9 058 lukukertaa ·
46 vastausta
9k lukukertaa
46 vastausta
Paneeli suoraan huokoislevylle?
Hei, minulla on talo vuodelta 1950, jossa on tretex sisäkatto, jonka haluaisin vaihtaa paneeliin tai kipsiin. Tretexin takana on raakapontti, jonka jälkeen tulee kylmä ullakko kutterilastu eristyksellä. Tässä talossa ei siis ole muovia. On todennäköistä, että tretexin takana on tuulipaperi.
Minulla on 2 kysymystä:
Voiko paneelin asentaa suoraan tretexin päälle?
Jos poistaa tretexin, eikö silloin pidä laittaa muovia, jos sitä ei alun perin talossa ollut? Vaan sen sijaan laittaa jonkinlaista tuulipaperia, joka hidastaa? Ja sitten paneeli?
Minulla on 2 kysymystä:
Voiko paneelin asentaa suoraan tretexin päälle?
Jos poistaa tretexin, eikö silloin pidä laittaa muovia, jos sitä ei alun perin talossa ollut? Vaan sen sijaan laittaa jonkinlaista tuulipaperia, joka hidastaa? Ja sitten paneeli?
Mikä on pieni ongelma? Onko se kasvava ongelma?
Olen poistanut sisäkaton ja laittanut höyrynsulun suoraan raakalautaan. Mutta sitten olen vetänyt uuden sähkön ja asentanut uuden harvan paneelin ja sen jälkeen helmipaneelin. Ei ole tretexiä minun katossa.
Ajattelen, että tretex on puukuitua ja siten samanveroinen kuin puulastut, joita sinulla on eristeenä. En voi kuvitella, että höyrynsulun asentaminen tretexiin vahingoittaisi mitään. Olisin niitannut sen tretexiin epäröimättä, mutta ehkä tästä voi löytää enemmän tietoa tai ehkä joku tietävämpi voi kommentoida täällä
Olen poistanut sisäkaton ja laittanut höyrynsulun suoraan raakalautaan. Mutta sitten olen vetänyt uuden sähkön ja asentanut uuden harvan paneelin ja sen jälkeen helmipaneelin. Ei ole tretexiä minun katossa.
Ajattelen, että tretex on puukuitua ja siten samanveroinen kuin puulastut, joita sinulla on eristeenä. En voi kuvitella, että höyrynsulun asentaminen tretexiin vahingoittaisi mitään. Olisin niitannut sen tretexiin epäröimättä, mutta ehkä tästä voi löytää enemmän tietoa tai ehkä joku tietävämpi voi kommentoida täällä
Näyttää siltä, että musta raakapontti on wc:n alla, mutta se on remontoitu joitain vuosia sitten, joten epäilen, että se voi olla vanha vahinko.Denniis sanoi:
Mitä tarkoittaa "lite problem"? Kasvava ongelma?
Olen poistanut sisäkaton ja laittanut höyryjarrun suoraan raakaponttiin. Mutta sitten olen vetänyt uuden sähkön ja asentanut uuden harvapaneelin ja sen jälkeen helmipaneelin. Ei ole kolmikerroslevyä katossani.
Ajattelen, että kolmikerroslevy on puukuitua ja siten verrattavissa puupuruun, jota sinulla on eristeenä. En voi kuvitella, että höyryjarrun asentaminen kolmikerroslevyyn vahingoittaisi mitään. Olisin nitojalla kiinnittänyt sen kolmikerroslevyyn epäröimättä, mutta ehkä tälle voi löytää lisää tietoa tai joku tietävämpi voi täällä täydentää![]()
Voit ottaa veitsen ja kaapia hieman raakapontista. Jos se on vain vähän mustaa pinnalla ja saat esiin tervettä puuta alta, ei ole hätää.E Emonil sanoi:
Pidä vain hieman silmällä, että se ei jatka kasvua. Todennäköisesti parempi ilmanvaihto WC:stä, jos olet nyt rempannut sen, joten enempää toimenpiteitä ei tarvita. Mutta jos se jatkuu, ottaisin apua joltakin ilmanvaihtoalan firmalta saadakseni apua juuri sinun asuntosi ehtojen mukaisesti
Mitä olen lukenut ja saanut ystäviltäni (puusepiltä) on, että vanhoissa taloissa, jotka eivät ole täysin tiiviitä pohjasta, ei pitäisi käyttää muovia, varsinkin jos on kylmä ullakko tai talo ei ole lämmitetty ympäri vuoden. Koska muovi ei anna mahdollisen kosteuden kulkea sen kautta samalla tavalla kuin höyryjarru, se voi estää vanhoja taloja kuivumasta. Koska meillä on puulastua eristeenä, mikä voi ajoittain kostua, sain neuvon asentaa höyryjarru. Kuten sanottu, en ole ekspertti, mutta yritän vain jakaa sitä, mitä olen saanut selvilleK karlmb sanoi:
Haluaisin väittää, että se on taikauskoa kaikesta huolimatta. Kaikki 1900-luvun jälkeen keksitty ei ole roskaa, joka ei kuulu vanhoihin taloihin.Denniis sanoi:
Se, mitä olen lukenut ja kuullut ystäviltäni (puusepiltä), on, että vanhoissa taloissa, joissa perustukset eivät ole täysin tiiviit, ei tulisi käyttää muovia, varsinkaan jos on kylmää ullakkoa tai jos taloa ei lämmitetä ympäri vuoden. Koska muovi ei salli mahdollisen kosteuden kulkea läpi samalla tavalla kuin höyryjarru, se voi estää vanhoja taloja kuivumasta. Koska meillä on eristeenä puulastuja, jotka voivat toisinaan kostua, sain neuvon asentaa höyryjarrun. En ole mikään asiantuntija, mutta yritän vain jakaa sen, mitä olen saanut selville![]()
Vältä ylipainetta talossa, hyvä ilmanvaihto on kosteuden vihollinen. Tärkeintä on estää ilman liikkuminen, joten rakennuskalvo tai tuulensuoja toimii hyvin sisäkatossa, muovi tai ei. Viisikymmentäluvun niukasti eristetyillä (alle 200mm) seinillä ja katoilla normaali kosteus ehtii kuivua molempiin suuntiin talossa, jota ei kylmätilaan aseteta ja jossa on normaali lämmitys.
Millä tavalla se on taikauskoa?K karlmb sanoi:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi muuten, käytän mielelläni modernimpia asioita enkä ole taaksepäin katsova henkilö, joka kieltäytyy uudesta.
Muovi toimii varmaan yhtä hyvin monissa tapauksissa, mutta jos on vähän epävarma, niin mielestäni höyrynsulku on parempi, jotta kosteus ei pääse jäämään jumiin.
Okei, niin pieni höyrynsulku ei voi vahingoittaa? Ajattelin eristää uudelleen, koska minulla on pieni kosteusongelma ullakolla, siellä on vain tuulipaperi ja ajattelin eristää uudelleen ja laittaa höyrynsulun ullakolle?BigR sanoi:
Vältä ylipainetta talossa, hyvä ilmanvaihto on kosteuden vihollinen. Tärkeintä on pysäyttää ilman liike, joten rakennuskalvo tai tuulensuoja toimii hyvin sisäkatossa, muovilla tai ilman. Viisikymmentäluvun niukasti eristetyillä (alle 200 mm) seinillä ja katoilla ehtii normaali kosteus kuivua molempiin suuntiin talossa, jota ei aseteta kylmilleen ja jossa on normaali lämmitys.