Olen myös utelias siitä, mistä seinä on tehty ja missä muodossa asbesti esiintyy siinä.

Hei taas! Huomenna asennamme luultavasti hyllyn riippumatta siitä, ja esiporaamme reiät ennen kuin laitamme tulpat ja ruuvit.

Otin esiin vanhan universalpluggin, joka oli kiinni, ja seinä näyttää tältä ulkopuolelta:

• Seinä, jossa on karhea valkoinen pinta ja vanhan yleistulpan jättämä reikä.
  • Vanhan yleispropun reikä valkoisessa epätasaisessa seinässä.
Viimeksi muokattu:
Tässä on yhdistyksen vastaus kysymykseeni, joka oli ”olemme kuulleet, että seinissä on asbestia, pitääkö tämä paikkansa ja mitä meidän tulisi ottaa huomioon?”

”Hei ja tervetuloa hienoon yhdistykseemme!
1) Asbestia on olemassa, mutta on hieman epäselvää missä. Niin kauan kuin sitä ei kosketa, se ei aiheuta vahinkoa. Jos sen sijaan suunnitellaan suurempia toimenpiteitä, kuten seinän tai osan seinän poistamista, voi olla tarpeen palkata joku, joka puhdistaa sen määräysten mukaisesti.”

Mitä sanotaan sellaisesta vastauksesta... Ei tunnu kovin luotettavalta, kun yhdistys ei pysty perustelemaan väitettä faktoilla. Harmi, en valitettavasti saanut tietää enempää asbestiesiintymistä seinissä. Toivottavasti hylly tuli hyväksi.

Päivitys!

Keskustelimme naapurin kanssa, joka on asiantuntija ja selvittänyt paljon talosta. Hän sanoi, että seinän materiaali oli "asbestilevyjä masoniitin päällä", ehkä hän tarkoitti eterniittilevyjä takana ja masoniitti on se, mikä näkyy kuvassa, jonka laitoin? Samalla itse amatöörinä ajattelen, että harmaa ei näytä masoniitilta.

Päällimmäinen kerros on struktuuritapetti

Ajattelemme mahdollisesti yrittää käyttää poraruuveja, jotka voivat korvata yleismuovitulpan masoniitissa, jotta voimme välttää esiporaamisen. Mitä mieltä olette tästä?

Naapurin selitys vaikuttaa sekavalta. Kuvassa ei näy masoniittia. Luulen, että se on betonia mahdollisesti rappauksella. Sillä seinä ei kai ole ontto, vaan on massiivinen? Milloin talo on rakennettu?

Vaikuttaa lähinnä höpinältä, sekä yhdistykseltä että naapurilta.

• Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
Yhdistys ei voi sanoa, ettei asbestia ole, joten silloin otetaan varman päälle ja sanotaan, että sitä esiintyy ilman tarkempaa erittelyä.

L lordi sanoi:
Naapurin selitys näyttää hämmentyneeltä. Kuvassa ei näy kovalevyä. Luulen, että se on betonia, mahdollisesti rappausta siinä päällä. Eihän seinä ole ontto, vaan on kiinteä?
Milloin talo on rakennettu?
Juuri niin! Seinä on kiinteä eikä rei'issä ole kovalevyä. Kiitos palautteesta!

Vain muutama päivä sitten katsoin jotakin niistä amerikkalaisista "osta talo, jonka me kunnostamme" ohjelmista, jossa katossa oli asbesti grängningissä. Ja näyttäisi olevan jonkinlainen rakenne seinällä. Voisi olla, että siinä on asbestia, vaikka en ole kuullutkaan sellaisesta aikaisemmin, mutta sitten tämä ketju ilmestyi.

M
Kuten sanottu, he laittoivat asbestia kaikkeen aikaisemmin, siksi eternit-laatat kutsutaan "eternety", koska ne kestävät ikuisesti, asbesti oli paras aine esineissä, jotta ne kestäisivät.

M
Minulla on eternit-ikkunalautat kotona koko talossa :poop::rolleyes:

• Massiivinen ikkunalauta, jossa lukee: "Massiv en fönsterbänk från Eternit". Tumma, kiven näköinen pinta.
  • Tykkään
lodin92
  • Laddar…
Magnus E K
M Zolt sanoi:
Minulla on eternit ikkunalaudat kotona koko talossa :poop::rolleyes:
Joo, ne taitavat olla erittäin yleisiä. Minulla oli sellaiset vanhassa asunnossani, ja ne johtivat siihen, että lopulta sain tietää, että lattiassa oli myös asbestia. Niiden etikettejä ei näkynyt, kun ne oli kiinnitetty (upotettu ulkoseinään), mutta aiemmat omistajat olivat irrottaneet kaksi ja säilyttäneet niitä kellarivarastossa.

Maalasin jäljelle jääneet myöhemmin useilla kerroksilla muoviväriä, jotta niihin ei tulisi naarmuja kukkaruukkujen ym. siirtelyn yhteydessä.

M Zolt sanoi:
Minulla on eternit-ikkunalautojat kotona koko talossa :poop::rolleyes:
Minulla oli täsmälleen samanlaiset ikkunalaudat samalla etiketillä alla. Ne lähtivät ulos ikkunanvaihdon yhteydessä 10 vuotta sitten. Onneksi ei ole asbestikammoa, vaikka on eternit-ikkunalaudat ja eternit katolla :)

F Frida80 sanoi:
Mitä tähän voi sanoa... Ei tunnu kovin luotettavalta, kun yhdistys ei voi perustella väitettä faktoilla. Harmi, en valitettavasti saanut tietoa asbestin esiintymisestä seinissä. Toivottavasti hylly onnistui hyvin
On olemassa internit ja sitten ehkä olette kuulleet popcorn-katosta? Kuvissa se näyttää mielestäni tyypilliseltä popcorn-katolta (vaikka tämä koski nyt seinää). Monet eivät ajattele sitä, mutta popcorn-katto sisältää USEIN asbestia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.