7 601 lukukertaa ·
34 vastausta
8k lukukertaa
34 vastausta
Paniikki!!
Sivu 1 / 3
Hei! Olen osittain purkanut ja porannut kunnon reikiä asuntoni sisäkattoon. Remonttia varten. Pölisi ihan kamalasti. Ilman kasvomaskia. Yhdistys on asettanut radonmittarit marraskuussa. Olen huolissani pölypilven negatiivisesta vaikutuksesta tyttöystävään. Asunto oli täynnä pölyä.
Kysymykseni kaikille rakennusalan asiantuntijoille, pomoille ja kingeille. Kuinka yleistä on, että katto on tehty sinibetonista?
Asunto on rakennettu aikana, jolloin sinibetoni oli suosittu markkinoilla.
Oli äärimmäisen vaikea porata. Joten lohdutan itseäni sillä, että se ei voi olla sinibetonia/kevytbetonia.
Mikä on tyypillistä sinibetonille? Pelkään, että tyttöystävä sairastuu keuhkoihin ja sinne on kertynyt paskaa. Ahdistus on korkea.
Kysymykseni kaikille rakennusalan asiantuntijoille, pomoille ja kingeille. Kuinka yleistä on, että katto on tehty sinibetonista?
Asunto on rakennettu aikana, jolloin sinibetoni oli suosittu markkinoilla.
Oli äärimmäisen vaikea porata. Joten lohdutan itseäni sillä, että se ei voi olla sinibetonia/kevytbetonia.
Mikä on tyypillistä sinibetonille? Pelkään, että tyttöystävä sairastuu keuhkoihin ja sinne on kertynyt paskaa. Ahdistus on korkea.
Jos poraaminen oli niin vaikeaa, se ei ollut sinibetonista vaan "tavallisesta" betonista. Sinibetoni tai kevytbetoni on niin pehmeää, että voit enemmän tai vähemmän painaa ruuvimeisselin sisään käsin.
Se on yleensä yleisempää seinissä, vaikka sitä voi esiintyä myös välipohjissa.
Ei ole itse pölyä, jota pelätään asbestin tavoin, vaan säteilyä, jota esimerkiksi seinä voi päästää. On syytä muistaa, että gammasäteilyä on luonnollisesti ympärillämme koko ajan.
Se, että he ovat asettaneet annosmittareita, ei ole mitään outoa, se tehdään säännöllisesti esimerkiksi mittaamaan kuinka paljon luonnollista säteilyä pääsee esimerkiksi kalliosta/maasta, jolla talo seisoo.
Ole siis rauhallinen ja vietä hyvää ystävänpäivän iltaa.
Se on yleensä yleisempää seinissä, vaikka sitä voi esiintyä myös välipohjissa.
Ei ole itse pölyä, jota pelätään asbestin tavoin, vaan säteilyä, jota esimerkiksi seinä voi päästää. On syytä muistaa, että gammasäteilyä on luonnollisesti ympärillämme koko ajan.
Se, että he ovat asettaneet annosmittareita, ei ole mitään outoa, se tehdään säännöllisesti esimerkiksi mittaamaan kuinka paljon luonnollista säteilyä pääsee esimerkiksi kalliosta/maasta, jolla talo seisoo.
Ole siis rauhallinen ja vietä hyvää ystävänpäivän iltaa.
Viimeksi muokattu:
Katto on kivikova. Yläpuolella on asunto. Oli todella vaikea porata. Annan tällaisen kivisen äänen kun koputtaa, ei ääntä. Joten luultavasti tavallista betonia?
Eniten pelkään, että tyttö on hengittänyt sinibetonipölyä keuhkoihinsa. Ikävä hajoaminen.
Eniten pelkään, että tyttö on hengittänyt sinibetonipölyä keuhkoihinsa. Ikävä hajoaminen.
Googlasin hieman aiemmin. Talo on rakennettu vuonna 1963. Löysin myös tietoa siitä, että sinibetonia saatettiin käyttää katossa. Olen aloittelija, joten en ole perillä siitä, mitä betonia käytetään missä, seinissä tai katoissa.
Jos katto oli kivikova, se EI ole sininen betongi.
Silloin se on valettu "oikeasta" betonista.
Lopeta huolehtiminen siitä.
Opettele sen sijaan, seuraavalla kerralla vuokraa rakennuspölynimuri ja hanki hengityssuojain jokaiselle, joka on huoneessa, kun työskentelette.
(tavallinen pölynimuri puhkuu osan pölystä toisesta päästä ulos)
+ ja siivoaminen on helpompaa jälkikäteen, jos on avustaja, joka imuroi samanaikaisesti kuin porataan.
Silloin se on valettu "oikeasta" betonista.
Lopeta huolehtiminen siitä.
Opettele sen sijaan, seuraavalla kerralla vuokraa rakennuspölynimuri ja hanki hengityssuojain jokaiselle, joka on huoneessa, kun työskentelette.
(tavallinen pölynimuri puhkuu osan pölystä toisesta päästä ulos)
+ ja siivoaminen on helpompaa jälkikäteen, jos on avustaja, joka imuroi samanaikaisesti kuin porataan.
Kevytbetoni on jälleen kerran niin pehmeää, että voit sahata sitä käsisahalla ja painaa ruuvimeisselin siihen. Joten se EI ole sinibetoni, jos sinulla oli vaikeuksia porata siihen, eikä sitä yleensä käytetä välipohjissa.
Olen pääosin samaa mieltä siitä, mitä Oceanis sanoo, mutta kysyn itseltäni miksi olisi mahdotonta käyttää sinibetonia välipohjissa???oceanis sanoi:
Sinibetoni oli, ymmärtääkseni, kilpailija/vaihtoehto kevytbetonille (Siporex) ja Siporexilla oli elementtejä, joita käytettiin välipohjina (ainakin omakotitaloissa). Eikö voisi olla niin, että myös sinibetonin valmistajat olisivat kilpailusyistä tarjonneet samoja tuotteita. (Huom. minulla ei ole tietoa, mutta se voisi olla todennäköistä???
Krilleman
Taloa harkitseva
· D
· 18 500 viestiä
Krilleman
Taloa harkitseva
- D
- 18 500 viestiä