13 821 lukukertaa ·
21 vastausta
14k lukukertaa
21 vastausta
Sahaa itse
Sivu 1 / 2
minulla on mahdollisuus sahata kaikki puutavarani talolleni pienellä yksityisellä sahalla. mutta ongelma, jonka näen, on se, että hän kaataa puut sitä mukaa, kun haluaa sahata jotain. joten puutavara on melko kosteaa, kun se sahataan. eikö se ole riski vääntyneille ja kieroutuneille pystypuille, kun materiaali, josta ne sahataan, ei ole saanut kuivua?
Hei
Ajatteletko rakentaa itse? Ei ole aina niin helppoa saada ammattilaisia käyttämään "bonnsågat". He katsovat, mahdollisesti osittain oikeutetusti, että vie liikaa aikaa valita, sovittaa yhteen, höylätä siellä missä on tarpeen. Mutta jos itse pitää työkalut käsissään, se käy toisella tavalla. Itse olen rakentanut pienen mökin parvella bonnsågatista (hyvin sahattu), ja se meni hyvin vaikka en ole mikään mestari rakentamaan.
Terveisin/ lob
Ajatteletko rakentaa itse? Ei ole aina niin helppoa saada ammattilaisia käyttämään "bonnsågat". He katsovat, mahdollisesti osittain oikeutetusti, että vie liikaa aikaa valita, sovittaa yhteen, höylätä siellä missä on tarpeen. Mutta jos itse pitää työkalut käsissään, se käy toisella tavalla. Itse olen rakentanut pienen mökin parvella bonnsågatista (hyvin sahattu), ja se meni hyvin vaikka en ole mikään mestari rakentamaan.
Terveisin/ lob
Kaikki puutavara kuivataan sahauksen jälkeen.
On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että puutavaran ilmakuiivamiseen kuluu melko kauan aikaa, erityisesti jos kyseessä on hieman paksumpia mittoja ja "väärä" vuodenaika.
Sahalle puutavaran kuivaaminen kestää noin 8-10 päivää.
Mielestäni bonnsågat-puutavaran haitat:
* Epätasainen laatu
* Suuret (suhteellisen) mittamuutokset.
* Epätasainen kosteuspitoisuus (tasapainottuu ajan myötä).
* Usein huonompi pinta.
* Vaihtelevat pituudet.
Bonnsågat-puutavaran edut:
* Mahdollisuus erikoispituisille ja -mittaisille puutavaroille.
* Hinta (riippuu olosuhteista).
* Helpompi ostaa "mustana".
Neuvon vertaamaan bonnsågat-puutavaran hintaa suurempaan sahaan. Ei ole varmaa, että bonnsågat on halvempi.
Sahat, joilla on moderni konekanta, valmistavat puutavaraa, jolla on sekä mitat että pinnat, jotka varmasti vastaavat höylättyä ("dimensiohöylättyä") puutavaraa, ja myyvät pakkauspaketteja siinä laadussa, jota tarvitaan.
On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että puutavaran ilmakuiivamiseen kuluu melko kauan aikaa, erityisesti jos kyseessä on hieman paksumpia mittoja ja "väärä" vuodenaika.
Sahalle puutavaran kuivaaminen kestää noin 8-10 päivää.
Mielestäni bonnsågat-puutavaran haitat:
* Epätasainen laatu
* Suuret (suhteellisen) mittamuutokset.
* Epätasainen kosteuspitoisuus (tasapainottuu ajan myötä).
* Usein huonompi pinta.
* Vaihtelevat pituudet.
Bonnsågat-puutavaran edut:
* Mahdollisuus erikoispituisille ja -mittaisille puutavaroille.
* Hinta (riippuu olosuhteista).
* Helpompi ostaa "mustana".
Neuvon vertaamaan bonnsågat-puutavaran hintaa suurempaan sahaan. Ei ole varmaa, että bonnsågat on halvempi.
Sahat, joilla on moderni konekanta, valmistavat puutavaraa, jolla on sekä mitat että pinnat, jotka varmasti vastaavat höylättyä ("dimensiohöylättyä") puutavaraa, ja myyvät pakkauspaketteja siinä laadussa, jota tarvitaan.
Näen vaihtelevat pituudet suurena etuna, suurin hyöty oman sahauksen yhteydessä on se, että voi valita mitä sahaa mistäkin tukista, jos käyttää vähän aikaa rakennuksen tarpeiden laskemiseen (erityisesti karkeampien mittojen osalta) ja ehkä jo sahauksessa kirjoittaa esim. 2"8 päätypuolelle, niin voi sovittaa tukin pituuden siten, että vain takkaankelpoiset palat jäävät jokaisen pään leikkaamisen jälkeen!Ubbe sanoi:
Toinen asia mitä olen soveltanut on, että sahaan kaiken maksimileveyteen (ehkä jopa hieman kaarnalla), koska mitä leveämpiä laudat ja lankut ovat (kohtuuden rajoissa), sitä suorempia ne ovat kuivumisen jälkeen, sitten halkaisee myöhemmin tarvitsemansa mitat esim. tavallisella Jula Atika -sahalla, jolloin myös mitat ovat erittäin tarkkoja puutavarassa! Erityisesti 2"4 ja ennen kaikkea 2"2 sahattuna huonolaatuisemmasta puutavarasta ovat halukkaita näyttämään todella huonoilta kuivumisen jälkeen!
Märkä puutavara on paljon helpompaa sahata! Jotta puutavara ei vääntyisi, se pidetään puristuksessa kuivaamisen aikana (pinotaan). Bonnsahaus ei tietenkään ole yhtä mittatarkkaa kuin ostettu höylätty puutavara. Etuna on, että voit mukauttaa mitat juuri sinulle sopiviksi. Voit myös käyttää puutavaraa, jota ei voi myydä muuna kuin polttopuuna, värjäytynyttä tai jonkin verran lahonnutta tai kuivapuuta. Halpaa!
Paras olisi tietenkin, jos voit järjestää niin, että puutavara myös höylätään!
Paras olisi tietenkin, jos voit järjestää niin, että puutavara myös höylätään!
Riippuu siitä, mistä kosteuspitoisuudesta puhummeBaloo sanoi:
Sahalla normaalimitoitukset ovat 16x75:stä 75x225:een.
Kosteuspitoisuus on joko 8 % (snickeritorrt) tai noin 18 % (skeppningstorrt).
Eri mittojen ja kosteuspitoisuuksien kuivatusaika vaihtelee noin 3-14 päivää.
Ratkaisu on tietenkin puutavaran kuivaamot.
Kustannukset itse sahaamiseen riippuvat täysin omista edellytyksistä.
Vaikka omistaisikin metsän itse, ei ole täysin ilmaista kaataa ja kuljettaa puutavaraa itse. (Myös laitteistot maksavat jonkin verran.) Se vaatii usein melko suurta työpanosta.
Myös bonnsågin palkkaaminen maksaa jonkin verran, jos ei omista sitä itse.
Lisäksi tulee ottaa huomioon aika ja kuljetuskustannukset sahalle ja sahalta.
Pieni esimerkki minulta.
Omistan itse hieman metsää, joka sijaitsee 70 km päässä. Viime talvena meillä oli muutamia myrskykaatoja (hienoja mäntyjä), jotka isäni kaatoi ja ajoi moottorikelkalla, ja jotka sitten kuljetettiin bonnsågiin sahausta varten ja myöhemmin kotiin minulle.
Isälläni on noin 30 km matkaa metsälöidä.
Jos lasken matkat yhteen:
Kaato = 2x30 km
Eteenpäinajo = 30 km (moottorikelkalla)
Kuljetus metsästä sahalle = yhteensä noin 200 km (minulle + isälleni)
Sahaus (1 päivä) = 40 km
Järjestely ja peittäminen = 40 km
Kuljetus kotiin minulle = 150 km
Eli yhteensä noin 520 km x 20 kr = 1040 kr
Sahatun puutavaran määrä oli melkein täysi kuorma 1000 kg:n peräkärryssä (maksimikuorma = 720 kg), eli ei kovin paljon puutavaraa :-/
Kannattaa myös huomata, että noin 40-50 % puutavaran tilavuudesta menee hukkaan tukkeihin ja puruihin.
Sahattiin myös muutamia erikoismittoja, joita ei voi ostaa tavanomaisella tavalla.
Huomaa, että en ole laskenut mukaan mitään kustannuksia puutavarasta, polttoaineesta tai muista kustannuksista moottorikelkkaan, sahaukseen, teiden auraukseen, omaan työhön jne.
Vaihtoehto, jonka uskon olevan vähintään yhtä hyvä, on yksinkertaisesti tehdä hieman suurempi hakkuu (koneilla tietenkin) ja myydä sahatavaraksi sahalle (silloin saan myös tavallaan maksun "sivutuotteista") ja ostaa sitten sitä puutavaraa, jota todella tarvitsen.
Ilman tarkkoja laskelmia uskon, että minun tapauksessani on parempi viettää aikani töissä sen sijaan, että käyttäisin aikaa "halvan" puutavaran saamiseen.
Tämä siitä huolimatta, että omistan metsän itse, minulla on erinomaiset mahdollisuudet saada se sahattua halvalla ja hyviä kontakteja kuljetusalan parissa.
Mielestäni sinun pitäisi myydä kaikki, mitä metsä ja työkalut ovat!Ubbe sanoi:Riippuu siitä, mistä kosteuspitoisuudesta puhumme
Sahalla normaali mitoitus on 16x75 - 75x225.
Kosteuspitoisuus on joko 8 % (puusepäntyöt kuiva) tai noin 18 % (laivauksesta kuivattu).
Eri mitat ja kosteuspitoisuudet vaativat eri kuivausajat, yleensä noin 3-14 päivää.
Ratkaisu on luonnollisesti puunkuivaamot.
Kustannukset itse sahaamisesta riippuvat täysin omista edellytyksistä.
Vaikka metsää olisi itsellä, ei puun hakkuu ja kuljetus omakustanteisesti ole täysin ilmaista. (Myös varusteet maksavat kohtuullisesti) Se vaatii usein melkoista työpanostusta myös.
Pienisahauksen käytön kustannukset eivät ole olemattomia, elleivät ne ole itsellä.
Lisäksi lisäkustannukset ja kuljetuspalveluiden hinnat sahaamiselle ovat olemassa.
Pieni esimerkki minulta.
On vähän metsää, joka on 70 km päässä. Viime talvena muutama tuulessa kaatunut (hienoja mäntyjä) puu kaadettiin ja kuljetettiin isäni toimesta moottorikelkalla paikalliselle sahalle sahattavaksi ja myöhemmin kotiin minulle.
Isäni matka metsään ja takaisin on noin 30 km.
Jos lasken matkat tämän johdosta:
Hakkuu = 2x30 km
Etukäteen kuljettaminen = 30 km (moottorikelkalla)
Kuljetus metsästä sahalle = yhteensä noin 200 km (minulle + isälleni)
Sahaus (1 päivä) = 40 km
Järjestely ja peittäminen = 40 km
Kuljetus kotiin = 150 km
Yhteensä siis noin 520 km x 20 kr = 1040 kr
Sahattu puumäärä oli lähes täysi kuorma 1000 kg perävaunussa (maksimi kuorma 720 kg), eli ei erityisen paljon puuta :-/
Huomaa myös, että noin 40-50% sahatusta puumäärästä menee hukkaan pudoksina ja lastuina.
Sahattiin myös joitain erikoismittoja, joita ei voida ostaa tavanomaisin keinoin.
Huomaa, etten laskenut mitään puun, polttoaineen tai muiden kustannusten kuten moottorikelkan, sahauksen, teiden aurauksen tai oman työmäärän kustannuksia.
Vaihtoehto, jota uskon olevan ainakin yhtä hyvä, olisi yksinkertaisesti tehdä hieman suurempi hakkuu (koneilla tietenkin) ja myydä sahatavarapuuta sahalle (sitten saisin myös maksun "sivutuotteista") ja ostaa vain puutavaraa, jota todella tarvitsen.
Vaikken olekaan laskenut sitä, uskon, että omalla kohdallani olisi parempi viettää aikani työhön sen sijaan, että käytän aikaa saadakseni "halpaa" puutavaraa.
Tämä siis, vaikka minulla on oma metsä, erinomaiset mahdollisuudet saada sahan käyttö halvemmaksi sekä hyvät kontaktit kuljetusalalla.
ja aloittaa työnteko jonkinlaiseen tilastoihin liittyen tai johonkin muuhun tylsään ;D
Ja palkata ulkopuolista työvoimaa kaikkeen muuhun paitsi siihen, mitä sinä teet, ja työskennellä ympäri vuorokauden! Fiksua, vai mitä, näin tienaat varmasti eniten
Kaadoin noin 15 mäntyä ja muutaman kuusen tontilta, jonka aion rakentaa, annoin kuljettaa ne maalaissahalle, hain ne sahattuina ja valmiina, siitä tuli yhteensä neljä tasalaitaista peräkärryllistä.
Maksoin yhteensä 10.000 kaatamisesta, sahauksesta ja tukkejen kuljetuksesta.
Maksoin yhteensä 10.000 kaatamisesta, sahauksesta ja tukkejen kuljetuksesta.
Kun sahasin -99, maksoin 11.000 kr 170 tukista, kaadoin itse, myin puita ja takkoa 3.700 kr = 7.300 kr
Kuljetus metsästä = "työnvaihto"
Kuljetus sahalle, 3 kuorma-autoa ilman peräkärryä = 1.500 kr
Apua sahalla = 500 kr
Sahaus = 6462 kr
Kotikuljetus, 5 traktoriajoa = Diesel-kustannukset
Kaikki muu paitsi itse sahaus oli hyvin "mustaa" :
Tämä tuotti "valtavia" määriä puutavaraa, melkein liikaa...
Vinkki: Kahvi, olut ja ylelliset voileivät pitävät sahurin hyvällä tuulella.....tyytyväinen ja iloinen sahuri sahaa hyvää puuta
Kuljetus metsästä = "työnvaihto"
Kuljetus sahalle, 3 kuorma-autoa ilman peräkärryä = 1.500 kr
Apua sahalla = 500 kr
Sahaus = 6462 kr
Kotikuljetus, 5 traktoriajoa = Diesel-kustannukset
Kaikki muu paitsi itse sahaus oli hyvin "mustaa" :
Tämä tuotti "valtavia" määriä puutavaraa, melkein liikaa...
Vinkki: Kahvi, olut ja ylelliset voileivät pitävät sahurin hyvällä tuulella.....tyytyväinen ja iloinen sahuri sahaa hyvää puuta
Kuten kirjoitin, laskelma riippuu täysin omista edellytyksistä ja siitä, miten arvostaa omaa aikaa.
Kun puhutaan hakkuusta ja sahauksesta, täytyy myös ottaa huomioon turvallisuusnäkökohdat. Metsätyöntekijät ja sahatyöntekijät ovat korkealla työtapaturmatilastoissa.
Jos teen uuden laskelman muutamilla hatusta vedetyillä luvuilla, jotka koskevat omaa tilannettani:
Eli jos hakkaan metsän rationaalisesti ja myyn sen ja ostan valmiiksi sahattua puutavaraa.
Jos myyn tukit sahalle, saan noin 350 kr/m3fub + alv (tällöin hakkuukustannukset, kuljetus, tiekohtaiset maksut ym. ovat mukana). Hinta koskee koko erää, eli myös kuitupuuta.
Jos ostan sahattua puutavaraa kokonaispakettina, se maksaa noin 1500 kr/m3 + alv ja kuljetus kotiin noin 100 kr/mil + alv (valkoisessa taloudessa).
Sitten voimme alkaa laskea
Mutta ensin muutamia oletuksia lisää:
Kuitupuun osuus metsässä = 30%
Sahausaste = 45% (korkeasti laskettu)
Puutarve = 10 m3
Tämä tarkoittaa, että minun täytyy maksaa 15000 kr + kuljetus ostaakseni puutavaran.
Jotta saan 10 m3 sahattua puutavaraa, minun täytyy hakata (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Tämä puutavara on minulle arvoltaan 31,75 x 350 = 11 112 kr
Mutta näistä 11 112 kr:stä voin joutua maksamaan 30% veroa (riippuen siitä, löydänkö vastaavia kuluja). Jälleen kerran henkilökohtaiset edellytykset vaikuttavat.
Maksetun veron jälkeen jäljelle jää 7778 kr.
Laskelmassani en laske veroa mukaan
Jos laskemme sahausasteen 40%:iin, luvut ovat 12500 kr ja 8750 kr
Omista edellytyksistä riippuen luvut voi tietenkin vähän muuttaa ja saada toisenlaisia tuloksia.
Kuinka monta tuntia kokemattomalta metsäntekijältä vie hakata 35 m3 tukkeja?
Haluan osoittaa, että ei ole niin itsestään selvää, että omatoiminen sahaaminen kannattaa, ja että omilla edellytyksillä on suuri merkitys.
Kun puhutaan hakkuusta ja sahauksesta, täytyy myös ottaa huomioon turvallisuusnäkökohdat. Metsätyöntekijät ja sahatyöntekijät ovat korkealla työtapaturmatilastoissa.
Jos teen uuden laskelman muutamilla hatusta vedetyillä luvuilla, jotka koskevat omaa tilannettani:
Eli jos hakkaan metsän rationaalisesti ja myyn sen ja ostan valmiiksi sahattua puutavaraa.
Jos myyn tukit sahalle, saan noin 350 kr/m3fub + alv (tällöin hakkuukustannukset, kuljetus, tiekohtaiset maksut ym. ovat mukana). Hinta koskee koko erää, eli myös kuitupuuta.
Jos ostan sahattua puutavaraa kokonaispakettina, se maksaa noin 1500 kr/m3 + alv ja kuljetus kotiin noin 100 kr/mil + alv (valkoisessa taloudessa).
Sitten voimme alkaa laskea
Kuitupuun osuus metsässä = 30%
Sahausaste = 45% (korkeasti laskettu)
Puutarve = 10 m3
Tämä tarkoittaa, että minun täytyy maksaa 15000 kr + kuljetus ostaakseni puutavaran.
Jotta saan 10 m3 sahattua puutavaraa, minun täytyy hakata (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Tämä puutavara on minulle arvoltaan 31,75 x 350 = 11 112 kr
Mutta näistä 11 112 kr:stä voin joutua maksamaan 30% veroa (riippuen siitä, löydänkö vastaavia kuluja). Jälleen kerran henkilökohtaiset edellytykset vaikuttavat.
Maksetun veron jälkeen jäljelle jää 7778 kr.
Laskelmassani en laske veroa mukaan
Jos laskemme sahausasteen 40%:iin, luvut ovat 12500 kr ja 8750 kr
Omista edellytyksistä riippuen luvut voi tietenkin vähän muuttaa ja saada toisenlaisia tuloksia.
Kuinka monta tuntia kokemattomalta metsäntekijältä vie hakata 35 m3 tukkeja?
Haluan osoittaa, että ei ole niin itsestään selvää, että omatoiminen sahaaminen kannattaa, ja että omilla edellytyksillä on suuri merkitys.
Kuinka paljon sahatavaraa siitä tuli?AndreasK sanoi: