Vielä yksi keskustelu tästä hirveästä aiheesta. Olen remontoimassa taloa vuodelta -65 ja huoleni kasvoi sen jälkeen, kun kaikki oli valmista. Erityisesti, kun asun talossa nyt lasten kanssa jne.

Olen lähettänyt 10-15 analyysiä materiaaleista remontin aikana ja vain yksi tuli takaisin positiivisena - kovasaumausikkunan ympärillä.

Tämän lisäksi olen purkanut, porannut ja hionut muita materiaaleja, joita en ole testannut.

- Putsatut seinät kellarissa, ei koskaan tullut mieleen, että rappauksessa voisi olla asbestia, muurilaasti sisäseinässä, betoni, jota olen piikannut, tervapaperi jota olen repinyt jne.

Tämän saatanallisen aiheen salakavalaa on se, että ei voi koskaan olla varma, EI KOSKAAN. Tyyppi, joka muurasi toisen kellariseinän, ei ehkä laittanut kourallista asbestia laastiin, kun taas hän joka teki vastakkaisen seinän, käytti asbestia laastissaan.

Lukenut kaiken, mitä asbestista on luettavissa enkä ymmärrä, miksei aiheeseen suhtauduta vakavammin. Mahtava tilasto @academia muun muassa.

Mutta kysymykseeni. Kuinka te putkimiehet, kirvesmiehet, sähkömiehet jne. teette? Testaatteko rapistuksen joka seinässä, johon poraatte kaikilla rakennustyömailla? Testaatteko kylpyhuoneen peilin takana olevan laattaliiman, jonka aiotte kiinnittää? Testaatteko joka maton, vinyylilattian, sauman, muurilaastin, johon koskaan tulette koskemaan?
Monet, joiden kanssa olen puhunut, kohauttavat olkapäitään ja sanovat, ettei vähän asbestia ole niin vaarallista.

Riskit ovat tunnettuja, yhdestä altistuksesta voi kuolla, useat altistukset lisäävät riskiä. Pöly leviää myös, kun työ on tehty ja vaikuttaa lapsiin ja nuoriin ihmisiin. Lapsi voi yhden altistuksen jälkeen mahdollisesti kehittää mesoteliooman 30-vuotiaana. Monia tapauksia on jo, joissa nuoria on kuollut.

Monet yksityishenkilöt ovat täysin tietämättömiä asbestista ja voivat purkaa tahtonsa mukaan.

Puhuminen siitä, että asbesti on vaaraton, jos siihen ei kosketa, ärsyttää minua myös. Mieti vinyylimattoa, joka on puhdasta asbestia. Joka kerta, kun joku kävelee sen päällä, täytyy kuitujen vapautua ja nousta ylös listojen ympärille jne. Ikkunalaudat, jotka ovat täynnä repeittyneestä ja irronneesta Etrnitistä.

En ymmärrä enää, yhtenä hetkenä se on hengenvaarallista, mutta silti juuri mitään ei tehdä.
100 ihmistä vuodessa kuolee mesoteliomaan. Vaikka on kulunut 44 vuotta kiellosta.

Mikael_L
G goosen sanoi:
Mutta kysymykseeni. Kuinka te putkimiehet, kirvesmiehet, sähköasentajat jne. teette? Testaako te jokaisen seinän rappauksen, johon poraatte kaikissa rakennuskohteissa? Testaako te kaakelilaastin kylpyhuoneen peilin takana, johon aiotte asentaa? Testaako te jokaisen maton, vinyylilattian, sauman, laastin, jonka kanssa koskaan joudutte tekemisiin?
Olen sähköasentaja, joten en oikeastaan kohtaa sitä suuressa määrin.
Ei, en testaa mitään, en lähetä mitään testattavaksi.
Mutta jos tiedän, että kyseessä on asbesti, tai epäilen sitä, niin voin ajatella, että on järkevää käyttää hengityssuojaa, jos minun on työstettävä materiaalia. Ehkä ei edes siinä tapauksessa, jos aion vain kiinnittää ruuvin tai porata pienen reiän.
G goosen sanoi:
Monet, joiden kanssa olen puhunut, kohauttavat olkapäitään ja sanovat, että vähän asbestia ei ole niin vaarallista.
Tja, ajattelen suunnilleen samalla tavalla.
Noin 30 vuotta sitten kaikki käsityöläiset työskentelivät tämän paskan kanssa, tässä paskassa, mutta he eivät kuolleet kuin kärpäset oikealle ja vasemmalle. Silloin monet käsityöläiset kuolivat, mutta käytännössä yksinomaan työtapaturmiin.
Pitää ajatella riskinarviointia, ajattelen.
G goosen sanoi:
Riskit ovat tunnettuja, altistus voi tappaa, useat altistukset lisäävät riskiä. Pöly leviää myös, kun työnne on tehty, ja vaikuttaa lapsiin ja nuoriin. Lapsiin, jotka voivat altistuksen jälkeen kehittää mesoteliooman 30-vuotiaana. Joillakin nuorilla on jo monia kuollut.
Nyt liioittelet, luet paikoista, joiden tarkoitus on pelotella sinua, ei olla faktapohjaisia.
Totuus on, että vaikka ne, jotka työskentelivät päivittäin asbestimateriaalien, asbestipitoisten tuotteiden valmistuksen parissa ja seisoivat 8 tuntia päivässä pölyssä, joka oli kuin Lontoon sumu, eivät edes heillä ollut syöpä erityisen yleistä.
Yleisin vaiva oli asbestos, kivulias, ja monet kuolivat, työskentelyssä vaadittiin suurta ja pitkäaikaista altistumista, eli kokopäivätyötä. Asbestostapauksia esiintyy nykyään käytännössä ei lainkaan.
Ja se on siis yhtä vakavaa kuin altistuminen muulle pienille mineraalipartikkeleille.

Ja keuhkosyöpä, joka johtuu asbestista, on myös nykyään erittäin harvinainen, ja jos uskoo, että joidenkin asbestikuitujen hengittäminen on hengenvaarallista, ei ole erityisen rauhoittavaa tietää, että joka päivä, kun on tavallisessa suomalaisessa kaupunkiympäristössä, hengittää noin 1000 asbestikuitua.

Luonnollisesti ei pidä olla tyhmä ja typerä, jos tietää, että se on asbestia, tai epäilee sitä, ja se pitää käsitellä suuremmassa määrin (sahata, rikkoa, hioa jne.), niin vähintään pitää olla hengityssuojain, ja sen jälkeen puhdistaa tilat hyvin, pyyhkiä kostealla rievulla, jotka sitten heitetään pois.
Jos kyseessä on todella suuria töitä, kannattaa harkita purkuammattilaisen palkkaamista, joka hoitaa kaiken.

Mutta on ehkä epäterveellisempää pannaikissa tästä materiaalista, joka jollain kummallisella tavalla on suurenneltu liian vaaralliseksi.

Lopeta tupakointi tai vähennä alkoholia (jos niitä käytetään), niin pidennät elämääsi ja terveyttäsi paljon enemmän ja selvemmin.

• Tykkään
hjalmar17 ja 1 muu
  • Laddar…
Koska putkimiehenä kauan sitten me purimme omakotitalojen pannuhuoneita ja eristeitä niin perusteellisesti kuin mahdollista. Me työnsimme veitsen eristeeseen ja leikkasimme sen auki ilman mitään suojavarusteita.
Paljon myöhemmin, kun tajusin, että epätietoinen ihmisryhmä oli asbestikauhun vallassa, kysyin vanhoilta kollegoiltani, jos he tai joku heidän tuntemansa henkilö olisi saanut "asbestivaikutuksia". Ei kukaan. Ei ainoatakaan tapausta. Vaikka he ainakin vuosikymmenen ajan usein seisoivat pyörteisen asbestipölyn keskellä päivät pitkät.

Joten, kyllä. Täysin aiheeton asbestihysteria on ilmeisesti vallannut sinut.

Muut ammattiryhmät, jotka työskentelivät asbestia sisältävässä ilmassa, olivat/ovat.

Juna/autorengasreparatöörit.
Metrohenkilöstö.
Puusepät.
Jne.

On lisättävä, että ne, jotka kuolivat asbestitehtaissa, olivat lähes kaikki tupakoijia. Jotain, jota ei otettu huomioon tilastoja laadittaessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.