1 426 lukukertaa ·
69 vastausta
1k lukukertaa
69 vastausta
Savikivi - eristysarvo?
Sisäpuoli ei ole vielä remontoitu, ja koostuu nykyään sekalaista treetexiä, kipsilevyjä ja rappausta. Tavoitteena on savirappaus sisäpuolelle kuntoon. Sitten on erilaisia vaihtoehtoja, mutta lämmitysjärjestelmä ja sähkökin koskettavat asiaa, joten se vaatii kokonaisvaltaista ajattelua.13th Marine sanoi:
Kuten @Oldboy mainitsi, savi on raskas ja hidas materiaali, jolla on hyviä ominaisuuksia, kun on kyse äänieristyksestä, kosteustasapainosta jne. Vaikka saven teoreettinen u-arvo on kiistanalainen tietyssä talossa, ei voi perustaa vertailua vain u-arvoon verrattaessa sääntöseinää lasivillalla ja savea sisältävää seinää.
Miten tiedät, että talon seinät ovat savitiiliä? Ennen käytettiin paikallisesti saatavilla olevaa materiaalia, oltiin oikein moderneja ja kierrätettiin materiaaleja, ja siitä tuli usein aikamoinen sekoitus, riippuen myös siitä, mitä rakennettiin, laajennettiin, paikattiin ja korjattiin erilaisina ajanjaksoina. Esimerkiksi meidän seinämme eivät aina näyttäneet siltä, mitä olimme olettaneet ennen kuin ne avattiin.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Luinkin pidemmälle:J jawen sanoi:Muutamia rivejä opiskelijalta.
Demir (2008) osoitti, että sahanpuru, tupakantähteet ja ruoho voivat parantaa adobetiilien lämpö- ja mekaanisia ominaisuuksia. Tiilen eristyskyky kasvaa savirungon huokoisuuden kasvaessa. Orgaanisten jätteiden lisäaineiden havaittiin olevan tehokkaita huokoisuuden muodostuksessa savirungossa, ja savi säilytti hyväksyttävät mekaaniset ominaisuudet.
Kuidulla vahvistetut tiilitalot ovat kesällä 56,3 % viileämpiä kuin betonitiilitalot ja talvella 41,5 % lämpimämpiä.
Kuuma maissa tämä on hyödyllistä "köyhille ihmisille" & sillä on monia hyviä ominaisuuksia.
Mutta Pohjoismaissa "ongelmat" & ilmasto ovat täysin erilaisia.
Tässä on esimerkki seinästä, joka koostuu sekoitetusta savitiilestä ja poltetusta tiilestä:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varannan-tegelsten-och-lersten-varfor.486972/
https://www.byggahus.se/forum/threads/varannan-tegelsten-och-lersten-varfor.486972/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Entä ulkopuoli?Microkatten sanoi:
Tietysti, en voi olla täysin varma, mutta tila on ollut suvun omistuksessa vuodesta 1902 ja appiukko ei ole vihjannut, että kyseisessä rakennuksessa olisi jotain muuta. Ensimmäinen talousrakennus vuodelta 1885 on osittain rakennettu savitiilestä, sääaltteimmat länsi- ja eteläpuolet ovat poltettua tiiltä, toinen talousrakennus vuodelta 1902 on kokonaan tiilestä. Tässä kuva vuodelta 1913:Microkatten sanoi:
Kuten @Oldboy mainitsi, savi on raskas ja hidas materiaali, jolla on hyviä ominaisuuksia äänenvaimennuksessa, kosteustasapainossa jne. Vaikka saven teoreettinen u-arvo on kiistanalainen tietyssä talossa, ei voi vain u-arvon perusteella verrata lasivillaista seinää saviseinään. Miten tiedät, että talon seinät ovat savitiiltä? Ennen käytettiin paikallisesti saatavilla olevaa materiaalia, ja oltiin todella modernia ja kierrätettiin materiaaleja, ja usein siitä tuli sekava sekoitus, myös riippuen siitä, että rakennettiin, laajennettiin, paikkailtiin ja korjattiin eri aikoina. Esim. meidän seinät eivät aina näyttäneet siltä kuin olimme luulleet ennen niiden avaamista.




Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Ah, ymmärsin väärin ja luin "hampakalk", mutta nyt näen että siinä lukee vain hampa.Microkatten sanoi:
Joten ulkoa rankorakennettuna hampaisoloinnilla ja sitten panelointi?
Se tulee olemaan erittäin jännittävää, mutta olemme myös todenneet että olemme hulluja kun ryhdymme tähän 😅Microkatten sanoi:
Näyttää upealta!13th Marine sanoi:
Isäni puoleinen suku on dalmaslaista aluetta Sälenin ja Särnan väliltä.
Samat suuret tilat, mutta kaikki hirsirakenteisia.
"Minun tunteeni" on, että sinun rakennuksesi sisältävät "kaiken kiven, mitä he saivat käsiinsä", ja että pääasiallisesti erilaiset tiilenpalaset "loivat kantavuuden". Sitten "leivotaan nämä palaset" sen saven/kalkin/sidontaaineen kanssa, joka oli saatavilla.
Joo! Meillä on kuvia alkuperäisestä ulkonäöstä ja yritämme rekonstruoida sen niin hyvin kuin mahdollista.13th Marine sanoi:
Pitääkin olla vähän hullu ja syventyä aiheeseen, jotta siitä tulee hyvä, mutta se on myös todella jännittävää ja hauskaa! 🤓13th Marine sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Hieman eri ilme tänään kuitenkin:J jawen sanoi:
Talo rakennettiin uudelleen vuonna 1937, arvatenkin julkisivu lisättiin silloin, ja eterniittikatto.

Riski olemassa, mutta en ole saanut ihan sellaista tuntumaa, kun olen ollut siellä, mutta sen näkee kun pääsee käsiksi siihen.J jawen sanoi:Isäni puolen suku on dalmasereita alueelta Saelen ja Särnan välissä.
Samat suuret tilat, mutta kaikki on hirsistä tehty.
Minun "tuntuma" on, että rakennuksesi sisältävät "täsmälleen kaiken kiven, jonka saivat käsiinsä", ja että pääasiassa se on erilaisia tiilikappaleita, jotka "luovat kantavuuden". Sitten "ne leivotaan näiden kappaleiden ympärille" sillä savella/kalkilla/sitomisaineella, jota oli saatavilla.
Olen vilkuillut muita myynnissä olevia tiloja, ja jotkut on rakennettu piikivestä sen sijaan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Kivaa! Vähän kuin meidän maalaus.Microkatten sanoi:
Pidän siitä, miltä se näytti vuonna 1913, kun taas toinen puolisko haluaa sen sellaisena kuin se aina ollut, keltainen julkisivu, joka minun mielestäni ei oikein sovi.
Voin helposti olla nostalginen ja uppoutua historiaan, mielestäni oli todella hauskaa, kun anoppi näytti tilaa vanhassa "gårdsbok".Microkatten sanoi:
Samaan aikaan 60-luvulla arvioitiin, ettei taloon ollut syytä panostaa kaikkea energiaa, vaan rakennettiin uusi sen sijaan, suunnilleen siihen missä maalaus "on otettu",
Niinpä pihalla ei ole enää tätä näkymää merelle:

(Ei että se olisi ollut enää jäljelläkään, sillä nykyään on huvila-alue matkalla)
Samalla on oltava realisti, kuinka paljon talosta on jäljellä, kun olemme valmiit, onko työ vaivan arvoista?
No, perhana!13th Marine sanoi:
Olen lukenut, että Klagshamnissa on jokin piikivitalo, mutta muuten vanhoja mökkejä/taloja löytyy Sussexista ja Norfolkista. Talo, jota harkitset, vaikuttaa erittäin vankasti rakennetulta, ja jopa harjat näyttävät vielä suorilta. Eterikkatto voidaan luultavasti purkaa kokonaisina "palasina", mikä helpottaa käsittelyä.
2-perheen rakennus, johon kuuluu talli ja lados. Mielestäni koko tila vaikuttaa olevan "erittäin hyvässä" kunnossa 👌
Se voi olla dilemma, mitkä vuosirenkaat haluaa säilyttää tai poistaa. En uskalla sanoa mielipidettäni teidän frontespiisistänne, sillä muuten saan moitteet jommaltakummalta teistä...😉13th Marine sanoi:
Toinen dilemma, mitä pitäisi priorisoida, ja kuinka paljon se saa maksaa... Luulen, että tavoitteen pitäisi olla korkea, mutta vauhdin matala, silloin ehtii pohtia asioiden tilaa muutaman vuoden! Tai rakentaa uutta, mutta sekään ei ole ilmaista.13th Marine sanoi:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
Ei ole aavistustakaan, kuinka yleistä se on, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen. Oletettavasti vanhempia rakennuksia.J jawen sanoi:Voi hitto!
Luin, että Klagshamnissa on joku flintahus, mutta muuten vanhoja taloja/tiloja Sussexissa ja Norfolkissa.
Talo, jota mietit, vaikuttaa erittäin tukevasti rakennetulta ja jopa katon harjat näyttävät olevan vielä suorat.
Eteriktak voidaan varmaan purkaa kokonaisina "paloina", mikä helpottaa käsittelyä.
En usko, että se on ollut kaksifamiljstalo, vaikka tänään siinä onkin kaksi asuntoa.J jawen sanoi:
Vuoden 1937 jaon perusteella oikea ovi oli keittiön sisäänkäynti, kun taas vasen on ollut pääsisäänkäynti.
Oikealla oikeasta ovesta käytetään vain varastona tänään, mutta se oli bykstuga ja siellä on leivinuuni, perunakellari ja koksiuuni.
Todellisena optimistina ajattelen myös, että siinä on potentiaalia =)
EDIT: Voidaan lisätä, että on jotain kattotuolien kanssa savupiipun ja oikealla olevan "korjauksen" välillä.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 viestiä
😅Microkatten sanoi:
Luulen, että kukaan meistä ei ole erityisen herkkä tässä asiassa.
Sillä on kuitenkin yksi etu, se antaa vähän enemmän tilaa, sillä on
Jos valitsemme remontoinnin, minulla on ajatus, miten etenemme, tilaa on niin, että voimme asua puristamatta liikaa yhteen ja samalla remontoida ison osan kerrallaan, hankalinta tulee olemaan, kun käsitellään keskiosaa.Microkatten sanoi:
Olenhan jo pohtinut tätä vuoden verran 😅
Meillä on etuna se, että saamme tämän ennakkoperintönä, ja meillä on talo, jossa ei ole liikaa lainaa ja joka myydään.
Mutta kyllä, uuden rakentaminen tulee todennäköisesti kalliimmaksi, ehkä pääasiassa koska tarvitaan enemmän työvoimaa.
Uskon kuviesi perusteella, että paljon talosta "jää jäljelle".13th Marine sanoi:
Mikä on budjettisi noin?
Keittiö, kylpyhuone, ikkunat (vesikiertoinen lämmitys) ovat suuria kustannuseriä, mutta materiaalien kustannus on yleensä noin 30 % kokonaisuudesta, jos otetaan rakennusyritys mukaan.
Aikataulun tiukkuus kallistaa.
Jos voi tehdä joitakin työvaiheita itse tai yhdessä ystävien kanssa, säästää valtavasti.