9 063 lukukertaa ·
46 vastausta
9k lukukertaa
46 vastausta
Paneeli suoraan huokoislevylle?
Minun vinttini on edelleen lämpimämpi yöllä kuin asuintilat ovat lämpiminä kesäkausina, mutta ehkä se ei ole niin tärkeää tässä.K karlmb sanoi:Ok. Ja tämä voisi sitten olla jotain, joka aiheuttaa suuren ongelman joissain taloissa? Arvaan, että melkein kaikissa Ruotsin taloissa käy niin kesällä, kun aurinko paistaa.
Kokeile itse mennä ylös vintillesi.
Ja laita kätesi eristeeseen.
Jos sieltä löytyisi kosteutta (suothan minulle epäillä), mikä estäisi kosteutta kulkemasta ylös yöllä?
Uskon, että kosteus voi siirtyä ylöspäin, ehdottomasti. Mutta jos ylöspäin ei ole vapaata kulkua, haluan ainakin välttää mahdollisen kondenssin sulkemista sisään.
Osa vintistäni oli sisustettu muovimatolla ja kokolattiamatolla, koska sitä käytettiin makuuhuoneena kauan sitten edellisten omistajien toimesta. Epäilen, että sieltä olisi päässyt hengittämään ylöspäin.
Olen kanssasi samaa mieltä monesta asiasta, mutta mielestäni höyrynsulku tuntuu järkevältä, kun ei ole täysin selvillä koko talosta ja sen rakenteesta 🙂
Tietysti on tyhmää laittaa muovimatto kylmälle puolelle (niin kuin se on, jos asuu alapuolella eikä lämmitä yläpuolella). Kenenkään mielestä ei ole hyvä käyttää tiiviitä materiaaleja väärässä paikassa. Se, ettei asioista ole täyttä tietoa, ei ole syy valita avoimia materiaaleja. Se ei ole oikeastaan niin vaikeaa. Kosteus kulkee kylmälle puolelle eristetyssä seinässä/katossa. Kosteus, joka on kulkenut koko matkan ja tullut ulos kylmempään tilaan, voi tiivistyä ja muuttua vedeksi kylmimmillä osilla siinä tilassa. Siksi halutaan vähentää kosteuden liikkumista, eikä sallia sitä millään "hengittävyys" argumentilla. Talo tulisi tuulettaa, mutta se ei ole mikään keuhko. Missä kosteutta on, se pitäisi tuulettaa ulos turvallisella tavalla. Jos ei ole varma siitä, onko esimerkiksi tuuletus riittävä kylmässä ullakossa, ei ole koskaan väärin vähentää kosteuden liikkumista ylöspäin tiivistämällä puhtaita ilmanvuotoja ja vähentämällä diffundoivaa kosteutta, joka kulkee rakennusmateriaalien läpi. Monet uskovat, että ainoa tapa on tuulettaa enemmän tai jopa kuivata ilmaa suurin energiakustannuksin. Mutta jos kosteutta ei ole, ei ole mitään tuuletettavaa tai kuivattavaa. Jos taas jatkaa kosteuden tuomista ullakkoon vanhassa talossa esimerkiksi asumalla siinä modernein tavoin korkeilla lämpötiloilla ja kylpyhuoneilla jne., ja asettaa höyrysulun kattoon, niin se tulee aiheuttamaan enemmän ongelmia kuin asettaa muovia samalle alueelle. Nykyään on suositeltavaa asettaa halpoja lämpötila- ja kosteudenantureita Zigbeellä, jotka kestävät yli vuoden paristoilla ja maksavat noin 100 kr kappale. Sitten voi sovelluksen avulla puhelimessa helposti seurata ja nähdä, miten kosteus ja lämpötila muuttuvat vuodenaikojen yli ja arvioida, onko ongelma vai ei.Denniis sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi