kisumisu
SoderD SoderD sanoi:
Sain uuden keskuksen asennettua eilen ja mietin, onko tämä asennus kunnossa? Voisin ehkä laittaa jonkin kaapin tai vastaavan sen päälle, mutta haluan ensin varmistaa, että tämä on oikein.

Olen itse hieman yllättynyt sijoituksesta, mutta en tiedä itse, onko se turvallista sähköturvallisuuden kannalta.
No joo, voit lukea muiden kommentteja, joten en anna lisää siihen.

Mutta minun on kyllä pakko kommentoida tuota pistorasiaa! Se näyttää todella siistiltä ja tässä pitää kehua sähköasentajaa pistorasian valinnasta!

Asuin itse aikoinaan pienessä asunnossa, jossa oli pyöreitä pistorasioita mutta kolminkertaisena. Oli useampiakin sellaisia. Ei koskaan tarvinnut huolehtia jatkojohdoista ja monista jakajista.

Puhuin juuri erään tutun kanssa asiasta, miksi tämä ei ole standardi tänä päivänä?:
Seinässä neljän pistorasian ryhmä, joista yksi on käytössä. Taustalla tapetoitu seinä ja puinen lattialista.

Mutta nyt näen sellaisen, jossa on x6 👌

Mutta kun pitää säästää pistorasioissa, se näyttää tältä
Seinäpistorasia, jossa on kolme pistoketta ja niihin kytketyt johdot, näyttää hieman sotkuiselta johdoilta ja adaptereilta. Kuuden pistorasian jatkojohto, jossa yksi pistoke ja punainen virtakytkin. Sijaitsee ikkunalaudalla. Kuuden pistorasian jatkojohto, johon on kytketty useita laitteita. Sijaitsee huoneen nurkassa valkoisella pinnalla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
kashieda ja 1 muu
  • Laddar…
Müssli Müssli sanoi:
Ei mutta vaatimuksena on, että latauslaatikolla on oltava oma sulake, joko laatikossa tai syötössä. Joten se voi jakaa vikavirtasuojan muiden kanssa, vaikka se voi olla tyhmää.
Ei, sen ei pitäisi jakaa JFB. Sillä tulee olla oma.

"Jokainen liitäntäpiste on suojattava yksilöllisesti vikavirtasuojalla, enintään 30 mA, Elinstallationsreglerna SS 4364000 kohdan 722.531.2.101 mukaisesti. Tämä tarkoittaa, ettet voi käyttää vikavirtasuojakytkintä, joka suojaa muita laitoksen osia, kattamaan myös latauslaatikon. On yhdentekevää, minkälainen olemassa oleva vikavirtasuoja on."

kisumisu kisumisu sanoi:
Noh, voit lukea muiden kommentteja, joten en lisää mitään siihen.

Mutta minun on pakko kommentoida tuota pistorasiaa! Se näyttää todella siistiltä, ja meidän pitäisi kiittää sähköasentajaa pistorasian valinnasta!

Asuin aikoinaan pienessä asunnossa, jossa oli pyöreitä pistorasioita, mutta kolminkertaisia. Niitä oli useampiakin. Ei tarvinnut koskaan vaivautua jatkojohtojen ja erilaisten jatkopistorasioiden kanssa.

Puhuin juuri erään tuttavan kanssa asiasta, että miksi tämä ei ole standardi tänään?:
[kuva]

Mutta nyt näen yhden, jossa on x6 👌
Haittapuoli 4-/6-tiejohdotetuissa pistorasioissa on, että ne ovat pintakiinnittyviä.

Mutta asettamalla kaksoisrasiat voit saada kolme-tie uppoasennettu maadoitettu pistorasia.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa sanoi:
Haittapuolena 4-/6-tie maadoitetut pistorasiat on, että ne ovat pintaan asennettavia.

Mutta asentamalla kaksoisrasia voidaan asettaa kolmitie maadoitettu upotettu pistorasia.
Okei.
Vanha pistorasiat asunnossa eivät olleet pintaan asennettavia tai sitten muistan väärin...minulla ei valitettavasti ole kuvaa siitä.

S
P Peter787 sanoi:
Todennäköisesti ei hälytysjärjestelmien kanssa, toivotaan.
Juu. Mutta ei mitään langattomia leluja kuten Securitas yleensä myy :)

• Tykkään
Uffe A
  • Laddar…
kisumisu kisumisu sanoi:
Okei. Vanha pistokkeet asunnossa eivät olleet pintamallia tai sitten muistelen väärin... luultavasti minulla ei valitettavasti ole kuvaa siitä.
Ero oli luultavasti se, että vanhoissa pistokkeissasi ei ollut syviä kaivoja, jotka ovat nykyään kosketussuojan vuoksi, joten ne olivat tiiviisti kolmen ryhmässä ympyrässä hyvin pienellä tilalla pistokkeiden välillä ja keskikohta hieman ulompana, joten pistokkeet erkaantuivat toisistaan. Lisäksi maadoittamattomia, joten myös niissä voitettiin vähän tilatarvetta per pistoke.

Nykyisten valmistusvaatimusten vuoksi tällaisen pistokkeen pohja ei yksinkertaisesti mahdu uppokoteloon, siksi esimerkiksi neliosaiset ovat pintamallina.

• Tykkään
Dilato ja 2 muuta
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa sanoi:
Mitkä ovat edut?

Miksi on etu murtoestonäkökohtien kannalta, että murtohälytin on ulkovirran päällä?
Saat hälytyksen heti, kun virta katoaa ulkovalaistuksesta. En sano, että se on mikään valtava etu. Mutta se on etu :)

Murtohälyttimen asentamisella sisävirtaan ei ole mitään etuja murtoestomielessä.

Sen sijaan käyttöperspektiivistä (kylmä/fryysi esim.) voi olla etua siitä, että hälytin on sisäpuolisella vikavirtasuojalla :)

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
kisumisu
GK100 GK100 sanoi:
Se, mikä erotti, oli varmaan se, että vanhoilla ei ollut syviä kaivoja, se on nykyään kosketussuojan takia, joten ne olivat tiukasti kolme kappaletta ympyrässä hyvin pienellä tilalla pistotulppien välillä ja keskellä hieman pidemmällä ulkona niin, että pistot roikkusivat toisistaan. Lisäksi maadoittamattomat, joten myös siellä voitettiin hieman tilantarvetta per pistorasia.

Nykyisten vaatimusten mukaan perusta tällaiselle pistorasialle ei yksinkertaisesti mahdu laitekoteloon, siksi esim. nelitie pinta-asennettavana.
Se saattaa olla niin
Pieni etsintä löysi asuntoilmoituksia huomaa erittäin huono kuva Vanha seinäinen puhelinpistorasia, joka sijaitsee huoneiston kulmassa lattian lähellä. Pistorasia on merkitty punaisella ympyrällä.

Olen tällaisessa, joten se saattaa laskea pinta-asennettavaksi.
Tämä on kuitenkin vanha Teleuttag mutta pistorasiat olivat tällaisissa "dosor":

Vanha telepistorasia asennettuna seinään, valkoisen kotelon sisällä.

RoTe
Kaikki pistorasiat minun asunnossani ovat jalkalistakoteloissa, koska kaikki kaapelit on vedetty katossa/lattiassa.

P
S SueCia sanoi:
Jopp. Men inga trådlösa leksaker som Securitas brukar sälja :)
Kun työskentelin Securitas Teknik / Niscayahilla, ei myyty langattomia hälytyksiä eikä käytännössä lainkaan kotihälytyksiä.
Tästä huolehti Securitas Direct / Verisure, eikä se ollut eikä ole Securitas.

• Tykkään
zapy
  • Laddar…
kisumisu kisumisu sanoi:
Okei.
Vanhoissa pistorasioissa asunnossa ei ollut kojerasiaa ulkopuolella tai sitten muistan väärin...luultavasti minulla ei ole kuvaa siitä.
Kyllä, 60-luvun vanhat pyöreät, joissa oli kolme liitäntää, olivat upotettuja, mutta ilman varsinaista asennusrasiaa.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia sanoi:
Jopp. Men inga trådlösa leksaker som Securitas brukar sälja :)
Sinun täytyy erottaa Securitas ja "Securitas Drect".

Ensimmäinen myy johdollisia hälyttimiä, toinen langattomia.

• Tykkään
SueCia
  • Laddar…
S SueCia sanoi:
Saat hälytyksen heti, kun virta katoaa ulkovalaistuksesta. En väitä, että se on mikään suuri etu. Mutta se on etu
Mutta jos tulee oikosulku vaiheen ja nollan välillä niin että sulake palaa eikä JFB, ulkovalaistus sammuu ilman, että saat siitä mitään hälytystä hälytyksessä.

JFB:lle ja johdonsuojakatkaisijalle on olemassa apukoskettimia, jotta voidaan saada häiriöhälytys hälytyksen kautta riippumatta siitä, mihin sulakkeeseen/JFB hälytys on kytketty.

S SueCia sanoi:
Murtohälytyksen liittäminen sisävalaistuksen sähköön ei tuo mitään etuja murtautumissuojan näkökulmasta.
Onko edes "yleistä", että murtovarkaat aiheuttavat maasulkuja ulkopistorasioiden/ulkovalaistuksen kautta laukaistakseen JFB:n?

S
Demmpa Demmpa sanoi:
Mutta jos syntyy oikosulku vaiheen ja nollan välillä niin, että sulake laukeaa JFB:n sijaan, ulkovalaistus sammuu ilman että saat siitä mitään tiedoksiantoa hälytykseen.

Sekä JFB:lle että miniatyyrikytkimille on olemassa apukoskettimia, jotta voi saada hälytyksiä hälytysjärjestelmän kautta riippumatta siitä, mihin sulakkeeseen/JFB:hen hälytysjärjestelmä on kytketty.

Onko edes "yleistä", että murtovarkaat aiheuttavat maasulkuja ulkopistorasioiden/ulkovalaistuksen kautta laukaisemaan JFB:n?
Ei, ei todellakaan yleistä. Mutta voisi tapahtua, että he hajottavat valonheittimen ja onnistuvat aiheuttamaan maasulun. Siitä syystä sanoin, että näen edun siinä, että hälytys on ulkoisessa vikavirtasuojassa.

S
Demmpa Demmpa sanoi:
Sinun täytyy erottaa Securitas ja "Securitas Drect".

Ensimmäinen myy johdollisia hälytyksiä, toinen langattomia.
Kiitos selvennyksestä :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.