12 770 lukukertaa ·
70 vastausta
13k lukukertaa
70 vastausta
Pitäisikö ostaa vanha talo ja kunnostaa kaikki vai rakentaa uusi talo?
hei...
asia on niin että joskus haluaa silti sen talon, vaikka siitä olisi paljon työtä.
kyse on sijainnista, kouluista, urheiluhalleista, kaupoista, tontista, kulmatontti, tasainen tontti, laajennusmahdollisuudet, naapurit ja niin edelleen.
jos saat kaiken tämän, niin silloin kannattaa lyödä kiinni mielestäni.
en aio asettua asumaan metsään ja ajamaan lapsia joka kerta kun heidän tarvitsee mennä treeneihin, kouluun, kavereille jne, ja ainoa naapuri on hirvi, vaikka talo on hyvä... ei ei.
tämä on priorisointikysymys, mitä etsii, haluaa tehdä, on varaa, on aikaa, jaksamista, tietoa, toinen puoliso joka on hyvä, urheilee ja on aikaa tai muita harrastuksia ja jos on lapsia, niin mielestäni laajaan remonttiin ei pidä ryhtyä.
meidän tapauksessa meillä ei ollut lapsia ennen kuin teimme sisääntulokerroksen, mutta silloin suurin osa oli jo tehty.
meidän tapauksessa koko rakentaminen on niin uskomattoman hyvin suunniteltu pienintä yksityiskohtaa myöten, totta kai monia asioita ratkottiin matkan varrella, mutta kokonaisuutena hyvin suunniteltu.
rehellisesti sanottuna en aio tehdä tällaista remonttia uudestaan, tämä on SUURI projekti ja suoraan sanottuna on hullua tehdä niin kuin minä olen tehnyt periaatteessa.
tämä oli koe, ja se onnistui ja asumme edullisesti.
kokonaissumma tälle talolle ja tontille, kahden auton autotallille parvella 21 m2, varastorakennukselle, uudelleen salaojitetulle, maalämmölle jne, on 1480000 kr kaikelle, mukaan lukien talon osto.
eli tällaisen mittakaavan 290 m2 uuden talon et saa näillä rahoilla sekä tämänkaltaisen puutarhan jne, siksi valinta remontoida.
seuraava talo, johon ryhdyn, on 150 m2 yksikerroksinen talo suurella uudella kaksinkertaisella autotallilla!
toivottavasti sain kirjoitettua jotain hyvää tähän nyt?
terveisin
estwing
asia on niin että joskus haluaa silti sen talon, vaikka siitä olisi paljon työtä.
kyse on sijainnista, kouluista, urheiluhalleista, kaupoista, tontista, kulmatontti, tasainen tontti, laajennusmahdollisuudet, naapurit ja niin edelleen.
jos saat kaiken tämän, niin silloin kannattaa lyödä kiinni mielestäni.
en aio asettua asumaan metsään ja ajamaan lapsia joka kerta kun heidän tarvitsee mennä treeneihin, kouluun, kavereille jne, ja ainoa naapuri on hirvi, vaikka talo on hyvä... ei ei.
tämä on priorisointikysymys, mitä etsii, haluaa tehdä, on varaa, on aikaa, jaksamista, tietoa, toinen puoliso joka on hyvä, urheilee ja on aikaa tai muita harrastuksia ja jos on lapsia, niin mielestäni laajaan remonttiin ei pidä ryhtyä.
meidän tapauksessa meillä ei ollut lapsia ennen kuin teimme sisääntulokerroksen, mutta silloin suurin osa oli jo tehty.
meidän tapauksessa koko rakentaminen on niin uskomattoman hyvin suunniteltu pienintä yksityiskohtaa myöten, totta kai monia asioita ratkottiin matkan varrella, mutta kokonaisuutena hyvin suunniteltu.
rehellisesti sanottuna en aio tehdä tällaista remonttia uudestaan, tämä on SUURI projekti ja suoraan sanottuna on hullua tehdä niin kuin minä olen tehnyt periaatteessa.
tämä oli koe, ja se onnistui ja asumme edullisesti.
kokonaissumma tälle talolle ja tontille, kahden auton autotallille parvella 21 m2, varastorakennukselle, uudelleen salaojitetulle, maalämmölle jne, on 1480000 kr kaikelle, mukaan lukien talon osto.
eli tällaisen mittakaavan 290 m2 uuden talon et saa näillä rahoilla sekä tämänkaltaisen puutarhan jne, siksi valinta remontoida.
seuraava talo, johon ryhdyn, on 150 m2 yksikerroksinen talo suurella uudella kaksinkertaisella autotallilla!
toivottavasti sain kirjoitettua jotain hyvää tähän nyt?
terveisin
estwing
Viimeksi muokattu:
Olen tehnyt samanlaisen remontin kuin estwing, + yhden lisää nykyisessä talossa, jossa tein perustuksen/salaojituksen/sadeveden/vesi-viemärin ja uuden katon, ja kylpyhuoneen ja keittiön ja loput
Mielestäni sinä, estwing kirjoitit todella hyvin, juuri siltä se tuntuu
enkä IKINÄ aio tehdä sitä uudelleen minäkään, vaikka se on ollut vaivan arvoista, mutta nyt riittää.
Seuraavassa talossa on kaksinkertainen autotalli, vähintään 64 m2 (8x8 m siis) :wow: sillä nyt on autoiluharrastuksen vuoro
Mielestäni sinä, estwing kirjoitit todella hyvin, juuri siltä se tuntuu
Seuraavassa talossa on kaksinkertainen autotalli, vähintään 64 m2 (8x8 m siis) :wow: sillä nyt on autoiluharrastuksen vuoro
Kyllä, teitä todella ihailen! 
En ikinä edes uskaltaisi, olen täysin varma, että tulisin mukaan tv:hen silloin!
En ikinä edes uskaltaisi, olen täysin varma, että tulisin mukaan tv:hen silloin!
Uskaltaa? rajan vetäminen rohkeuden ja tyhmyyden välillä voi joskus olla vaikea nähdäcederbusch sanoi:
televisiossa? Sitä en kuitenkaan usko, teoriassa on helppoa tehdä yksi asia kerrallaan, vaikka purkaisitkin koko talon. On tärkeää tehdä asiat valmiiksi, jotta saa sen mahtavan tunteen, että jotain on saatu valmiiksi :wow:
JA vaikka tekisit lähes KAIKEN itse, on tärkeää osata ottaa apua vastaan.
Ne, jotka päätyvät tapaamaan vihastuneen-Andersin, tekevät kaiken kerralla tekemättä mitään valmiiksi + tekevät lisäksi väliaikaisia ratkaisuja sähköön ja V/A:han osaamatta erottaa virtaa vedestä
Hei kaikki,,, tosi outo kysymys teille kaikille, ja estwing, jan-Å jne.,,
te, jotka puhutte remonttihankkeistanne,,, tehdyistä ja meneillään olevista projekteista ja tulevista projekteista,,,, kuinka usein vaihdatte taloa oikeastaan???.. asutteko muutaman vuoden ja vaihdatte toiseen taloon vai??, ette kai kaikki ole 80-vuotiaita, sillä silloin olisi voinut olla muutama talo, mutta oletan, että olette aikuisia ja olette noin 30-45-vuotiaita, oletteko jo ehtineet vaihtaa taloa muutaman kerran???,,, ehehe ja minä, joka en ole vielä omistanut ensimmäistä autoani, pidän tosi sääliä itsestäni, kun ei ole sitä mitä muilla on,....
ja jos saan kysyä teiltä kaikilta uudestaan, te, jotka olette vähän kokeneempia, nykyään uusi talo maksaa 2,5-3 miljoonaa tai ehkä jopa 3,5 miljoonaa, kuka oikeasti pystyy ottamaan sellaisen lainan, onko se suunnattu yrittäjille, joilla on hyvät tulot, tai niille konsulttiammattilaisille, joilla on korkeat palkat, tai lääkäreille??,,, voiko joku kertoa minulle, miten tavallinen ihminen, jolla on normaali palkka, pystyy omistamaan talon, mikä lainasumma on sopiva, ja te, joilla on lainaa, voitteko kertoa, kuinka lainanne näyttävät ja miten kuukausipalkkanne käytetään,, keskustelkaa hieman tästä aiheesta,,, jos se ei ole liian yksityistä,,
ja Estwingille,,,
SINÄ, jolla on 290 m2 talo, ilman lapsia, ehkä 1 nyt luulen, miksi tarvitset niin ison talon, eikö se ole työlästä siivota??, onhan se hauskaa, kun on iso tila olla, mutta 290 m2 on todella todella iso tavalliselle perheelle, jossa on lapsia, sinun tapauksessasi vain 1 lapsi,, eikö se ole kallista lämmityksen, siivouksen kanssa, kummitteleeko talossasi ehehhe itse haluaisin 2-kerroksisen, mutta se on varmaan ihan sikakallista vai??+, olen kuullut, että 2-kerroksinen on halvempi rakentaa verrattuna 1-kerroksiseen, koska 1-kerroksisen perustukset maksavat niin paljon, joka tapauksessa 1,5-kerroksinen on halvempi,,, estwing, mikä on halvin, jos haluaa noin 180 m2, onko se 2-kerroksinen silloin??
pitäkää huolta kaikki...
te, jotka puhutte remonttihankkeistanne,,, tehdyistä ja meneillään olevista projekteista ja tulevista projekteista,,,, kuinka usein vaihdatte taloa oikeastaan???.. asutteko muutaman vuoden ja vaihdatte toiseen taloon vai??, ette kai kaikki ole 80-vuotiaita, sillä silloin olisi voinut olla muutama talo, mutta oletan, että olette aikuisia ja olette noin 30-45-vuotiaita, oletteko jo ehtineet vaihtaa taloa muutaman kerran???,,, ehehe ja minä, joka en ole vielä omistanut ensimmäistä autoani, pidän tosi sääliä itsestäni, kun ei ole sitä mitä muilla on,....
ja jos saan kysyä teiltä kaikilta uudestaan, te, jotka olette vähän kokeneempia, nykyään uusi talo maksaa 2,5-3 miljoonaa tai ehkä jopa 3,5 miljoonaa, kuka oikeasti pystyy ottamaan sellaisen lainan, onko se suunnattu yrittäjille, joilla on hyvät tulot, tai niille konsulttiammattilaisille, joilla on korkeat palkat, tai lääkäreille??,,, voiko joku kertoa minulle, miten tavallinen ihminen, jolla on normaali palkka, pystyy omistamaan talon, mikä lainasumma on sopiva, ja te, joilla on lainaa, voitteko kertoa, kuinka lainanne näyttävät ja miten kuukausipalkkanne käytetään,, keskustelkaa hieman tästä aiheesta,,, jos se ei ole liian yksityistä,,
ja Estwingille,,,
SINÄ, jolla on 290 m2 talo, ilman lapsia, ehkä 1 nyt luulen, miksi tarvitset niin ison talon, eikö se ole työlästä siivota??, onhan se hauskaa, kun on iso tila olla, mutta 290 m2 on todella todella iso tavalliselle perheelle, jossa on lapsia, sinun tapauksessasi vain 1 lapsi,, eikö se ole kallista lämmityksen, siivouksen kanssa, kummitteleeko talossasi ehehhe itse haluaisin 2-kerroksisen, mutta se on varmaan ihan sikakallista vai??+, olen kuullut, että 2-kerroksinen on halvempi rakentaa verrattuna 1-kerroksiseen, koska 1-kerroksisen perustukset maksavat niin paljon, joka tapauksessa 1,5-kerroksinen on halvempi,,, estwing, mikä on halvin, jos haluaa noin 180 m2, onko se 2-kerroksinen silloin??
pitäkää huolta kaikki...
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän, että sinulla on paljon pohdintoja
Lainojen suhteen, jotka ovat 3–5 miljoonaa, en minäkään ymmärrä, miten ihmisillä on varaa niihin tavallisilla palkoilla. Tietysti rahat riittävät (ainakin nykyisellä korolla), mutta haluaa jäävän jotain muuhunkin 
En nyt tiedä missä asut, mutta vinkkini on, ettet odottaisi unelmataloasi heti alusta alkaen. Yritä löytää halvempi talo, joka saattaa tarvita hieman remonttia (mutta ei mikään jättiprojekti) ja asu siellä muutama vuosi. Silloin ehdit muun muassa kokea, millaista on asua talossa kaikkine sen mukanaan tuomine asioineen ja lisäksi säästää hieman enemmän rahaa tai käyttää rahaa talosi kunnostamiseen.
Jos sinun ei tarvitse asua suoraan suurkaupunkien läheisyydessä, on monia kauniita taloja kohtuulliseen hintaan. Täällä päin on taloja, jotka ovat hienoja hintaluokassa 1-1,5 miljoonaa.
En nyt tiedä missä asut, mutta vinkkini on, ettet odottaisi unelmataloasi heti alusta alkaen. Yritä löytää halvempi talo, joka saattaa tarvita hieman remonttia (mutta ei mikään jättiprojekti) ja asu siellä muutama vuosi. Silloin ehdit muun muassa kokea, millaista on asua talossa kaikkine sen mukanaan tuomine asioineen ja lisäksi säästää hieman enemmän rahaa tai käyttää rahaa talosi kunnostamiseen.
Jos sinun ei tarvitse asua suoraan suurkaupunkien läheisyydessä, on monia kauniita taloja kohtuulliseen hintaan. Täällä päin on taloja, jotka ovat hienoja hintaluokassa 1-1,5 miljoonaa.
Ei, tuskin on normaali palkansaajaperhe, joka ottaa 5 miljoonan ensiasuntolainaa. Minä sain varaa ostaa omakotitalon vasta yli 40-vuotiaana (noin 2,5 miljoonan lainalla, kahden henkilön tuloilla). Sitä ennen on kuljettava pitkä tie pienestä osakehuoneistosta, joka maksoi aikoinaan 375 000, ja joka sitten myytiin hyvällä voitolla, mikä antoi meille mahdollisuuden hankkia neljän huoneen osakehuoneisto, joka nyt on myyty ja antoi mahdollisuuden lainaan omakotitaloa varten. Tosin se on remonttikohde, mutta enempään ei ole varaa minun seuduillani.
Lainan suhteen on yleistä, että suurkaupunkialueilla on lyhennysvapaata, mutta silti iso osa tuloista menee valitettavasti asumiseen. Muuten voi toimia kuten b8q, vaihtaa asuntoa vähitellen, aloittaa sillä mihin on varaa, remontoida ja myydä voitolla jne. jne.
Meidän tarinamme lyhyesti:
Ostimme (1984) kaivosmökin noin 80 m2, rakennusvuosi 1878, jota laajennettiin + autotalli, kaikki rakennettu irtomateriaalista oman suunnitelman mukaan isän, appiukon ja kahden langon avulla, myytiin kohtuullisella voitolla 1994.
Ostimme (1994) rinnetalon noin 260 m2, rakennusvuosi 1968 U-a:n ulkopuolella, remontoimme kellarin + vaihdoimme kattilan (puu-öljy-sähkö + akkuvaraaja, jota lämmitettiin puulla), lisäsimme lattialämmityksen + pintakerrokset yläkertaan, myyty huomattavalla voitolla 1999.
Ostimme osakehuoneiston "keskustasta", joka kokonaisuudessaan remontoitiin, seinät/katot maalattiin ja tapetoitiin, parkettilattia asennettiin koko huoneistoon, vaihdettiin kaikki kodinkoneet mukaan lukien liesi/uuni, maalattiin kaapinovet, vaihdettiin kahvat, myyty vielä suuremmalla voitolla 2002.
Ostimme (2002) yksikerroksisen talon kellarilla, rakennettu 1964 sinibetonista, koko talossa valtava remontointitarve vastuuvapauslausekkeella, ainoa käyttökelpoinen asia oli ftx-laitos, asennettu -86. (Etuna oli, että esittelyssä oli 3 perhettä normaalin 40 sijaan ja hinta oli puolen miljoonan alle alueen normaalihinnan, arvo on kasvanut vähintään kaksinkertaiseksi siitä lähtien
) Asumme edelleen siellä, olemme vaihtaneet KAIKEN talossa lukuun ottamatta ikkunoita, jotka on vain kitattu ja maalattu uudelleen sekä ulko-ovea, joka vaihdetaan, kun portaat rakennetaan sisään. Yksi kylpyhuone on vielä remontoitavana, muuten kaikki on valmista (joo, valmista ei tietenkään koskaan tule, mutta ymmärrätte
)
Olen 52 ja puolen vuoden ikäinen, viihdyin vanhojen jenkkiautojen kunnostamisella ennen talon ostamista, jotain pitää tehdä, kun ei ole töissä, paitsi valmentaa molempien poikien salibandyjoukkueita 10 vuoden ajan.
Meidän tarinamme lyhyesti:
Ostimme (1984) kaivosmökin noin 80 m2, rakennusvuosi 1878, jota laajennettiin + autotalli, kaikki rakennettu irtomateriaalista oman suunnitelman mukaan isän, appiukon ja kahden langon avulla, myytiin kohtuullisella voitolla 1994.
Ostimme (1994) rinnetalon noin 260 m2, rakennusvuosi 1968 U-a:n ulkopuolella, remontoimme kellarin + vaihdoimme kattilan (puu-öljy-sähkö + akkuvaraaja, jota lämmitettiin puulla), lisäsimme lattialämmityksen + pintakerrokset yläkertaan, myyty huomattavalla voitolla 1999.
Ostimme osakehuoneiston "keskustasta", joka kokonaisuudessaan remontoitiin, seinät/katot maalattiin ja tapetoitiin, parkettilattia asennettiin koko huoneistoon, vaihdettiin kaikki kodinkoneet mukaan lukien liesi/uuni, maalattiin kaapinovet, vaihdettiin kahvat, myyty vielä suuremmalla voitolla 2002.
Ostimme (2002) yksikerroksisen talon kellarilla, rakennettu 1964 sinibetonista, koko talossa valtava remontointitarve vastuuvapauslausekkeella, ainoa käyttökelpoinen asia oli ftx-laitos, asennettu -86. (Etuna oli, että esittelyssä oli 3 perhettä normaalin 40 sijaan ja hinta oli puolen miljoonan alle alueen normaalihinnan, arvo on kasvanut vähintään kaksinkertaiseksi siitä lähtien
Olen 52 ja puolen vuoden ikäinen, viihdyin vanhojen jenkkiautojen kunnostamisella ennen talon ostamista, jotain pitää tehdä, kun ei ole töissä, paitsi valmentaa molempien poikien salibandyjoukkueita 10 vuoden ajan.
Olen 30-vuotias, mutta en tunne itseäni kovin aikuiseksi. 
Valitettavasti olen täysin missannut asuntomarkkinat, eli ostaa asuntoja ja myydä ne voitolla. Syytän vanhempiani, jotka eivät koskaan kertoneet, että niin voi tehdä.
Joten ostoni on tehty lainalla ja säästöillä. Ei herkullisia perintöjä tai rikasta vaimoakaan. Ensimmäisen talon, tai mökin pitäisi sanoa, ostimme toukokuussa 2008. Se maksoi noin 400 k€. Ja emme myyneet sitä voitolla, kun poistetaan tiettyihin remontteihin menneet kulut. Sen sijaan olemme asuneet siellä uskomattoman edullisesti ja olemme nyt ostaneet toisen talon kaupungin ulkopuolelta kohtuulliseen hintaan. Rahoitettu lainalla. Mutta olemme onnistuneet säästämään niin paljon, että voimme nyt remontoida melko paljon ilman lainaa tai odottamatta lisätuloja. Se tuntuu hyvältä. Meillä on molemmilla melko normaalit palkat. Lainaa tulee olemaan hieman alle 1,5 miljoonaa. Enkä halua enempää. Luultavasti lyhennämme melko nopeasti.
Mutta silloin on myös tiedettävä, että emme elä luksuselämää. Käytämme hyvin vähän rahaa kulutukseen. Tämä on sekä tietoinen valinta (kestävä kulutus) että myös siksi, että emme yksinkertaisesti tarvitse enemmän tai parempia tavaroita ja muuta roinaa, jota kapitalistit haluavat meidän tarvitsevan. Emmekä asu, emmekä tule asumaan yltäkylläisyydessä, ei mitään huippumodernia ja täydellistä millään tavalla. Mutta tarpeeksi hyvää, jotta kaikki tarpeemme täyttyvät.
Sinun, dvd1234, on mietittävä, mitä SINÄ pidät normaalina standardina ja millaisia SINUN tarpeesi ovat. Jos haluat asua kuten sisustuslehdissä, sinun on remontoitava monta vuotta, oltava keskimääräistä parempi palkka tai otettava jättilainoja. Niin yksinkertaista se on.
Valitettavasti olen täysin missannut asuntomarkkinat, eli ostaa asuntoja ja myydä ne voitolla. Syytän vanhempiani, jotka eivät koskaan kertoneet, että niin voi tehdä.
Joten ostoni on tehty lainalla ja säästöillä. Ei herkullisia perintöjä tai rikasta vaimoakaan. Ensimmäisen talon, tai mökin pitäisi sanoa, ostimme toukokuussa 2008. Se maksoi noin 400 k€. Ja emme myyneet sitä voitolla, kun poistetaan tiettyihin remontteihin menneet kulut. Sen sijaan olemme asuneet siellä uskomattoman edullisesti ja olemme nyt ostaneet toisen talon kaupungin ulkopuolelta kohtuulliseen hintaan. Rahoitettu lainalla. Mutta olemme onnistuneet säästämään niin paljon, että voimme nyt remontoida melko paljon ilman lainaa tai odottamatta lisätuloja. Se tuntuu hyvältä. Meillä on molemmilla melko normaalit palkat. Lainaa tulee olemaan hieman alle 1,5 miljoonaa. Enkä halua enempää. Luultavasti lyhennämme melko nopeasti.
Mutta silloin on myös tiedettävä, että emme elä luksuselämää. Käytämme hyvin vähän rahaa kulutukseen. Tämä on sekä tietoinen valinta (kestävä kulutus) että myös siksi, että emme yksinkertaisesti tarvitse enemmän tai parempia tavaroita ja muuta roinaa, jota kapitalistit haluavat meidän tarvitsevan. Emmekä asu, emmekä tule asumaan yltäkylläisyydessä, ei mitään huippumodernia ja täydellistä millään tavalla. Mutta tarpeeksi hyvää, jotta kaikki tarpeemme täyttyvät.
Sinun, dvd1234, on mietittävä, mitä SINÄ pidät normaalina standardina ja millaisia SINUN tarpeesi ovat. Jos haluat asua kuten sisustuslehdissä, sinun on remontoitava monta vuotta, oltava keskimääräistä parempi palkka tai otettava jättilainoja. Niin yksinkertaista se on.
Jäsen
· Västragötaland
· 870 viestiä
Mitä tulee asunnon vaihtamiseen, se talo, jossa asuu, ei ole mikään "klipp vara". Onhan se kamalan raskasta muuttaa, ja jos on perhe ja lapsia, se on kuin juurien repimistä. Siksi voi näyttää siltä, että asunto-ura olisi vain ostamista ja myymistä, mutta useimmille se ei ole niin.
kiitos jan-å, sain jotakin irti tekstistä ainakin.dvd1234 sanoi:Hei kaikki,,, erittäin outo kysymys teille kaikille, ja estwing, jan-Å jne,,
te, jotka puhuvat remonttiprojekteistanne, valmiista ja käynnissä olevista sekä tulevista projekteista,,, kuinka usein oikeastaan vaihdatte taloa???.. asutteko pari vuotta ja vaihdatte toiseen taloon vai??, ettekö ole kaikki 80-vuotiaita, koska silloin saatatte olla ehtineet omistaa joitakin taloja, mutta oletan että olette aikuisia ja noin 30-45-vuotiaita, oletteko ehtineet jo vaihtaa muutaman talon???,,, ehehe ja minä, joka en ole vielä omistanut ensimmäistä autoani, tunnen itseni hyvin surulliseksi, kun en koskaan ole saanut sitä, mitä muut ovat saaneet,....
ja jos saan kysyä teiltä kaikilta jälleen, te, jotka olette hieman kokeneempia, nykyään uudet talot maksavat 2,5-3 miljoonaa tai ehkä jopa 3,5 miljoonaa, kuka todella pystyy ottamaan sellaisen lainan, onko se suunnattu yrittäjille, joilla on hyvät tulot, tai niille konsulttihenkilöstöille, jotka saavat korkeaa palkkaa, vai lääkäreille??,,, voiko joku kertoa minulle, millaisia mahdollisuuksia tavallisella ihmisellä, jolla on normaali palkka, on omistaa talo, mikä lainamäärä on sopiva, ja te, joilla on lainaa, voitteko kertoa, millaisia lainanne ovat ja miten kuukausipalkkanne käytetään, vain vähän pohdiskelua tästä kysymyksestä,,, jos se ei ole liian yksityistä,,,
ja Estwingille,,,
SINULLA, jolla on 290 neliömetrin talo, ilman lapsia, ehkä nyt yksi, miksi sinulla on niin suuri talo, eikö ole vaikeaa siivota??, onhan hauskaa olla suurissa tiloissa, mutta 290 neliömetriä on erittäin suuri tavalliselle perheelle, jolla on lapsia, sinun tapauksessasi vain yksi lapsi,, eikö lämmitys, siivous ole kallista, kummitteleeko talossasi ehehehhe, haluan itsekin kaksikerroksisen talon, mutta se taitaa olla liian kallis, eikö??+, olen kuullut, että 2-kerroksisen rakentaminen on halvempaa verrattuna 1-kerroksisiin, koska 1-kerroksissa perustukset maksavat niin paljon, ainakin 1,5-kerroksinen on halvempi,,, estwing, mikä on halvin, jos haluaisi noin 180 neliömetriä,, onko se 2-kerroksinen silloin?
pitäkää huolta kaikki...
sanon kuten teen kaikille, kun ostat talon, olipa se 10 vuotta vanha tai enemmän, älä ALOITA REMONTOINTIA TAI KÄÄNNÄ SEINIÄ IRTI HETI) asu siinä ensin.
tämä on niin tärkeää.
lupaan teille, että muutatte mieltänne 100 kertaa ennen kuin alatte ja muutatte mieltänne matkan varrella myös.
miksi minulla on niin suuri talo, se ei tarkoita sitä, että minulla on täällä 14 huonetta keittiöineen.
rakensin unelmataloni, ainoa mikä puuttui oli pieni navetta myös.
nyt meillä on vasta rakennettu ja valmis kartano.
meillä on suuri elokuvahuone 35 m2
suuri kylpyhuone 14 m2 kellarissa spa:lla, suuri pesutupa sekä pannuhuone.
sisääntulokerros on suuri keittiö, koska täällä ollaan suurin osa ajasta, suuri olohuone tasossa.
vieras-wc sekä toimisto.
yläkerrassa on suuri oleskelutila keskellä, elokuvamainen tunnelma, korkealla katolla 4,7 m, 2 lastenhuonetta, meidän makuuhuone, joka on suuri, isolla vaatekomerolla sekä elokuvateatteri huoneessa.
sitten pienempi kylpyhuone lisäksi.
rakastan suuria tiloja, ei pitkiä käytäviä ovineen ja pikku nurkkineen.
tämän olen karsinut pois ja ajatellut kunnolla.
minulla on rakennusmiehen palkka, ja kuten tiedätte, se ei ole hyvä sekä kumppanini työskentelee päiväkodissa, ja se on surkea.
olen 34-vuotias nyt ugh... ja ostin talon, kun olin 24-vuotias.
asetuin 10 vuoden jaksolle ja pystyin hoitamaan tämän juuri.
matkan varrella minulla oli monia välitavoitteita.
en aloittanut kaikkialta kuten monet tekevät, he aloittavat yhdessä huoneessa, jäävät kiinni vähän ja pitävät sitä tylsänä, alkavat purkaa kylpyhuonetta jne ja yhtäkkiä mahakipu ja vasten seinää.q(;^
näiden henkilöiden TULEE hakea rakennusapua.
rakentaa 2 kerrosta tai 180m2?
kyllä 2 kerrosta tarkoittaa enemmän tonttia jäljellä kuin 180m2 ja mielestäni saa erillisemmän tilan yläkertaan.
yksikerroksinen on käytännöllisempi, mutta vaatii enemmän tonttia toteutukseen.
vältetään portaita jne, ja tämä on se, mitä haluan välttää, kun myyn myöhemmin.
tämä on ensimmäinen taloni, ja asuin vuokra-asunnossa ennen (ullakkohuoneisto 65 m2) 2 vuotta.
talo sijaitsi vain 200 m asunnosta ja luin, että talonäyttö oli tänään (10 vuotta sitten).
menimme katsomaan ja nauroin ääneen, kun näin sen. voi miten ruma se oli. mutta menimme näyttöön.
näin mahdollisuuden heti, tontti, sijainti jne.
lähtöhinta 7900000. tein tarjouksen 590000 huvin vuoksi.
10 tarjousta tuli ja olimme alhaisin. teimme tarjouksen 805000 silloin olimme 2 jäljellä.
tarjoukset olivat 1K koko ajan, kunnes tulimme 825000, silloin korotimme 5k.
silloin saimme sen, osoittautui, että tämä oli ystäväni, joka tarjosi haha.
tarkastaja kutsuttiin,
mainitsin, että katto on uusittava ja salaojitettava.
esitimme, että 100000 on pakko käyttää.
myyjä suostui 50000 ja kokonaiskustannus talolle oli 780000 kr.
näin tämä eteni nopeasti.
salaojitus tehtiin heti
summa 10900 kr.
ystäväni oli konetyöskentelijä ja ajoi ja tein työn.
sitten rakennettiin 56m2 kaksoisautotalli 21 m2 yläkerralla.
täällä voisin olla työkaluni ja maalata tarvikkeita. summa 46000 kr.
tämän jälkeen tontti peruskorjattiin kokonaan, teidän pitäisi nähdä kuvat tästä tontista ja mitä olemme tehneet täällä, kuvittele, että ajoit talon ympäri ja alas autotalliin talossa.
nyt kaikki täytetty uudelleen ja niin kyllä, kun näet nämä kuvat, ne ovat tyyppisiä samoja kuvia kuin taloa purettaessa, jos ymmärrätte.
11 m2 piharakennus rakennettiin nopeasti, jotta kaikki yksityiset sekä vaatteet m.m olisi, kun menimme talon kimppuun. 7000 kr
3 vuotta myöhemmin aloitimme kellariprojektin, noin 1,5 vuotta.
levätä muutama kuu ja aloittaa sitten vuonna 2005 mega home makeover -projekti.
tänään minulla on vain vieras-wc jäljellä sisääntulokerroksessa.
sopat täytän tänään, ja pian laatoitan myös.
voi että, kirjoittelin nyt.
varmaan kuinka tylsää luettavaa aivan...
ystävällisin terveisin
estwing
Viimeksi muokattu:
Ei huolta, ja voin vain korostaa, kuinka paljon olen samaa mieltä kanssasi "Bo in dig först".
Se koskee sekä taloa että puutarhaa. Missä asun nyt, olen tehnyt neljä sisäänajotietä ennen kuin siitä tuli hyvä. Ensimmäinen oli hyvä kesällä, mutta kaltevuus oli liian suuri sivusuunnassa, toinen oli ok, mutta sitten rakensimme taloa uudelleen ja jouduimme siirtämään sitä. Kolmas oli liian jyrkkä yhdessä kohdassa (meni erittäin hyvin talvella) ja neljäs on nyt. Se tarvitsee hieman reunakiveä ja reilun annoksen rikkaruohomyrkkyä, mutta muuten kaikki on hyvin
Se koskee sekä taloa että puutarhaa. Missä asun nyt, olen tehnyt neljä sisäänajotietä ennen kuin siitä tuli hyvä. Ensimmäinen oli hyvä kesällä, mutta kaltevuus oli liian suuri sivusuunnassa, toinen oli ok, mutta sitten rakensimme taloa uudelleen ja jouduimme siirtämään sitä. Kolmas oli liian jyrkkä yhdessä kohdassa (meni erittäin hyvin talvella) ja neljäs on nyt. Se tarvitsee hieman reunakiveä ja reilun annoksen rikkaruohomyrkkyä, mutta muuten kaikki on hyvin
tarkalleen. eli ei saa olla kiire, täytyy suunnitella ja suunnitella, piirtää ja katsoa.mats_o sanoi:Ei hätää, enkä pysty tarpeeksi korostamaan, kuinka samaa mieltä olen kanssasi "Asu ensin sisään".
Se koskee sekä taloa että puutarhaa. Missä asun nyt, olen tehnyt neljä ajotietä ennen kuin se tuli hyväksi. Ensimmäinen oli hyvä kesällä, mutta oli liian kalteva sivusuunnassa, toinen oli ok mutta sitten laajensimme taloa ja jouduimme siirtämään sitä. Kolmas oli liian jyrkkä yhdessä kohdassa (meni todella hyvin alas talvella) ja neljäs on nyt käytössäni. Se tarvitsee hieman reunakiviä ja kunnon annoksen rikkaruohomyrkkyä, mutta muuten niin![]()
pohtia muutama viikko ja kuukausi, katsoa uudelleen, uusia ideoita on tullut.
antaa ulkopuolisten katsoa, heillä on ideoita y.m.m.m.m.m.
muuten päätyy siihen huonoon suohon, jonka mainitsin.
jos olisin rakentanut niin kuin ajattelimme ensimmäisellä kerralla, olisin tänään niin tyytymätön.
silloin en osannut suunnitella sitä asiaa.
tänään osaan ja lihaa luissa ja osaan rakentaa, kyllä silloin tämä toimii....
lyhyempi teksti tällä kertaa mats... haha:eek:
ystävällisin terveisin
estwing
OSTA UUSI!!
Et KOSKAAN saa kaikkea mitä haluat ostaessasi vanhan talon.
Lisäksi vanhat talot tulevat usein LOPULTA KALLIIMMIKSI kuin uudet rakennukset.
On kuitenkin kolmen sanan sanonta, joka sopii hyvin, kun valitset uuden ja vanhan välillä, ja se on:
"location, location, location" eli paikka, johon aiot rakentaa.
KAIKKI muu voidaan muuttaa, mutta ei paikkaa, johon haluat/suunnittelet rakentaa.
Et KOSKAAN saa kaikkea mitä haluat ostaessasi vanhan talon.
Lisäksi vanhat talot tulevat usein LOPULTA KALLIIMMIKSI kuin uudet rakennukset.
On kuitenkin kolmen sanan sanonta, joka sopii hyvin, kun valitset uuden ja vanhan välillä, ja se on:
"location, location, location" eli paikka, johon aiot rakentaa.
KAIKKI muu voidaan muuttaa, mutta ei paikkaa, johon haluat/suunnittelet rakentaa.
Kyllä, asuntourani sitten:
Ensimmäinen omistusasunto - osakekaksio Uppsalassa 1988, myyty 1996 - sain tuskin tarpeeksi lainan maksamiseen, olihan ollut korkokriisi ja kiinteistökriisi välissä.
Sitten (avopuolison kanssa) uusi osaketrio Solnan kunnan laitamilla, ostettu 1996, myyty 1999 pienellä voitolla.
Sen jälkeen (1999) uusi paritalo kaukana pohjoisissa lähiöissä, myyty 2005 jälleen pienellä voitolla - yhteensä nyt muutama sata tuhatta kruunua mukaan otettavaksi.
Siinä tilanteessa tarvitsimme suurempaa taloa ja halusimme myös lähemmäs kaupunkia. Katsoimme uuden rakentamista, mutta silloin se sijaitsi kaukana, jos halusimme järkevän tontin, joka ei maksanut enemmän kuin talo, ja lisäksi pidimme vanhoista taloista. Taloudelliset mahdollisuudet eivät olleet suuret, minä ansaitsin melko hyvin, mutta puoliso melko vaatimattomasti silloin. Joten päädyimme taloon, joka oli vanha, tarpeeksi suuri ja lähellä kaupunkia, mutta ruma - 20-luvulta peräisin oleva, joka oli remontoitu 70-luvun tyyliin ja oli erittäin kulunut. Remonttikohde siis.
Minulla ei ollut kokemusta remontoimisesta, aiemmat asumukset olivat uusia, mutta uskoin kuitenkin pystyväni siihen. Osittain, koska isäni tuli maanviljelijäsuvusta ja hänellä on asenne, että asiat hoituvat itse, jonka olen jollain tavalla saanut mukaani. Osittain, koska olin tehnyt paljon paritalon tontilla, joka oli uutta: kivetyksiä, tukimuurin ja puuportaat, laajentanut puukantta jne. Se oli antanut minulle jonkinlaista itseluottamusta siihen, että pystyin selvittämään asioita ja tekemään ne. Tiesin jo, että osaan maalata kohtuullisen hyvin.
Joten... kaksi ja puoli miljoonaa kruunua lainaa ja neljä lasta kasvatettavana yhdellä hyvällä ja yhdellä keskinkertaisella palkalla. Se ei antanut tilaa ylellisyyksille alussa, ei matkoja (perin kallista, jos on sellainen kummallinen, jolla on neljä lasta... perhealennukset perustuvat siihen, että lapsia on kaksi), mutta erityisesti puoliso on parantanut palkkaansa paljon siitä lähtien. Kumpikaan meistä ei ansaitse valtavasti, mutta silti reilusti keskitasoa enemmän, ja yhteisvaikutus on melko suuri. Ja talo? Se vei enemmän aikaa kuin olisin voinut kuvitella, mutta noin vuoden päästä koko sisääntulokerros on valmis (ja se olikin paikka, jossa oli eniten tekemistä) plus vähän muuta. Ja siitä tulee hieno, siinä on epätavallisen hyvät tilat tälle alueelle ja sijaitsee melko lähellä Tukholman keskustaa. Remontoituna ja kunnossapidettävänä talon hinnan laskeminen alle lainan määrän vaatisi todella paljon - 20-30%, josta osa on puhunut, ei tulisi lähellekään. Emme näe sitä investointina, aiomme asua täällä pitkään, mutta se tuntuu turvalliselta.
Ensimmäinen omistusasunto - osakekaksio Uppsalassa 1988, myyty 1996 - sain tuskin tarpeeksi lainan maksamiseen, olihan ollut korkokriisi ja kiinteistökriisi välissä.
Sitten (avopuolison kanssa) uusi osaketrio Solnan kunnan laitamilla, ostettu 1996, myyty 1999 pienellä voitolla.
Sen jälkeen (1999) uusi paritalo kaukana pohjoisissa lähiöissä, myyty 2005 jälleen pienellä voitolla - yhteensä nyt muutama sata tuhatta kruunua mukaan otettavaksi.
Siinä tilanteessa tarvitsimme suurempaa taloa ja halusimme myös lähemmäs kaupunkia. Katsoimme uuden rakentamista, mutta silloin se sijaitsi kaukana, jos halusimme järkevän tontin, joka ei maksanut enemmän kuin talo, ja lisäksi pidimme vanhoista taloista. Taloudelliset mahdollisuudet eivät olleet suuret, minä ansaitsin melko hyvin, mutta puoliso melko vaatimattomasti silloin. Joten päädyimme taloon, joka oli vanha, tarpeeksi suuri ja lähellä kaupunkia, mutta ruma - 20-luvulta peräisin oleva, joka oli remontoitu 70-luvun tyyliin ja oli erittäin kulunut. Remonttikohde siis.
Minulla ei ollut kokemusta remontoimisesta, aiemmat asumukset olivat uusia, mutta uskoin kuitenkin pystyväni siihen. Osittain, koska isäni tuli maanviljelijäsuvusta ja hänellä on asenne, että asiat hoituvat itse, jonka olen jollain tavalla saanut mukaani. Osittain, koska olin tehnyt paljon paritalon tontilla, joka oli uutta: kivetyksiä, tukimuurin ja puuportaat, laajentanut puukantta jne. Se oli antanut minulle jonkinlaista itseluottamusta siihen, että pystyin selvittämään asioita ja tekemään ne. Tiesin jo, että osaan maalata kohtuullisen hyvin.
Joten... kaksi ja puoli miljoonaa kruunua lainaa ja neljä lasta kasvatettavana yhdellä hyvällä ja yhdellä keskinkertaisella palkalla. Se ei antanut tilaa ylellisyyksille alussa, ei matkoja (perin kallista, jos on sellainen kummallinen, jolla on neljä lasta... perhealennukset perustuvat siihen, että lapsia on kaksi), mutta erityisesti puoliso on parantanut palkkaansa paljon siitä lähtien. Kumpikaan meistä ei ansaitse valtavasti, mutta silti reilusti keskitasoa enemmän, ja yhteisvaikutus on melko suuri. Ja talo? Se vei enemmän aikaa kuin olisin voinut kuvitella, mutta noin vuoden päästä koko sisääntulokerros on valmis (ja se olikin paikka, jossa oli eniten tekemistä) plus vähän muuta. Ja siitä tulee hieno, siinä on epätavallisen hyvät tilat tälle alueelle ja sijaitsee melko lähellä Tukholman keskustaa. Remontoituna ja kunnossapidettävänä talon hinnan laskeminen alle lainan määrän vaatisi todella paljon - 20-30%, josta osa on puhunut, ei tulisi lähellekään. Emme näe sitä investointina, aiomme asua täällä pitkään, mutta se tuntuu turvalliselta.