaustarvetta.
Siellä on poistettu savupiippu, vanha pesutupa ja leivinuuni.
Mietin, että ylärungot painuvat sisäänpäin, luultavasti hanputkien puuttumisen vuoksi.
Vanha ullakko täynnä laatikoita ja roinaa, taustalla tiiliseinä. Vinot kattohirret ja huonekaluja varastoituna.
Mutta se on myös samalla osuudella kuin meidän "polveileva" seinämme.

J jawen sanoi:
On oltava positiivinen, kun näkee noin hienon rakennuksen & se extra positiivisuus näin vanhan hienon rakennuksen kanssa on "että saat mitä näet".
Etkö ollut juuri itse, joka sanoi, että ei voinut tietää mitä seinissä on? ;)
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Budjetti on TV-ohjelmien juttu 😅
HAHAHAHA....Juuri niin!
 
J jawen sanoi:
Hitto mitä kattopintaa 😆, sitten varmaan eterniitti voisi kestää vielä 100 vuotta.
860 neliömetriä kattomateriaalia ei todellakaan ole ilmainen $$$
Näen valitettavasti yhä enemmän rikkoutuneita laattoja.
Mutta totta, jos vaihtaa yhden katoista, on paljon varaosia ;)

Olen hieman heikkona vuodelta 1913 peräisin olevaan listakattoon, en aio mennä alkuperäiseen kattoon, joka luultavasti oli olkikatto. Näkyy asuinrakennuksen kattotuoleissa, koska niitä on korotettu. Kun taas talousrakennuksissa on todennäköisesti ollut huopakatto alusta alkaen.
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Eikö se ollut juuri sinä, joka sanoit, ettei voinut tietää, mitä seinissä oli? ;)
Ymmärrät väärin.

Talossasi ei voi olla mitään puutteita, kuten muovia seinissä yhdistettynä suureen kylmäsillan ja muihin virheellisiin rakennelmiin, koska talossasi ei ole tätä "riskiä".
Joten näet mitä saat.

Jos sinulla on eri kiviä muurattuina, se ei tarkoita mitään "katastrofeja"
Fyffes bananer coolt !
 
  • Tykkään
13th Marine
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Ymmärrät minua väärin.

Talossasi ei voi olla vikoja, kuten muovia seinissä yhdistettynä suureen lämpösiltaan ja muuhun virheelliseen rakenteeseen, koska talossasi ei ole tätä "riskiä".
Näet siis, mitä saat.

Jos sinulla on eri tyypistä muurattuja kivimateriaaleja, se ei tarkoita mitään "katastrofeja".
Fyffes banaanit siistiä!
Sitten ymmärrän. =)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
Siellä on purettu savupiippu, vanha pesutupa ja leivinuuni.
Mietin, että ylärakenteet taipuvat sisäänpäin, luultavasti hanbandin puutteen vuoksi.
Onko sinulla palkki alla (lattiassa), niin voit tukea/keventää niitä alhaalta ilman suuria visuaalisia muutoksia, varmista vain kiinnitys hammarbandiin ensin!
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Mihin aiot, että tämä palkki tukeutuu?

Tässä on hieman enemmän tietoa rakenteesta:
Jos kattotuoleissa ei ole hanbjälke niiden välissä (missä savupiippu on ollut), niin tuolit lumen painosta haluavat "taivuttaa" itseään sisäänpäin ja samalla painaa hammarbandet ja ulkoseinät ulospäin (koska heidän voimansa kohdistuu vinosti alaspäin ulospäin).

Mutta "hundben" kummallakin puolella sekä että sinulla on "lukitsee" vasemman ja oikean tuolin korkeammalle ylös (esim. 45x145:llä), niin katon kuorma myös kohdistuu "hundben":n ja alapuolisen palkin kautta, mikä estää kattotuoleja painamasta ulospäin siellä, missä katto kohtaa seinän.
Piirrä sinun luonnoksesi toisesta ketjusta.
Piirros katto- ja seinärakenteista, joissa nuolilla osoitetaan ulospäin suuntautuvaa voimaa.

Joskus voi puutaloissa olla "niin huonosti", että spanbandin avulla täytyy oikaista ulkoseiniä, koska kattotuolit ovat työntämässä niitä niin paljon ulospäin, että talo voi romahtaa "korttitalon" tavoin.
Joten täytyy kiristää hieman kerrallaan useiden vuosien ajan.
 
J jawen sanoi:
Jos kattotuolit eivät ole hanbjälke välissään (siellä missä savupiippu olisi mennyt), niin kattotuolit lumen painosta haluavat "taipua" sisäänpäin ja samalla työntää hammarbandet ja ulkoseinät ulospäin (koska niiden voima suuntautuu viistoon alaspäin ulos).

Mutta jos kummallakin puolella on "koiranjalka" ja jos olet "lukinnut" yhteen vasemman & oikean kattotuolin korkeammalle (esim. 45x145:llä), niin katon kuorma siirtyy myös läpi "koiranjalan" & alla olevan palkin, mikä saa kattotuolit "lakkaamaan" työntämästä ulos, missä katto kohtaa seinän.
Piirrä luonnoksesi toisesta ketjusta.
[kuva]

Joskus voi puurakennuksissa olla "niin pahasti", että remmeillä täytyy suoristaa ulkoseiniä, koska kattotuolit ovat työntämässä niitä ulospäin niin paljon, että talo voi romahtaa "kuten korttitalo."
Joten täytyy kiristää muutama cm kerrallaan useiden vuosien ajan.
Tässä hanbandet on poistettu, jotta saadaan seisomakorkeus.
Lattiareunukset ja yläkehykset eivät valitettavasti ole suoraan toistensa yläpuolella täällä.
Toivottavasti ne kuitenkin yhdistyvät hammarbandetin kautta.

Suunnitelmani oli vahvistaa yläkehyksiä koolauksilla sen sijaan.
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Täällä on poistettu hanband för att kunna få ståhöjd.
Lattia- ja kattopalkit eivät valitettavasti ole täällä suoraan toistensa yläpuolella.
Toivottavasti ne on kuitenkin yhdistetty hammarbandet avulla.

Suunnitelmani oli vahvistaa kattotuoleja paremmilla määrärajoilla.
Eikö lyhyt "hanband/hanbjälke" toimisi tässä?
Kattotuolien (sparrarna) vahvistaminen ei ratkaise ongelmaa, että katon kuorma nyt kohdistuu hammarbandet:iin, joka haluaa "painaa ulospäin" sparrarna.
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Vähän erilainen ulkonäkö tänään kuitenkin:
Rakennettiin uudelleen vuonna 1937, arvatenkin julkisivu lisättiin silloin, ja eterniittikatto.[kuva]

Riski on olemassa, mutta se ei ole ihan se tunne, jonka saan ollessani siellä, mutta sen näkee kun ryhtyy hommiin.
Olen vilkuillut muita myynnissä olevia tiloja, ja jotkut on rakennettu sileästä kivestä sen sijaan.
kaunis tila! Julkisivu on täysin OK ja tekee ullakosta käyttökelpoisen. Jättäisimme sen ennalleen! Ekologisesti on hullua poistaa toimivia ratkaisuja pelkästään esteettisistä syistä! Sen sijaan jättäisin ulkoisen eristyksen tekemättä, koska se turmelisi talon mittasuhteet! Jos haluat ehdottomasti eristää, se voidaan tehdä sisäisesti. Esimerkiksi rakentamalla sisäinen seinä lecatiileistä, täyttämällä väli perliitillä. Tai tekemällä savirappauksen, johon kiinnität paksun tretex-levyn. On olemassa monia eri ratkaisuja, jotka sopivat kyseisenlaisiin taloihin. Kirjoitat, että skånelängalla on suuri seinäpinta-ala, mutta siellä on myös todella paljon ikkunoita! Luultavasti suurin lämmönhukka tapahtuu ylöspäin! Se on paikka, josta ensimmäiseksi eristäisin. Sitten tämä ikkunoiden kanssa. Mikään ei rumenna vanhaa taloa niin kuin modernit ikkunat! Voit päästä pitkälle olemassa olevien ikkunoiden kunnostuksen ja energiatehokkuuden parantamisen avulla. Näen, että ikkunat eivät ole alkuperäiset. Mutta jos puu on kunnossa, voidaan muuttaa niistä ristikkoon lähemmäksi vanhaa ulkonäköä.
 
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.