Microkatten
13th Marine 13th Marine sanoi:
Sisäpuolella sitten? 🤔
Sisäpuoli ei ole vielä remontoitu, ja koostuu nykyään sekalaista treetexiä, kipsilevyjä ja rappausta. Tavoitteena on savirappaus sisäpuolelle kuntoon. Sitten on erilaisia vaihtoehtoja, mutta lämmitysjärjestelmä ja sähkökin koskettavat asiaa, joten se vaatii kokonaisvaltaista ajattelua.

Kuten @Oldboy mainitsi, savi on raskas ja hidas materiaali, jolla on hyviä ominaisuuksia, kun on kyse äänieristyksestä, kosteustasapainosta jne. Vaikka saven teoreettinen u-arvo on kiistanalainen tietyssä talossa, ei voi perustaa vertailua vain u-arvoon verrattaessa sääntöseinää lasivillalla ja savea sisältävää seinää.

Miten tiedät, että talon seinät ovat savitiiliä? Ennen käytettiin paikallisesti saatavilla olevaa materiaalia, oltiin oikein moderneja ja kierrätettiin materiaaleja, ja siitä tuli usein aikamoinen sekoitus, riippuen myös siitä, mitä rakennettiin, laajennettiin, paikattiin ja korjattiin erilaisina ajanjaksoina. Esimerkiksi meidän seinämme eivät aina näyttäneet siltä, mitä olimme olettaneet ennen kuin ne avattiin.
 
  • Tykkään
Sommartorparn
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Muutamia rivejä opiskelijalta.

Demir (2008) osoitti, että sahanpuru, tupakantähteet ja ruoho voivat parantaa adobetiilien lämpö- ja mekaanisia ominaisuuksia. Tiilen eristyskyky kasvaa savirungon huokoisuuden kasvaessa. Orgaanisten jätteiden lisäaineiden havaittiin olevan tehokkaita huokoisuuden muodostuksessa savirungossa, ja savi säilytti hyväksyttävät mekaaniset ominaisuudet.

Kuidulla vahvistetut tiilitalot ovat kesällä 56,3 % viileämpiä kuin betonitiilitalot ja talvella 41,5 % lämpimämpiä.

Kuuma maissa tämä on hyödyllistä "köyhille ihmisille" & sillä on monia hyviä ominaisuuksia.
Mutta Pohjoismaissa "ongelmat" & ilmasto ovat täysin erilaisia.
Luinkin pidemmälle:
The clay/sand soil representing major building soils
in Gashua, Yobe State was selected. The soil samples
were collected horizontally from the top layer (5 to 15
cm) of soil profile located at Katuzu and Sabon gari in
Gashua, Nigeria.
 
Microkatten Microkatten sanoi:
Sisäpuoli ei ole vielä remontoitu, ja se koostuu tänään sekoituksesta treetexiä, kipsilevyjä ja rappausta. Tarkoitus on savirapata sisäpuoli kuntoon. Sitten on erilaisia vaihtoehtoja, mutta lämmitysjärjestelmä ja sähkö vaikuttavat myös, joten se vaatii kokonaisvaltaista ajattelua.
Entä ulkopuoli?
Microkatten Microkatten sanoi:
Kuten @Oldboy mainitsi, savi on raskas ja hidas materiaali, jolla on hyviä ominaisuuksia äänenvaimennuksessa, kosteustasapainossa jne. Vaikka saven teoreettinen u-arvo on kiistanalainen tietyssä talossa, ei voi vain u-arvon perusteella verrata lasivillaista seinää saviseinään. Miten tiedät, että talon seinät ovat savitiiltä? Ennen käytettiin paikallisesti saatavilla olevaa materiaalia, ja oltiin todella modernia ja kierrätettiin materiaaleja, ja usein siitä tuli sekava sekoitus, myös riippuen siitä, että rakennettiin, laajennettiin, paikkailtiin ja korjattiin eri aikoina. Esim. meidän seinät eivät aina näyttäneet siltä kuin olimme luulleet ennen niiden avaamista.
Tietysti, en voi olla täysin varma, mutta tila on ollut suvun omistuksessa vuodesta 1902 ja appiukko ei ole vihjannut, että kyseisessä rakennuksessa olisi jotain muuta. Ensimmäinen talousrakennus vuodelta 1885 on osittain rakennettu savitiilestä, sääaltteimmat länsi- ja eteläpuolet ovat poltettua tiiltä, toinen talousrakennus vuodelta 1902 on kokonaan tiilestä. Tässä kuva vuodelta 1913: Maalaus maalaistalosta, hiekkatie etualalla, puita ja pensaita ympärillä, pari rakennusta taustalla, muutama ankka kävelee tiellä. Niissä kohdissa, joissa näkee seinän, olen vain nähnyt savitiiltä: Vanha huone, jossa on halkeileva seinä ja puupalikoita nojallaan seinää vasten. Näkyvissä on vanhoja rakennusmateriaaleja. Vanhan talon varastohuone, jonka rappeutuneesta oviaukosta näkyy vehreä piha ja kukkapenkki; tavarat ja työkalut näkyvät hämärässä sisätilassa. Ruudukon rakenne: osittain näkyvä seinä viljavaan savitiileen, joissa näkyy murtumia ja rappeutumista. Seinän viereinen puupalkki.
 
  • Tykkään
  • Vau
Incinerator ja 3 muuta
  • Laddar…
Microkatten
13th Marine 13th Marine sanoi:
Entäs ulkopuoli?
Ulkopuoli on pystyssä oleva tuumainen rimareunapaneeli eri leveydeltä.

13th Marine 13th Marine sanoi:
Toki, täysin varma en voi olla, mutta maatila on ollut perheen hallussa vuodesta 1902
Se kuulostaa ja näyttää jännittävältä!
 
Microkatten Microkatten sanoi:
Ulkopuoli on pysty 1 tuuman leveysvaihteleva rimapaneli.
Ah, ymmärsin väärin ja luin "hampakalk", mutta nyt näen että siinä lukee vain hampa.
Joten ulkoa rankorakennettuna hampaisoloinnilla ja sitten panelointi?
Microkatten Microkatten sanoi:
Kuulostaa ja näyttää jännittävältä!
Se tulee olemaan erittäin jännittävää, mutta olemme myös todenneet että olemme hulluja kun ryhdymme tähän 😅
 
  • Tykkään
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
kuva vuodelta 1913
Näyttää upealta!

Isäni puoleinen suku on dalmaslaista aluetta Sälenin ja Särnan väliltä.
Samat suuret tilat, mutta kaikki hirsirakenteisia.

"Minun tunteeni" on, että sinun rakennuksesi sisältävät "kaiken kiven, mitä he saivat käsiinsä", ja että pääasiallisesti erilaiset tiilenpalaset "loivat kantavuuden". Sitten "leivotaan nämä palaset" sen saven/kalkin/sidontaaineen kanssa, joka oli saatavilla.
 
Microkatten
13th Marine 13th Marine sanoi:
Joten ulkopuolelta säädelty hamppu-eristyksellä ja sitten paneelilla?
Joo! Meillä on kuvia alkuperäisestä ulkonäöstä ja yritämme rekonstruoida sen niin hyvin kuin mahdollista.

13th Marine 13th Marine sanoi:
Siitä tulee todella jännittävää, mutta olemme myös todenneet, että olemme hulluja, kun ryhdymme tähän 😅
Pitääkin olla vähän hullu ja syventyä aiheeseen, jotta siitä tulee hyvä, mutta se on myös todella jännittävää ja hauskaa! 🤓
 
J jawen sanoi:
Näyttää fantastiselta!
Hieman eri ilme tänään kuitenkin:
Talo rakennettiin uudelleen vuonna 1937, arvatenkin julkisivu lisättiin silloin, ja eterniittikatto. Vanha maatalon rakennus, keskellä piha istutuksineen, keltainen talo, vihreät ovet, sininen taivas, etualalla auto.
J jawen sanoi:
Isäni puolen suku on dalmasereita alueelta Saelen ja Särnan välissä.
Samat suuret tilat, mutta kaikki on hirsistä tehty.

Minun "tuntuma" on, että rakennuksesi sisältävät "täsmälleen kaiken kiven, jonka saivat käsiinsä", ja että pääasiassa se on erilaisia tiilikappaleita, jotka "luovat kantavuuden". Sitten "ne leivotaan näiden kappaleiden ympärille" sillä savella/kalkilla/sitomisaineella, jota oli saatavilla.
Riski olemassa, mutta en ole saanut ihan sellaista tuntumaa, kun olen ollut siellä, mutta sen näkee kun pääsee käsiksi siihen.
Olen vilkuillut muita myynnissä olevia tiloja, ja jotkut on rakennettu piikivestä sen sijaan.
 
  • Tykkään
  • Rakastan
yonna ja 2 muuta
  • Laddar…
Microkatten Microkatten sanoi:
Kyllä! Meillä on kuvia alkuperäisestä ulkonäöstä ja yritämme jäljentää sen niin hyvin kuin mahdollista.
Kivaa! Vähän kuin meidän maalaus.
Pidän siitä, miltä se näytti vuonna 1913, kun taas toinen puolisko haluaa sen sellaisena kuin se aina ollut, keltainen julkisivu, joka minun mielestäni ei oikein sovi.
Microkatten Microkatten sanoi:
Täytyy varmaan olla hieman hullu ja uppoutua aiheeseen, jotta siitä tulisi hyvä, mutta se on myös erittäin jännittävää ja hauskaa! 🤓
Voin helposti olla nostalginen ja uppoutua historiaan, mielestäni oli todella hauskaa, kun anoppi näytti tilaa vanhassa "gårdsbok".
Samaan aikaan 60-luvulla arvioitiin, ettei taloon ollut syytä panostaa kaikkea energiaa, vaan rakennettiin uusi sen sijaan, suunnilleen siihen missä maalaus "on otettu",
Niinpä pihalla ei ole enää tätä näkymää merelle:
Lumiset puut reunustavat talvista polkua johtamassa portista eteenpäin. Taustalla näkyy avara maisema ja pilvinen taivas.
(Ei että se olisi ollut enää jäljelläkään, sillä nykyään on huvila-alue matkalla)

Samalla on oltava realisti, kuinka paljon talosta on jäljellä, kun olemme valmiit, onko työ vaivan arvoista?
 
  • Tykkään
Sommartorparn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sanoi:
Olen katsellut muita myynnissä olevia tiloja, ja jotkut niistä on rakennettu piikivestä.
No, perhana!

Olen lukenut, että Klagshamnissa on jokin piikivitalo, mutta muuten vanhoja mökkejä/taloja löytyy Sussexista ja Norfolkista. Talo, jota harkitset, vaikuttaa erittäin vankasti rakennetulta, ja jopa harjat näyttävät vielä suorilta. Eterikkatto voidaan luultavasti purkaa kokonaisina "palasina", mikä helpottaa käsittelyä.

2-perheen rakennus, johon kuuluu talli ja lados. Mielestäni koko tila vaikuttaa olevan "erittäin hyvässä" kunnossa 👌
 
Microkatten
13th Marine 13th Marine sanoi:
Pidän siitä, miltä se näytti 1913, kun taas parempi puolisko haluaa sen pysyvän sellaisena kuin se on aina ollut, keltaisena frontespiisin kanssa, joka mielestäni ei oikein sovi yhteen.
Se voi olla dilemma, mitkä vuosirenkaat haluaa säilyttää tai poistaa. En uskalla sanoa mielipidettäni teidän frontespiisistänne, sillä muuten saan moitteet jommaltakummalta teistä...😉

13th Marine 13th Marine sanoi:
Samaan aikaan minun on oltava realisti, kuinka paljon talosta on jäljellä, kun olemme valmiit, onko työ kaiken arvoista?
Toinen dilemma, mitä pitäisi priorisoida, ja kuinka paljon se saa maksaa... Luulen, että tavoitteen pitäisi olla korkea, mutta vauhdin matala, silloin ehtii pohtia asioiden tilaa muutaman vuoden! Tai rakentaa uutta, mutta sekään ei ole ilmaista.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Voi hitto!

Luin, että Klagshamnissa on joku flintahus, mutta muuten vanhoja taloja/tiloja Sussexissa ja Norfolkissa.
Talo, jota mietit, vaikuttaa erittäin tukevasti rakennetulta ja jopa katon harjat näyttävät olevan vielä suorat.
Eteriktak voidaan varmaan purkaa kokonaisina "paloina", mikä helpottaa käsittelyä.
Ei ole aavistustakaan, kuinka yleistä se on, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen. Oletettavasti vanhempia rakennuksia.
J jawen sanoi:
2-perheen rakennus, johon kuuluu talli ja latoja.
Mielestäni koko tila vaikuttaa olevan "hyvin lupaava" 👌
En usko, että se on ollut kaksifamiljstalo, vaikka tänään siinä onkin kaksi asuntoa.
Vuoden 1937 jaon perusteella oikea ovi oli keittiön sisäänkäynti, kun taas vasen on ollut pääsisäänkäynti.
Oikealla oikeasta ovesta käytetään vain varastona tänään, mutta se oli bykstuga ja siellä on leivinuuni, perunakellari ja koksiuuni.

Todellisena optimistina ajattelen myös, että siinä on potentiaalia =)

EDIT: Voidaan lisätä, että on jotain kattotuolien kanssa savupiipun ja oikealla olevan "korjauksen" välillä.
 
  • Tykkään
jawen
  • Laddar…
Microkatten Microkatten sanoi:
Se voi olla ongelma, mitkä vuosirenkaat haluaa säilyttää tai poistaa. En uskalla sanoa mitä mieltä olen teidän frontespiisistä, sillä silloin joku teistä suuttuu minuun...😉
😅
Luulen, että kukaan meistä ei ole erityisen herkkä tässä asiassa.
Sillä on kuitenkin yksi etu, se antaa vähän enemmän tilaa, sillä on
Microkatten Microkatten sanoi:
Toinen ongelma on, mitä tulisi priorisoida ja kuinka paljon se saa maksaa...uskon, että kunnianhimon tulisi olla korkealla, mutta vauhdin alhainen, jolloin ehtii pohtia asioiden tilaa muutaman vuoden ajan! Tai rakentaa uusi, mutta sekään ei ole ilmaista.
Jos valitsemme remontoinnin, minulla on ajatus, miten etenemme, tilaa on niin, että voimme asua puristamatta liikaa yhteen ja samalla remontoida ison osan kerrallaan, hankalinta tulee olemaan, kun käsitellään keskiosaa.
Olenhan jo pohtinut tätä vuoden verran 😅

Meillä on etuna se, että saamme tämän ennakkoperintönä, ja meillä on talo, jossa ei ole liikaa lainaa ja joka myydään.
Mutta kyllä, uuden rakentaminen tulee todennäköisesti kalliimmaksi, ehkä pääasiassa koska tarvitaan enemmän työvoimaa.
 
13th Marine 13th Marine sanoi:
Samaan aikaan minun on oltava realisti, kuinka paljon talosta on jäljellä, kun olemme valmiita, onko se työn arvoinen?
Uskon kuviesi perusteella, että paljon talosta "jää jäljelle".
Mikä on budjettisi noin?

Keittiö, kylpyhuone, ikkunat (vesikiertoinen lämmitys) ovat suuria kustannuseriä, mutta materiaalien kustannus on yleensä noin 30 % kokonaisuudesta, jos otetaan rakennusyritys mukaan.
Aikataulun tiukkuus kallistaa.

Jos voi tehdä joitakin työvaiheita itse tai yhdessä ystävien kanssa, säästää valtavasti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.