Mikael_L
Jossan81 sanoi:
Joo, se kuulostaa äärettömän monimutkaiselta ja hullulta vakuutukselta. Mutta kun pääsit eroon vakuutuksesta, olitko silloin yksityishenkilö vai rakentajana?
Molemmat. Mutta juuri tässä kontekstissa oli selvää, että olin rakentajana, koska vain rakentajat hankkivat BFF:n. ;)

Jossan81 sanoi:
Kutsutaanko yksityishenkilöä rakentajaksi, jos rakentaa talon?
Juuri niin. Rakentaja on se, joka omalla kustannuksellaan rakentaa tai rakennuttaa talon.

On erittäin harvinaista, että rakennusyritykset ovat rakentajia. Tämä tapahtuu vain, kun he rakentavat spekuloinnilla tulevaa myyntiä varten. Harvinaista, koska se sitoo valtavasti pääomaa omistaa maa ja koko rakennus myyntiin asti sekä kantaa riski, että ei onnistu myymään tuotantokustannuksilla.

Joten normaalisti esimerkiksi yksittäinen henkilö tai asuinrakennusyhdistys (BRF) on ostanut palan maata, palkkaa rakennusyrityksen ja lähettää rakennuslupahakemuksen, jolloin yksityishenkilö tai BRF on rakentaja, ja rakennusyritys on "vain" urakoitsija.

Jossan81 sanoi:
Einar Mattsson on rakentanut koko rivitaloryhmän, jossa asumme, joten eikö se ole silloin se yritys, joka on rakentaja? Joten heidän täytyy korjata virhe ilman kustannuksia meille? (riippumatta siitä, käyttävätkö he vakuutusta vai eivät) Koska meillä on 10 vuoden reklamaatio-oikeus ja he ovat tehneet virheen rakennuksessa.
Kyllä, rakennusyrityksen takuu on toinen mahdollinen reitti. Takuut koskevat yleensä vain ensimmäistä ostajaa, koska takuu on sopimus kahden osapuolen välillä. Mutta kenties olette talon ensimmäinen omistaja. Ja yritys voi myös antaa takuun siirtyä tuleville omistajille, joko hyvän tahdon vuoksi tai alkuperäisessä sopimuksessa.

Ja vähän BFF:stä: https://www.byggahus.se/ekonomi/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen

Joo tiedän, olemme tajunneet, että meidän olisi pitänyt ostaa yksikerroksinen talo sen sijaan... Talo on vielä korkeampi kuin 9 metriä luulen. Ei yhtään naapuria koko kadulla kiipeä katolleen, koska se on liian korkea, liian vaarallista. Kaikki palkkaavat firmoja, kun on jotain. Miten vuokrataan nosturi sitten? Miten saa sellaisen kotiin? Tai tuovatko he sen kotiin?

On olemassa henkilönostimia, jotka asennetaan auton vetokoukkuun. Mutta täytyy olla koulutus henkilönostimen käyttöön. Jotta voi tehdä riskianalyysejä jne.

Mutta jos se on rakennettu oikein, teillä pitäisi olla ilmarako paneelin takana tuulensuojakankaan/paperin kanssa. Jos paneelin toisella puolella on tapetti, teillä on akuutteja ongelmia.

Minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä paneelin takana on. Se on liian korkealla, jotta voisin kiivetä ja katsoa. Jos siellä on tuulensuojakangasta/pappia, onko se sitten turvallista?

Huoneen sisällä meillä on tapetti seinällä, mutta arvaan, että et tarkoita sitä?

Hagv: se on vain silloin, kun ammattilaisena käyttää skylift, että on oltava koulutustodistus, tämä vaatimus tulee AMV:ltä. Yksityishenkilönä ei - tyhmää kyllä - vaadita mitään tietoa.

Jossan81: Kuinka laitetta käytetään, kuinka se asetetaan turvallisesti jne., voivat vuokraajat kertoa. Mukana tulee yleensä ohjekirja, jossa on turvallisuusasioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, sekä käyttöohjeet.

Liioittelin kirjoittaessani, mutta todennäköisesti ei ole vaaraa, että vesi pääsisi taloon lyhyellä aikavälillä. On olemassa tikkaat, joilla pääsee noille korkeuksille, mutta jos epäröi korkeuksien ym. suhteen, voi aina palkata jonkun tekemään sen.

Ahaa okei, joo, tämä on pääluottamusmiehen ominaisuudessa kirjoittamani. :D Luulin, että tämä koskee myös yksityishenkilöitä, kummallista.

• Tykkään
Jumos
  • Laddar…
Nyt olen kuullut naapurilta, että paneelin alla ei ole tuulensuojalevyä, vaan rakennusfirma on sen sijaan laittanut ulkokipsi. Onko se ok suojana nesteeltä vai? Sen on varmaan kuitenkin oltava parempi kuin tapetti kuten kirjoitit hagv?

Ulkoilulevy ei ole yhtä kestävä kuin tuulensuoja tai tuulipaperi, luulen. Mutta se pieni määrä vettä, joka mahdollisesti pääsee sisään, ei ole varmaankaan vaarallista lyhyellä aikavälillä. Tiedätkö, onko teillä jokin ilmarako paneelin ja kipsin välillä? Se on aivan varmasti, mutta jos sitä ei olisi, tilanne olisi ongelmallisempi. Toinen mahdollinen ongelma voi olla, jos linnut alkavat rakentaa pesää ja tuovat mukanaan kaikenlaista roskaa reikään. Tarkoittamani tapetti oli liioiteltu, tarkoitin, että talossa on aina jotain paneelin ja sisäkerrosten välillä, tässä tapauksessa ulkoilulevy, joka on suunniteltu olemaan ulkona.

Niin lähellä räystästä vesi tuskin pääsee sisään. Mutta totta kai on parasta, jos se tiivistetään. Mutta unohtakaa viedä tämä oikeuteen tai väittää rakennusvirheitä. Se tulee maksamaan teille enemmän kuin sen korjaaminen itse. Joko teette sen itse tai palkkaatte jonkun, joka tekee sen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.