1 426 lukukertaa ·
69 vastausta
1k lukukertaa
69 vastausta
Savikivi - eristysarvo?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Jäi huomaamatta se kohta myös, on runsaasti eternittakat, jotka on otettava alas, noin 280+330+250kvm. Ulkonäön perusteella ikuisuus eternitin kanssa on noin 90-100 vuotta pitkä, ja on aika alkaa miettiä vaihtoa.J jawen sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Kun remontoi, niin sisäpuoli on käytännössä täysin purettu, ajatuksena on valaa uusia laattoja sisäpuolelle, mutta lattialämmityksellä. Eristää katto ja vaihtaa ikkunat. Sekä uudet kylpyhuoneet ja keittiö.J jawen sanoi:
Katosta täytyy myös ajatella.
Budjetilla he puuhastelevat TV-ohjelmissa 😅
Ei, mutta se tehdään vertailua varten uudisrakennusvaihtoehtoon.
Sinne voi muuttaa ja asua sellaisena kuin se on tänään, mutta se on kulunut ja haluamme käyttää taloa toisin.J jawen sanoi:Keittiö, kylpyhuone, ikkunat (vesikiertoinen lämmitys) ovat suuria kustannuseriä, mutta materiaalikustannus on yleensä noin 30 % kokonaisuudesta, jos ottaa rakennusliikkeen.
Aikataulu, jos se on tiukka, nostaa kustannuksia.
Jos voi tehdä tiettyjä vaiheita itse tai yhdessä ystävien kanssa vähän kerrallaan, säästää valtavasti.
Laskemme, että teemme suurimman osan itse useiden vuosien aikana, toistaiseksi pidän siitä =)
Kyllä, minä näin, että "väliaikaisesti" on korjattu jotain harjanteen yläpuolella, joten juuri sen alla voi olla tarvetta toimenpiteisiin.13th Marine sanoi:
Täytyy olla positiivinen, kun näkee niin hienon rakennuksen, ja erityisen positiivista tällaisen vanhan hienon rakennuksen kanssa on se, että "saat mitä näet".
Jos taas ostat talon vuosilta 1950–2024, joitakin rakennuksen osia voi olla "kuinka huonoja tahansa", joten et voi "nähdä, mitä ostat".
Hitto mikä katonpinta-ala 😆, eterniitti voisi varmasti kestää vielä 100 vuotta. 860 neliömetriä kattopäällystettä ei todellakaan ole ilmaista $$$13th Marine sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Siellä on poistettu savupiippu, vanha pesutupa ja leivinuuni.J jawen sanoi:
Mietin, että ylärungot painuvat sisäänpäin, luultavasti hanputkien puuttumisen vuoksi.

Mutta se on myös samalla osuudella kuin meidän "polveileva" seinämme.
Etkö ollut juuri itse, joka sanoi, että ei voinut tietää mitä seinissä on?J jawen sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Näen valitettavasti yhä enemmän rikkoutuneita laattoja.J jawen sanoi:
Mutta totta, jos vaihtaa yhden katoista, on paljon varaosia
Olen hieman heikkona vuodelta 1913 peräisin olevaan listakattoon, en aio mennä alkuperäiseen kattoon, joka luultavasti oli olkikatto. Näkyy asuinrakennuksen kattotuoleissa, koska niitä on korotettu. Kun taas talousrakennuksissa on todennäköisesti ollut huopakatto alusta alkaen.
Ymmärrät väärin.13th Marine sanoi:
Talossasi ei voi olla mitään puutteita, kuten muovia seinissä yhdistettynä suureen kylmäsillan ja muihin virheellisiin rakennelmiin, koska talossasi ei ole tätä "riskiä".
Joten näet mitä saat.
Jos sinulla on eri kiviä muurattuina, se ei tarkoita mitään "katastrofeja"
Fyffes bananer coolt !
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Sitten ymmärrän. =)J jawen sanoi:Ymmärrät minua väärin.
Talossasi ei voi olla vikoja, kuten muovia seinissä yhdistettynä suureen lämpösiltaan ja muuhun virheelliseen rakenteeseen, koska talossasi ei ole tätä "riskiä".
Näet siis, mitä saat.
Jos sinulla on eri tyypistä muurattuja kivimateriaaleja, se ei tarkoita mitään "katastrofeja".
Fyffes banaanit siistiä!
Onko sinulla palkki alla (lattiassa), niin voit tukea/keventää niitä alhaalta ilman suuria visuaalisia muutoksia, varmista vain kiinnitys hammarbandiin ensin!13th Marine sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Mihin ajattelet tämän palkin tukevan?J jawen sanoi:
Tässä on hieman lisätietoa rakenteesta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takstolar-och-kalvande-yttervagg-pa-skanelanga.549857/
Jos kattotuoleissa ei ole hanbjälke niiden välissä (missä savupiippu on ollut), niin tuolit lumen painosta haluavat "taivuttaa" itseään sisäänpäin ja samalla painaa hammarbandet ja ulkoseinät ulospäin (koska heidän voimansa kohdistuu vinosti alaspäin ulospäin).13th Marine sanoi:
Mutta "hundben" kummallakin puolella sekä että sinulla on "lukitsee" vasemman ja oikean tuolin korkeammalle ylös (esim. 45x145:llä), niin katon kuorma myös kohdistuu "hundben":n ja alapuolisen palkin kautta, mikä estää kattotuoleja painamasta ulospäin siellä, missä katto kohtaa seinän.
Piirrä sinun luonnoksesi toisesta ketjusta.

Joskus voi puutaloissa olla "niin huonosti", että spanbandin avulla täytyy oikaista ulkoseiniä, koska kattotuolit ovat työntämässä niitä niin paljon ulospäin, että talo voi romahtaa "korttitalon" tavoin.
Joten täytyy kiristää hieman kerrallaan useiden vuosien ajan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 viestiä
Tässä hanbandet on poistettu, jotta saadaan seisomakorkeus.J jawen sanoi:Jos kattotuolit eivät ole hanbjälke välissään (siellä missä savupiippu olisi mennyt), niin kattotuolit lumen painosta haluavat "taipua" sisäänpäin ja samalla työntää hammarbandet ja ulkoseinät ulospäin (koska niiden voima suuntautuu viistoon alaspäin ulos).
Mutta jos kummallakin puolella on "koiranjalka" ja jos olet "lukinnut" yhteen vasemman & oikean kattotuolin korkeammalle (esim. 45x145:llä), niin katon kuorma siirtyy myös läpi "koiranjalan" & alla olevan palkin, mikä saa kattotuolit "lakkaamaan" työntämästä ulos, missä katto kohtaa seinän.
Piirrä luonnoksesi toisesta ketjusta.
[kuva]
Joskus voi puurakennuksissa olla "niin pahasti", että remmeillä täytyy suoristaa ulkoseiniä, koska kattotuolit ovat työntämässä niitä ulospäin niin paljon, että talo voi romahtaa "kuten korttitalo."
Joten täytyy kiristää muutama cm kerrallaan useiden vuosien ajan.
Lattiareunukset ja yläkehykset eivät valitettavasti ole suoraan toistensa yläpuolella täällä.
Toivottavasti ne kuitenkin yhdistyvät hammarbandetin kautta.
Suunnitelmani oli vahvistaa yläkehyksiä koolauksilla sen sijaan.
Eikö lyhyt "hanband/hanbjälke" toimisi tässä?13th Marine sanoi:
Kattotuolien (sparrarna) vahvistaminen ei ratkaise ongelmaa, että katon kuorma nyt kohdistuu hammarbandet:iin, joka haluaa "painaa ulospäin" sparrarna.
Rakennusperinteen vaalija
· 3 509 viestiä
kaunis tila! Julkisivu on täysin OK ja tekee ullakosta käyttökelpoisen. Jättäisimme sen ennalleen! Ekologisesti on hullua poistaa toimivia ratkaisuja pelkästään esteettisistä syistä! Sen sijaan jättäisin ulkoisen eristyksen tekemättä, koska se turmelisi talon mittasuhteet! Jos haluat ehdottomasti eristää, se voidaan tehdä sisäisesti. Esimerkiksi rakentamalla sisäinen seinä lecatiileistä, täyttämällä väli perliitillä. Tai tekemällä savirappauksen, johon kiinnität paksun tretex-levyn. On olemassa monia eri ratkaisuja, jotka sopivat kyseisenlaisiin taloihin. Kirjoitat, että skånelängalla on suuri seinäpinta-ala, mutta siellä on myös todella paljon ikkunoita! Luultavasti suurin lämmönhukka tapahtuu ylöspäin! Se on paikka, josta ensimmäiseksi eristäisin. Sitten tämä ikkunoiden kanssa. Mikään ei rumenna vanhaa taloa niin kuin modernit ikkunat! Voit päästä pitkälle olemassa olevien ikkunoiden kunnostuksen ja energiatehokkuuden parantamisen avulla. Näen, että ikkunat eivät ole alkuperäiset. Mutta jos puu on kunnossa, voidaan muuttaa niistä ristikkoon lähemmäksi vanhaa ulkonäköä.13th Marine sanoi:
Vähän erilainen ulkonäkö tänään kuitenkin:
Rakennettiin uudelleen vuonna 1937, arvatenkin julkisivu lisättiin silloin, ja eterniittikatto.[kuva]
Riski on olemassa, mutta se ei ole ihan se tunne, jonka saan ollessani siellä, mutta sen näkee kun ryhtyy hommiin.
Olen vilkuillut muita myynnissä olevia tiloja, ja jotkut on rakennettu sileästä kivestä sen sijaan.
Viimeksi muokattu: