13 821 lukukertaa ·
21 vastausta
14k lukukertaa
21 vastausta
Sahaa itse
Pidän laskemisestaHaagbard sanoi:Kun sahasin -99 maksoin 11.000 kr 170 tukista, kaadoin itse, myin polttopuita ja leipää 3.700 kr = 7.300 kr
Kuljetus metsästä = "työnvaihto"
Kuljetus sahalle, 3 tukkirekkalastia ilman peräkärryä = 1.500 kr
Apua sahalla = 500 kr
Sahaus = 6462 kr
Kotikuljetus, 5 traktorilastia = Dieselkustannus
Kaikki paitsi itse sahaus oli hyvin "pimeää" :
Tämä antoi "valtavia" määriä puutavaraa, melkein liikaa...
Vinkki: Kahvi, olut ja ylelliset voileivät pitävät sahurin hyvällä tuulella... tyytyväinen ja iloinen sahuri sahaa hyvin puutavaraa![]()
3 pinoa tukkirekan kyydissä = 40-45m3fub tukkeja
45m3/170 = keskitilavuus 264 litraa/tukki, eli suhteellisen paksua tukkia.
Sahalajitteella 45% olisi pitänyt saada noin 20m3 sahattua puutavaraa.
Tuon määrän ostaminen sahalta olisi maksanut noin 30 000 + alv
Melko hyvä kauppa näyttää olevan
Jag bestämde redan i skogen vad som skulle bli takstolar, bjälklag, reglar och panel för att få minimalt med spill.David sanoi:
Sågade även mycket "special" t.e.x mycket "kilsågad" granpanel till huset och kilsågade golvplank 41 mm tjocka till hela övervåningen i huset.......upp till 350 mm breda, sågade även en hel del björk 41, 50 och 60 mm tjockt till två mindre golv samt steg och vangstycken i en framtida trapp.
Något man sällan tänker på är att såga några långa furubrädor av riktigt bra kvalité till vindskivor och vattenlister samt rejält långa och breda brädor till knutar
Året efter sågade jag ännu konstigare "sortiment", då sågades 2"10 (~50*250) 6400 mm långa att använda i bjälklaget till garagets övervåning utan att behöva skarva, samt en hel del snickerivirke av Ek, Lönn, Hassel, Lärk, Alm och Björk
Eftersom jag själv var hjälpsågare vid sågbänken så meddelade man ju sågaren för varje stock man rullade in vad man ville ha ur den, oftast en eller två fingrar = 1 eller 2 tum.
Kan stämma rätt bra det, i.a.f var det inte under 20 m3........mycket var av normal maxlängd (56 dm), dessutom var mycket panel och golvplank sågade kilformade efter stockens form, alltså procentuellt räknat riktigt bra utbyte eftersom alla bakar var jämntunna, samt att jag körde hem det på 5 vändor med en skogskärra efter traktorUbbe sanoi:
Edit: Med tanke på alla vad kilsågade panelbrädor och golvplank samt björkplank i olika tjocklekar hade kostat att köpa så är jag övertygad att det var en bra "affär"
Har igår och idag gått och letat vindfällen att köpa för billig penning efter stormen, men tyvärr verkar det ha blåst för lite här >
Har du sågat kilformat är det nog troligt att du nått ett utbyte på min 50%Haagbard sanoi:Kan stämma rätt bra det, i.a.f var det inte under 20 m3........mycket var av normal maxlängd (56 dm), dessutom var mycket panel och golvplank sågade kilformade efter stockens form, alltså procentuellt räknat riktigt bra utbyte eftersom alla bakar var jämntunna, samt att jag körde hem det på 5 vändor med en skogskärra efter traktor
Edit: Med tanke på alla vad kilsågade panelbrädor och golvplank samt björkplank i olika tjocklekar hade kostat att köpa så är jag övertygad att det var en bra "affär"
Har igår och idag gått och letat vindfällen att köpa för billig penning efter stormen, men tyvärr verkar det ha blåst för lite här >![]()
Har du någon uppfattning om hur mycket egen tid det "kostade" dig att få fram detta virke ?
Det jag är ute efter är om den nedlagda tiden motsvarar den minskade kostnaden.
Jag antar att det är fler än jag som har svårt att få tiden att räcka till allt man vill göra
Har inte den blekaste aning, huggningen var väldigt avancerad eftersom det var en remsa mellan en sommarstuga och ett kalhygge, ägarinnan ville absolut inte ha hygge inpå huset så det gällde att försöka spara så mycket smått som möjligt och inte fälla sönder alla mindre träd och buskar......fick fälla några träd och så köra ut dom, för att direkt fälla ytterligare träd i samma gluggar...Ubbe sanoi:
Handlar ju till stor del om intresse, jag tycker huggningen är mycket rolig och dessutom riktigt bra träning (att gå på gym är inte riktigt min grej), ska man själv rita och bygga ett garage så ingår väl timmerhuggning i "paketet" s.a.s
Att det var en bra affär tvivlar jag inte på, tänk bara vad 75 m2 41 mm tjockt kilsågat golv skulle kosta.
Här är resultatet, förutom råspont till taket och spontat virke till golvet så är allt sågat i egen regi, t.o.m portar och fönster.

Har även isolerat och brädfodrat nästan halva boningshuset samt reglat och isolerat taket med 19 cm.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1106118324Ubbe sanoi:Tykkään laskea
3 kuormaa puutavararekassa = 40-45m3fub puutavaraa
45m3/170 = keskitilavuus 264 litraa/runko, eli suhteellisen paksua puutavaraa.
Sahauksen tuottoprosentilla 45% olisit saanut noin 20m3 sahattua puutavaraa.
Ostaessasi sen määrän sahalta se olisi maksanut noin 30 000 + alv
Aika hyvä diili näyttäisi olevan![]()
Siellä tuli hinta karkeasahatulle lattialle, eli ainoastaan lattiat, jotka olen asentanut, maksaisivat ~30.000 kr ostaa!
Jestas, menkää ja ostakaa myrskypuita, loistava tilaisuus rakentaa edullisesti omasahatulla puutavaralla.....täällä ei juuri yhtään puuta kaatunut
Klikkaa tästä vastataksesi