oceanis sanoi:
Ja TS tapuksessa ei ole juurikaan merkitystä mitä vastauksesi on, sillä niiden lähtöarvojen perusteella, jotka TS on antanut, eihän TS ole porannut Siporexiin tai sinibetonin.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Oceanis. On täysin OT spekuloida sinibetonilla, radonilla, kivipölykeuhkolla ja muilla kauhuilla TS:n osalta.
Mutta toisaalta, jos pää on tyhmä ja pölyyttää koko asunnon, niin onhan siinä sitten enemmän työtä siivota jälkikäteen, ja mielestäni se voisi harmittaa pohjimmiltaan laiskaa ihmistä vielä enemmän.(=minä itse jos olisin kärsinyt!!) ;)

Talo sijaitsee Lundissa. Rakennettu 63. Joten ehkä sisäseiniä sinibetonista?

Trissen sanoi:
Talo sijaitsee Lundissa. Rakennettu 63. Joten ehkä sisäseinät sinibetonista?
Mikä saa sinut uskomaan niin???

Jos nyt yllättäen olisikin rakennettu kevytsorasta, niin ei olisi ollut mitään syytä vetää materiaalia Närkestä, kun kevytsoratehdas oli vain muutaman kilometrin päässä työmaalta, ja siellä ei käytetty alunaa tuotannossaan.

Viimeksi muokattu:
Siporex-tehdas ei käyttänyt alunaa? Kiinnostavaa. Joten suurin osa taloista, joissa on sinibetonista/alunaliuskekivestä, on siis pohjoisempana maassa?

Missä ne tarkalleen sijaitsevat, on vaikea kysymys vastattavaksi, mutta se oli pääasiassa Yxhult-tehtaassa Kumlan ulkopuolella, jossa käytettiin alunaliuskekiveä tuotannossa. Siksi eniten sinibetonitaloja löytyy Keski-Ruotsista ja Tukholman alueelta.

Skånessa Siporex valmisti lohkonsa toisesta materiaalista, jota esiintyy luonnostaan Skånessa, ja se on pääasiassa sementtiä ja kalkkia.

Pyrittiin ehdottomasti välttämään materiaalin kuljetusta pitkälle, joten rakennusteollisuuden materiaalien käyttö perustui pitkälti paikalliseen materiaalin saatavuuteen. Siksi kivitalot ja tiilijulkisivut ovat paljon yleisempiä Skånessa verrattuna Smålandiin ja Ruotsin pohjoisosiin, joissa puurakennukset hallitsevat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.