D
teille kaikille.......

mietin, jos ostan vanhan talon 1 miljoonalla ja kunnostan sen täysin, niin minusta tuntuu pahalta heittää kaikki puu pois... sisäseinät ja ostaa uudet tilalle, jos niitä ei voi kierrättää,,, silloin ajattelen, että on yhtä hyvä laittaa 1 miljoona uuteen taloon, jonka runko on pystytetty, ja korjata sisäpuoli itse, en ole puuseppä kuten "estwing" enkä ole koskaan naulannut naulaa koko elämässäni, mutta olen hyvä puutöissä ehehhe. joten mielestäni se voi olla hauskaa puuhata jotain, josta todella unelmoi (talo),,

koska suurkaupungin sijainti mahdollistaa sen, että rahat saa takaisin suoraan rakennuksen jälkeen vain muutaman vuoden päästä,, niin ajattelen näin, olen todella pihi täytyy sanoa, että maksaisin 300 tkr – 700 tkr tontista, sitä en koskaan halua tehdä, vain siksi että saisin olla suurkaupungissa, joten panostan pienempään kaupunkiin, jossa tontti maksaa alle 100 tkr ihhihi,, mutta mutta, onko se oikein ajateltu vai pitäisikö panostaa suurkaupunkiin, jotta on mahdollista saada rahat takaisin, kun myy, voitte mielellään ohjata ajatteluani uudelleen, jos haluatte, olen niin surkea amatööri tässä taloasiaa, markkinaa, jne...

niin kuin katson estwingin projektia, koen sen niin, että jos tekisin saman eikä minulla ole sitä tietämystä, niin se tulee kalliiksi siksi, että heti kun se koskee teknistä osaa, haluan palkata asiantuntijan varmistamaan, että rakenne on oikea, ettei talo romahda, eihän se ole sama kuin rakentaa maja vai???...

muuten mistä saa 1 miljoonan arvoisen omakotitalon?? se on vanha ja täytynee kai kunnostaa tekninen puoli, kuten lämmitys, jotta siinä on moderni tekniikka ja käyttökustannukset ovat pienemmät kuukaudessa vai??. tuntuu siltä, että heittäisi pois toimivan lämmitysjärjestelmän tai mitä se nyt onkaan, vain koska se on vanha, kyllähän se toimii, mutta käyttökustannukset ovat kai korkeat siinä??

ystävällisin terveisin DVD

Viimeksi muokattu:
dvd1234 sanoi:
Estwingille,

,, uskomatonta täytyy sanoa!!!!!!!!!!!!!!!!!111,, ollakseni hyvin rehellinen sinua kohtaan, näin talosi ennen remonttia ja se näytti melko roskalta ulkopuolelta,,, mutta se näyttää sairaan hyvältä remontin jälkeen täytyy sanoa,! ihana talo nyt.... huippuluokkaa...

jos saan mennä vähän syvemmälle talouden osaan, jos se ei ole liian yksityistä...
kuten ymmärsin, niin ostit talon 780 000 kr:lla, ja kun remontti on valmis, mutta vain alakerta on valmis, sen arvo on 3,8 milj, ja välittäjän mukaan se nousee noin 4,5 milj kun yläkerta ja kaikki on valmiit, onko totta,???

voiko talon arvoa todella nostaa vain remontoimalla sillä tavalla, nousuhan on noin 5 kertaiseksi,,,, miten se voi olla totta, onko todella ihmisiä, jotka ovat valmiita käyttämään niin paljon rahaa ostaakseen talosi, arvo välittäjän mukaan on niin, mutta todellisuudessa sitten?? onko ihmisiä, jotka haluavat käyttää sen summan rahaa, , en ole myöskään talomarkkinoilla, joten olen hyvin amatööri sillä saralla hihiih,

mutta jos sanoo, että 4,5 milj voi rakentaa uuden 2-kerroksisen talon, jossa on kaunis puutarha, haluaisivatko ihmiset ostaa talosi vai??, miten ihmiset ajattelevat??,. jos pidät vanhoista taloista, joissa on se viehätys kyllä ja hyvä sijainti.,,, kun kuulen 4,5 milj s mielestäni se on paljon rahaa,...

ja jos saan tietää paljonko rahaa olet käyttänyt remonttiin??. mainitsit, että remontin avulla säästät 1 milj verrattuna uuden vastaavan rakentamiseen, sitten sinun on täytynyt remontoida todella halvalla...:wow:

mutta estwing, kun remontoit niin, katto, välipalkit, julkisivurungot, jne., eikö sinun tarvitse palkata apua sellaiseen,, eikö ne vie yhtä paljon verrattuna pingotukseen ja katon asennukseen täysin uuteen taloon, sillä se on sama työ ja sama määrä materiaalia??, vai onko ne halvempia vain koska se on remonttiprojekti eikä uuden rakentaminen,,

olet puuseppä, tiedät paljon ja olet täysin tehtävissäsi, mutta kaikkien teknisten osien kanssa, pelkäätkö etteikö talo joskus romahda, jos olet sattunut rakentamaan väärin ?? tämä katto ja lattia, sinun on pidettävä, onko sinulla kaikki tarvittava tieto, jotta tunnet itsesi todella varmaksi ??

liikaa kysymyksiä nyt ehehe, mutta toivon, että se ei häiritse sinua, olet uskomaton sanon vain..
hei dvd*erikoinen nimi* mutta minunkin nimeni ei ole niin hyvä haha.
ok yritän vastata vähän täällä nyt..
anteeksi etten vastannut ennen, mutta olin juuri livepokerikisassa.

joo, alakerta ja yläkerta olivat valmiit, vain eteinen puuttui.
silloin 4,5.
mutta tämä on viime vuoden vastaus, tällä hetkellä en tiedä, kun talouden tila on erilainen enkä tiedä, missä talohinnat ovat nyt.

olen kuluttanut noin: 700000 kr nyt, mukaan lukien maalämpö.
arvo on noussut kuten tiedät tämän 10 vuoden aikana, älä unohda sitä+rakentaminen.

olen kierrättänyt vähän vain, koska kaikessa on miljoonia 5-6" nauloja, kaikki ovat paneeliseinät 3"9".

sitten tietysti täytyy olla ostajia tälle rahalle, sijainti jossa asun on keskeinen, esikoulu naapuri, 1-9 luokka 200 m sisällä.
3 esikoulua, ostoskeskus, urheiluhallit kyllä sinä nimeät sen.

tietoa siitä, tiedänkö mitä teen kun rakennan?
hahaha kun purin etupuolen ja toisen päädyn, itkin, koska en tiennyt mitä tein.
ajattele, että me, eli minä ja avopuolisoni anette + kissa(heidän nimensä) sambod^_^b olemme asuneet KOKO ajan rakennusaikana.:eek:
mutta laminit olen nostanut yhtä mittaa ollaakseen varmemmalla puolella, suurin huoleni on ollut pylväs, joka seisoo keskellä taloa, en tiennyt, oliko minulla sen tueksi, MUTTA kaunis torcida uumoilusta muurauksen alle ja tarina oli valmis.
sitten kaikki H-palkit jne. otin samat kuin kun rakennetaan uusi talo ja lievitään ne kuin sydänseinä.
sitten se toimii täällä meillä.
mutta vaihdoin isommaksi olohuoneessa, mutta en ole vielä julkaissut kuvia eteisestä tai yläkerroksesta, joten ette näe sitä.
sitä kyseistä runkomateriaalia varten hahaah voi nauraa, kun olimme töissä, romutimme vanhoja kattoja 50-luvulta.
purkufirma sahasi 20 cm telastimen molemmin puolin ja nosti tuolit alas, mitat tuoleille olivat 38 mm x 150 mm x 4 m.
ajoin kotiin useita kuormia peräkärryllä ja puhdistin kauheuden ja kasasin.
säästin 3 vuotta ja sain kerättyä 600 juoksumetriä.
tästä olen rakentanut. monet nauroivat ja pitivät minua typeränä, mutta ash vähän hauskaa tämä laatupuu, jossa ei edes näe vuosirenkaita, istutettu 1800-luvulla d^_^b.
sitten appeni omistaa oman sähkölaitosfirman, joten kaikki sähköasennukset jne. olivat helppoja, olen ottanut KAIKEN mitä voin ja pidän seinissä (et usko minua, jos sanon kaiken), sitten hän on ollut mukana sotkemassa, ei yhtään kuormaa kaatopaikalle, ja sen aikana kun rakensin, minulla oli puukattila, joten lämmitin talon puoliksi sillä haha: wow:.

kaikki talot asettuvat, mutta eniten saat uudisrakennuksessa, koska tämä talo, joka on rakennettu -44, on jo asettunut, mutta kyllä, suuri pylväs elokuvahuoneessa on asettunut hiukan, koska suuri määrä on tällä.
kun tein alakerran me bio jne. en ajatellut mitä teen muutaman vuoden päästä, joten kaikkia viemäreitä, vettä, sähköä jne. on pitänyt miettiä niin helvetillisesti paljon.

öhhhh luulen, että olen saanut suurimman osan..
voit lukea tarinani läpi ja palata...
helpoin tapa on korostaa mitä kirjoitan ja liittää se lankaani, koska tämä kuuluu enemmän siihen nyt...
mutta jos on muualla niin jatka eteenpäin.

muuten, sain sijalle 12 turre-skabassa, paskaa

terveisin
snickar estwing

Hyvän puolen ja haitan olemassa olevan talon remontoinnissa on, että voit hallita tahtia itse.

Näin sinulla on myös mahdollisuus pitää täysin erilaista tarkkailua talouden suhteen,
en sitten tiedä onko se isoisän geenit vai mikä (hän oli kirvesmies) mutta en pidä erityisen vaikeana rakentaa pienempää taloa.

Tärkeintä on ottaa rauhallisesti. Mieti, mieti ja mieti lisää ennen aloittamista, kun pidät sahaa kädessäsi, kaiken pitäisi olla selvitettynä (Ei se ole kuitenkaan, mutta mutta). Jaa suuremmat tehtävät pienemmiksi ja tarkista, tarkista ja kaksoistarkista KAIKKI.

Aina löytyy myös rakennusneuvoja ja vinkkejä rakentajapalsta.fi-sivustolta :)
Siihen pohjaten rakensin 24m² harrastuskopin sekä 24m carportin omin käsin.
Luultavasti kesällä tulee rakennettua 30 m² varasto.

Yksi suuri etu remontoinnissa on se, että voi asua keskellä kaaosta remontin aikana. Rakentaessa uutta on maksettava kahdesta asunnosta. Maksoin 2 miljoonaa talosta 2 kilometrin päässä Luulajan keskustasta hienolla paikalla ja näköalalla veden yli, ja nyt alkaa täysremontti. Näillä rahoilla olisin voinut rakentaa hienon funkistalon kaupungin ulkopuolelle. Valitettavasti täytyy sanoa, että näyttää kamalalta, kun uusia suuria taloja ahdetaan samalle korttelille, jossa tontit ovat pieniä. Näkymät koostuvat naapurin autotallin ovista, korkeasta aidasta tai jostain muusta vähemmän hauskasta. Huolimatta siitä kuinka hienoja ne ovat, niiltä puuttuu se, mitä sain valitsemalla sen sijaan remontoitavan kohteen.

Sijainti.

Joten löydät vanhan talon, jossa on potentiaalia (kuulostaa kiinteistönvälittäjän kliseeltä) ja sijainti, joka on jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Iske kiinni.

D
Estwing ja te kaikki....

Estwing, kiitos kaikista vastauksista, olen melko kiinnostunut rakentamaan uutta, halusin luoda jotain alusta, mitä vinkkejä sinulla on täysin tietämättömälle henkilölle, mutta jolla on halu ja tahto kokeilla jotain uutta. Haluan rakentaa suurimman osan itse, tietenkään en osaa teknisiä asioita, kuten miten saada talo vakaaksi, ja vedenpitäväksi tai mitä nyt, sekä eristysmenetelmä eri kerroksineen ja niin edelleen, silloin on varmaan viisainta ostaa talon runko, pystytetty runko vai mitä?

Olen vilkaissut hieman villavarms-sivustoa,. ja heidän pystytetyt runkonsa maksavat noin miljoonan,,, sekä joitakin materiaalipaketteja,,, onko se siis todellakin niin kallista, he ovat vain pystyneet rungon, ja toimittaneet hieman puutavaraa, se on kaukana talosta... miten voi laskea kaiken hinnan, tavallinen henkilö rakentaa uuden talon 2,5 - 3 miljoonalla, haluaisin käyttää vain enintään 1,8 hehehe:D olenko liian kitsas nyt,, tiedän sen,,

voinko pyytää talon toimittajaa valmistamaan seinän, ja sitten itse palkata toisen yrityksen pystyttämään seinät, ja toisen yrityksen hoitamaan sähkötyöt, ja toisen yrityksen tekemään ilmastoinnin,, voinko sillä tavalla laskea hintaa jotain vai? Ja lisäksi mietin voinko itse ostaa rakennusmateriaalit itse, esimerkki 1 neliömetri kipsilevyä byggmaxista tai krautasta tai mikä rakennuskauppa onkaan, ja vertailla sitä siihen rakennuspakettiin, jonka ostan talotoimittajalta, onko se liioiteltu kallis hinta heidän rakennuspaketissaan verrattuna byggmaxiin tai krautaan jne??

Miten ostaa rakennusmateriaalit fiksuimmalla tavalla mielestäsi estwing, sinä kun työskentelet puusepä maailmassa, anna minulle joitakin sisäpiirivinkkejä, joita teillä puusepillä on hehehe,,

Hyvää uutta vuotta teille kaikille

dvd1234 sanoi:
Till estwing och er alla....

estwing, tack för alla svar,,, jag är rätt inne på att bygga nytt, ville skapa nåt från start,, vad har du för tips för en helt okunning person men ha lust och vilja att testa nåt nytt. jag vill bygga det mesta själv, självklart kan jag inte det tekniska bitten som att få huset stabil, och vattentätt eller vad det nu, samt isolering metoden med de olika skikt och sånt, då är det väll klokt att köpa hus skalet, stomrest eller hur??

jag har kikat lite gran på villavarms hemsida,,. och deras stomrest hus ligger på ungefär 1 milj,,, samt en del materialsats,, ,,, är det verkligen så dyrt alltså, de har bara rest stommen, och leverat lite virke, det är långt ifrån ett hus... hur kan man sänka priset på allting totalt,, en vanlig person bygger nytt hus för 2,5 till 3 milj, så vill jag abra lägga ut max 1,8 eheheh:D är jag för snålt nu,, jag vet det,,

kan jag liksom be en husleverantör tillverka en vägg, och sedan själv anlita en annan företag för att resa vägarna, och en annan företag att fixa elen, och en annan företag fixa ventilation,, kan jag på det sättet sänka priset något eller??. och dessutom undra jag om jag själv gå handla byggmaterialet själv, säg exempel en 1 kvm gips skiva från byggmax eller krauta eller vad det nu är för bygg butik, och jämför det med det byggsats jag handla från en husleverantör, är det ett överdriven saftig pris de har lagt på deras byggsats jämför med de från byggmax eller krauta osv??

hur handla man byggmaterialet på ett smartaste sätet tycker du estwing, du som jobbar innom snikeri världen,, ge mig några interna råd som ni snickare har hehehe,,

ha det bra, gott nytt år på er
jadu?

lämna in bilen på volvo å byt kamrem för8000 kr lr så köper du remen sj å ber nån kompis byta. då blir det billigare...
såhär är det, företagen skall göra sin vinst.
men du kan låta en firma banka ihop stommen å be andra göra jobbet.
men en sak måste jag ändå säga:
du vill göra invändigt själv å det är nu här kunskapen å finliret är.
nu MÅSTE det bannimej bli snyggt.
går ej med att *fixa* till med mjukfog som alla tycker man kan trycka i bland springor m.m.
den snickaren som har mjukfog på brallorna ÄR ingen snickare utan en bösgubbe.
klarar man ej att gira en fotlist utan mjukfog så skall man heller ej göra nåt mer överhuvudtaget.
visst, vissa nöjer sig med dåligt utförande men tycker själva det är snyggt så...q(;^;)p.
kanske går hårt på men e så förbannat pedantisk.

om du ej har maskiner, kunskap då du nu ej är snickare så tycker jag du skall lämna ifrån daj det mesta. visst det ÄR kul å greja men måste se ut me.
bara för att jag bär en gipskniv på mig varje dag så kan jag ej knalla in på thoraxkliniken på sahlgrenska å operera...:eek:.
hoppas du förstår min liknelse bra där.

sen att handla matrial lite verallt kan vara bra men väldigt jobbigt.
t.o.m beijer va billigare på mycket annat än hornbach m.m.
sen kostar alla resor som blir längre,tid, ork.
man vill bli klar me.
men kolla runt lite å kika, brukar alltid va lockpriser på vissa detaljer å dyrare på annat så det brukar jämna till sig.

mvh
snickar estwing

dvd1234 sanoi:
Till estwing och er alla....

estwing, kiitos kaikista vastauksista,,, olen melko kiinnostunut rakentamaan uutta, halusin luoda jotain alusta,, mitä vinkkejä sinulla on täysin tietämättömälle henkilölle, jolla on halu ja tahto kokeilla jotain uutta. Haluan rakentaa suurimman osan itse, tietenkään en voi teknistä puolta, kuten talon vakaana pysyttäminen, vesitiiviys tai mikä se nyt on, sekä eristystekniikoita eri kerroksilla ja niin edelleen, silloin on varmaan viisasta ostaa talon ulkokuori, rungon pystytys vai mitä??

Olen vilkaissut hieman villavarm's-verkkosivua,,. ja heidän rungon pystytyksensä talot maksavat noin 1 milj., sekä osa rakennusmateriaalista,, ,,, onko todella näin kallista, he ovat vain pystyttäneet rungon ja toimittaneet vähän puutavaraa, se on kaukana talosta... miten voisi laskea hintaa kaikelle yhteensä, tavallinen ihminen rakentaa uuden talon 2,5 - 3 milj, mutta haluan vain laittaa enintään 1,8 eheheh:D olenko nyt liian kitsas, tiedän sen,,

Voinko pyytää talotoimittajaa valmistamaan seinän, ja sitten itse tilata toisen yrityksen pystyttämään seinät, ja toisen yrityksen hoitamaan sähköt, ja toisen yrityksen hoitamaan ilmanvaihdon, voinko tällä tavalla laskea hintaa jotain??. ja lisäksi kysynkin, jos itse ostan rakennusmateriaalit, sanotaan esimerkiksi 1 m2 kipsilevy rakentajia kuten rakennusmaxiltä tai krautasta tai mikä se nyt on rakentajien liike, ja vertaan sitä siihen rakennuspakettiin, jonka ostan talotoimittajalta, onko heidän rakennuspaketissaan liikaa hintaa verrattuna rakennusmaxi- tai krautan vastaaviin jne??

miten ostaa rakennusmateriaalit fiksuimmalla tavalla mielestäsi estwing, sinä, joka työskentelet puusepän alalla,, anna minulle muutamia sisäpiiritietoja, joita teillä puusepillä on hehehe,,

pysykää hyvin, hyvää uuttavuotta teille

Ilman että vaikutan negatiiviselta tai otan ilon pois projektistasi. Mutta sinulla on matka edessäsi, hyvä että olet aktiivinen foorumilla ja esität kysymyksiä, mutta se on niin kallista kuin miltä näyttää ja kaveri kuten estwing on ainutlaatuinen, eli ei kasva puissa. Tällaisen projektin tekeminen vaatii tietoa ja kirjoituksesi viittaavat siihen, että sinulla on matka edessäsi. Mutta foorumi on opettavainen ja hyvä, tämä sanottu kaikella hyväntahtoisuudella sillä on uskomattoman helppoa yliarvioida tilanteensa ja silloin, jos jokin, menettää rahaa ellei pysty viemään sitä loppuun. Puolivalmis talo / remontti voi maksaa sekä rahaa että suhteita.:eek:

Harjoitus tekee mestarin, kukaan meistä ei syntynyt tietäen, miten taloja rakennetaan, vaan olemme oppineet vähitellen tekemällä, se koskee jopa estwingiä uskoakseni :D;) Mutta pitää olla muutama ukko (ehkä on myös eukkoja, mutta minun vanhassa maailmassani oli ukkoja:p), jotka voivat auttaa vaikeissa asioissa, opettaa ja vastata kysymyksiin, olla käytettävissä, kun tarvitaan. Jatkaakseni autovertauksella, jakohihnan vaihto ei ollut ensimmäinen asia, jonka tein ensimmäisessä autossani, mutta sinnikkyydellä ja kavereiden avulla olen tietenkin oppinut vaihtamaan jakohihnan, kampiakselin laakerit ja kaiken muunkin. Harrastelijarakentajaksi päädyin aluksi isäni ja appiukkoni avustuksella, kun osaa tarpeeksi, voi myös kysyä apua rautakaupasta tai täältä foorumilta. Mutta en suosittele aloittamaan talonrakennusta ilman tietoa ja apua, osta mieluummin kohtuullinen talo, jossa voit harjoitella ilman stressiä. Ellei sinulla sitten ole paria "ukkoa" lähettyvillä.

Rakentaa itse tai kunnostaa vanhaa. No, jos saisin valita, valitsisin aina uuden rakentamisen. Valitettavasti todellisuus on, että ehkä ei ole mahdollisuutta rakentaa uutta (ei ole tontteja, tontit ovat liian pieniä, ei hyviä sijainteja olemassa oleville tonteille jne. jne.) joten täytyy ostaa jotain vanhaa ja sitten kunnostaa löytääkseen tontin oikealla sijainnilla....

Silloin on 2 vaihtoehtoa! Purkaa kaikki ja rakentaa uutta tai kunnostaa. Harvalla on varaa purkaa ja rakentaa uutta kun ottaa huomioon, että talosta on maksettu, joka puretaan, joten periaatteessa vain kunnostus on mahdollisuus. Ja tässä vaiheessa toivoo, että olisi rakentanut uutta sen sijaan. Koska jos aikoo asua talossa samalla kunnioitetaan, kaiken pitää toimia: vesi, sähkö, lämpö, lattian tulisi olla, samoin katto ja seinät. Joten on vaikea purkaa kaikki sisäpuolelta ja vain jäädä kuoreen lähtökohdaksi.
Ja silloin kaikki muuttuu hankalammaksi ja täytyy ottaa huomioon niin monia eri asioita. Sano, että haluat asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen koko alakertaan, mutta miten ratkaiset sen, jos et voi purkaa koko lattiaa kerralla ja asentaa kaikkia putkia suoraan? Silloin pitää tehdä se huone kerrallaan ja samalla tehdä korotus, jotta putki kulkee muiden huoneiden läpi jne. jne...

Olen itse kunnostanut kodinhoitohuoneen ja siirtänyt pesukonetta ja lämminvesivaraajaa samalla kun lattia purettiin ja piti levittää tasoitemassa ja asentaa vedeneristys ja keraamiset laatat... Se onnistuu, mutta on monimutkaisempaa, vie enemmän aikaa ja täytyy tehdä työtä useammassa vaiheessa kuin jos olisi voinut purkaa kaiken.

Suurimman osan voi kuitenkin ratkaista itse, kunhan olet hieman kätevä ja osaat etsiä tietoa, etsi mielellään tietoa useista eri lähteistä, koska saat lähes yhtä monta ratkaisua kuin ihmisiä, joille esität kysymyksen, ja sitten voit valita sen ratkaisun, johon uskot eniten. Mutta se on mahdollista, sekä kunnostaa että rakentaa itse ilman että on puuseppä, mutta se vie enemmän aikaa ja aivan kuten aiemmin mainittu, tulos ei ehkä ole täysin täydellinen, mutta ehkä se voi olla rahan arvoista, jonka säästät...

D
hei teille kaikille??? hauska nähdä, että kommentoitte,.d^_^b

teidän on oltava kaikki omakotitalon omistajia, ehehe.. .... moni teistä mainitsi, että pitäisi löytää täydellinen sijainti,,, mietin, kuinka helppoa on löytää niitä keskeisiä tontteja keskustasta tai mitä se nyt onkaan, ja ne täydelliset paikat,, pitääkö odottaa ikuisuuksia???,, veljeni, joka aikoo ostaa talon, on etsinyt taloa 1 vuoden, melkein 2 vuotta nyt, mielestäni hän on hieman hidas, joko sijainti ei ole hyvä tai talo on liian ruma, tai talo on jotenkin vaurioitunut, , ehehhe, mielestäni se oli hankalaa sillä tavalla , siksi mietin, että rakentaisin kokonaan uuden itse,,

muuten jos aikoo rakentaa uuden, mitä pitäisi osata tai tietää pystyäkseen siihen, kaikki puhuvat tiedoista,,, eihän se ole niin, että kaikki teistä, jotka olette kommentoineet tai olette omistaneet talon, tietäisitte kaiken pienintä yksityiskohtaa myöten vai???, vai onko se vain Estwing, jolla on se valtava kokemus??, mutta jos tietäisin kaiken rakennerepottaakseen uuden talon, niin perustaisin talofirman ja toimittaisin teille kaikille eheheh,:D

saisinko kysyä teiltä kaikilta, jos aion rakentaa kaiken sisäpuolelta, mitkä ovat vaikeimmat kohdat???, ne, joihin täytyy todella palkata asiantuntija,, lukuun ottamatta sähköä, vettä, viemäriä,???,, loppujen on oltava melko yksinkertaisia, huonejako, ovet ja sellaiset, maalaaminen,,
voisiko joku tehdä pienen listan alueista, joihin on palkattava tai monet palkkaavat asiantuntijan avuksi, ja mitkä asiat ovat yksinkertaisia, jotta useimmat voivat selviytyä niistä jos haluavat,,,

kuten sanottu olen hyvin tarkka ulkonäöstä, joten en kestä rumia asioita eehehehd^_^b siksi pidäydyn mieluummin rakentamisessa kuin remontoimisessa,

mutta mutta jatkakaa keskustelua,, on hauskaa kuulla perusteluitanne,,,
muuten, jos aiot ostaa käytetyn talon, mitkä asiat tulisi ottaa huomioon sijainnin ja talon kunnon lisäksi??

terveisin

Gladh sanoi:
Rakentaa itse vai remontoida vanhaa. No, jos saisin valita, valitsisin aina rakentaa uutta. Valitettavasti todellisuus on se, että mahdollisuutta uuden rakentamiseen ei aina ole (ei ole tontteja, tontit ovat liian pieniä, olemassa olevilla tonteilla ei ole hyviä sijainteja jne. jne.), joten täytyy ostaa jotain vanhaa ja sitten remontoida löytääkseen oikean sijainnin...

Silloin on kaksi vaihtoehtoa! Purkaa kaikki ja rakentaa uutta tai remontoida. Harvalla on varaa purkaa ja rakentaa uutta, kun ottaa huomioon, että on jo maksanut purettavasta talosta, joten käytännössä vain remontointi on mahdollista. Ja silloin toivoo, että olisi rakentanut uuden. Koska jos aikoo asua talossa samalla kun remontoidaan, kaiken on toimittava: veden, sähkön, lämmön, lattian, katon ja seinien on oltava kunnossa. Joten on vaikea purkaa kaikki sisältä ja vain jättää kuori, josta lähteä liikkeelle.
Ja sitten kaikki muuttuu hankalammaksi, ja on otettava huomioon niin paljon erilaisia asioita. Sano vaikka, että haluat asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen koko alakertaan, mutta miten ratkaiset sen, jos et voi purkaa kaikkia lattioita kerralla ja asentaa kaikki putket suoraan? Silloin on tehtävä se huone kerrallaan ja samalla on huomioitava, että putket pitää viedä muiden huoneiden läpi jne...

Olen itse remontoinut kodinhoitohuoneen ja siirrellyt pesukonetta ja lämminvesivaraajaa samalla, kun lattia on purettu, ja on pitänyt laatoittaa ja levittää tasoitusainetta ja asentaa tiivistekerroksia... Se onnistuu, mutta on hankalampaa, kestää kauemmin ja työ on tehtävä useammissa vaiheissa kuin jos olisi voinut purkaa kaiken.

Suurimman osan voi kuitenkin ratkaista itse, kunhan on vähän kätevä käsistään ja osaa hakea tietoa, etsi tietoa mieluusti useammasta eri paikasta, koska saat melkein yhtä monta ratkaisua kuin henkilöitä, joilta kysyt, ja sitten valitset sen ratkaisun, johon uskot eniten. Mutta se on mahdollista, sekä remontoida että rakentaa uudestaan itse ilman, että on kirvesmies, mutta se vie kauemmin aikaa ja kuten aiemmin mainittu, tulos ei ehkä ole täysin täydellinen, mutta se voi olla rahan arvoista, jonka säästät...
uskon, että useimmat palavat loppuun, siksi tv-ohjelma arga snickaren alkoi.
miksi ihmiset palavat loppuun????:eek:
he ostavat ensimmäisen talonsa ehkä.
asuvat viikon ja sitten purkavat kaikkialla, ei ajattelua.
itse asuin talossa 5 vuotta ennen kuin todellisuus alkoi.
muutin ensin kellarin, kun vesi ja viemäri kulkevat siellä, yksinkertaista ajattelua.
sitten otin yläkerran, sillä saan kaiken ylös ja voin tehdä kannakkeet sisäänpääsytasolle.
ja sitten viimeisenä sisäänpääsytaso.

voin sanoa, että kädet syyhysivät purkamaan keittiön, ei ole ollut astianpesukonetta 10 vuoteen, vanha elektrolux 700 mm liesi ym. ym.
MUTTA keittiö tuli viimeisenä.
ja tämä oli mielestäni todella hyvä ratkaisu, kun muutat mieltäsi sata kertaa, ja sinne on asuttava ja todella tunnettava.
elokuvateatteri piirrettiin uusiksi varmaan 10 kertaa purkuprosessin aikana jne.

joten ajattelusi glah, että purat kaiken ja ryhdyt hommiin asuessasi, ei valitettavasti toimi, ja joudut pian tv-ohjelmaan.

toki olisin halunnut uuden rakentamisen ilman epäilystäkään, mutta kuten joku kirjoitti, sijaintia jne. ei ole olemassa niillä tonteilla.
meillä on nyt loistava sijainti.

terveisin
snickar estwing

så ditt tänkade glah att riva ut allt å köra på medans man bor fungerar tyvärr inte å du hamnar i tv programmet snart.
Sinun täytyy lukea se uudestaan, sillä se on juuri se, mitä toivon voivani tehdä, mutta jos aikoo asua siellä samalla, niin se ei toimi kovin hyvin. Sen sijaan täytyy edetä huone huoneelta ja askel askeleelta... ja kuten sanottu, se kestää kauemmin ja on hankalampaa, ja siksi on parempi rakentaa täysin uusi kuin remontoida jotain vanhaa, jos aikoo asua talossa samalla.

Kiinnostava ketju.

Etsin taloa pitkään, mutta kaikki oli liian kallista. Talot seudulla, jossa etsin, maksoivat hyvässä kunnossa vähintään 2,5 miljoonaa, isolla tontilla vielä enemmän. Vanhojen talojen hyvillä sijainneilla (aurinko ja näkymä ym. maksavat joskus paljon enemmän kuin uudet huvilat). Sain mahdollisuuden ostaa vanhan maatilan SUPERISIJAINNILLA, mutta talo oli todella huonossa kunnossa summalla, jonka katsoin voivani varaa (valitettavasti ei kuitenkaan halpa).

Päädyin kutsumaan paikalle kirvesmiehiä tarjouksia varten. Ensinnäkin oli harvoja, jotka edes halusivat ottaa projektin vastaan. Vanha talo ja mikään ei ollut suoraa. Se asettaa vaatimuksia, jotka monet kirvesmiehet eivät voi täyttää, valitettavasti. Useiden eri rakentajien ja kirvesmiesten kontaktoinnin jälkeen monet olivat sitä mieltä, että minun pitäisi purkaa se. Kuitenkin hinta oli liian korkea, jotta sen olisi voinut purkaa ja vain pitää se "tonttina" uudelle talolle. Eräs kirvesmies sanoi: "jos haluat asua täällä, sinun on panostettava miljoona tai enemmän". Hän oli oikeassa. Se tulee maksamaan minulle miljoonan, kun se on valmis (minulla on vielä vähän tehtävää, kuten toinen kylpyhuone jne.). Hän tarkoitti, että minulle tulisi HALVEMMAKSI purkaa talo ja rakentaa uusi sen tilalle. Lisäksi siitä tulisi parempi. Vaikka minulla ei ollut tietoa, huomasin silloin, että se tuskin oli absoluutti totuus. Purkaminen ei ole ilmaista. Rakennuslupa ja kaikki viranomaisvaatimukset ja maksut olisivat olleet merkittäviä, ja samanlaisen talon samassa tyylissä ja koossa kuin minulla on olisi helppo ylittää 2,5 miljoonaa pelkkänä rakennuskustannuksena. Lisäksi perustukset lisäisivät siihen kustannuksiin. Jos sitten minun on panostettava 800 000 ja miljoona talooni lisättynä maanhankintahintaan, se on silti parempi diili MINULLE yhdellä ehdolla. Että voin tehdä suurimman osan työstä itse. Ilman tätä viimeistä voidaan TÄYSIN POISTAA mahdollisuudet järkevään kustannukseen.

En osannut MITÄÄN aloittaessani. Olen oppinut matkan varrella. Minulla on ollut vähän ihmisiä, joita kysyä, ja ehkä vähän apua joltain kaverilta, mutta muuten olen joutunut löytämään tieni itse. Talo seisoo edelleen. Joitain asioita olisin tehnyt toisin nyt, jos tekisin ne uudelleen, mutta ne ovat oppirahaa ja nämä asiat eivät katoa, niitä voi palata, kun tilaisuus tulee ja kiinnostus voidaan herättää.

Yksi asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota, on se, että vanhojen talojen, joita on kunnostettu, ja uusien talojen vertaaminen on vaikeaa. Vanha kunnostettu talo ei ole koskaan niin energiatehokas, tiivis tai täynnä uutuuksia kuin uusi. Sitten voi kysyä itseltään, haluaako asua uudessa talossa, joka on niin tiivis, että pitää avata ikkuna takana, jotta voi sulkea ulko-oven edessä?:D Vanhoilla taloilla, vaikka ne olisivatkin kunnostettuja, on paljon haittoja, mutta myös etuja verrattuna uusiin taloihin. Vanhoilla taloilla on charmia, jota uusi talo ei koskaan voi saavuttaa, mutta se on luultavasti mielipidekysymys.

Miten "pitäisi" sitten tehdä? Kunnostaa hökkeli (kuten minä tein) vai rakentaa uusi?

Kunnostin, ja saan tehdä niin pitkälle tulevaisuuteen. Talosta tulee arvoltaan paljon enemmän, mutta koska haluan asua täällä, en aio myydä, ja sitten on täysin merkityksetöntä, mitä se on "arvokas". Se, mistä minun on maksettava, on AIKA, joka käytetään. Jos minun olisi ollut pakko ottaa apua jokaiseen prosessin vaiheeseen, minulla ei olisi IKINÄ varaa. Piste. Jos pitää golfin pelaamisesta, purjehduksesta, shakin pelaamisesta tai vain laiskottelemalla ja haaveillamalla päivät pitkät, ei pidä kunnostaa. Kunnostus on sitoutuminen, jonka laajuutta on vaikea kuvitella, täytyy luopua paljon, erityisesti ajasta. Jos ei jaksa tai tunne INNOSTUSTA taloa/projektia kohtaan, niin on suositeltavaa OTAA lainaksi mitä pankilta saa, pyytää asiantuntijaa, joka osaa ja haluaa, rakentamaan talo, johon varaa on hyvässä paikassa, joka sopii riittävän hyvin ja nauttia siitä sekä ajasta, joka jää muuhun. Ehkä on fiksumpaa käyttää enemmän aikaa hankkiakseen hyvin palkatun työn, jota voi tehdä sillä aikaa, kun joku rakentaa talon puolestasi? Priorisoinnit voivat näyttää erilaisilta ja jokaisen on tehtävä omat valintansa.;)

Onnea riippumatta siitä, miten teet...

Kiva ketju – tulen mukaan vähän myöhässä, koska olen pitänyt "joululomaa" byggahus.se-sivustolta.

Asun vanhemassa talossa. Kesällä on viisi vuotta siitä, kun muutimme sisään. Aloitin remontoinnin kolmen kuukauden jälkeen, olen yhä sitä tekemässä ja jatkan sitä vielä useita vuosia.
En kadu tätä valintaa, mutta olen tullut yhä varovaisemmaksi suositellessani sitä muille. Erityisesti olen skeptinen menemään remonttipolulle vain talouden vuoksi. Suuret remontit maksavat paljon ajan tai rahan puolesta tai molempia.
On eri asia, jos, kuten minä, tykkää vanhoista taloista. Jos haluaa juuri sellaisen, mutta raikkaan, niin remontointi on luonnollinen valinta. Mutta sinä, dvd1234, kirjoitat, että haluat modernin ja se saa minut epäilemään. On vanha saksalainen sananlasku, joka sanoo, ettei peruna koskaan voi muuttua ananakseksi – yhtä vähän voi vanhasta talosta tulla uusi. Työllä siitä voi tulla kuinka hieno ja raikas tahansa, mutta uusi tai moderni se ei koskaan ole. Olen skeptinen ostamaan taloa, ellei pohjimmiltaan pidä talotyypistä ja pohjaratkaisusta – toki voi tehdä muutoksia, mutta jos alkaa puhua kaiken purkamisesta, mukaan lukien kaikki sisäseinät ja jättää vain kuoren, voi miettiä, onko ostanut oikean talon. Ehkä olisi pitänyt odottaa, kunnes löytää jotain, mikä oli vähän lähempänä sitä, mitä haluaa. On kuitenkin ero muuttaa 50 prosenttia kuin 100.

Jos nyt kuitenkin aikoo alkaa suuren remontin, on aivan selvää, että on paljon voitettavaa, kun tekee paljon itse, vaikka materiaalit silti maksavat ja useimmille meistä tulee maksaa paljon esimerkiksi sähkömiehille ja putkimiehille. Erityisesti haluan painottaa sitä, mitä Mats_O käsitteli, että voi itse määrittää tahdin. Kokonaiskustannukset eivät välttämättä ole paljon pienemmät siitä, mutta siinä on etua, että kustannukset jakautuvat, mikä tapahtuu automaattisesti siksi, ettei voi työskennellä kuinka nopeasti tahansa. Minun tapauksessani se näyttää siltä, että keittiöprojektin aloituksen jälkeen (joka voi sanoa oli osittain lainarahoitteinen, koska käytimme osan vanhan asuntomme ylijäämää sen sijaan, että olisimme lisänneet pääomaa ja siten vähentäneet lainaa) olen voinut ottaa kustannukset sitä mukaa, kun ne tulevat, eikä ole tarvinnut lainata lisää. Jos tilamme käyvät vaikeammiksi jonkin aikaa, voin yksinkertaisesti hidastaa remontointitahtia. Voidaan siis sanoa, että vähennämme taloudellista riskialtistustamme merkittävästi; jos olisimme kerralla lainanneet ja ulkoistaneet koko remontin, se olisi varmaankin valmis nyt, mutta sitten olisimme siellä korkojen ja lyhennysten kanssa, halusimmepa tai emme.

Mutta, kuten sanottu, se vaatii, että on kipinä. Jos olisin istunut tässä tilanteessa – useita vuosia remontointia takanani ja useita vuosia edessäni – ja EN olisi pitänyt itse remontointityöstä, miten synkkää se olisi ollutkaan! Lisäksi, ellei ole sinkku, niin ei riitä, että itse on siitä innostunut. Olimme ehkä vähän liian innokkaita ostamaan taloa ja aloittamaan – se on osoittautunut ajan mittaan, ettei vaimoni oikein oivaltanut, mitä siitä voisi tulla. Nyt olemme kai onnistuneet käsittelemään sitä riittävän hyvin välttääksemme tulemasta yhdeksi niistä avioeroista, jotka johtuvat pitkäkestoisesta remontista, mutta kaikilla ei ole sellaista onnea.

Lopuksi sympatiseeraan Estwingin rakkautta hyvin tehtyyn työhön, mutta mielestäni tavoite liikkuu hiukan korkealle siellä. Tietysti olisi hienoa, jos selviytyisin kokonaan ilman pehmeää tiivistettä, mutta mikä on vaihtoehto? En tiedä, olenko törmännyt erityisen huonoihin esimerkkeihin, mutta useimmissa uusissa rakennuksissa, joita olen nähnyt, ovat tehtaalla lakatut listat, jotka ammattilaiset ovat viistonneet puoliksi siististi ja nakutelleet paikalleen naulapistimellä, ja kuinka viehättävää se onkaan? Se johtuu varmasti enemmän kiristyneistä rakennusbudjeteista kuin kirvesmiesten taidoista, mutta silti, mielestäni omat listoityöni, joissa on kitattu naulankannat ja maalattu lopuksi paikalla, näyttävät paljon autenttisemmilta, vaikka onkin kulunut vähän lateksitiivistettä siellä täällä.

Olen juuri muuttamassa taloon, jossa on melko paljon remontointitarvetta. Ja odotan sitä innolla. Ymmärrän tietysti, että se vie aikaa, se tulee olemaan rankkaa ja ajoittain kyllästyn siihen. Mutta tiedän myös, että remontointitarve ei ole suurempi kuin mitä teemme siitä. En olisi missään nimessä ostanut täydellistä remonttikohdetta, sillä se olisi ollut liikaa minulle.

Uskon, kuten joku on jo sanonut, että jos tykkää puuhastella itse, tuntee tyydytystä siitä, että on tehnyt jotain itse eikä omaa muita aikaa vieviä harrastuksia, ei ole mahdotonta remontoida itse.

Olen myös samaa mieltä Farzanin kanssa, että jos ostaa talon, jonka sitten remontoi täysin, olisi ehkä pitänyt miettiä, oliko se todella se talo, jonka halusi. Kuten estwing sanoi, "väkivalloin raiskaa" talon tekemällä niin suuria muutoksia kuin hän on tehnyt. :) Itse haluan yrittää löytää takaisin siihen, mitä talon rakentaja aikanaan ajatteli. En tarkoita ulkovessaa ja sisustamatonta ullakkoa tietysti. Mutta ymmärrätte varmaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.