31 906 lukukertaa ·
34 vastausta
32k lukukertaa
34 vastausta
Norrlandsvagn - helvetillinen remontti
Pieni päivitys päivälle!
Luulin olevani lähellä, että pääsisin aloittamaan jälleenrakennuksen ja "vain" järjestäisin pienen seinäpalan oven vieressä, mutta aloin nopeasti epäillä ongelmia, kun aloin tutkia sitä, ja aivan oikein, myös vaunun etuosa oli kärsinyt melkoisesti veteen tulleiden vaurioiden vuoksi. Aikaisemmassa tutkimuksessa näytti siltä, että se olisi säästynyt, mutta kävi ilmi, että lattialevy piilotti alempaa sääntöä.
Olen leikannut auki lattialevyn ja poistanut osan huonosta puusta, jotta toivottavasti pääsisin vaihtamaan sen ensi viikolla.. Onneksi aiemmista projekteista on runsaasti jäänyttä puutavaraa.
Luulin olevani lähellä, että pääsisin aloittamaan jälleenrakennuksen ja "vain" järjestäisin pienen seinäpalan oven vieressä, mutta aloin nopeasti epäillä ongelmia, kun aloin tutkia sitä, ja aivan oikein, myös vaunun etuosa oli kärsinyt melkoisesti veteen tulleiden vaurioiden vuoksi. Aikaisemmassa tutkimuksessa näytti siltä, että se olisi säästynyt, mutta kävi ilmi, että lattialevy piilotti alempaa sääntöä.
Olen leikannut auki lattialevyn ja poistanut osan huonosta puusta, jotta toivottavasti pääsisin vaihtamaan sen ensi viikolla.. Onneksi aiemmista projekteista on runsaasti jäänyttä puutavaraa.
J Jolofssson sanoi:Pieni päivitys tälle päivälle!
Luulin olevani lähellä jälleenrakennuksen aloittamista ja piti "vain" kunnostaa pieni seinänpätkä oven vieressä, mutta aloin pian epäillä pahinta, kun aloin tutkiskella sitä. Aivan oikein, myös vaunun etuosassa olevat tukirakenteet olivat kärsineet paljon vaunuun päässeestä vedestä. Aiemmissa tarkastuksissa näytti siltä, että ne olivat säästyneet, mutta kävi ilmi, että lattiapaneelin väliin piilotettu alempi tukirakenne olikin vahingoittunut.
Olen leikannut lattiapaneelin auki ja saanut poistettua huonoa puutavaraa toivottavasti, jotta voin ensi viikolla aloittaa niiden vaihtamisen. Onneksi aiemmista projekteista on jäänyt paljon ylijäämäpuuta.
Projekti on vielä käynnissä! On ollut vähän puutyölatojen ja taloprojektien siirtoa välillä, mutta lisään muutaman kuvan, jos kiinnostusta löytyyJ Jolofssson sanoi:Hei kaikille!
En tiedä, kiinnostaako tämä ketään, mutta ehkä se voi tuoda iloa tai naurun jollekin siellä ja ehkä saan myös vastauksia kysymyksiin, jotka heräävät matkan varrella.
Ei ole muuta kuin pieni kriisi menossa 30 vuoden iän lähestyessä, joten ostin syksyllä extempore vanhan Norrlandsvagnenin naapurikunnasta. Se oli tosin vähän huonossa kunnossa, mutta ei haissut pahalta ja näytti kärsineen vain rajallisia kosteusvaurioita, joten tein kaupat. Kyllä, se oli riski mutta uskokaa minua - se oli HALPA! (varoitusmerkki tiedän, mutta halu oli voimakkaampi) ja rehellisesti sanottuna, kuka ei haluaisi istua metsän keskellä ja sytyttää kamiinan hiljaisuudessa?
Joka tapauksessa sain sen kotiin ja aloin korjata tuota romua, ja ei kestänyt kauan ennen kuin ymmärsin kosteusvaurioiden laajuuden. Tällä vaunulla on puurunko, jonka päälle on asennettu alumiinilevyistä tehty kuori, joka on niitattu yhteen vuonna 1976. Vuosien karkea kohtelu metsätöissä ja erilaisten enemmän tai vähemmän juopuneiden metsästäjien käsissä, kuori ei ollut enää kovin tiivis ja vesi pääsi sisään katon ympäri, joten katon puurunko oli täysin lahonnut, samoin kaikissa kulmissa tukirakenteet. Se, että se selvisi kotiinkuljetuksesta traktoriin kiinnitettynä 20 km soratietä pitkin, oli jo ihme itsessään, vaikka kuori itsessään oli kantava.
Sen jälkeen olen leikannut seinälevyt koko kämpän alueelta lattiasta ja katosta sekä kulmista ja poistanut lahonneen puutavaran.. Toisin sanoen kaikki puu on poistettu. Lisäksi vanha seinä, joka erotti "asuinalueen" ja korjaushuoneen, on purettu jotta saadaan vähän enemmän tilaa. Ilokseni suurin osa eristeistä vaikuttaa olevan pelastettavissa, joten olen viime päivinä alkanut rakentaa uutta runkoa 45×95 sahatavarasta, joka ruuvataan ulkopuolelta itseporaavilla kattoruuveilla.
Tässä tulemme lopulta ensimmäisiin pohdintoihini!
1. Seinät ovat taipuneet saadakseen hieman enemmän tilaa, joten mitä levyä kannattaisi käyttää?
Materiaalin tulisi olla "pehmeää" riittäen mukautumaan seinien kaarevuuksiin ja kestämään lämpötilan vaihteluita jne., joita syntyy vaunussa, joka käytetään epäsäännöllisesti, eli menee usein kuumasta kylmään. Sen ei myöskään pitäisi maksaa omaisuutta.
2. Kun rakenteen kantavuus on niin kuin se pitäisi, nykyisen katon päälle asennetaan TP 20-levykatto, joka ulottuu 20 cm joka puolelle, suojaten vaunua paremmin sään kanssa. Tämä on täysin mielivaltainen mitta, joten onko teillä mitään ajatuksia tai ehdotuksia, jotka voisivat olla parempia?

Elokuussa saimme katon päälle, tukevammat rimat vanhaan rakenteeseen, osittain keventämään ja jakamaan painoa, mutta myös saamaan hieman jyrkemmän katon kallistuksen parempaa vedenpoistoa varten.

Rakennettu sänkypaikkaa/ekstraistuinpaikkoja säilytysmahdollisuudella alle sekä aloitettu uusien pintamateriaalien asentaminen, käytimme masoniittia, joka on liimattu/ruuvattu olemassa olevaan seinälevyyn, joka minun oli valitettavasti leikattava pois tukevan rakenteen korvaamiseksi

Maalia! Katto ja seinät maalattu kolme kerrosta. Kuultuani maalista päätimme sekoittaa eri ylijäämää maalia, joka oli jäänyt talossa tehdyistä projekteista.

Tammilattia - isäni virheosto, joka on odottanut sopivaa projektia monien vuosien ajan, ja näin ollen ilmainen. Nyt odottelemme kierrätettyjä tammen listoja ja aiomme aloittaa huonekalujen ehostamisen.
Klikkaa tästä vastataksesi